Permalänk

aluminium vattenkylning

halloj har nyss beställt 2st 120mm alu radiatorer som jag ska ha till mitt vattenkylningsprojekt. fast nu på om korrosion och blir lite oroad. vad för block och nipplar ska man ha? har även tänkt att kyla gpun (kommer skaffa 7870) och vet ej om det kommer släppas alu block.

hur farligt är korrosion egentligen ? tänkt att ha nått som håller i 3år minst

Permalänk
Avstängd

Tvätta av en gång (slangar, block, pump osv) om året och kör på med ett helt nytt vatten, det ska undvika korrosion. Det finns vätska som undviker det. Jag kör på detta: http://indomo.se/7065-Innovatek-Protect-ready-made-mixture-10... riktigt bra!!

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått är just aluminium ingenting man vill ha i sin loop. Hur pass illa det är och hur bra antikorrosionstillsatser funkar vet jag inte.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Skrivet av Swekat:

Vad jag har förstått är just aluminium ingenting man vill ha i sin loop. Hur pass illa det är och hur bra antikorrosionstillsatser funkar vet jag inte.

aluminium har cirka 55% av kopparens värmeupptagningsförmåga. däremot så kan den släppa ifrån sej värme bättre än koppar, därför är många luftkylare hybrider mellan båda.

Permalänk
Hjälpsam

En sak är om flänsarna är i aluminium, men är även rören i radiatorerna alu eller koppar?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Tvätta av en gång (slangar, block, pump osv) om året och kör på med ett helt nytt vatten, det ska undvika korrosion. Det finns vätska som undviker det. Jag kör på detta: http://indomo.se/7065-Innovatek-Protect-ready-made-mixture-10... riktigt bra!!

har du oxå kombination utav flera metaller? hur länge har du haft det isåfall?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jaghetermicke:

har du oxå kombination utav flera metaller? hur länge har du haft det isåfall?

har själv kört i 3 veckor än sålänge medans min kompis har kört i ca 1 & ½ år.

Permalänk

okaj, ökar tempsen väldigt mkt om man kör alu ist för koppar? funderar på att sälja radiatorerna och att köpa koppar ist ifall det visar sej att alu är dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Annser inte det vara värt att blanda alu och koppar
Sett för många skräkexempel där blocken har ättits upp fullständigt efter bara några månader.
Visst det är EXTREMA fall men korrotion kommer uppstå även med en riktig hämmare i vattnet.

Koppar hela vägen igenom är klart bäst och säkrast.
Finns inget som säger att du kommer få problem det första eller andra året men heller inget som säger att du kommer slippa.

Själv kör jag med koppar på allt.

Största problemet med korrosion uppstår när metallerna rör varandra eller vatten bli fullt i joner från alut. (någon med mer kunnskap får rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

det är så att alla kylningsdelar kommet ha cirka 30cm gummislang mellan varandra. fast det känns ju lite osäkert ändå.. får se vad jag hittar på. alu och nickel funkar väll ganska bra ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan alu och nickel är ändå högre än alu och koppar så bör vara lika illa.

Så här kan det se ut efter 4 år om du byter vatten var annan månad.

Citat:

He said he used distilled water plus pentosin and purged every 2 months.

Plockat från länk jag posta tidigare.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

detdär ser ganska illa ut... tror att jag säljer av dom 2 radiatorerna då!
tack så mycket för engagemanget!

Permalänk
Entusiast

I det marina, där båtmotorer och kylningssystem som kommer i galvanisk kontakt med metaller vars ädelhet varierar, brukar man i regel ansluta en så kallad offeranod för att motverka den galvaniska korrigeringen av metaller. Över tid kommer offeranoden att långsamt "ätas upp", och när den väl nått en så pass usel grad att den inte har någon verkan mer, brukar resten av systemet iregel vara utdaterat och troligen skrotad. Dem få fall där så inte är fallet byter man ut offeranoden.

Jag har hört talas om fvattenkylningssystem, vars olika komponenter bestått av koppar, aluminium med flera andra metaller, och som involverat offeranoder i form av en klumpar av bly lödda/skruvade på radiatorn, kopparrören och kylblocken.
Huruvida effektivt detta är vet jag ärligt talat inte, men det är i det marina båtlivet, en beprövad metod.
Så varför skulle det inte fungera på andra vattenkylningssystem? Någon som har provat?

Att läsa på om metallers ädelhet och deras korrosion: http://www.met.kth.se/utbildning/4H1068/lect13-korrosion

EDIT:
Jag har själv erfarenheten med tennlödda kopparledningar i kontakt med vatten kommer att korrodera i lödningarna i första hand. Jag tror anledningen är tennlodet är oädlare än kopparn, varav tennlodet agerar som en offeranod mot kopparrören. (rätta mig om jag har fel).
Detta kan kanske utnyttjas på ett sätt där man utnyttjar en ädlare metall än tenn för att löda igop ledningar med, och låter en viss mängd bly eller tenn agera offeranod på ett ställe där den inte ställer till med skada.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

I det marina, där båtmotorer och kylningssystem som kommer i galvanisk kontakt med metaller vars ädelhet varierar, brukar man i regel ansluta en så kallad offeranod för att motverka den galvaniska korrigeringen av metaller. Över tid kommer offeranoden att långsamt "ätas upp", och när den väl nått en så pass usel grad att den inte har någon verkan mer, brukar resten av systemet iregel vara utdaterat och troligen skrotad. Dem få fall där så inte är fallet byter man ut offeranoden.

Jag har hört talas om fvattenkylningssystem, vars olika komponenter bestått av koppar, aluminium med flera andra metaller, och som involverat offeranoder i form av en klumpar av bly fastlödda på radiatorn, kopparrören och kylblocken.
Huruvida effektivt detta är vet jag ärligt talat inte, men det är i det marina båtlivet, en beprövad metod.
Så varför skulle det inte fungera på andra vattenkylningssystem? Någon som har provat?

Att läsa på om metallers ädelhet och deras korrosion: http://www.met.kth.se/utbildning/4H1068/lect13-korrosion

Det är en mycket bra sak men problemet i vattenkylning i en dator är att anoden måste vara i fysisk kontakt med alla komponenter.
Som du sa radiator etc
så du kan sluta upp med att ha offeranoder över allt till slut. Jag vet att när en offeranod är i slutet av sitt liv i en varmvattenberedare så börjar den lämna en form av grus efter sig i vattnet som i detta fallet hade vart ganska illa för pumpen ^^

Men som sagt finns det en smidig lössning på det så är klart en offeranod enda riktigt. Undrar bara hur pass länge en kan tänkas överleva i den lilla storlek som den kan behöva vara i :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

är värmeröverföringsförmågan hos koppar nödvändig eller blir det något liknande resultat i slutändan ändå??? har ej tänkt att bencha eller nått sådant, vill bara ha något tyst och pålitligt.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av SysGhost:

I det marina, där båtmotorer och kylningssystem som kommer i galvanisk kontakt med metaller vars ädelhet varierar, brukar man i regel ansluta en så kallad offeranod för att motverka den galvaniska korrigeringen av metaller. Över tid kommer offeranoden att långsamt "ätas upp", och när den väl nått en så pass usel grad att den inte har någon verkan mer, brukar resten av systemet iregel vara utdaterat och troligen skrotad. Dem få fall där så inte är fallet byter man ut offeranoden.

Jag har hört talas om fvattenkylningssystem, vars olika komponenter bestått av koppar, aluminium med flera andra metaller, och som involverat offeranoder i form av en klumpar av bly lödda/skruvade på radiatorn, kopparrören och kylblocken.
Huruvida effektivt detta är vet jag ärligt talat inte, men det är i det marina båtlivet, en beprövad metod.
Så varför skulle det inte fungera på andra vattenkylningssystem? Någon som har provat?

Att läsa på om metallers ädelhet och deras korrosion: http://www.met.kth.se/utbildning/4H1068/lect13-korrosion

EDIT:
Jag har själv erfarenheten med tennlödda kopparledningar i kontakt med vatten kommer att korrodera i lödningarna i första hand. Jag tror anledningen är tennlodet är oädlare än kopparn, varav tennlodet agerar som en offeranod mot kopparrören. (rätta mig om jag har fel).
Detta kan kanske utnyttjas på ett sätt där man utnyttjar en ädlare metall än tenn för att löda igop ledningar med, och låter en viss mängd bly eller tenn agera offeranod på ett ställe där den inte ställer till med skada.

Jag har sett att folk har silverskruvar i sina loopar, det borde väl balansera ut det, eller?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaghetermicke:

är värmeröverföringsförmågan hos koppar nödvändig eller blir det något liknande resultat i slutändan ändå??? har ej tänkt att bencha eller nått sådant, vill bara ha något tyst och pålitligt.

Max en eller två grader som det skiljer om jag minns rätt med alu i stället för koppar.

Skrivet av Flamso:

Jag har sett att folk har silverskruvar i sina loopar, det borde väl balansera ut det, eller?

Silver är där av en helt annan anledning än korrosion

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Jag har sett att folk har silverskruvar i sina loopar, det borde väl balansera ut det, eller?

Jasså?
tjah, själva idén med att låta skruvar agera offeranoder är nog en rätt bra idé, men...

Jag trodde silver var en av dem ädlare metallerna, varav kopparn och aluminium istället kommer att ager offeranod, och därmed "ätas upp".
Det är väl meningen att man skall låta en så pass oädel metall som möjligt agera offeranod.
Återigen, korrigera mig om jag har fel, för fel kan jag ha, då detta är ett ämne jag inte är helt insatt i.

EDIT: När jag tittar i tabellen, och vet själv att man använder bly som offeranod på aluminiumblock när det komemr till båtmotorer, kanske detta är rätt ändå. Bara jag som tänkt lite baklänges här. Det vore bra om någon mer insatt i ämnet, kan rätta till eventuell förvirring jag skapat här.

Tabell över metallers ädelhet: (Ju högre, desto ädlare)

Metall/legering Elektrodpotential, V
Guld +0.42
Silver +0.19
Rostfritt stål (18/8), passivt +0.09
Koppar +0.02
Tenn -0.26
Rostfritt stål (18/8), aktivt -0.29
Bly -0.31
Stål -0.46
Kadmium -0.49
Aluminium -0.51
Förzinkat stål -0.81
Zink -0.860
Magnesium -1.36

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Discokungen
Skrivet av RainesX:

Silver är där av en helt annan anledning än korrosion

Well do tell, mister!

Edit: SysGhost, jag måste ha missuppfattat användningsområdet för de skruvarna då, ber om ursäkt! ^^

Varför jag inte bara googlade är förvirrande för mig också... http://www.petrastechshop.com/sikibyia.html

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Well do tell, mister!

Det förhindrar att det växer ovälkommna växter i loopen genom att släppa ifrån sig joner i vattnet.
Ju längre du använder samma vatten dest motstondskrafigare blir vattnet mot att odla grönsaker.
Tömde en loop igår som gått lite mer än ett och ett halvt år utan underhåll med enbart batterivatten och silver i loopen och vattnet var kristalklart och inget som helst växtligt i vare sig block, slang eller reservoar.
Ingen korrosion annat än standard koppargrönt (skyddande lager korrosion alltså)
Slangarna vart lite mjölkiga med det var pga gummit dom var tillverkade i.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Discokungen
Skrivet av RainesX:

Det förhindrar att det växer ovälkommna växter i loopen genom att släppa ifrån sig joner i vattnet.
Ju längre du använder samma vatten dest motstondskrafigare blir vattnet mot att odla grönsaker.
Tömde en loop igår som gått lite mer än ett och ett halvt år utan underhåll med enbart batterivatten och silver i loopen och vattnet var kristalklart och inget som helst växtligt i vare sig block, slang eller reservoar.
Ingen korrosion annat än standard koppargrönt (skyddande lager korrosion alltså)
Slangarna vart lite mjölkiga med det var pga gummit dom var tillverkade i.

Tack för att du klargjorde det! Alltid bra med mer kunskap under bältet! Nu ska jag inte störa tråden längre. Men aluminium och koppar i samma loop bör undvikas om möjligt, det är det jag snappat upp under mina sex år med vattenkylning, så därför har jag försökt undvika det!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

frågan är vart man kan få tag på aluminiumdelar till vattenkylningen... googlat runt men kan inte hitta nåra vettiga saker :S
undrar även ifall det släpps aluminiumversion utav 7870 blocket

Permalänk
Discokungen
Skrivet av jaghetermicke:

frågan är vart man kan få tag på aluminiumdelar till vattenkylningen... googlat runt men kan inte hitta nåra vettiga saker :S
undrar även ifall det släpps aluminiumversion utav 7870 blocket

Vad jag vet så ska nickelpläterade block inte vara några problem tillsammans med aluminium! ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Vad jag vet så ska nickelpläterade block inte vara några problem tillsammans med aluminium! ^^

enligt tabellen så är ju nickel och alu väldigt långt ifrån varandra ju borde ju inte gå alls

får bli så att jag returnerar radiatorerna och köper mej kopparsaker istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaghetermicke:

aluminium har cirka 55% av kopparens värmeupptagningsförmåga. däremot så kan den släppa ifrån sej värme bättre än koppar, därför är många luftkylare hybrider mellan båda.

Fel. Koppar har nästan dubbelt så hög värmeledningsförmåga, enda anledningen till att alu används i kylare öht är att det är väldigt mycket billigare än koppar.
Värmekapaciteten har f.ö. noll betydelse eftersom det bara fördröjer maxtempen. Titta t.ex på olje-"kylda" datorer, där har du en enorm värmekapacitet(det tar alltså väldigt väldigt länge att värma upp hela oljebadet), men du måste ändå kyla oljan om tempen ska hållas på en vettig nivå.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Fel. Koppar har nästan dubbelt så hög värmeledningsförmåga, enda anledningen till att alu används i kylare öht är att det är väldigt mycket billigare än koppar.
Värmekapaciteten har f.ö. noll betydelse eftersom det bara fördröjer maxtempen. Titta t.ex på olje-"kylda" datorer, där har du en enorm värmekapacitet(det tar alltså väldigt väldigt länge att värma upp hela oljebadet), men du måste ändå kyla oljan om tempen ska hållas på en vettig nivå.

vadå fel? ifall alu har 55% av kopparns värmeöverledningsförnåga så är ju koppar nästan dubbelt så bra, haha

fast jag är inte jättepetig med några grader hit och dit, har redan bra temps just nu med luftkylt, fast står ej ut med ljudnuvån

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaghetermicke:

vadå fel? ifall alu har 55% av kopparns värmeöverledningsförnåga så är ju koppar nästan dubbelt så bra, haha

fast jag är inte jättepetig med några grader hit och dit, har redan bra temps just nu med luftkylt, fast står ej ut med ljudnuvån

Läs ditt inlägg igen, du skrev värmeupptagning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Well do tell, mister!

Edit: SysGhost, jag måste ha missuppfattat användningsområdet för de skruvarna då, ber om ursäkt! ^^

Varför jag inte bara googlade är förvirrande för mig också... http://www.petrastechshop.com/sikibyia.html

lol
Warning: This product contains...uh...Silver!

• If ingested, you may choke... so just don't do that.

• If contact with skin occurs, smile... you're holding silver!

• AVOID CONTACT WITH EYES! If contact with eyes occurs... wait, why are you shoving metal coils into your eyes?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av jaghetermicke:

vadå fel? ifall alu har 55% av kopparns värmeöverledningsförnåga så är ju koppar nästan dubbelt så bra, haha

fast jag är inte jättepetig med några grader hit och dit, har redan bra temps just nu med luftkylt, fast står ej ut med ljudnuvån

Om du nu är ute efter ett material som har bra värmeledningsförmåga men inte alla de andra problemen, satsa på silver rakt igenom. Silver har ju bättre värmeledningsförmåga än t ex koppar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64