Bygga ett skrivbord – vad behövs och var får man allt ifrån?

Permalänk
Medlem

Bygga ett skrivbord – vad behövs och var får man allt ifrån?

Jag har nyligen fått idén att jag vill bygga mig ett skrivbord då jag för det första känner att jag vill ha något projekt att jobba på då jag har det lugnt i skolan för tillfället, samt att jag ändå behöver ett nytt skrivbord. I nuvarande utförande är planen att skrivbordet ska vara 2 meter brett, och på sitt djupaste ställe 80cm, samt att det är L-format. Bifogar 2 bilder, där en är skissen i SketchUp och den andra min tvådimensionella med alla mått.

SketchUp-skissen

På papper med mått.

Så nu till de faktiska frågorna:

1. Vad rekommenderas för material, jag vill gärna ha det i solitt trä, men går det att hitta tillräckligt stora bitar, och är det ens möjligt att hitta en bit på 200*140*h av något material, och än mindre trä? Och annars, hur löser man det på bästa sätt med flera bitar, dvs hur får man skarvar att synas minst etc. Är kanske mdf ett bättre material då, så att man kan sätta faner över "skarvarna" för att det inte ska synas lika mycket. Här får man också tänka på att jag gärna vill ha LED-slingor inlagda i ett fräst spår, och då kan man ju behöva en viss tjocklek, som man kanske inte kan få med allt trä, eller?

2. Här kommer en fråga som innebär mycket bollande av idéer: Jag har inte kommit så långt på designen som att avgöra hur lagringen i skrivbordet ska se ut. I dagsläget har jag 2 ganska stora hurtsar fyllda med småkrafs, men i det nya skrivbordet vet jag inte riktigt om jag vill ha något så stort, men då är frågan hur det ska vara gjort, kanske väldigt djupa (som sträcker bordets hela 80cm?) men inte lika höga lådor, vad tror ni kan bli en snygg lösning? Jag försöker i SketchUp, men är inte världsbäst på det, och jag har heller inte byggt något skrivbord eller egen datorlåda förr, so I felt like consulting the professionals first!

Tack på förhand,
Leo

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Lite ideér:

Att sätta upp skärmen på väggen är ofta väldigt platssparade och snyggt, det gör också att du kan köpa en arm som du svingar ut när du t ex vill se på film från soffan/sängen.

Kabeldragningshål gör att det ser mycket snyggare ut, tänk lite på hur din elektronik ska stå innan bara:)

Kabellister kan också vara bra för att hålla det lite snyggt.

Lite längre på den sidan som är till höger från bilden sett skulle vara snyggare men det kanske inte går för dig.

Har du bara macen eller har du en stationär också? om du har en stationär kanske du skulle kunna göra en liten vagn för att få upp den över golvet(damm) och kunna rulla ut den lätt.

Kommer säkert på mer sen:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Lite ideér:

Att sätta upp skärmen på väggen är ofta väldigt platssparade och snyggt, det gör också att du kan köpa en arm som du svingar ut när du t ex vill se på film från soffan/sängen.

Kabeldragningshål gör att det ser mycket snyggare ut, tänk lite på hur din elektronik ska stå innan bara:)

Kabellister kan också vara bra för att hålla det lite snyggt.

Lite längre på den sidan som är till höger från bilden sett skulle vara snyggare men det kanske inte går för dig.

Har du bara macen eller har du en stationär också? om du har en stationär kanske du skulle kunna göra en liten vagn för att få upp den över golvet(damm) och kunna rulla ut den lätt.

Kommer säkert på mer sen:)

Tackar, skärmen på väggen var en riktigt bra idé! För tillfället är det bara macen som står på mitt rum, men ska till sommaren bygga ett chassi med en kompis och blir en dator till rummet då! Vill helst dock inte ha en vagn, men det lär finnas bra lösningar om både chassi och skrivbord är custom! Jag kan utan problem förlänga den högra sidan till runt 165/170!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Jag verkar inte vara den enda som har lust att bygga ett skrivbord. Lycka till!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Sitter precis i samma tankar jag med!

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du sitter på en sida eftersom det enligt mig är skönare och då samlar du din dator till ett ställe och får resten som arbetsyta.

Det vita är ben och eftersom det troligtvis kommer att vara två skivor så kan du sätta ett bläck(vit fyrkant) för att hålla ihop bänkskivorna utan att slå i mot bordsbenen med stolen hela tiden(tänk på stabiliteten bara). Jag har gjort detta och har bra stabilitet, dock är bordet inte så djupt.

Sen kan du sätta upp skärmen på väggen(rött) och göra ett hål för kablar under.

Hoppas du gillar paint:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Kassa bilder med det var det jag kunde sno ihop för tillfället, hoppas du får inspiration

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

http://i1168.photobucket.com/albums/r500/LTsma5h/Namnls.png

Jag rekommenderar att du sitter på en sida eftersom det enligt mig är skönare och då samlar du din dator till ett ställe och får resten som arbetsyta.

Det vita är ben och eftersom det troligtvis kommer att vara två skivor så kan du sätta ett bläck(vit fyrkant) för att hålla ihop bänkskivorna utan att slå i mot bordsbenen med stolen hela tiden(tänk på stabiliteten bara). Jag har gjort detta och har bra stabilitet, dock är bordet inte så djupt.

Sen kan du sätta upp skärmen på väggen(rött) och göra ett hål för kablar under.

Hoppas du gillar paint:)

hehe, fast just den väggen har ett fönster där du hade ritat ut för TV Men får köra på en svängbar väggmontering så att jag kan svänga ut den som nämndes tidigare!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

jag kör med ett standard Ikea hörn-skrivbord men jag skulle gärna vilja bygga med en "skärm-hylla" men det går ej för då täcker jag hela fönstret hos mig
det är egentligen ej så klyddigt! att bygga! det viktigaste är funktion och stabilitet! sen kommer utseende!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Vad rekommenderas för material, jag vill gärna ha det i solitt trä, men går det att hitta tillräckligt stora bitar, och är det ens möjligt att hitta en bit på 200*140*h av något material, och än mindre trä? Och annars, hur löser man det på bästa sätt med flera bitar, dvs hur får man skarvar att synas minst etc. Är kanske mdf ett bättre material då, så att man kan sätta faner över "skarvarna" för att det inte ska synas lika mycket.

Ska du bygga av riktigt trä så får du limma ihop en skiva som har rätt dimensioner. För att enkelt lyckas med limningen behöver du nog ha rikthyvel, planhyvel och flera ordentliga limknektar. Hyvlarna får gärna kunna hantera rejält breda ämnen. Eventuellt skulle man kunna använda sig av en bredbandsputs för den sista putsningen.

Att permanent dölja skarvar är svårt. Rätt vad det är så har fuktigheten ändrats och möbeln har rört lite på sig och den osynliga skarven kryper fram. Eftersom jag är lat av mig så försöker jag oftast göra möbler med markerade skarvar. Då kan det röra på sig utan att det gör något.

Permalänk
Medlem

varsågoooood: http://dator8.info/14/2011/10/hur-man-bygger-ett-skrivbord-fr...

lycka till och lägg gärna till foton sen hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcoOOo:

varsågoooood: http://dator8.info/14/2011/10/hur-man-bygger-ett-skrivbord-fr...

lycka till och lägg gärna till foton sen hehe.

reparation dator mästare...Hela texten hade ju en underbar svenska, och det hade ju ingenting med skrivbord att göra.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Skrivet av MarcoOOo:

varsågoooood: http://dator8.info/14/2011/10/hur-man-bygger-ett-skrivbord-fr...

lycka till och lägg gärna till foton sen hehe.

HAHAH!! natthumrN på den alltså :=)

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

muahahaha.. haha lite kul är det?

Permalänk
Medlem

är själv i dessa tankar. min pappa jobbar på ett ställe där de sågar ut olika saker ur trä, t.ex. väggar till båtar (insidan) och sånt. så jag skulle kunna få stora materialskivor därifrån men söker ennu lite inspiration...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNaMeD:

är själv i dessa tankar. min pappa jobbar på ett ställe där de sågar ut olika saker ur trä, t.ex. väggar till båtar (insidan) och sånt. så jag skulle kunna få stora materialskivor därifrån men söker ennu lite inspiration...

Då kanske min andra tråd skulle intressera dig, finns många vackra skrivbord där!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye