Komplettering Gymnasiet - Råd tack :)

Permalänk
Medlem

Komplettering Gymnasiet - Råd tack :)

Hej alla glada!

Nu är det så att jag äntligen tagit tag i mina studier och börjat komplettera mitt gymnasiebetyg för att kunna söka vidare nästa år. Många av kurserna är självsagda, men så finns det också utrymme att välja själv, och det är här jag behöver råd.

- Jag har tidigare läst Programmering A, och där fördjupar man sig inte i något särskilt språk, men nu när jag funderar på B och C-kurserna så måste man välja om man ska köra Java, C++, Visual Basic eller PHP, och jag undrar vilket man har mest nytta av framöver? Jag gissar att om man man håller på med webb/media så har man mest nytta av Java, men om man ska koda spel/program så är C++ det bästa.

Sedan har jag typ 200p kvar till slutbetyget enligt min studieplan, då förutsatt att jag kör både Programmering B och C. Jag har tänkt att söka till KTH, och undrar då om någon vänlig själ kanske kan ge mig tips på kurser som kan gynna mina förkunskaper dit.

Är väldigt tacksam för svar!

/Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag välja java. Jag tycker jag ser fler jobbannonser som eftersöker javaprogrammerare än t ex c++. Och java är inte begränsat till webb och media.

Du behöver ingen programmering inför högskolan som förkunskap egentligen. Det gås igenom grundläggande där.

Övriga förkunskaper som är bra är framförallt matte och engelska skulle jag säga.

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg märke till att Java och JavaScript är helt skilda. Java används väldigt sällan till webben nu för tiden.
EDIT: Minus serverside då (JSP och kanske andra), förresten. Det är väl däremot halvpopulärt för företag, om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Engelska A,B och C är ett givet val. Visst man klarar kanske KTH utan dessa, men inte alltid arbetslivet, om man saknar motsvarande reel kompetens.. Förutom detta så självklart matte E även om många program går att läsa utan denna förkunskap.

Annars väl "gratiskurser" som det heter, programmering kan just vara en sådan. Inom väldigt många arbetsområden idag ska man kunna programmera så det är aldrig fel att kunna grunderna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Lägg märke till att Java och JavaScript är helt skilda. Java används väldigt sällan till webben nu för tiden.
EDIT: Minus serverside då (JSP och kanske andra), förresten. Det är väl däremot halvpopulärt för företag, om jag inte missminner mig.

Det visste jag inte. Tack för informationen

Skrivet av bud_bundy:

Engelska A,B och C är ett givet val. Visst man klarar kanske KTH utan dessa, men inte alltid arbetslivet, om man saknar motsvarande reel kompetens.. Förutom detta så självklart matte E även om många program går att läsa utan denna förkunskap.

Annars väl "gratiskurser" som det heter, programmering kan just vara en sådan. Inom väldigt många arbetsområden idag ska man kunna programmera så det är aldrig fel att kunna grunderna.

Tack för tipset. Jag ska kolla in C-kursen då A och B redan är gjorda. Känns som att förståelse inom det engelska språket kan vara väldigt bra då jag gissar att mycket av litteraturen på KTH är på just engelska.

Matte E och Diskret och jag också planerat in då de tydligen ska hjälpa en inom programmeringen

Så du skulle rekommendera att jag kör programmering(oavsett disciplin) upp till C?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Personligen skulle jag välja java. Jag tycker jag ser fler jobbannonser som eftersöker javaprogrammerare än t ex c++. Och java är inte begränsat till webb och media.

Du behöver ingen programmering inför högskolan som förkunskap egentligen. Det gås igenom grundläggande där.

Övriga förkunskaper som är bra är framförallt matte och engelska skulle jag säga.

Okej, vad bra. Jo just Engelska C och Matte E och Diskret verkar vara att föredra framför mycket annat Har du erfarenhet av Matte Diskret? Tänker mest eftersom att den inte är obligatorisk, om den är värd tiden eller ej

Tack för svaret!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga så mycket mer än att repetera det bud_bundy skrev; Engelska C och Matte E är ett givet val. Har du tid med Matte diskret så kör på, för mycket matte kan inte skada.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Så du skulle rekommendera att jag kör programmering(oavsett disciplin) upp till C?

Visst om du behöver ha poängen eller fylla ut en period med något, annars läs istället programmering på en högre nivå. Likasom det är inget som hindrar att man forsätter att studera efter sitt ordinarieprogram mer än att csn har (hade) en begränsning på runt 300poäng med studiemedel.

En fördel med att läsa programmering på gymnasiet är dock att man kanske kan få en del av denna lån betald efter avklarad högskoleprogram. (jag är dålig insatt i dessa regler)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Kan inte säga så mycket mer än att repetera det bud_bundy skrev; Engelska C och Matte E är ett givet val. Har du tid med Matte diskret så kör på, för mycket matte kan inte skada.

Skrivet av bud_bundy:

Visst om du behöver ha poängen eller fylla ut en period med något, annars läs istället programmering på en högre nivå. Likasom det är inget som hindrar att man forsätter att studera efter sitt ordinarieprogram mer än att csn har (hade) en begränsning på runt 300poäng med studiemedel.

En fördel med att läsa programmering på gymnasiet är dock att man kanske kan få en del av denna lån betald efter avklarad högskoleprogram. (jag är dålig insatt i dessa regler)

Helt sant Det är separat pott med veckor sinsemellan gymnasiet resp. högskolestudier.

Tack för tipset

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Kan inte säga så mycket mer än att repetera det bud_bundy skrev; Engelska C och Matte E är ett givet val. Har du tid med Matte diskret så kör på, för mycket matte kan inte skada.

Vad bra, då blir jag mer och mer bestämd för Engelska C iaf Det är ganska mycket poäng, och som sagt så skadas man inte av för mycket matte

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Matematik-kurserna är de absolut viktigaste på gymnasiet, i nivå med fysikkurserna. Du bör utan vidare satsa på dessa före andra kurser.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Kan bara stämma in i att matematiken är det man skall prioritera, främst för att hålla mattetänket levande. Kommer ihåg att jag fick kämpa en del i början med simpla saker i matten bara för att det var några år mellan mina gymnasiemattekurser och högskolan.
Nu lyckades jag inte snappa upp vad du tänkt satsa på för program på KTH men min erfarenhet av programmeringen är att den är så gott som onödig om du skall läsa datateknik. Jag märkte bara skillnad mellan de som hade programmerat och de som inte hade i början av den första programmeringskursen jag läste på högskola, efter det planade det ut. Om du däremot har lätt för programmering är det som tidigare sagt bra att ta för lite gratispoäng. Dessutom är det som med matten, det håller igång rätt tänk.
Kan dessutom falla in i den gruppen som rekommenderar engelska, av de tre kurser jag läser nu är bara en på svenska och av egen erfarenhet kommer man undan med mer dumheter i projektrapporter och uppsatser om man kan skriva bra engelska kontra svenska