Spelbetyg - recensenter kontra spelare?!

Permalänk

Spelbetyg - recensenter kontra spelare?!

Satt på Metacritic och kollade lite.
Såg en länk till Mass Effect 3.
http://www.metacritic.com/game/pc/mass-effect-3
Idag (12:e mars) har spelet fått 92/100 i Metascore (http://tinyurl.com/7nnnokq) och 3.5/10 från användare.

Tycker det är intressant att det skiljer så enormt mycket.
Vad tror ni detta beror på?

Permalänk
Medlem

Det är rätt sorgligt, och har varit en regel snarare än ett undantag att i princip alla recensenter sätter toppbetyg på alla stora releaser. Jag vet inte om de är mutade eller bara dumma. Ett spel behöver inte vara bra bara för att en studio på 200 personer arbetat på det i flera år. Det var samma sak med Skyrim, även om user reviews inte var riktigt så dåliga där.

Permalänk
Medlem

Det känns som vissa siter tar emot betalning för att hypa spel och således skriver upp spelen skyhögt, sedan när en massa flitiga spelare nött igenom spelen och blir besvikna på slutet så skrivs spelet ner av användarna.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara spelet som påverkar användarnas betyg heller. Tänk på att recensenterna är proffessionella och får betalt för att ge en bred åsikt, om 99% av spelet är bra men slutet inte faller alla i smaken, ska då spelet recenseras dåligt? Gamercommunityn rycks med för lätt. Vissa sätter även i system att rösta ner allting från vissa företag utan att ens ha spelat titeln, för dom gillar inte företaget. Det händer väldigt mycket med t.ex capcom och indie developers, om personen som associeras med ett spel kläcker ur sig exempelvis en rasistisk kommentar så röstas spelet ner i gatan trots att titeln kan vara fantastiskt bra. Med tanke på hur mycket rabalder det har varit över Bioware på sista tiden skulle det inte förvåna mig om många av användarrösterna är hat-röster från folk som inte ens spelat ME3.

Permalänk
Medlem

Mängder med rykten och teorier om att folk försöker förstöra, inte så insatt, såg det bara i förbifarten, här är första bästa länk jag googlade fram:
http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2012/03/06/mass-ef...

Permalänk
Medlem

Anledningen till att Mass Effect har så låg userscore är nog pga. den idiotiska day-1 DLC:n och att EA/Bioware skiter på sina kunder

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem

I mitt tycke är det inte bara DLC:t utan att det strömlinjeformats lite väl mycket. Rollspelselementen är i stort sett obefintligt.

I stort sett gillar jag spelet, men det blir en utmaning om de får för sig att göra en uppföljare. Jag är inte direkt någon fan av slutet, men jag förstår varför folk (som spelat igenom spelet) är sura.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Har i princip aldrig hållt med recensenter vare sig när det gäller spel eller film men skulle tippa att anledningen till den låga poängen från användare just för ME3 är för att de räknar med besvikelsen från hur spelet slutade.
Tycker personligen att ME3 var ett bra spel även om det inte var i klass med de 2 första när det kommer till handling och "öppenhet", men skulle nog lägga det runt 7 på en skala 1-10.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Spelföretagen släpper förhandskopior etc. innan spelsläpp till diverse spelrecensenter förutsatt att betyget blir satt på tex. 8+ eller liknande. Om detta inte följs så kan spelföretagen förbjuda att släppa förhandsrecensionen, alternativt så uteblir framtida förhandskopior. Recensenterna går med på detta eftersom att ha tillgång att göra en tidig recension är mycket fördelaktigt för tittarsiffror osv.

Permalänk

Intressant topic. Lite irriterad på mig själv, köpte Heroes 6 utan att göra ordentlig research som man ska göra. Recensenter tycker spelet är bra (7-8 på metacritic).

Jag tyckte spelet var så uselt att jag inte klarade att spela mer än 30 minuter. Då är jag ändå en person som spelat Heroes 1,2,3,4, och 5.

I mitt tycke är H6 helt strömlinjeformat, nerdummat och i princip slaktat. En blek kopia av sina föregångare. Om nån vill köpa spelet billigt skicka ett PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napdev:

Spelföretagen släpper förhandskopior etc. innan spelsläpp till diverse spelrecensenter förutsatt att betyget blir satt på tex. 8+ eller liknande. Om detta inte följs så kan spelföretagen förbjuda att släppa förhandsrecensionen, alternativt så uteblir framtida förhandskopior. Recensenterna går med på detta eftersom att ha tillgång att göra en tidig recension är mycket fördelaktigt för tittarsiffror osv.

Det där låter helt och fullt som personliga konspirationsteorier. Har du någon källa på det? Det finns alltid ett väldigt brett utbud av recensioner för Titel X och det är långt ifrån alla som är fördelaktiga.

Permalänk
Medlem

Det där är nog en ren fortsättning på samma fenomen som hände för Dragon Age 2, som ju orkestrerades från 4chan forumet. Där var ju orsaken resentment mot EA/Bioware för hur dom agerat tidigare, plus att det avslöjades att Bioware anställda själva gick in och la fejkade 10 poängs recensioner på Metacritic.

Sen dess verkar det vara ett sätt att ge igen på spelutvecklare man av någon anledning tycker illa om. Försöka skada dom genom att ge dom fejkade, dåliga recentioner. Och EA/Bioware verkar vara den populäraste måltavlan. Vilket ju är förståligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Det där låter helt och fullt som personliga konspirationsteorier. Har du någon källa på det? Det finns alltid ett väldigt brett utbud av recensioner för Titel X och det är långt ifrån alla som är fördelaktiga.

Öh, det här är inte direkt några nyheter så det är svårt att komma upp med nutida artiklar innehållande bevis etc. men:
http://www.vgchartz.com/article/87176/metacritic-catches-game...

Totalbiscuit angående exakt denna tråd, läsarbrevet startar 10min in ungefär (jag har snabblänkat till relevans):
http://youtu.be/rJ0sSc18Wb0?t=18m42s

Permalänk
Medlem

Om man utgår från en 1-10 skala så tycker jag att generellt kan man räkna med att spelbetyg från "professionella" recensenter ligger på skalan 6-10 där 6 är ospelbart, 8 mediokert och 9+ bra. Det är definitivt inflation i betygen. Känner man till det kan man anpassa sig, annars blir man riktigt lurad.

Betyg från användare ligger oftast på betygen 1-2 eller 9-10 på en 1-10 skala. Det finns sällan något mellanregister Kanske beror på att de som orkar bry sig om att ge ett betyg antingen är eld och lågor för spelet eller blivit väldigt besvikna då spelet inte är som de förväntat sig. De som tycker att det var ett ok spel bryr sig inte om att recensera. Jag vet att jag själv är sån. Skriver jag ett betyg på något (exempelvis en produkt på inet eller annan valfri site) så är det antingen för att tipsa om produkten för att jag tyckte den var riktigt bra eller varna andra för att den har brister.

Sen är all betygsättning subjektiv. Det är väldigt få recensenter (professionella eller inte) som lyckas hålla sig objektiva.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore