Kinesiska kopior på Cebit 2012

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XfanX:

hahaha typiskt kineser, jag kan själv av personlig erfarenhet säga att jag är inte förvånad alls. Jag var ju själv på silk market år 2011, de ville sälja Iphone 5 till mig Ja ni såg rätt iphone 5! beats by dr dre för 100kr osv Men bara så ni vet alla stora företag i öst byggdes upp genom att kolla på andra länder osv. Glöm inte att japan efter WW II kollade på fabriker i väst och tadah sen blev de störst på hem elektronik!? Fast självklart borde man stoppa de kinesiska företagen att komma in i europa då de verkligen fuskar osv

Du jag är faktiskt kines, om världen inte skulle haft kineser hade du inte sutit där framför din dator....

Permalänk
Skrivet av wartech:

allt för pengar

Som alla företag drivs av och med, pengar

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kineserna sätter lite perspektiv på piratkopiering...

Innan FRA och de bitarna talades det om att en miljon svenskar piratkopierar. Då var det typ att ladda hem några album, någon film och nått spel och så (finns naturligtvis individer som tankar så mycket som går också, men Svenssonkopieringen ganska småskalig för eget bruk).
Då är det så hemskt med piratkopiering, alla som gjort det ska hängas på livstid osv.

När en miljard kineser piratkopierar, då skyfflar man problemet under mattan.
Sen så nöjer sig inte kineserna med att bara piratkopiera lite filmer och sånt, utan det är iPhones, märkeskläder och t.o.m. hela bilar!

Som nu när Top Gear besökte Kina.

Det finns en bil som heter: S-CEO HBJ6474Y
Det är en piratkopia på BMW X5 !!

En skillnad också är att Svenssonkopieringen så är det inget de tjänar pengar på. Visst, mindre utgift jämfört med om de annars köpt det de laddar hem (vilket inte alls är säkert).
Men kineserna säljer sina bilar och 'Ray-Ban' etc. Det är alltså kommersiell, storskalig piratkopiering.

Så vad är kontentan av det?
Är felet piratkopierande Svenssons gör inte att de piratkopierar, utan att de inte gör det i tillräckligt stor skala?

Acta ska hjälpa till att stoppa denna typ av piratkopiering. De försöker göra något åt det och dessa bilföretag blir ju stämda men som de sa i top gear så är ju domstolen i kina mutad och ser ingen likhet mellan bilarna.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av teolong:

Du jag är faktiskt kines, om världen inte skulle haft kineser hade du inte sutit där framför din dator....

Då hade det kanske funnits indier på deras plats. Det finns inga om i historien.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teolong:

Du jag är faktiskt kines, om världen inte skulle haft kineser hade du inte sutit där framför din dator....

Förlåt för att jag lät så elak osv men det är ju sant ni har ju mineralerna å andra metaller som är viktigta till datorn men jag kan ju säga att jag är ju arab utan oljan och hela världen hade varit körd nu!
Fast ni kineser kommer att bli nummer 1 och för eller senare ha egna designer å företag som gör sina egna saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

Förlåt för att jag lät så elak osv men det är ju sant ni har ju mineralerna å andra metaller som är viktigta till datorn men jag kan ju säga att jag är ju arab utan oljan och hela världen hade varit körd nu!
Fast ni kineser kommer att bli nummer 1 och för eller senare ha egna designer å företag som gör sina egna saker

Ska man var riktigt "sån" så är ju hela världen körd tack vare oljan Å andra sidan har jag österrikiskt påbrå så jag ska ju inte säga ett skit folks ursprung och vad deras "folkslag" har gett världshistorien xD

Nä, men OnT. Apple och liknande företag (inom samma bransch och storlek), de får man (enligt mig personligen, lagen säger ju något annat, säkerligen med goda skäl) piratkopiera hur f-n så mycket som helst, då de ändå kommer dra in sina stålar. Bara bra för oss (insatta) konsumenter

(ursäkta för alla parenteser)

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Avstängd

Hahah Likkpower! Skulle garanterat köpa något av det företaget bara för att ha i min sign typ Likkpower 650W!

Skrivet av teolong:

Du jag är faktiskt kines, om världen inte skulle haft kineser hade du inte sutit där framför din dator....

Och det tror du själv på eller? Till att börja med så var det inte en "kines" som producerade en "riktig" dator. Det var den amerikanska militären, och den hade kapaciteten av dagens miniräknare. Den första persondatorn utvecklades av IBM (Amerikanskt företag). Så att säga att hade det inte varit för kina så hade man inte suttit framför en dator är ju direkt felaktigt.

Skrivet av XfanX:

Förlåt för att jag lät så elak osv men det är ju sant ni har ju mineralerna å andra metaller som är viktigta till datorn men jag kan ju säga att jag är ju arab utan oljan och hela världen hade varit körd nu!
Fast ni kineser kommer att bli nummer 1 och för eller senare ha egna designer å företag som gör sina egna saker

Kina har väl inte metallerna som behövs till datorkomponentstillverkning? De importeras i stora mängder från hela världen, framförallt koppar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Hahah Likkpower! Skulle garanterat köpa något av det företaget bara för att ha i min sign typ Likkpower 650W!

Och det tror du själv på eller? Till att börja med så var det inte en "kines" som producerade en "riktig" dator. Det var den amerikanska militären, och den hade kapaciteten av dagens miniräknare. Den första persondatorn utvecklades av IBM (Amerikanskt företag). Så att säga att hade det inte varit för kina så hade man inte suttit framför en dator är ju direkt felaktigt.

Kina har väl inte metallerna som behövs till datorkomponentstillverkning? De importeras i stora mängder från hela världen, framförallt koppar.

Kina är nästan ensamma producenter av många sällsynta jordartsmetaller som är viktiga för all form av elektronik. Vissa metaller har de upp mot 95 % av marknaden av. Sen att de expanderar något enormt och köper upp allt stål, aluminium och koppar de kan få tag på är en helt annan femma.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rareearth_production.svg

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Acta ska hjälpa till att stoppa denna typ av piratkopiering. De försöker göra något åt det och dessa bilföretag blir ju stämda men som de sa i top gear så är ju domstolen i kina mutad och ser ingen likhet mellan bilarna.

Ett av problemen med Acta är ju att kina inte har eller tänker skriva på det så lycka till med att det kommer hända något på den fronten.
http://henrikalexandersson.blogspot.com/2012/01/ett-acta-myst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Inte bara skit från Kina.

Indeed. Man ska inte glömma hur folk såg på Japan för inte alltför länge sedan. När jag var liten var japansk elektronik liktydligt med billigt skräp. "Japanska glädjewatt" hette det om stereoutrustning t.ex. Så låter det ju knappast idag. Om ca 10-20år kommer ingen prata om kinesiska skitprodukter längre.

Skrivet av XfanX:

Men bara så ni vet alla stora företag i öst byggdes upp genom att kolla på andra länder osv.

Det är nog sant i stora drag, men knappast unikt för "öst". Sverige byggdes upp med mycket stor hjälp av Storbrittanien en gång i tiden.

Permalänk
Avstängd

Löjligt att det går runt poliser och advokater och ska stänga ner överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Löjligt att det går runt poliser och advokater och ska stänga ner överallt.

Varför är det löjligt?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummus:

Indeed. Man ska inte glömma hur folk såg på Japan för inte alltför länge sedan. När jag var liten var japansk elektronik liktydligt med billigt skräp. "Japanska glädjewatt" hette det om stereoutrustning t.ex. Så låter det ju knappast idag. Om ca 10-20år kommer ingen prata om kinesiska skitprodukter längre.

Made in Taiwan är också en klassiker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenix:

Varför är det löjligt?

För att det är en teknikmässa, och då ska det gälla om teknik, så då ska IT-folk där.
Så om något företag vill visa upp en teknisk produkt så ska de få göra det.

Utan att Apple-lejd polis ska springa runt och snopa, snoka, beslagta, stänga ner och slå folk på fingrarna när de springer Apples ärenden.

Advokater hör inte hemma på CeBIT, dom hör hemma på havets botten.
Polisen bör inte heller vara där såvida dom inte har ett domstolsbeslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Ibland undrar jag, hur dum kan en människa egentligen vara? Att marknadsföra en budget kopia som något uber ultra super-duper hightech är ju bara slöseri med pengar ju

Snackar vi om Apple nu eller involverar det också alla kinesiska försök till att efterlikna dom?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

För att det är en teknikmässa, och då ska det gälla om teknik, så då ska IT-folk där.
Så om något företag vill visa upp en teknisk produkt så ska de få göra det.

Utan att Apple-lejd polis ska springa runt och snopa, snoka, beslagta, stänga ner och slå folk på fingrarna när de springer Apples ärenden.

Advokater hör inte hemma på CeBIT, dom hör hemma på havets botten.
Polisen bör inte heller vara där såvida dom inte har ett domstolsbeslut.

Varför i hela världen ska en mässa vara en juridisk fristad? Gäller det alla mässor då och hur långt sträcker det sig? Är det bara inom mässans område som det är ok så det skulle till exempel vara fritt fram med barnporr och våldtäkt på en sexmässa? Eller ska det gälla generellt så ficktjuvar får fri lejd. Det vore ju grymt för nästa gång man är på mässa hade det ju bara varit att stjäla alla roliga prylar man vill ha.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummus:

Indeed. Man ska inte glömma hur folk såg på Japan för inte alltför länge sedan. När jag var liten var japansk elektronik liktydligt med billigt skräp.

Min första dator var en begagnad Commodore 64, min andra dator var en 486:a ett antal år senare.
Däremellan hade jag GameBoy och Super Nintendo. Grymma produkter båda två.
Super Nintendo släpptes visserligen tidigt 90-tal, men började troligen utvecklas på sent 80-tal.
GameBoy släpptes 1989.

NES släpptes 1983 i Japan och 1986 i Europa, jag hade ingen själv, men grym spelmaskin.
Sega Mega Drive släpptes inte förrän 1990 i Europa, men 1988 i Japan.

Så visst hade Japanerna grymma grejer inom elektronik på 80-talet.

Inom andra marknader då?

Ja Honda CBX 1000 släpptes redan 1978 och var en motorcykel med grym motor.
Här är en ombyggd CBX:
http://www.youtube.com/watch?v=e8tkVSKb77Y
Den ombyggda ser mer ut som en modern Street Fighter, men har det goa CBX ljudet

Här är en mer standard:
http://www.youtube.com/watch?v=zQfI6TPbIfg

Redan 1969 släppte Kawasaki sin H1 och 1972 sin H2.
Dessa motorcyklar har motorer som fortfarande idag står ut från mängden
Här är en ordentligt ombyggd H2:a
http://www.youtube.com/watch?v=LWxqNcRPR1k

Här är en mestadels standard H2:a
http://www.youtube.com/watch?v=5qROwMqCLAw

"My mostly origional 73 Kaw still doing the job!"
Fast han skriver att han tänker bygga om den för säsongen 2012 "I am planning on ramping things up for 2012!"

Så Japanerna har levererat kickass products åtminstone sen 60-70-talet!

Men visst, det är ju bara att se på en WWII film så ser man att de japanska planen störtar hela tiden.
Du kanske kan berätta mer om hur det var på den tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För att det är en teknikmässa, och då ska det gälla om teknik, så då ska IT-folk där.
Så om något företag vill visa upp en teknisk produkt så ska de få göra det.

Utan att Apple-lejd polis ska springa runt och snopa, snoka, beslagta, stänga ner och slå folk på fingrarna när de springer Apples ärenden.

Advokater hör inte hemma på CeBIT, dom hör hemma på havets botten.
Polisen bör inte heller vara där såvida dom inte har ett domstolsbeslut.

Klart Polis och advokater ska vara där, det kan vilken idiot som helst figurera ut.
Det florerar en stor mängd falska produkter på Cebit, såna som bryter mot alla möjliga copyrightlagar då kineser inte förstått konceptet "copyright".
Om Apple har EN Ipad, så kommer där garanterat finnas 20st kopior, olagliga kopior.

Permalänk
Skrivet av rektor:

För att det är en teknikmässa, och då ska det gälla om teknik, så då ska IT-folk där.
Så om något företag vill visa upp en teknisk produkt så ska de få göra det.

Utan att Apple-lejd polis ska springa runt och snopa, snoka, beslagta, stänga ner och slå folk på fingrarna när de springer Apples ärenden.

Advokater hör inte hemma på CeBIT, dom hör hemma på havets botten.
Polisen bör inte heller vara där såvida dom inte har ett domstolsbeslut.

Förstår inte hur du tänker. Jo, det är en teknikens mässa, men nog skall väl samtliga lagar och bestämmelser råda för det ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bf3sjutarkillen:

Förstår inte hur du tänker. Jo, det är en teknikens mässa, men nog skall väl samtliga lagar och bestämmelser råda för det ?

Självklart ska lagar och bestämmelser råda även på teknikmässa.
Men polisen ska inte springa någons ärenden, och har ingen anledning till att vara på en teknikmässa om dom inte tillkallats dig pga av brott. Då ska polisen vara på annat ställe där dom gör mer nytta.
Om någon anser att ett brott har begåtts så får de göra en polisanmälan.
Om någon tror att ett brott begås så får de anropa polis till brottsplatsen.

Skrivet av Zotamedu:

Varför i hela världen ska en mässa vara en juridisk fristad? Gäller det alla mässor då och hur långt sträcker det sig? Är det bara inom mässans område som det är ok så det skulle till exempel vara fritt fram med barnporr och våldtäkt på en sexmässa? Eller ska det gälla generellt så ficktjuvar får fri lejd. Det vore ju grymt för nästa gång man är på mässa hade det ju bara varit att stjäla alla roliga prylar man vill ha.

Om du är på en nattklubb så kan det finnas ficktjuvar där också. Men inte fan finns det poliser på nattklubbar, då har man ordningsvakter.

Permalänk
Medlem

Så länge det bara är Apple som piratkopieras så ska det tillåtas, för de är såna kräk, är det så vi ska tolka det?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Självklart ska lagar och bestämmelser råda även på teknikmässa.
Men polisen ska inte springa någons ärenden, och har ingen anledning till att vara på en teknikmässa om dom inte tillkallats dig pga av brott. Då ska polisen vara på annat ställe där dom gör mer nytta.
Om någon anser att ett brott har begåtts så får de göra en polisanmälan.
Om någon tror att ett brott begås så får de anropa polis till brottsplatsen.

Om du är på en nattklubb så kan det finnas ficktjuvar där också. Men inte fan finns det poliser på nattklubbar, då har man ordningsvakter.

Nej men om du ringer polisen så ska du nog se att polisen kan tänka sig att komma till en nattklubb också.
Det är ju inte direkt så att polisen är där och letar piratkopior men om någon ringer och anmäler ett brott är det ju självklart att de ska åka dit och undersöka. Sen skulle det iof inte förvåna mig om det fanns polis stationerad i området med tanke på hur mycket extra folk det är i rörelse. Ungefär som att det alltid brukar finnas extra poliser när det är tiotusentals människor extra i rörelse någonstans.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen skulle det iof inte förvåna mig om det fanns polis stationerad i området med tanke på hur mycket extra folk det är i rörelse. Ungefär som att det alltid brukar finnas extra poliser när det är tiotusentals människor extra i rörelse någonstans.

Precis. Det brukar ju finnas poliser närvarande vid fotbollsmatcher, konserter, festivaler och dylikt. Förstår inte varför det inte skulle kunna finnas poliser på större mässor. Eller är det för att det är just elektronik mässa? Smälter poliserna om de är nära för mycket elektronik?

Permalänk
Medlem

Europa har sålt smöret och tappat pengarna, Kina kommer ta över hela marknaden, sanna mina ord.

Företag klagar på att personalkostnaderna är ofantligt höga, vänta bara till kina smäller till och höjer eller ännu värre dumpar priserna ännu mer.

Förvånande att se stora företag etablerar sig i länder som utöver folkmord, övergrepp och fysisk samt psykisk tortyr.

Vedervärdigt

Hade vi som människor haft lite mer stake, så hade vi bojkottat hela skiten och inte köpt en enda komponent ifrån Kina.

Skippa EU och Asiensamarbete och starta en nordisk allians!

/Mänskliga rättigheter och samförstånd!

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem

Det är ju det här som varit grunden till alla piratkopieringslagar vi haft och skaffat - sedan har vi (tyvärr) lagt oss helt flata mot dollarintressena och börjat åtala 15-åringar.

Blir så jäkla less på det.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

I år verkar Apples Ipad vara piratkopierarnas favorit.

"i år"?

Nja.

Det roligaste är när Ipad kommer till Kina, då blir apple pirat då ipad är ett registrerat varumärke för annan produkt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

hahaha typiskt kineser, jag kan själv av personlig erfarenhet säga att jag är inte förvånad alls. Jag var ju själv på silk market år 2011, de ville sälja Iphone 5 till mig Ja ni såg rätt iphone 5! beats by dr dre för 100kr osv Men bara så ni vet alla stora företag i öst byggdes upp genom att kolla på andra länder osv. Glöm inte att japan efter WW II kollade på fabriker i väst och tadah sen blev de störst på hem elektronik!? Fast självklart borde man stoppa de kinesiska företagen att komma in i europa då de verkligen fuskar osv

Jo fuskas görs det en hel del. Minns förr när leksaker kom från hong-kong, gick nästan sönder när man tittade på dom men billigt var det.
Idag har vi bilar från Asien men de har lärt sig en del mer nu. Har en som var drygt 10 år gammal och tillverkaren har upptäckt att det var fel på en färg till stötfångarna så de åtog sig att byta ut dom till nya helt gratis, behövde bara köra till och från verkstan. Har aldrig hört om någon sån service på en västbil fast de håller inte alltid så länge.
Har för mig att Toyotas bilar i början höll bra precis 10 år utan repaationer men sen rasade de ihop, det var jämn kvalitet på grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Acta ska hjälpa till att stoppa denna typ av piratkopiering. De försöker göra något åt det och dessa bilföretag blir ju stämda men som de sa i top gear så är ju domstolen i kina mutad och ser ingen likhet mellan bilarna.

Mutade domstolar är som här då.
Pirat är beroende av lagar och de är inte enhetliga på alla platser. Registreringar av t.ex. patent sker landsvis. Borde vara en global registrering för alla former av lagskydd, t.ex. även film o musik för att alla ska kunna veta vad som är skyddat.

I ACTA skulle även ingå att det som betraktades som pirat skulle beslagtas i tullen. Har du en IPAD och åker till kina så ska den beslagtas som piratkopia. Köper du en ny motsvarande där så ska den beslagtas när du kommer hem, piratkopia. Så det är bästa att hålla sig hemma sen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av abki:

Mutade domstolar är som här då.
Pirat är beroende av lagar och de är inte enhetliga på alla platser. Registreringar av t.ex. patent sker landsvis. Borde vara en global registrering för alla former av lagskydd, t.ex. även film o musik för att alla ska kunna veta vad som är skyddat.

I ACTA skulle även ingå att det som betraktades som pirat skulle beslagtas i tullen. Har du en IPAD och åker till kina så ska den beslagtas som piratkopia. Köper du en ny motsvarande där så ska den beslagtas när du kommer hem, piratkopia. Så det är bästa att hålla sig hemma sen.

Det finns en nästan internationell överenskommelse för upphovsrätt. Det är många länder som har samma system som Sverige och om alla körde på samma regelverk hade det varit sjukt smidigt att hantera det. Tyvärr står USA utanför med ett eget konstigt system. I Sverige och den civiliserade världen får man automatiskt upphovsrätten till allt som uppnår verkshöjd. Finns förstärkta regler för till exempel fotografier som inte behöver uppnå verkshöjd, fotograden äger upphovsrätten, både ideell och kommersiell, i samma sekund som bilden är tagen. I USA måste man skicka in en ansökan till en central myndighet och det kostar pengar för varje verk. Så vill en fotograf kunna sätta copyright på ett foto i USA måste bilden skickas in till en myndighet tillsammans med ett inbetalningskort. Följaktligen är det den som skickar in det först och den med mest pengar som vinner.

Sen har vi ju problemet med Kina och andra utvecklingsländer som skiter fullständigt i allt och kör sitt eget race.

Finns dock problem med internationella skydd och det är till exempel varumärkes namn som blir låsta internationellt även om de bara ska användas lokalt. Det är ju fruktansvärt surt att ett bageri inte får ha ett visst namn i en by i Norrland för att en bensinstation använder ett liknande varumärke i södra Tyskland. Det är inte ett påhittat problem utan det är redan idag trassligt med varumärkesnamn inom EU.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Zotamedu;12063703"]Det finns en nästan internationell överenskommelse för upphovsrätt. Det är många länder som har samma system som Sverige och om alla körde på samma regelverk hade det varit sjukt smidigt att hantera det. Tyvärr står USA utanför med ett eget konstigt system. I Sverige och den civiliserade världen får man automatiskt upphovsrätten till allt som uppnår verkshöjd. Finns förstärkta regler för till exempel fotografier som inte behöver uppnå verkshöjd, fotograden äger upphovsrätten, både ideell och kommersiell, i samma sekund som bilden är tagen. I USA måste man skicka in en ansökan till en central myndighet och det kostar pengar för varje verk. Så vill en fotograf kunna sätta copyright på ett foto i USA måste bilden skickas in till en myndighet tillsammans med ett inbetalningskort. Följaktligen är det den som skickar in det först och den med mest pengar som vinner.

Sen har vi ju problemet med Kina och andra utvecklingsländer som skiter fullständigt i allt och kör sitt eget race.

...QUOTE]

Likeheten mellan länderna när det gäller upphovsrätt kan kanske ha en gemensam kärna men är mycket tveksam till det.
Det här med att betala för copyright för t.ex. foton tycker jag är ett helt riktigt system, bygger på samma princip som patenträtten, det finns också möjlighet att kolla om t.ex. bilden är skyddad eller inte. Avgiften ska då täcka en registerhållnngskostnad för skyddstiden, valbar helst.

Kina har faktiskt också en del upphovsrättslagar. När du handlar i en butik där så får du se varorna som är helt legala. När sen frågar efter någo speciellt så finns förståss också möjligheten att se en annan del av butiken men den är inte lika legal men innehåller desto mer till bra priser.
De ger lite mer konkurens och driver fram utvecklingen lite mer.