Problem med att ändra och ansluta datorer till hemgrupp

Permalänk

Problem med att ändra och ansluta datorer till hemgrupp

Hej,

Sitter med tre datorer som alla har Windows 7 Ultimate 64-bit.

Dator 1 är stationär(kabel) och admin för hemgruppen, jag kan inte ändra lösenord för hemgruppen, gå ur hemgruppen eller stänga av att hemgruppen frågar efter lösenord när en ny dator ansluter.

Dator 2 är också stationär(kabel) ligger på en hemgrupp som heter "Network 2" som jag ej kan gå ur, kan inte iheller ansluta till datorn 1's hemgrupp trots att jag använder korrekt lösenord(som jag ju varken kan ändra eller stänga av på dator 1)

Dator 3 är en nyinstallerad laptop(trådlös) som ej tillhör någon hemgrupp men inte iheller kan ansluta till dator 1 pga samma anledning som dator 2.

Routern/modemet är ett sprillansnytt Thomson som dessutom gjort att jag har svårt att ansluta till BF3 trots undantag i mjukvaran.

Vad skall jag göra?
Är verkligen riktigt dålig när det kommer till nätvärk.

Mvh/

Viktor Norbäck

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk

Ingen som vet? skulle verkligen behöva lösa detta problemet

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk

Kunskapen måste finnas här...

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem hemma fast jag bara har 2 st datorer..en dator på trådad lina och en annan på trådlös...varför kan inte dom gå med i samma hemgrupp?? Utan båda har en egen...HJÄLP BLIR GALEN!!!!!

Permalänk
Rekordmedlem

Fungerar nätverket som det ska? Kan du pinga mellan datorerna? Du vet om att du måste ha lösenord aktivt på inloggningen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Låter ju skitdumt. Jag och en polare LAN:ade igår. Enda vi behövde göra var att sätta samma lösenord på hemgruppen.

Vet inte ens om vi hade samma hemgrupp eller vart man hittar namnet på den. Brukar alltid köra med DC++ om det ska överföras filer.

Edit:

Skrivet av mrqaffe:

Fungerar nätverket som det ska? Kan du pinga mellan datorerna? Du vet om att du måste ha lösenord aktivt på inloggningen ?

Måste man verkligen det då? Jag hade lösenord, polaren hade inget lösenord, och vi kom åt varandras datorer.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fungerar nätverket som det ska? Kan du pinga mellan datorerna? Du vet om att du måste ha lösenord aktivt på inloggningen ?

Ja jag kan pinga den andra datorn.
Kan det ha något att göra med att den ena datorn som sitter på det trådlösa har ju fått en vanlig "nätverks adress" dvs 192.168....
Medan min stationära som sitter på den trådade har fått direkt adress dvs den är kopplad direkt till bredbands switchen som sitter i mitt media skåp medans den trådlösa routern sitter
i ett bredbands uttag i lägenheten, kan detta ha nått att göra med saken?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ts85:

Ja jag kan pinga den andra datorn.
Kan det ha något att göra med att den ena datorn som sitter på det trådlösa har ju fått en vanlig "nätverks adress" dvs 192.168....
Medan min stationära som sitter på den trådade har fått direkt adress dvs den är kopplad direkt till bredbands switchen som sitter i mitt media skåp medans den trådlösa routern sitter
i ett bredbands uttag i lägenheten, kan detta ha nått att göra med saken?

Ligger de inte på samma nät så kommer det inte fungera. Koppla om så att båda är anslutna till samma nät 192.168.måste-vara-samma.*. Endast värdet som motsvaras av stjärnan får skilja (och måste skilja för att undvika IP-konflikt). Ansluter du till samma router och datorerna får IP genom DHCP kommer det fungera automagiskt.

Hur du kan pinga den andra datorn förstår jag inte eftersom de ligger på helt olika nät, enligt vad du beskriver.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ligger de inte på samma nät så kommer det inte fungera. Koppla om så att båda är anslutna till samma nät 192.168.måste-vara-samma.*. Endast värdet som motsvaras av stjärnan får skilja (och måste skilja för att undvika IP-konflikt). Ansluter du till samma router och datorerna får IP genom DHCP kommer det fungera automagiskt.

Hur du kan pinga den andra datorn förstår jag inte eftersom de ligger på helt olika nät, enligt vad du beskriver.

*Tråd flyttad*

Jo dom ligger självklart på samma nät.
Jag har fiber...i mitt mediaskåp sitter det en liten såkallad fiberswitch som är kopplad till en massa nätverks uttag i mediaskåpet. Ifrån media skåpet så går det ut till olika bredbands uttag i lägenheten. I mitt sovrum har jag valt att koppla min trådlösa router då denna inte får plats i mediaskåpet dvs kopplad till ett bredbands uttag som är anslutet till fiberswitchen. Men till min stationära dator som jag har på mitt kontor så är den kopplad direkt ifrån fiberswitchen, dvs exakt samma nätverk som den trådlösa routern. Och jag kan pinga dom båda hur lätt som helst.

Och om det är som du säger att dom måste ligga på samma det är ju lite konstigt då dom får internet från exakt samma ip-adress.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du en router med påslagen NAT emellan, hamnar datorerna bakom den normalt inte på samma nät. Har du kollat IP-adresserna på alla datorer?

Edit: Internetåtkomsten är alltid de IP leverantören tillhandahåller, en eller flera, oftast bara en, men då borde inte ditt nät fungerar eftersom du verkar använda två (router+din direktkopplade dator). En router översätter den adressen via NAT till datorerna bakom, oftast 192* eller 10*. Ingen router emellan blir den öppna IP-adressen som du får från ISP. De kommer då hamna på olika nät. T ex 71* (ISP) och 192* (ditt hemnät bakom router).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har du en router med påslagen NAT emellan, hamnar datorerna bakom den normalt inte på samma nät. Har du kollat IP-adresserna på alla datorer?

Jo jag har kollat.
Laptop: 192.168...
Stationär: 178.174...

Jag antar att NAT är påslaget då jag inte har stängt av den själv iaf.
Routern är ganska gammal och jag måste köpa en ny för jag har 100 mbit och ändå får jag max ut 40 mb på det trådlösa även fast det är en 300 mbits switch,
men som sagt den är gammal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ts85:

Jo jag har kollat.
Laptop: 192.168...
Stationär: 178.174...

Jag antar att NAT är påslaget då jag inte har stängt av den själv iaf.
Routern är ganska gammal och jag måste köpa en ny för jag har 100 mbit och ändå får jag max ut 40 mb på det trådlösa även fast det är en 300 mbits switch,
men som sagt den är gammal.

Ja? Det är ju inte samma nät alls! Hur tänker du när du påstår att de är på samma nät? Förklara gärna.

Gör som jag sa så kommer det lösa sig. Sätt alla bakom routern. Får du tillräckligt många IP av ISP så kan du ansluta alla direkt dit, utan routern. Men oftast får man endast en eller ett par, varierar mellan leverantörerna.

Edit: Är routern för slö måste du skaffa nytt, inte mer med det. Skilj också på trådlös teoretisk maxhastighet och vad du verkligen kan få ut med väggar emellan, grannar som stör med sin utrustning osv. Kan skilja ganska mycket.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ja? Det är ju inte samma nät alls! Gör som jag sa så kommer det lösa sig. Sätt alla bakom routern.

Men läste du inte precis vad jag skrev? Det går inte för routern får inte plats i mediaskåpet. Jag har direkt kabel ifrån mediaskåpets bredbandsswitch..en liten plutig låda med 4 utgångar på och från den går jag direkt med kabel till min stationära..och dom andra 3 är kopplad via bredbandsuttagen..och jag har inget sådant på mitt kontor dvs jag måste dra direkt.
Och routern sitter i sovrummet kopplat till ett bredbandsuttag som finns i sovrummet.

Så min fråga är finns det då någon alternativ lösning? T ex något program som man kan streama film/musik och även dela filer?
Eller är det helt enkelt så att jag måste skaffa mig en bredbandsrouter som har bra mycket bättre hastighet?

Tack för hjälpen förresten.

Permalänk
Hedersmedlem

När du har 178* är du ansluten till din leverantörs prylar och nät, direkt. Vad de har för begränsningar gällande fildelning har jag ingen aning om, men kan tänka mig att det är ytterst begränsat. Vill du ha ett garanterat fungerande, stabilt och säkert nätverk ansluter du alla datorerna till en bra router, som då skapar ett lokalt nätverk, med dina egna adresser. Så gör 99% av alla som kör med fler än en internetansluten pryl i hemmet, detta eftersom man oftast bara får en IP-adress av ISP, och man har därför inget val.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som om du inte ska ha nån router utan egentligen behöver en ren accespunkt, och hastigheten med wifi är helt beroende på hur det ser ut runtomkring dig i etern.
Men hursomhelst så kan man ställa om många nyare routrar så att de fungerar som ren accespunkt, och alla som kan köra dd wrt och tomato kan också göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

När du har 178* är du ansluten till din leverantörs prylar och nät, direkt. Vad de har för begränsningar gällande fildelning har jag ingen aning om, men kan tänka mig att det är ytterst begränsat. Vill du ha ett garanterat fungerande, stabilt och säkert nätverk ansluter du alla datorerna till en bra router, som då skapar ett lokalt nätverk, med dina egna adresser. Så gör 99% av alla som kör med fler än en internetansluten pryl i hemmet, detta eftersom man oftast bara får en IP-adress av ISP, och man har därför inget val.

Anade visserligen något i den stilen men jag tänkte att de gick att göra någon form av bypass eftersom dom har samma internet.
Men då förstår jag..då får jag köpa mig en grym router så kan jag köra på det trådlösa nätverket till båda datorerna med full hastighet.

Åter igen tack för dina svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ts85:

Anade visserligen något i den stilen men jag tänkte att de gick att göra någon form av bypass eftersom dom har samma internet.
Men då förstår jag..då får jag köpa mig en grym router så kan jag köra på det trådlösa nätverket till båda datorerna med full hastighet.

Åter igen tack för dina svar.

Se till att dina prylar stödjer 5Ghz om du ska köra wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som om du inte ska ha nån router utan egentligen behöver en ren accespunkt, och hastigheten med wifi är helt beroende på hur det ser ut runtomkring dig i etern.
Men hursomhelst så kan man ställa om många nyare routrar så att de fungerar som ren accespunkt, och alla som kan köra dd wrt och tomato kan också göra det.

Men är inte ISP-nätet begränsat gällande fildelning mellan datorerna? Om man nu får ett antal adresser direkt från dem. Aldrig meckat med sådant. Det kan ju knappast vara vidöppet, eller?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Men är inte ISP-nätet begränsat gällande fildelning mellan datorerna? Om man nu får ett antal adresser direkt från dem. Aldrig meckat med sådant. Det kan ju knappast vara vidöppet, eller?

Har ingen aning om det är några spärrar i konfen, däremot kanske det inte går så snabbt utan att man behöver koppla in en egen Gbitswitch hemma för att få fart på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det Telias thomson router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Se till att dina prylar stödjer 5Ghz om du ska köra wifi.

Hur tusan vet man det då? Men det bör dem ju göra..har ett riktigt bra nätverkskort i datorn.
Sedan min laptop köpte jag för ca 10 dagar sen..en Asus G55VW och min dator är självbyggd med beställda delar från komplett.
Och det är ingen billig burk..men hur kollar man om dom stödjer 5ghz då?

Routern är ju så pass gammal att den kanske inte stödjer 5ghz?

Skrivet av fredde1337:

Är det Telias thomson router?

Nej, det är en Linksys WRT160Nv2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ts85:

Hur tusan vet man det då? Men det bör dem ju göra..har ett riktigt bra nätverkskort i datorn.
Sedan min laptop köpte jag för ca 10 dagar sen..en Asus G55VW och min dator är självbyggd med beställda delar från komplett.
Och det är ingen billig burk..men hur kollar man om dom stödjer 5ghz då?

Routern är ju så pass gammal att den kanske inte stödjer 5ghz?

Nej, det är en Linksys WRT160Nv2

Man läser i specifikationerna till produkten. Är man clairvoyant slipper man oftast det, men inte många är det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro