Hur kommer det sig att GPUn inte klarar av samma clock?

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att GPUn inte klarar av samma clock?

Jag spelar swtor på 930/1380 help okey, men den klarar inte av det i tex BC2. Varför är det så? Visst jag kan ju alltid sänka clocken beroende på vilket spela jag spelar, men det är fortfarande lite irriterande

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på spelmotorerna som använder lite olika effekter och mer eller mindre av dem, så du får nog sänka lite om du skall spela BC2.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Spelen belastar grafikkorten olika, kan vara så att den transistorn/transistorerna som inte riktigt hänger med används mindre i SW:TOR än i BC2. Prova att dra ner på frekvenserna, särskilt för minne, lite grann eller öka spänningen.

Permalänk
Medlem

ok jag får väll hitta en clock som passar för bc2, men jag undrar lite ifall grafikkortet tar stryk om man håller på att ändra lite då och då mellan de olika spel man spelar? Mina clocks resetas alltid efter datorn stängs av så jag måste alltid clocka upp den igen.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

ok jag får väll hitta en clock som passar för bc2, men jag undrar lite ifall grafikkortet tar stryk om man håller på att ändra lite då och då mellan de olika spel man spelar? Mina clocks resetas alltid efter datorn stängs av så jag måste alltid clocka upp den igen.

Det gör väldigt lite bara du inte har för hög temp på kortet, så klocka du, dessutom kan du väl sätta olika profiler i MSI AB för olika klocks?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det gör väldigt lite bara du inte har för hög temp på kortet, så klocka du, dessutom kan du väl sätta olika profiler i MSI AB för olika klocks?!

joda. det är det jag menade. jag ändrar melan olika profiler i Trixx som jag använder mig av beroende på vad jag ska spela/göra på datorn. Vilket då jag undrade om det var farligt

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

joda. det är det jag menade. jag ändrar melan olika profiler i Trixx som jag använder mig av beroende på vad jag ska spela/göra på datorn. Vilket då jag undrade om det var farligt

Ok, men som jag sa det är inte farligt så länge du håller koll på tempen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)