Hjälp! Ljud över HDMI med ATI kort.

Permalänk
Medlem

Hjälp! Ljud över HDMI med ATI kort.

Har införskaffat mig ett HD6450 och kopplat in med HDMI till Recievern, men det står bara PCM på displayen, inte DTS eller annat bitstream format!?

Hittar ingenstans vart man ställer in detta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har införskaffat mig ett HD6450 och kopplat in med HDMI till Recievern, men det står bara PCM på displayen, inte DTS eller annat bitstream format!?

Hittar ingenstans vart man ställer in detta.

Om jag inte missminner mig så är PCM(rå dataström) sättet som DTS skickar data på. Har du ställt in datorn att använda rätt ljudutgång? Har du ställt in förstärkaren att använda rätt ljudingång?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om jag inte missminner mig så är PCM(rå dataström) sättet som DTS skickar data på. Har du ställt in datorn att använda rätt ljudutgång? Har du ställt in förstärkaren att använda rätt ljudingång?

Ja, det är rätt. Jag får ljud, men jag får bara PCM 2.0 inte 5.1 dvs.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ja, det är rätt. Jag får ljud, men jag får bara PCM 2.0 inte 5.1 dvs.

Är du säker att det du skickar ut från datorn är 5.1?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Det beror väl på vad du spelar upp också. Säker på att materialet har 6 kanaler?
Men om det står PCM så är det inte ngn bitstream. Då är det kortet som kodar av ljudformatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det beror väl på vad du spelar upp också. Säker på att materialet har 6 kanaler?
Men om det står PCM så är det inte ngn bitstream. Då är det kortet som kodar av ljudformatet.

Har provat flera olika Blue Ray filmer nu. Står ändå bara PCM, blir tokig på detta. Köpte kortet just av anledning att den ska bitstreama till min reciever. Det är en Onkyo SR-607 btw.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Det beror väl på vad du spelar upp också. Säker på att materialet har 6 kanaler?
Men om det står PCM så är det inte ngn bitstream. Då är det kortet som kodar av ljudformatet.

Misstänker att det beter sig som optiskt ljud då ja. Den spelar bara upp den digitala signalen som skickas mellan programmet och högtalarna.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

om windows 7, högerklicka på ljudikonen nere till höger ---- uppspelningsenheter---- högerklicka på hdmi ljudet och välj konfigurera och välj sedan 5.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har provat flera olika Blue Ray filmer nu. Står ändå bara PCM, blir tokig på detta. Köpte kortet just av anledning att den ska bitstreama till min reciever. Det är en Onkyo SR-607 btw.

Använder du ett program som dekodar 5.1 ljud också?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

om windows 7, högerklicka på ljudikonen nere till höger ---- uppspelningsenheter---- högerklicka på hdmi ljudet och välj konfigurera och välj sedan 5.1

Då står det bara Multichannel PCM på Recievern, fortfarande datorn som sköter avkodning.

Skrivet av FX9:

Använder du ett program som dekodar 5.1 ljud också?

Kör MPC-HC, senaste versionen. Har provat att sätta ljudet på ATI HDMI Direct Sound. Blev ingen skillnad mot att ha den som "system default"

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Då står det bara Multichannel PCM på Recievern, fortfarande datorn som sköter avkodning.

Kör MPC-HC, senaste versionen. Har provat att sätta ljudet på ATI HDMI Direct Sound. Blev ingen skillnad mot att ha den som "system default"

Vet inte om det här kan vara något:

http://www.mediasmartserver.net/2010/02/02/guide-setting-up-b...

Lite gammal guide men...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vet inte om det här kan vara något:

http://www.mediasmartserver.net/2010/02/02/guide-setting-up-b...

Lite gammal guide men...

Såg också det. Men verkar ju vara otroligt komplicerat för en sån enkel sak?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Liten uppdate. Stoppa in mitt Asus Xonar DS och kopplade in med optisk kabel, då funkar det direkt. Växlar över till DTS så fort ja kommer in I windows. Känns som det är en ganska stor FAIL av ATI/AMD att det inte funkar med deras.(Vilket ifs är konstigt för det verkar ju funka för andra)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Liten uppdate. Stoppa in mitt Asus Xonar DS och kopplade in med optisk kabel, då funkar det direkt. Växlar över till DTS så fort ja kommer in I windows. Känns som det är en ganska stor FAIL av ATI/AMD att det inte funkar med deras.(Vilket ifs är konstigt för det verkar ju funka för andra)

Du behöver inte stoppa i ett extra ljudkort det intergrerade fixar det med.

Sen kan du prova med att stänga av att ljudet skall skickas vidare till tv´n när du kör ljudet genom HDMI´n, kan vara så att graffet känner av tv´n & därför inte skickar det som bitstream.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Om du tittar på egenskaper för HDMI-ljudet, ser det ut såhär då?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du behöver inte stoppa i ett extra ljudkort det intergrerade fixar det med.

Sen kan du prova med att stänga av att ljudet skall skickas vidare till tv´n när du kör ljudet genom HDMI´n, kan vara så att graffet känner av tv´n & därför inte skickar det som bitstream.

Om det sist nämnda stämmer så dödar det ju syftet lite med att skicka allt på samma kabel. Men jag ska prova att koppla ur TV:n och kolla vad som händer.

Skrivet av nafs:

Om du tittar på egenskaper för HDMI-ljudet, ser det ut såhär då?

http://www.mediasmartserver.net/blog/wp-content/uploads/2010/...

Ser ut exakt sådär, förutom att det inte står Realtek på mitt, står ATI HDMI Audio.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Jag kör själv med ett sådant grafikkort kopplat till min Marantz SR7005 reciever via HDMI och har inga som helst problem med att skifta mellan DD, DTHD, DTS, DTS-HD, Stereo, bitstreams osv. Kanske dum fråga, men alla drivrutiner installerade? Vet att jag hade liknande problem i början och då berodde det på mina drivrutiner... Fast iofs så bör du ju ha fungerande drivers om du kan se alla encoded formats och sample rates under egenskaper för HDMI Audio output...

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

Har fått några tipps nu av er som jag måste prova. Känns lite tradigt nu eftersom jag fått igång det med ett separat ljudkort, men skulle va kul att få igång det av ren princip.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för programvara för uppspelningen då? Alla prog kan inte hantera allt ljud, samt att de flesta (om inte alla) måste ställas in rätt
Mpc hc kommer inte att kunna skicka ut allt ljud från en BD, och det kommer heller inget annat legalt gratisprogram att kunna göra, för det krävs en licens för det, och de kostar pengar, så det är kommersiella prog som krävs, däremot är det ingen förlust att inte få ut högsta kvaliten om man inte har en oerhört kompetent hembio, med bra akustik och hårdvara, för det krävs för att utnyttja det.
Prova vlc istället för mpc hc om du inte redan gjort det, jag tycker att mpc hcs interna ljudhantering är sämre än vlc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för programvara för uppspelningen då? Alla prog kan inte hantera allt ljud, samt att de flesta (om inte alla) måste ställas in rätt
Mpc hc kommer inte att kunna skicka ut allt ljud från en BD, och det kommer heller inget annat legalt gratisprogram att kunna göra, för det krävs en licens för det, och de kostar pengar, så det är kommersiella prog som krävs, däremot är det ingen förlust att inte få ut högsta kvaliten om man inte har en oerhört kompetent hembio, med bra akustik och hårdvara, för det krävs för att utnyttja det.
Prova vlc istället för mpc hc om du inte redan gjort det, jag tycker att mpc hcs interna ljudhantering är sämre än vlc.

Har kört MPC-HC i flera år. VLC har ju fruktansvärt sämre hantering av hårdvaruacceleration av video och bildförbättringar i form av shaders osv. Ljudet har jag ingen koll på dock. Men är det inte så att MPC-HC bara låter Windows ta hand om ljudet (om man har ljudet inställt på system default) och att det då helt är beroende av vilka inställningar man har? Det käns ju konstigt att MPC-HC ska spöka med tanke på att det fungerar nu med mitt Asus Xonar DS utan att ja pillat på inställningarna i MPC-HC. Så fort ja startar en film så växlar den från PCM till DTS på displayen i receivern.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju vara så att det är annorlunda inställt, så det går på ljudkortet direkt men inte väljer grafikkortets hdmi av sig själv utan du måste välja det aktivt om signalen ska dit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har kört MPC-HC i flera år. VLC har ju fruktansvärt sämre hantering av hårdvaruacceleration av video och bildförbättringar i form av shaders osv. Ljudet har jag ingen koll på dock. Men är det inte så att MPC-HC bara låter Windows ta hand om ljudet (om man har ljudet inställt på system default) och att det då helt är beroende av vilka inställningar man har? Det käns ju konstigt att MPC-HC ska spöka med tanke på att det fungerar nu med mitt Asus Xonar DS utan att ja pillat på inställningarna i MPC-HC. Så fort ja startar en film så växlar den från PCM till DTS på displayen i receivern.

Du kan ju testa att installera XBMC, jag hade problem i VLC och WMP men i XBMC fungerar alla saker finfint direkt.

Men jag håller med dig, MPC-HC ska klara sånt galant, men man vill utesluta alla möjliga felkällor

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Prova XBMC, där är det svårt att misslyckas med att få till inställningarna tycker jag.

Kör på RC2 + HD-ljud så får du även med stödet för de högupplösta ljudformaten, vilket är halva grejen med BD.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Om det sist nämnda stämmer så dödar det ju syftet lite med att skicka allt på samma kabel. Men jag ska prova att koppla ur TV:n och kolla vad som händer.

.

Audio TV Out skall stå på off, står om det i bruksansvisningen till förstärkaren.

Sidan 80 i svenska delen.
http://www.se.onkyo.com/downloads/1/1/6/8/0/21880185_16736956...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Win /?

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har införskaffat mig ett HD6450 och kopplat in med HDMI till Recievern, men det står bara PCM på displayen, inte DTS eller annat bitstream format!?

Hittar ingenstans vart man ställer in detta.

Lånar tråden lite..

Jag kör med Asrock A75-itx bräda med LLano A6-3650.

Har en Sony BDV-E280 5.1 Hemmabio och får bara ut 2.1 ljud via hdmi och även via optisk.. Kan ej välja 5.1 ljud, provat olika drivrutiner samt AMD HDMI AUDIO drivers osv utan resultat..

Har försökt googla runt men hittar ingen lösning på det hela.. Verkar som om felet är bland annat relaterat till Windows 7 och inte Vista m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caniii:

Lånar tråden lite..

Jag kör med Asrock A75-itx bräda med LLano A6-3650.

Har en Sony BDV-E280 5.1 Hemmabio och får bara ut 2.1 ljud via hdmi och även via optisk.. Kan ej välja 5.1 ljud, provat olika drivrutiner samt AMD HDMI AUDIO drivers osv utan resultat..

Har försökt googla runt men hittar ingen lösning på det hela.. Verkar som om felet är bland annat relaterat till Windows 7 och inte Vista m.m.

Vilken avspelare kör du med?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Audio TV Out skall stå på off, står om det i bruksansvisningen till förstärkaren.

Sidan 80 i svenska delen.
http://www.se.onkyo.com/downloads/1/1/6/8/0/21880185_16736956...

Ska kolla detta men är ganska säker på att det står på off. Om den står på on, så spelar den upp ljudet i TV:ns högtalare, och det hade man ju märkt rätt snart.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ska kolla detta men är ganska säker på att det står på off. Om den står på on, så spelar den upp ljudet i TV:ns högtalare, och det hade man ju märkt rätt snart.

Ok, har läst lite att den ställt till det nämligen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nybörjarmisstag inom HTPC setup eller ja, en setup med audio-out via HDMI till receiver:

Du råkar väl inte ha MPC-HC's inbyggda filter på fortfarande trots att du har en receiver? För DTS, Dolby, AC3 osv?

När det gäller MPC-HC ska du även efter att du startat filmen, trycka på respektive knapp för DTS/Dolby/Whatever på din receiverdosa.

Absolut inget fel på MPC-HC, enligt mig är det bästa mediaspelaren du kan hitta. Dock är den väldigt oförlåtande mot okunniga.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

Om du använder MPC-HC måste du via "Filter" - "DTS Dekoder" välja "SPDIF" istället för "Decode to speakers". Det gör att MPC-HC skickar ljudströmen vidare direkt utan att decoda den. Vilket är det du vill om förstärkaren ska ta emot en DTS-ström istället för en bitström (PCM (Pulse Code Modulation)).

I många program måste man välja om programmet ska decoda ljudspåret eller bara skicka vidare det till förstärkaren.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum