Formatera om Lokal DISK D: utan att formatera C:

Permalänk
Inaktiv

Formatera om Lokal DISK D: utan att formatera C:

Jag undrar ifall jag kan formatera min Lokal Disk D: utan att formatera om C: .
Det är nämligen så att alla spel,program och filmer ligger på min Lokal Disk D: men den har blivit full nu och jag skulle behöva rensa den.
Men då är frågan ifall det går. Eftersom jag har spel och program installerade där borde inte dom vara "bundna" till Windows på något sätt som ligger på Lokal Disk C:?

Förlåt för en sån dum fråga men jag vill vara säker på det innan jag gör något dumt.

Permalänk
Medlem

Ja det är inga problem, men varför formatera bara för att den blivit full? Rensa bort det du inte vill ha istället

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Känns smidigare att avinstallera de spel / program du inte längre behöver. Därefter kan du köra en diskdefragmentering för att strukturera upp återstående data och göra disken lite snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska avinstallera spelen istället om det går. Om du bara slänger allt på D: så kommer du att ha en massa iconer och skit liggande kvar på din dator som länkar till sakerna du hade på D:.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av patrikringdahl:

Känns smidigare att avinstallera de spel / program du inte längre behöver. Därefter kan du köra en diskdefragmentering för att strukturera upp återstående data och göra disken lite snabbare.

Okej.
Hade hoppats på att det fanns ett smidigare sätt eftersom den är rätt full ^^

Permalänk
Medlem

Mitt råd är ta filmer, serier, bilder sånt du kanske vill behålla kopiera över allt till en annan disk och formatera sen disken.
Eller så gör du som som sagt ovan avinstallera det du inte använder det är nog det bästa alternativet.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BaZZe:

Mitt råd är ta filmer, serier, bilder sånt du kanske vill behålla kopiera över allt till en annan disk och formatera sen disken.
Eller så gör du som som sagt ovan avinstallera det du inte använder det är nog det bästa alternativet.

Har just nu avinstallerat det mesta på STEAM och nu ska jag avinstallera lite annat.

Permalänk
Medlem

Om du avinstallerar istället för att bara ta bort brukar ju även registerskräp och andra spridda småsaker försvinna, vilket man oftast vill Du ligger lite på gränsen på C också ser det ut som, men du har ju 2 till med gott om plats, eller ja, hyggligt iaf.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohrstrom:

Om du avinstallerar istället för att bara ta bort brukar ju även registerskräp och andra spridda småsaker försvinna, vilket man oftast vill Du ligger lite på gränsen på C också ser det ut som, men du har ju 2 till med gott om plats, eller ja, hyggligt iaf.

En städning senare

Permalänk

Det tar sig :), rensa upp bland dokument osv också. Själv lagrar jag inget på C: alls, kör endast program och spel där. Dokument, webbhistorik och cache, filmer, bilder etc lagrar jag på en annan disk. Du kan ju ändra sökvägen till din windowsprofil i registret. Sök lite på google så hittar du det lätt. Kan vara bra om du har för vana att alltid spara allt i mina dokument t.ex.

Ta även en titt på hibernate och pagefilen som ligger på C. Om du har mycket RAM så tar dessa upp en hel del plats. 16GB om du har 8GB RAM t.ex.