Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig väldigt ofta

Hej!

Det är så att min dator fryser sig titt som tätt, det sker helt random från det att jag kollar på någon random stream till att jag pressar musik och spel samtidigt. Trodde från början att detta problemet var ström-relaterat då mitt förra nätagg, visserligen tillräckligt starkt på papper men vetifan i verkligheten, var ett XION 650W och skulle ha problem med att leverera ström till mitt GeForce GT560 Ti. Tänkte då att jag köper lite nya delar, i princip en helt ny dator då det ändå var dags att uppgradera. Tyvärr så hänger problemet kvar och jag börjar få lite smått panik, det känns som om dessa frysningar sker helt random och det är omöjligt att ens spela då man helt plötsligt slängs ut ur spelet då allting hänger sig osv. När datorn hänger sig, det kan variera från 1-2 sekunder upp till flera minuter så fastnar ljudet och du kan inte röra musen, göra några kommandon eller något alls för den delen. Dock så märkte jag idag att när den hängde sig en gång så kunde jag inte göra något alls, allt slutade ladda förutom musen som fortfarande snurrade runt (windows ikon, rund cirkel eller ngt). Gissar på att det är några drivrutiner som krockar eller något med tanke på att all hårdvara förutom grafikkortet är nytt, till och med SSD-hårddisken som är nyformaterad och fräsch.

Vet inte riktigt vart jag skall ta vägen, detta var ju min födelsedagspresent och trodde jag skulle slippa denna skiten.

Min specifikation:

Operativsystem: Windows 7 x64
Processor: Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
Minne: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE-BLUE/1,5V
Moderkort: Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - LGA1155
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB
Nätverkskort: DWA-547 Wireless N trådlös PCI-adapter
Nätaggregat: Corsair Power Supply 650W HX ATX, EPS12V, PS/2, Modular
Hårddisk: Intel 520 Series 120GB SSD R:550/W:520 2.5" SATA-3 Reseller

Tack på förhand, alla tips är välkomna!

Permalänk
Hedersmedlem

Hade ett liknande problem för ett tag sedan. Jag löste det genom att gå in i BIOS och ändra volten på minnena. Av nån anledning hade dem automatiskt ställt in sig på 1.65 V när de egentligen skulle vara 1.5 V

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar Epicz, ska kolla hur mycket det står på i BIOS lite senare (spelar just nu )

Intressant nog så har tiden som datorn hänger sig blivit betydligt kortare sedan det att jag uppdaterat drivrutinerna till nätverkskortet. O.o
Blir inte klok på detta.. nu är det betydligt bättre men fortfarande irriterande. Men som sagt, ska kolla det och uppdaterar sen Epicz!

Permalänk
Medlem

Epicz, det visade sig att minnena faktiskt stod på 1.5 V så det var inte problemet. Tror helt ärligt det är drivrutiner som krockar på något sätt, detta med tanke på hur stor förändringar det blivit sedan jag uppdaterade nätverks-drivrutinerna. Frysningarna kvarstår men de är så sjukt mycket kortare nu ...

Permalänk
Medlem

Eftersom allt utom grafikkortet är nytt så känns det för min del som att det är grafikkortet du ska kika på då problemet kvarstår.
Har du ett gammalt liggande eller kanske möjlighet att låna ett från en kompis för att testa med annat kort?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Har du provat köra Driveragent, länkat från gigabytes hemsida dessutom?
http://www.driveragent.com/gigabytepromo.php
Helt omöjligt att uppdatera vissa drivare till grön status(Intel(R) Management Engine Interface) utan att betala men jämfört med andra moderkort så verkar Gigabyte ha avtal med dom så dom viktigaste finns länkar till utan att man behöver registrera sig. Det fungerar ju bra ändå med "old" drivrutiner men när inte systemet är helt hundra kan man ju kolla iaf.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Känns som grafikkortet, har du provat andra drivrutiner till det?

Permalänk
Medlem

Har inte en anning men ett tips bara. uppdatera firmwire på grafikkortet. hade liknande o det funka!

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | Fractal Design 650W Tesla 650W | i5 2500K | Cooler Master Hyper 212 | ASRock P67 Fatal1ty Socket 1155 | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB | 60GB A-Data SATA 2.5" | DVD±RW Samsung 22X | Windows®7 Home Swe 64-bit | TFT Samsung 27'' P2770FH | K360 wireless Nordic keyboard |Logitech Wireless Mouse M505 | LaCie Extern 2 TB |

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående. Jag tror också att det beror på din SSD. Uppgradera din firmware och problemet är löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macno:

Jag håller med föregående. Jag tror också att det beror på din SSD. Uppgradera din firmware och problemet är löst.

Ingen förutom du som nämnt hans SSD
Sen att problemet fanns innan han skaffade en SSD pekar på nåt annat, men visst kan det vara värt ett försök.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Hej alla, tack för era svar!

Jag tror också att det beror på mitt grafikkort, nu när jag skulle starta datorn så bootar den upp och visar bilden. Sen när Windows laddas klart så försvinner bilden och skärmen går in i sömn-läge. Drivrutinerna jag har är: Nvidias senaste 295.73, och precis som ni också nämner är detta den enda komponenten jag har kvar från föregående setup. Det är ganska tråkigt med tanke på att jag betalade en rejäl slant för kortet då det kom och trodde det skulle hålla i längden...

Några tips på vilka drivrutiner jag ska prova med istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkzler:

Hej alla, tack för era svar!

Jag tror också att det beror på mitt grafikkort, nu när jag skulle starta datorn så bootar den upp och visar bilden. Sen när Windows laddas klart så försvinner bilden och skärmen går in i sömn-läge. Drivrutinerna jag har är: Nvidias senaste 295.73, och precis som ni också nämner är detta den enda komponenten jag har kvar från föregående setup. Det är ganska tråkigt med tanke på att jag betalade en rejäl slant för kortet då det kom och trodde det skulle hålla i längden...

Några tips på vilka drivrutiner jag ska prova med istället?

Prova att uppdatera grafikkortets BIOS som finns att hämta på gigabyte.com
Se till att du hittar rätt kort bara, de har ju rätt många olika modeller av 560ti som använder olika BIOS.
Vissa av dem har inte fått några uppdateringar, men om ditt har det så testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prova med inbyggda grafiken om du inte gjort det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Provade att uppdatera BIOS precis som du nämnde men det blev ingen förändring. Har idag faktiskt haft stora problem med att få bilden att fungera efter boot, skumt nog så har jag bild hela tiden under boot-sekvensen men när Windows-loggan laddat klart så försvinner bilden trots att jag hör hur Windows går igång (ljudet som spelas). Har fått byta DVI-kontakt några gånger och helt plötsligt fungerar det, precis som att den inte känner av att skärmen eller kortet är igång?

Azodan, ska prova att installera de drivrutinerna och se hur det går. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Uppdatering:

Har nu formaterat datorn, hade riktigt mycket strul med bildskärmen/att ha bild över huvudtaget men tror jag lokaliserat problemet nu. Provade som Azodan nämnde det inbyggda grafikkortet och hade samma problem som med mitt externa och då började jag undra, antingen är det någon mjukvara/drivrutiner som krockar rejält eller så är det någon annan komponent. Eftersom jag provat allt i drivrutin-väg så började jag prova med andra saker. Tänkte, skärmen har ström eftersom lampan lyser (trots viloläge) så kanske DVI-kabeln, mycket riktigt så fungerade allting perfekt så fort jag provade med en VGA-kabel och har inte haft problem sedan dess. Dessvärre så har jag inte en extra DVI-sladd och inte heller mina grannar så får vänta tills imorgon med att köpa en ny sådan och hoppas på det bästa. Kan på grund av detta inte använda mitt GeForce GTX560Ti tills imorgon men men, det överlever man!

Dessvärre, trodde att allting skulle fungera nu men icke! Datorn fryser sig fortfarande, även om det är extremt kort (1-2sekunder) så är detta enormt irriterande. Då alla komponenter är nya (som används för tillfället) och problemet även fanns tidigare då jag körde på helt andra komponenter, även hårddisk, så borde detta vara mjukvaru-relaterat. Av någon anledning är frysningarna extremt mycket kortare nu än tidigare men vad det skulle kunna bero på har jag ingen aning.

Har installerat alla de senaste drivrutinerna från Gigabyte och även valt rätt model och rev-model så vet inte vad det kan bero på. Några förslag? Säg till om ni vill ha mer information, typ från dxdiag osv..

Permalänk

Har en kompis vars dator frös så fort han lirade, problemet med hans dator var grafikkortet som också är ett GTX 560ti. Problemet var att grafikkortet fick för lite ström alltså var det undervoltat från fabrik men ändå en OC modell.

Visa signatur

Main: Antec P280 - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i7 2600k - ASUS Direct CU II GTX 560ti SLI - 8GB Corsair Vengeance CL9 1600 mhz - Antec H2O 620 - Corsair Force F120 - Corsair TX650
Mobil: Samsung Galaxy S III
Laptop: HP Probook 4320s

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiddeBanana:

Har en kompis vars dator frös så fort han lirade, problemet med hans dator var grafikkortet som också är ett GTX 560ti. Problemet var att grafikkortet fick för lite ström alltså var det undervoltat från fabrik men ändå en OC modell.

Du har inte möjligheten att utveckla? Isåfall kan jag kolla närmare på hur ström tillförseln ser ut. Dock så vill jag poängtera att problemet existerar trots att jag kör utan GeForce GTX 560 Ti i datorn och att jag för tillfället använder mig av det inbyggda i moderkortet då jag som nämnt ovan har problem med DVI-sladden (Tror jag iaf..)

Permalänk
Medlem

Okej, har provat att experimentera ytterliggare då det interna grafikkortet även hade en DVI-kontakt men det fungerade inte nu heller. När jag satte ditt grafikkortet första gången och lät VGA-kabeln sitta i det interna grafikkortet så fick jag ingen bild alls, trots att VGA-kabeln alltid fungerat innan.

Ska prova att köra HDMI till min TV nu som ett sista experiment och se om det verkligen är DVI-kontakten som är problemet eller inte. Uppdaterar strax!

EDIT:

Har nu provat att köra med HDMI-sladden från det interna grafikkortet till TVn. Första försöket med GeForce GTX 560 Ti inkopplat (användes ej!) så fick jag ingen bild alls. Provade därefter att stänga av datorn, plocka ur det externa grafikkortet (560 Ti) för att ge HDMI-kabeln/TVn ett försök till. Självklart fungerade det direkt, det måste ju vara att grafikkorten krockar på något sätt, att de slår ut varandra och att datorn inte vet vilket som är primärt?
Det är ju precis samma sak när jag kör med min datorskärm, är 560 Ti inkopplat, trots att jag kör med VGA-sladden eller även DVI-sladden från det interna grafikkortet så får jag ingen bild. Tar jag däremot ur 560Ti från datorn så får jag bild direkt när jag startar om datorn...

Förslag på vad jag ska göra? Inaktiverat det interna grafikkortet i enhetshanteraren och sedan boota upp med 560Ti inkopplat och hoppas på det bästa? Tänker dock ge upp för inatt och försöka igen imorgon, alla tips är välkomna!

Permalänk
Skrivet av Darkzler:

Okej, har provat att experimentera ytterliggare då det interna grafikkortet även hade en DVI-kontakt men det fungerade inte nu heller. När jag satte ditt grafikkortet första gången och lät VGA-kabeln sitta i det interna grafikkortet så fick jag ingen bild alls, trots att VGA-kabeln alltid fungerat innan.

Ska prova att köra HDMI till min TV nu som ett sista experiment och se om det verkligen är DVI-kontakten som är problemet eller inte. Uppdaterar strax!

EDIT:

Har nu provat att köra med HDMI-sladden från det interna grafikkortet till TVn. Första försöket med GeForce GTX 560 Ti inkopplat (användes ej!) så fick jag ingen bild alls. Provade därefter att stänga av datorn, plocka ur det externa grafikkortet (560 Ti) för att ge HDMI-kabeln/TVn ett försök till. Självklart fungerade det direkt, det måste ju vara att grafikkorten krockar på något sätt, att de slår ut varandra och att datorn inte vet vilket som är primärt?
Det är ju precis samma sak när jag kör med min datorskärm, är 560 Ti inkopplat, trots att jag kör med VGA-sladden eller även DVI-sladden från det interna grafikkortet så får jag ingen bild. Tar jag däremot ur 560Ti från datorn så får jag bild direkt när jag startar om datorn...

Förslag på vad jag ska göra? Inaktiverat det interna grafikkortet i enhetshanteraren och sedan boota upp med 560Ti inkopplat och hoppas på det bästa? Tänker dock ge upp för inatt och försöka igen imorgon, alla tips är välkomna!

Normalt så brukar man väl välja vilket grafikkort som ska användas i BIOS. Borde gå att sätta det interna som default där trots att du har ett externt inkopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Normalt så brukar man väl välja vilket grafikkort som ska användas i BIOS. Borde gå att sätta det interna som default där trots att du har ett externt inkopplat.

Dock så kan jag inte se något alls när GeForce GTX 560 Ti är inkopplat, fråga mig inte varför men helt plötsligt så har jag ingen bild alls längre när det är inkopplat.

Läste detta på Nvidias forum vilket påminner om mitt problem som jag hade innan formateringen:

Citat:

Posted 24 February 2012 - 02:39 PM
*PROBLEM*
1) Gigabyte
2) 1GB gtx, OC edition, 900mhz
3) Tried all drivers.
4) Single monitor
5) 700w, Thermaltake R2
6) Win7 64x.
7) Brand new pc, everything works fine untill i install the drivers and restart. It reboots, i see Welcome in windows, then my monitor turns off, and says no signal.

I have tried a diff monitor, doesnt work, i put and old graphics card in installed it, it works. I also put the GTX560 into a different PC and it works even after install.

Any help?

Permalänk
Skrivet av Darkzler:

Dock så kan jag inte se något alls när GeForce GTX 560 Ti är inkopplat, fråga mig inte varför men helt plötsligt så har jag ingen bild alls längre när det är inkopplat.

Läste detta på Nvidias forum vilket påminner om mitt problem som jag hade innan formateringen:

Du måste såklart ha sladden intryckt i det externa grafikkortet till dess att du aktiverat det interna i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Du måste såklart ha sladden intryckt i det externa grafikkortet till dess att du aktiverat det interna i bios.

Problemet var ju att jag inte fick någon bild alls när jag hade det så som du beskriver. Lyckades dock nu med att installera det externa genom att först inaktivera det interna i windows (enhetshanteraren), sätta in det externa och då fungerade det. Dock så fick jag ingen bild efter att ha uppdaterat drivrutinerna, vet inte om det är driversen som spökar. Det är de senaste..

Permalänk

Jag har svårt att förstå, vad är det som hänger sig, hela datorn eller fryser bara bilden?

Vad jag förstod så var det ett Gigabyte GTX 560ti du har så denna tråden liknar ditt problem, eller?

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1047838-hjalp-me...

Prova att sänka klocken om du har ett OC kort ifrån fabrik alternativt höja volten

Visa signatur

Main: Antec P280 - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i7 2600k - ASUS Direct CU II GTX 560ti SLI - 8GB Corsair Vengeance CL9 1600 mhz - Antec H2O 620 - Corsair Force F120 - Corsair TX650
Mobil: Samsung Galaxy S III
Laptop: HP Probook 4320s