Gigabyte 7970 OC Windforce trasigt?

Permalänk
Medlem

Gigabyte 7970 OC Windforce trasigt?

RMA-ade just mitt Gigabyte 7979 OC Windforce

Sedan start har jag haft enstaka krascher när jag kört spel. Då talar vi alltså totalkrasch, så att skärmen går ned i viloläge och endast chassifläktarna går på datorn. Hard reset är enda lösningen. Detta har inträffat alltemellan 2 minuter till 2 timmar efter att man satte igång spelet

När jag gjort hårdreset var jag tvungen att vänta några minuter innan jag kunde slå på datorn igen, annars postade den inte ens...

Nu i lördags eskalerade problemen till att jag först inte kunde köra något spel i mer än några få (1-5) minuter utan att uppleva samma sorts krasch, till att sedan krascha i 2d-läge när jag försökte ladda ned den senaste betadrivrutinen från AMD.

Det faktum att jag var tvungen att vänta några minuter med att slå på maskinen efter att den kraschat fick mig att misstänka temperaturproblem, så jag körde HWinfo i loggläge ett par ggr och återskapade felet. GPUtempen gick aldrig över 66 grader C.

För att testa tvingade jag först fläkten till 100%. Samma krasch.
Sedan drog jag även ned klockfrekvensen från Gigabytes 1000MHz fabriksöverklockade inställning till 925MHz stock-klock, även här 100% fläkthastighet. Samma krasch.
Så jag tvivlar på att temperaturen är problemet.

Mitt nätagg är ett Corsair TX 750W, så det borde räcka och bli över till det kortet.

Jag är övertygad om att det kortet som är defekt eftersom mitt nVidia GTX 470 funkar helt felfritt och jag kunde spela i ett antal timmar isträck under gårdagen utan problem.

Dock är jag nyfiken på om någon annan som kör 7970 har problem med liknande krascher?
OM någon tror att jag har fel tas ju konstruktiv kritik tacksamt emot också...

Permalänk
Avstängd

Har du clean installerat drivers mellan/efter kortbyte ?`Alltså driversweeper i failsafe
Lite specs på resten av datorn skulle nog uppskattas också

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Har du clean installerat drivers mellan/efter kortbyte ?`Alltså driversweeper i failsafe
Lite specs på resten av datorn skulle nog uppskattas också

Japp, allt togs bort emellan och for the record så är både 6- och 8pinskontakterna anslutna...

Datorn är en:
Moderkort - Asus P6E
Propp - intel core i7 920, körd med kortet både @3,3GHz och @2,7GHz, helt stabil i båda lägen med nVidiakortet.
Minne - 6X2GB Corsair Dominator PC3-12800 1600MHz @~1333MHz resp 1066MHz
Nätagg - Corsair TX 750W
Hårddisk - 1X OCZ Vertex 2 + 1X WD Velociraptor

Permalänk
Avstängd

Kört memtest och hdcheck ?
Låter lite som ett minnes problem, men lär ju inte va det eftersom allt funkkar med det andra kortet :S

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Kört memtest och hdcheck ?
Låter lite som ett minnes problem, men lär ju inte va det eftersom allt funkkar med det andra kortet :S

Japp, memtest men inte hdcheck. Däremot har jag kopplat ur velociraptorn och testat.

Det är ju just det. Om det inte är fel på kortet fattar jag inte hur tusan felet kan upphöra när man byter tillbaka till mitt gamla kort.
Visst TDPvärdena skiljer ju lite, men det är så marginellt att det inte borde vara relevant. Särskillt inte som mitt agg är med på listan över certifierade agg för 7970 hos AMD.

Jag vet att liknande fel kan uppstå vid spänningsfall på 12V. Kan det vara så att jag borde byta 6/8-pinskabel för att få den att nyttja en annan rail? Jag har ju trots allt två av varje. Värt att nämna då är ju att jag använder samma kontakter till mitt GTX 470, men med de två extrapinnarna till 8-pinskontakten borttagna (kontakten på 6/8-pinskablarna är tudelade).

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt XFX 7970 stock. Prövade verkligen allt för att få den att fungera men ingenting hjälpte. Det gick bra ända tills jag satte igång något spel, för då slocknade skärmen och startade inte förrän jag startat om datorn (efter 5 min vila...). Det hela slutade med att jag reklamerade kortet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fattyd:

Hade samma problem med mitt XFX 7970 stock. Prövade verkligen allt för att få den att fungera men ingenting hjälpte. Det gick bra ända tills jag satte igång något spel, för då slocknade skärmen och startade inte förrän jag startat om datorn (efter 5 min vila...). Det hela slutade med att jag reklamerade kortet!

Trist Jag vill verkligen inte reklamera, gillade både prestandan och ljudnivån Nåja, vi får se, jag fick mail från återförsäljaren att mitt ärende var avhandlat, så jag får se i eftermiddag vad de säger.

Permalänk
Medlem

Din load temp är alltså 66c? Med den "superkylningen"? Jag undrar bara för min temp går till 75c ibland. Jag har inte upplevt krascher med mitt 7970, från asus. Tempen är väldigt hög i load men det verkar inte vara något problem iaf.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKEARN:

Din load temp är alltså 66c? Med den "superkylningen"? Jag undrar bara för min temp går till 75c ibland. Jag har inte upplevt krascher med mitt 7970, från asus. Tempen är väldigt hög i load men det verkar inte vara något problem iaf.

Hehe, min load temp var 70-75 vid belastning förut. Men om spelet inte rullar i mer än nån minut eller tre så...

"Superkylning" på grafikkort är för mig att den håller samma temperaturer som stock, men inte låter nått. Vilket är något som både WF 3 och DCu II gör på en föredömligt sätt.
Kom även ihåg att mitt kort är överklockat från fabrik.

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad så fick jga tillbaka kortet igår. ÅFen hade kört Furmark i ett antal timmar utan problem.
Jag kom överens med dem att jag skulle ta hem kortet och testa igen, om problemet kvarstod skulle jag reklamera. (Ja, jag vill innerst inne att det skall funka )

Döm av min förvåning när jag efter en färsk installation av Catalyst (dock ej pre-certified drivers som innan) faktiskt kunde ha SWTOR eller Skyrim igång ett bra tag helt utan problem...

Så jag kommer att köra ett antal benchmarkingprogram nu för att säkerställa att allt funkar helt stabilt. Finns det något Prime95liknande program man kan köra på GPUn? Som alltså både stressar kortet till max under kontrollerade former och även kontrollerar så att resultatet blir matematisk korrekt?

Jag kan inte för mitt liv förstå hur allt kunde lösa sig. Problemet överlevde trots allt flytt av kortet till en annan PCIeplats, byte till alternativt nätagg, att köra fläktarna på 100% osv...
Det enda jag gjort annorlunda är att ladda ned en ny drivrutin som sagt.
Nåja, vi får se vad som händer. Om intresse finns så uppdaterar jag med info

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gabrioth:

Om någon är intresserad så fick jga tillbaka kortet igår. ÅFen hade kört Furmark i ett antal timmar utan problem.
Jag kom överens med dem att jag skulle ta hem kortet och testa igen, om problemet kvarstod skulle jag reklamera. (Ja, jag vill innerst inne att det skall funka )

Döm av min förvåning när jag efter en färsk installation av Catalyst (dock ej pre-certified drivers som innan) faktiskt kunde ha SWTOR eller Skyrim igång ett bra tag helt utan problem...

Så jag kommer att köra ett antal benchmarkingprogram nu för att säkerställa att allt funkar helt stabilt. Finns det något Prime95liknande program man kan köra på GPUn? Som alltså både stressar kortet till max under kontrollerade former och även kontrollerar så att resultatet blir matematisk korrekt?

Jag kan inte för mitt liv förstå hur allt kunde lösa sig. Problemet överlevde trots allt flytt av kortet till en annan PCIeplats, byte till alternativt nätagg, att köra fläktarna på 100% osv...
Det enda jag gjort annorlunda är att ladda ned en ny drivrutin som sagt.
Nåja, vi får se vad som händer. Om intresse finns så uppdaterar jag med info

Ja, så kan det vara med drivrutiner, så nästa gång prova många olika

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, så kan det vara med drivrutiner, så nästa gång prova många olika

Mjo, men AMD har ju inte direkt gjort det enkelt eftersom det endast finns en drivare (förut 12.3 pre cert, nu 12.3 WHQL) att ladda ned om man inte vill köra betan... Nåja, det är inte över förrän den feta damen sjunger, så ikväll blir det stabilitetstester galore...