Asrock förbereder Intel Z77 i Mini ITX

Permalänk
Melding Plague

Asrock förbereder Intel Z77 i Mini ITX

I god tid innan lanseringen av Intels nästa generation processorer introducerar Asrock ett av de första tillhörande moderkorten i storleken Mini ITX.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sött

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Riktigt säxigt kort! Ser ut att man lätt kan dra ut batteriet med (y)

Permalänk
Medlem

Att de inte lär sig!
Byt plats på CPU och styrkrets! Inget köp för min del...

Permalänk
Medlem

Kul, men det finns ju inga intressant chassi som är gjorda för mini-itx och samtidigt har plats med kraftfullt / vanligt nätagg och högpresterande grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Att de inte lär sig!
Byt plats på CPU och styrkrets! Inget köp för min del...

Varför? det är ju sällan man har plats för en stor torn kylare i ett mitx chassi, för jag antar att det var det du menade?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Kul, men det finns ju inga intressant chassi som är gjorda för mini-itx och samtidigt har plats med kraftfullt / vanligt nätagg och högpresterande grafikkort.

inte? Lian Li PC-Q08
Silverstone Sugo

eller är dom inte intressanta?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

MÅSTE HA

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara förberedd på WiFi, undras varför dom inte skeppas med det.
Men väldigt kul att mITX ser ut att ta rejäl fart iom IB.
Vi kan bara hoppas att IB's grafik inte innehåller några allvarliga buggar som förhindrar den från att användas i en HTPC.
Och vi väntar såklart fortfarande på att i3 modellerna med HD 4000 grafik skall lanseras officiellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

inte? Lian Li PC-Q08
Silverstone Sugo

eller är dom inte intressanta?

Måste ha missat Lian Li PC-Q08B och den hade ju en ok prislapp fatkiskt.

Permalänk
Medlem

fast då måste man ju bygga ett eget chassi....

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Skrivet av borz:

Att de inte lär sig!
Byt plats på CPU och styrkrets! Inget köp för min del...

Måste hålla med ovanstående. Synd på ett mobo som i övrigt verkar riktigt trevligt.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Att de inte lär sig!
Byt plats på CPU och styrkrets! Inget köp för min del...

Håller med... Man får ständigt nöja sig med riktigt taskiga kylare när sockeln sitter där den sitter.

Kanske kylarna kan förändras...

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Håller med... Man får ständigt nöja sig med riktigt taskiga kylare när sockeln sitter där den sitter.

Kanske kylarna kan förändras...

går ju att sätta slutna vattenkylare dom tar ju inte så mycket plats kring sockeln och kyler helt okej

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Så jäkla trist att de inte kan släppa kort utan skärmutgångar och satsa på att få in en till PCI-e port!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Mycket skoj, planerar HTPC samt att man ska kunna spela på den så detta är verkligen välkommet

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Vilka GFXkort finns det idag som har begränsad längd (inte superlånga som high-end korten) men som endå har hyffsad prestanda? För man skulle kunna tänka sig med att kunna bygga en ganska kompakt LANkub med ett hyggligt GFX i den där, en inte fullt så djup ATX nätdel och en SSD och en vanlig disk....

Permalänk

Funderingar på att flytta min sign rig till mini-ITX, så fler moderkort sitter aldrig fel

Just nu ser nog Asus kortet bättre ut för min del, bättre strömförsörjning till CPU och bättre placerad sockel. (bättre placerad för mina behov iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av beweer:

Vilka GFXkort finns det idag som har begränsad längd (inte superlånga som high-end korten) men som endå har hyffsad prestanda? För man skulle kunna tänka sig med att kunna bygga en ganska kompakt LANkub med ett hyggligt GFX i den där, en inte fullt så djup ATX nätdel och en SSD och en vanlig disk....

Sugo rymmer ju upp till 6970 utan mod, och ännu mer ifall du moddar lite, så varför ha begränsad längd?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

går ju att sätta slutna vattenkylare dom tar ju inte så mycket plats kring sockeln och kyler helt okej

Aldrig de låter ju som en dammsugare. Måste va mkt tystare om det ska kvalificera sig in i mina system.

Näe får hoppas på assymetriska kylare som håller sig borta från Pcie platsen.

Vore perfekt om de täckte av itx kortet precis och vara ca 7-8cm högt totalt (kylarna alltså).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beweer:

Vilka GFXkort finns det idag som har begränsad längd (inte superlånga som high-end korten) men som endå har hyffsad prestanda? För man skulle kunna tänka sig med att kunna bygga en ganska kompakt LANkub med ett hyggligt GFX i den där, en inte fullt så djup ATX nätdel och en SSD och en vanlig disk....

Allt lika med och över Radeon 6850 eller Nvidia GTX560 duger att lira med. Ofta blir korten kortare efter något kortare då tillverkarna tillverkat egna kretskort. Det nya 7750 är ju riktigt kort, men det klassas väl inte som ett spelkort. Å andra sidan så piskar det nog det mesta som finns i bärbara datorer så det har ju att göra med vad du menar med "hyffsad" prestanda.

1 gb Radeon 6950 och 6970 är nog sweet spotten just ni för pris kontra prestanda.

Längderna på korten står på internetförsäljarnas sidor. Kolla in inet.se eller komplett.se. Dom som har mest logiska hemsidor, till skillnad mot t.ex. webhallen.com som ser ut som den är programmerad för 5 år sedan.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Kommer det bli bra gaming?

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Medlem

Gfx

Skrivet av beweer:

Vilka GFXkort finns det idag som har begränsad längd (inte superlånga som high-end korten) men som endå har hyffsad prestanda? För man skulle kunna tänka sig med att kunna bygga en ganska kompakt LANkub med ett hyggligt GFX i den där, en inte fullt så djup ATX nätdel och en SSD och en vanlig disk....

7850 ska inte vara så långt tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Passar 2600k Z77?

Visa signatur

Hårddisk: Corsair Force GT 120gb Skärm: Samsung 2233rz @ 1680x1050, 120hz, 5ms Chassi: Corsair Carbide 500r Minne: Corsair vengeance 8gb 1600MHz @ CL-8 PSU: Corsair HX 750w GPU: Nvidia GTX 580 MB: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel i7 2600k @ 4.4GHz

Permalänk
Medlem

Köper direkt! Ge oss pris och datum tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Jupp, blir sugen på ett mITX-system helt klart.

Angående kylare till mITX-kort så har jag hittat den här kylaren som på första anblick ser rätt så hyfsad ut faktiskt, och verkar passa eftersom värmerören böjer sig 90 grader direkt efter att de lämnar socketen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jupp, blir sugen på ett mITX-system helt klart.

Angående kylare till mITX-kort så har jag hittat den här kylaren som på första anblick ser rätt så hyfsad ut faktiskt, och verkar passa eftersom värmerören böjer sig 90 grader direkt efter att de lämnar socketen.

Thermalright HR-02 kan också vara något, visst kanske man föra köra fläkten som pull ifall man ska ha aktiv kylning.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag har frågat förut men ingen har kunnat svara.
Funktionen som ska få inbyggda grafiken att fungera ihop med ett externt grafikkort.
Hur fungerar det och vad har man för nytta av det?

Såg reklam från en moderkortstillverkare. Man skulle tydligen kunna använda vilken grafik-utgång som helst, moderkortets eller externa-grafikkortet när dom arbetar ihop.

Har någon kunskap om det här, vore trevligt att få klarhet?

Permalänk
Skrivet av beweer:

Vilka GFXkort finns det idag som har begränsad längd (inte superlånga som high-end korten) men som endå har hyffsad prestanda? För man skulle kunna tänka sig med att kunna bygga en ganska kompakt LANkub med ett hyggligt GFX i den där, en inte fullt så djup ATX nätdel och en SSD och en vanlig disk....

Vill göra precis som dig också, man orkar ju inte släpa på sitt miditowerchassi längre på 20kg... Skulle däremot gärna tänka mig en nätdel i SFX storlek för kompaktare bygge
EDIT:
Har några uppgifter om hur stark den integrerade grafikkretsen kommer vara i IB? Konmer den mäta sig med amds APU-lösning a la llano?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Åååh, perdy!
Undrar hur den överklockar?

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10