Motsvarighet till AppleTv för Androidplatta

Permalänk

Motsvarighet till AppleTv för Androidplatta

Undrar om någon med ett bättre tekniskt vetande känner till någon bra motsvarighet till AppleTv.

Jag vill kunna strömma ljud och film med hög kvalité, minst HD och helst FULL HD, TRÅDLÖST från en Androidsurfplatta med DLNA via någon pryl till min HDTV.

TVn i sig är dum och har ingen av dessa finesser för mottagning.

Möjligen finns en mycket enkel lösning i form av någon slags DLNA-mottagare som jag kopplar in till TVn mha HDMI, men jag har ännu inte hittat någon.

Kanske finns andra lösningar?

/Teknikmongot

Permalänk
Medlem

Det finns program som kan streama via airplay för android. Om du har apple tv så kan du köpa app som gör detta

Permalänk

@muki91: Tackar för tipset. Någon som har erfarenhet av hur detta fungerar? Är det HD eller FULL HD som gäller?

Finns det några andra manicker?

Permalänk

kom igen peeps. någon måste väl sitta på en alternativ lösning? detta är avgörande för om jag ska köpa platta eller inte

Permalänk
Avstängd

popcorn hour eller boxee

Permalänk
Medlem

Vad menar du med hög kvalitet? Bitraten på videomaterialet är helt avgörande. Strömma bluray kvalitet är inte möjligt trådlöst tex. Sen beror det på vad plattan klarar av också

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om de riktigt uppfyller dina behov då jag är för dåligt insatt i deras funktionalitet, men du kan ta en titt på AC Ryans produkter.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av combatzone:

popcorn hour eller boxee

Ok, dessa kanske är bra alternativ. Tack!

Jag förmodar att det funkar trådlöst med både bild och ljud? Vad säger du om bild -och ljudkvalitén, combatzone?

Är det DLNA som möjliggör, eller?

Har du testat själv? Vilken är den bättre boxen?

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Vad menar du med hög kvalitet? Bitraten på videomaterialet är helt avgörande. Strömma bluray kvalitet är inte möjligt trådlöst tex. Sen beror det på vad plattan klarar av också

Med hög kvalité menar jag motsvarande HD (720), minst. Att strömma bluray är inte nödvändigt.

Men " the new ipad" och apple tv (3) kör väl FULL HD, eller? En motsvarighet till det vore ju det absolut grymmaste!

Eller så får jag väl ge efter för mediastormen och köra äpple...!?

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Jag vet inte om de riktigt uppfyller dina behov då jag är för dåligt insatt i deras funktionalitet, men du kan ta en titt på AC Ryans produkter.

Tack, Arginj! Det ska jag göra.

Har du testat dessa själv?

Permalänk
Skrivet av combatzone:

popcorn hour eller boxee

ps: dessa kommunicerar väl direkt med en surfplatta vilket innebär att man inte behöver någon "mellanpryl", eller?

Permalänk

XBMC på en Apple TV 2 motsvarar dina krav på att strömma HD-film från din surfbräda eller andra enheter till din TV.

Permalänk
Sötast

Har hört något om att roota ATv och köra xmbc på den.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Har hört något om att roota ATv och köra xmbc på den.

Skrivet av Genelec8030:

XBMC på en Apple TV 2 motsvarar dina krav på att strömma HD-film från din surfbräda eller andra enheter till din TV.

Hold your horses!!

Tackar ödmjukast för engagemanget men ni har att göra med en teknikimbecill nolla!

Ok, jag vet vad ATv är. Och jag tolkar det som att XBMC är ett program jag kan installera på ATv'n...? Och på så viss kan den kommunicera med en Androidplatta (eller googleplayplatta). Det låter ju riktigt bra!

Men roota (Allexz)... betyder väl förmodligen något annat än "att leta runt"...? Är detta nödvändigt?

Kan denna lösning med XMBC funka även på nya ATv (3), måntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av knuttebaloa:

Tack, Arginj! Det ska jag göra.

Har du testat dessa själv?

Nej, jag har dessvärre inte gjort det. Dock verkar produkterna högst kompetenta. Om jag inte missminner mig helt har en av mina vänner köpt en av deras produkter. Vid intresse från din sida kan jag försöka kolla med honom huruvida de är bra eller inte.

Skrivet av knuttebaloa:

Hold your horses!!

Tackar ödmjukast för engagemanget men ni har att göra med en teknikimbecill nolla!

Ok, jag vet vad ATv är. Och jag tolkar det som att XBMC är ett program jag kan installera på ATv'n...? Och på så viss kan den kommunicera med en Androidplatta (eller googleplayplatta). Det låter ju riktigt bra!

Men roota (Allexz)... betyder väl förmodligen något annat än "att leta runt"...? Är detta nödvändigt?

Kan denna lösning med XMBC funka även på nya ATv (3), måntro?

XBMC är en programvara, det stämmer. Du kan läsa mer på deras hemsida. Communityn är enorm kring denna mjukvara, så du kommer med lätthet finna lämpliga guider för det mesta du kan tänkas behöva hjälp med.

Att roota innebär att du tar bort Apples mjukvara och ersätter den med en mjukvara utvecklad av, vanligen, privatpersoner. Detta är även något som går att göra med exempelvis iPhone och iPad. Det är inte alltför krångligt, och eftersom att det är oerhört många som gjort det finns det många bra guider på internet. De är bara en googling bort.

XBMC kommer med säkerhet fungera på nya Apple TV, dock vet jag inte om det kommer fungera från dag ett då jag är för dåligt insatt i ämnet.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Tack Arginj för förklaring och uppmuntran

Jag förstår det som att installera XBMC ÄR att roota, dvs ersätta mjukvaran. Blir intressant att se om detta kan fungera även för nya ATv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knuttebaloa:

Tack Arginj för förklaring och uppmuntran

Jag förstår det som att installera XBMC ÄR att roota, dvs ersätta mjukvaran. Blir intressant att se om detta kan fungera även för nya ATv.

Nej, att installera XBMC är inte synonymt med att roota. När du rootar skapar du dock möjligheten att installera tredjepartsutvecklad mjukvara (däribland XBMC). Det kommer med största säkerhet fungera på nya Apple TV, men jag vet inte när dock (det är ju dock mycket möjligt att det kommer fungera från dag ett, men jag betvivlar det).

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk