Maxis utvecklar SimCity 5 – lansering 2013

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Gibbe:

Jaaaaaaaa! Helt jävla underbart!
Jag kommer köpa vilken dator som helt för att detta ska flyta på alldeles superbt.

Hoppas de lägger till något slags "european mode" där förväntningar på skatt, välfärd och kollektivtrafik är europaanpassat. Just kollektivtrafiken var något av det sämsta och kanske enda riktigt dåliga med Simcity4. Om bussen eller tåget inte låg i exakt samma riktning som jobbet, så sket de i det och tog bilen istället, fastän bussen kanske bara var på andra sidan gatan. Kanske även ett "nordic mode"
Musiken var asgrym. Lyssnar fortfarande på den ibland. Synd bara att de snåla tomtarna tryckte ut musiken i 128mbps mp3.

Mycket av det fixades faktiskt i SimCity 4's Network Addon Mod (NAM).

Citat:

Imponernane upplösning. Menar du på skärmen eller "tiles"? För det låter väldigt brett.

Skärmupplösning, tre 24"-monitorer bredvid varandra med spelet spannat över alla tre. Är inga bekymmer i och med att menyerna hamnar på vänster och höger skärm. SC4 stöder i princip vilken upplösning man än trycker in, gäller bara att starta det med växlar. Det blir nådigt tungdrivet fullt utzoomat däremot.

Citat:

Som en annan redan påpekat så var det ju lite mer än så som hände. EA har ju även erkänt det själva. Westwood och Command & conquer dog efter 2003. C&C3 var kul, men inte alls samma sak. Tekniskt helt rätt utveckling av UI:t. Men storyn sög och var kronologiskt konstig. Det kändes mest som ett fangjort best of C&C med viss vidareutveckling än en riktig uppföljare.

Vet inte det jag, Generals var bra.

Skrivet av Ixos:

Alla ni som spelar Sim City 4 fortfarande, har ni provat Cities XL 2012?

Inte ens ett jämförbart spel. SC4 är på alla nivåer mer avancerat.
Däremot gillar jag Cities XL's no-grid.

Skrivet av MooD:

Hm, måste vara väldigt fejk då, det vill säga att byggnaderna är fyrkantiga boxar med allt annat som texturer? Här verkar ju allt vara egna polygoner eller vad det heter, blir fulare imo.

SC4 är inte bara fyrkantiga boxar vilket inte minst syns på shadingen, men visst, det är trots allt knappast ett nytt spel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Mer information imorgon, 6:e mars. EA har GDC konferens och de har hintat att de ska presentera spelet officiellt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Inte ens ett jämförbart spel. SC4 är på alla nivåer mer avancerat.
Däremot gillar jag Cities XL's no-grid.

Fast då erkänner du ju faktiskt att Citiex XL är mer avancerat på "no-grid" nivån, eller hur?

Cities XL är alltså mer avancerat när det kommer till att du inte måste följa något rutnät utan istället följer terrängen.

Och att Cities XL är mer avancerat rent grafikmässigt samt med dag-natt cykel kan du väl ändå inte förneka???

Permalänk
Skrivet av Foster D:

Säkert jätte bra och användbara plattformar, men det är absurt att man genom vissa spel tvingas
använda det, tvingas att regga sig där, och i vissa fall tvingas vara uppkopplad så fort man vill spela.
Det är tvånget som stör mig, inte plattformen i sig.
Jag förstår att det är ett "knep" i kampen mot piratkopiering, men det har ju föga hjälpt.
Ta därför bort tvånget och låt mig installera ett spel med "cd-nyckel" vars uppdateringar/patchar
finns fritt för alla att ladda ner på spelets hemsida, och där spelet (singelplayer) inte är beroende av internet.

Bra mycket bättre än DRM.
Wälkommth till 2012

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Kel:

TTDX = Transporter Tycoon Deluxe? Ta i så fall och ladda ner OpenTTD! en opensource variant av ttdx! finns massor med moddar och grafikförbättringar, fordon, singnalsystem osv! Fungerar dessutom kanon i win7!
Klicka på bilden

http://media.openttd.org/media/images/layout/openttd-128.gif

Tackar för tips! Har faktiskt vart inne och kört på openttd med

Permalänk
Medlem

Finns en video med lite stillbilder från en trailer, ser väldigt snyggt ut. En snygg dag och nattcykel finns med och ljussättningen verkar väldigt trevlig. Såg en arena med en stor mech i (Real Steel? EA:s presskonferens på GDC är om 5 och en halv timme, det lär dyka upp mer info efter den.

Permalänk
Medlem

Det var visst en CG-trailer (svårt att se pga suddiga lågupplösta bilder). Här är den officiella announce trailern:

Permalänk
Medlem

Underbart!! längtat efter detta!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

Det var visst en CG-trailer (svårt att se pga suddiga lågupplösta bilder). Här är den officiella announce trailern:
http://www.youtube.com/watch?v=kztNWdhRdnw

Såg riktigt najs ut men sen läser man "Images not representative of actual gameplay" i slutet

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Maxis hade en frågestund på Reddit, där de svarade så bra de kunde på användarnas frågor om Simcity 5. Deras användare är blåmarkerad, så svaren är lättare att hitta.

http://www.reddit.com/r/IAmA/comments/qmi0w/iama_maxis_develo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Såg riktigt najs ut men sen läser man "Images not representative of actual gameplay" i slutet

Det där borde ju frostbite 2 kunnat hosta upp, eller kanske till och med snyggare.

Å andra sidan bryr jag mig väldigt lite om grafik i sådana här spel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Det där borde ju frostbite 2 kunnat hosta upp, eller kanske till och med snyggare.

Å andra sidan bryr jag mig väldigt lite om grafik i sådana här spel.

Grafiken i sig spelar inte så stor roll men frågan är hur representativt demot är av spelet när de skriver så.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Ifall man nu bygger en stad och detta sker online och andras städer påverkar också...
Och monster kan attackera staden...

Betyder det att man kan bygga en militärarmé?

Risken är väl att det tappar fokus och alla krigar hejvilt mellan städerna isf men...

Längesedan jag spelade simcity, och då var det väl bara att gilla läget när ödlan rev allt i sin väg...

Permalänk
Medlem

PC specs då? Har en macbook proo nu, men älskar Sim City så måste bygga mig en PC tyvärr.

Vad heter de bra grafikerten idag?
Vilken version av Windows är det nu, namn? (Bytte till mac, är så glad, aldrig problem, inte haft PC/aggressiva utbrott sedan 2008 så skulle vilja veta lite om hur långt det gått, vad det bra grejerna är för nåt).

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem

Bumpar en tråd med lite bilder från katastrofer. Hittade dem på Neogaf
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=495503
Fanns ingen tråd på spelforumet som jag såg och vill inte skapa en bara för några bilder.