Permalänk

byta kylpasta på 7970

som rubriken lyder så undrar jag hur man byter eller snarare sagt öppnar ett 7970. Om någon vet någon bra video så det är bara att länka.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Varför ska du? Tror du inte fabriken har gjort rätt?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av mrpaintballer:

som rubriken lyder så undrar jag hur man byter eller snarare sagt öppnar ett 7970. Om någon vet någon bra video så det är bara att länka.

Du kan ju på sin höjd haft kortet ett par månader eftersom de är väldigt nyutgivet? Varför i hela friden vill du då byta kylpasta?!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Du kan ju på sin höjd haft kortet ett par månader eftersom de är väldigt nyutgivet? Varför i hela friden vill du då byta kylpasta?!

Förmodligen p.g.a. att efter Sweclockers bytte kylpasta på det 7979 de fick så fick de 10 grader lägre temp.

Permalänk

Haha AMD fail...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Förmodligen p.g.a. att efter Sweclockers bytte kylpasta på det 7979 de fick så fick de 10 grader lägre temp.

Omfg, tänker byta dirr!

Kanske ska köra ett lager majonäs?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Omfg, tänker byta dirr!

Kanske ska köra ett lager majonäs?

Hellmann's Majonnäs fungerar bäst.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Här är en video på hur man får loss kylaren.

http://www.youtube.com/watch?v=q0z080q6pFw

Eller egentligen för att montera vattenkylning men dom visar hur man tar bort kylaren först

Tråd om annan som behövde hjälp att plocka av:
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1086122-7970-ta-b...

Kanske finns mer tips där om det är något som kör ihop sig.

Permalänk
Skrivet av klemze:

majonäs?

Haha garvar lika mycket varje gång man ser det ingen:p...
Det är ju som sagt lite biligare kilopris jämfört med "riktig" kylpasta... Vad skiljer det? är det inte bara typ 2-3 grader?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Haha garvar lika mycket varje gång man ser det ingen:p...
Det är ju som sagt lite biligare kilopris jämfört med "riktig" kylpasta... Vad skiljer det? är det inte bara typ 2-3 grader?

Tror majonäs skulle ha bäst kapacitet för kylning enligt några tester... Luktar det inte väldigt?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Skrivet av klemze:

Tror majonäs skulle ha bäst kapacitet för kylning enligt några tester... Luktar det inte väldigt?

Okej har bara sett att riktigt fin med lagom mängd silver i kylde bara 2grader mindre jämfört med majonäs, jo man får byta typ varje månad läste jag någon stans... Men ska experimentera lite med olika ämnen man har hemma själv på stockkylaren på en AMD:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Varför ska du? Tror du inte fabriken har gjort rätt?

Därför fabrikerna ofta inte har riktig kylpasta på minnena tex utan nåt skumt värmeledande klister grejs som inte är lika bra som "riktig" kylpasta

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Haha AMD fail...

Lättroad?

Permalänk
Medlem

kortfattat så handlar det bara om att skruva upp alla nödvändinga skruvar, sen får man ta i en gnutta eftersom den gamla kylpastan sitter hyffsat hårt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Är det något speciellt ställe man ska trycka på när man har akruvat bort skruvarna för att få bort kylaren.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpaintballer:

Är det något speciellt ställe man ska trycka på när man har akruvat bort skruvarna för att få bort kylaren.

Över gpun

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Keeper of Traditions

Är det värt att bli av med garanti och allt bara för att kanske få lite kallare kort?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag fick mina 6970's att bli hela 15 grader kallare med lite CPU kylpasta (garantin hade ändå gått ut )

Permalänk
Medlem

Spännade, jag sitter med två 5870 som blir ganska varma. Kan vara en ide att titta på ny padta inför sommaren.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Jag tvivlar på att endast byta av pasta ger någon reell minskning av värme, speciellt inte så mycket som 10-15c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag tvivlar på att endast byta av pasta ger någon reell minskning av värme, speciellt inte så mycket som 10-15c.

Fortsätt tvivla då

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Haha AMD fail...

Lägg ned fanboy tramset.. Jag har bytt kylpasta på nvidiakort o tjänat 10'C också.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag tvivlar på att endast byta av pasta ger någon reell minskning av värme, speciellt inte så mycket som 10-15c.

Jag bytte på mina 6950 och fick en minskning på 10 grader

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Därför fabrikerna ofta inte har riktig kylpasta på minnena tex utan nåt skumt värmeledande klister grejs som inte är lika bra som "riktig" kylpasta

AKA "Thermal pad".
Detta p.g.a minnena inte har kontakt med själva flänsen utan det är en liten glipa.
Så pillrar du bort thermal padsen och smetar på pasta istället kan du bli helt utan kylning.
Och än värre är det med strömförsörningen som verkligen måste ha bra kylning.
Inte säker på hur AMD monterat sin kylplatta, men med nVidias 480/580 (referensdesignen iaf) så kan man montera bort GPU kylaren utan att plocka bort kylplattan och då störa thermal padsen.

Permalänk

En novis som mig. Det här med att byta kylpasta. Har själv två kort och kör jag dom ett och ett så skilljer det lite i temp.

Men vore lite intressant att se om byte av pasta skulle göra någon skillnad. Har iofs Nvidia 560Ti 448 kort. Vilken pasta ska man ha? hur mycket?

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbsaaeri:

En novis som mig. Det här med att byta kylpasta. Har själv två kort och kör jag dom ett och ett så skilljer det lite i temp.

Men vore lite intressant att se om byte av pasta skulle göra någon skillnad. Har iofs Nvidia 560Ti 448 kort. Vilken pasta ska man ha? hur mycket?

Tror de har lite för mycket vid fabriksmontage. Vilken du tar är intr så noga brukar bara skilja någon grad iaf.
Är det heatspreader på som jag tror det är på dina kort. Se till att trycka "utav bara fan" så kylpastan trycks ut som den ska. Det är ju oftast inte lika rejäl backplate o.s.v på grafikkort så det blir ofta inte samma press som på en cpu.

Är det ingen hs så lägg ett tunt lager med ett rakblad.

Permalänk
Medlem

Byta kylpasta på grafikkorten är väl något som har förekommit de senaste 10 åren. Enkelt sätt att kunna tjäna några grader på, man bör vara försiktig om man använder ledande pasta som t ex Artic Silver då det ofta kan sitta komponenter runt GPU som inte är så bra att kortsluta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H