Försenad bostad, Ersättning?

Permalänk

Försenad bostad, Ersättning?

Hej! Köpte en lägenhet för ett tag sedan och i kontraktet stod det att överlämning (tillgång och nyckel) skulle ske SENAST den 1 Mars.. Nu har jag igen panik med att flytta då jag fortfarande bor hemma, men skulle bara vilja veta om jag skulle ha rätt till någon sorts ersättning? Låt säga om jag hade bott i en lägenhet som jag skulle sålt den 1 Mars pga att jag skulle få den nya då.. då hade jag varit utan bostad i ca 3 veckor snart.. eller vad gäller någon som vet?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Hej! Köpte en lägenhet för ett tag sedan och i kontraktet stod det att överlämning (tillgång och nyckel) skulle ske SENAST den 1 Mars.. Nu har jag igen panik med att flytta då jag fortfarande bor hemma, men skulle bara vilja veta om jag skulle ha rätt till någon sorts ersättning? Låt säga om jag hade bott i en lägenhet som jag skulle sålt den 1 Mars pga att jag skulle få den nya då.. då hade jag varit utan bostad i ca 3 veckor snart.. eller vad gäller någon som vet?

Vad hindrar dig från att flytta in då?
Det är bara att ta dina saker o flytta in, säger "dom" nej så är det kontrakts brott. o då kan du anmäla dom, eller hota med det om du inte får en form av ersättning

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Ringt och hört med hyresvärden?

Permalänk
Medlem

Vad var det för lägenhet du köpte? Känns lite luddigt med att du inte skulle få dina nycklar och tillgång till lägenheten när datum är avsatt för det?. Har du redan betalt?

Permalänk

I vårt kontrakt till huset så var förseningsavgiften väldigt väl beskriven, är du säker på att det inte finns något sådan i det köpe-avtal du har med den säljande parten?

I vårt fall handlade det om kostnader för alternativt boende och en procentsats på totalbeloppet för huset per vecka som man var försenad. Som tur var, blev inte bygget försenat så jag fick inte möjligheten att nyttja detta... Men det var ett bra gäng med tusenlappar per vecka + boende på hotell som hade gällt för oss...

Visa signatur

Det finns bara ett enda problem med SSD diskar.... de får alla andra diskar att verka trasiga för de är så långsamma

Permalänk
Skrivet av Solding:

Vad hindrar dig från att flytta in då?
Det är bara att ta dina saker o flytta in, säger "dom" nej så är det kontrakts brott. o då kan du anmäla dom, eller hota med det om du inte får en form av ersättning

Nja glömde jag skriva, får inte nycklar och tillgång innan bouppteckningen är klar vilket den skulle vara den 24 Feb - senast 1 Mars så har inte nycklar och har betalt 10% Det är mäklaren som säger att jag inte kan flytta in/få tillgång osv, Personen som säljer lägenheten har inget med förseningen att göra så vitt jag vet.

Det jag egentligen vill veta är bara om det är ok att dom gör så här eller vad som gäller? Som sagt jag har bostad osv, men om jag inte hade haft det?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Har du köpt en lägenhet har ni även skrivit ett köpekontrakt.
Allt bör vara beskrivet där i?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Hade det varit jag så skulle samtalet till låssmeden inte vara långt borta. Ring till din mäklare och fråga vad som tar dom så lång tid.

Permalänk

Ah i avtalet står att om det försenas mer än en vecka så har jag rätt att bryta köpet utan får någon sort straffavgift typ.. känns ju inte direkt som något jag har någon fördel utav, Jo men mäklaren skyller på banken å säger att det bara handlar om ett par dagar tills det är klart.. vilket va typ 1,5-2 veckor sedan..

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

Va säger mäklaren när du påpekar att det står 1 mars i kontaktet och nu är det 14 och du har ännu inte flyttat in? Skyller han på banken alltså? Jag skulle aboslut MINST kräva tillbaka räntan på de 10% du har betalt. MINST!

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Vilken mäklare har du så man vet vem man inte skall kontakta om man blir sugen på bostadsköp.

Permalänk
Medlem

Mäklarsamfundet vill ALLTID höra om dessa saker. Glöm ALDRIG att en banktransfer aldrig någonsin tar längre än 48tim utomlands, eller 10tim inrikes, oavsett vilket land det är, så den biten är förmodligen rent skitsnack från mäklaren.

Ring mäklarsamfundet och fråga. Har haft en kund som fått extremt mycket gnäll från dom pga att han var väldigt slö med visst pappersarbete

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat upp detta med nån sorts fackman/advokat INNAN jag skriver på den sista delen med dom.
Detta kan handla om pengar tillbaka eller liknande kompensation.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Ah i avtalet står att om det försenas mer än en vecka så har jag rätt att bryta köpet utan får någon sort straffavgift typ.. känns ju inte direkt som något jag har någon fördel utav, Jo men mäklaren skyller på banken å säger att det bara handlar om ett par dagar tills det är klart.. vilket va typ 1,5-2 veckor sedan..

Lite svårt att råda dig när du skriver så slarvigt. Jag förstår inte heller vad banken möjligen kan ha problem med och du borde kunna få ordentliga svar av din mäklare. Är man konspiratoriskt lagd av sig kunde man ju tro att han försöker hitta en annan köpare. Så länge köpet inte är till fullo genomfört kan det också hävas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av TObbeSkatt:

Ah i avtalet står att om det försenas mer än en vecka så har jag rätt att bryta köpet utan får någon sort straffavgift typ.. känns ju inte direkt som något jag har någon fördel utav, Jo men mäklaren skyller på banken å säger att det bara handlar om ett par dagar tills det är klart.. vilket va typ 1,5-2 veckor sedan..

Nu är jag rätt hård mot dig men: Vad är problemet? Varför frågar du oss här på forumet som inte har tillgång till din mäklare eller ditt köpekontrakt? Det första jag ser när jag läser det du skriver och hur du svarar känner jag att du är en person utan pondus. Kontra din mäklare och be om en förklaring om situationen då han sannerligen har mer koll på detta än vad vi på Swec har.

Inte meningen att vara hård eller så men du förstår nog vad jag menar! Hoppas det löser sig och citera gärna om du finner ett svar på detta!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Pröva på bygga hus for istället. Dom brukar ha pejling!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen ryta till, sådär får det inte gå till!!

Tänk om du flytta ifrån en lägenhet och skulle vara ute runt 1a mars, ska man bo ute på gatan med sina saker om man inte har nån släkt i den staden? Vet inte hur dom tänker..

Jag skulle iallafall dra dit och börja dra in möbler, skulle skita fullständigt i om dom fortfarande bodde där, det är din lägenhet.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

De rättsliga och monetära följderna av ett kontraktsbrott ska stå speciferade på kontraktet. Titta dig för mer noggrant nästa gång. Du får gärna säga vilken mäklare/mäklarfirma det är, så man kan hålla sig undan från dem/trippelkolla deras kontrakt.

För övrigt så skulle jag kräva tillbaka en del av/hela räntan då denna inte fullföljt sitt arbete på ett korrekt/kontraktsenligt sätt.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av XHI:

Nu är jag rätt hård mot dig men: Vad är problemet? Varför frågar du oss här på forumet som inte har tillgång till din mäklare eller ditt köpekontrakt? Det första jag ser när jag läser det du skriver och hur du svarar känner jag att du är en person utan pondus. Kontra din mäklare och be om en förklaring om situationen då han sannerligen har mer koll på detta än vad vi på Swec har.

Inte meningen att vara hård eller så men du förstår nog vad jag menar! Hoppas det löser sig och citera gärna om du finner ett svar på detta!

Vad är det då du inte förstår? I mitt första inlägg skriver jag klart å tydligt att det är inget PROBLEM för mig efter som jag har bostad osv, Jag frågar er efter som jag skulle vilja veta hur det ligger till. Pratar jag med mäklaren säger han att det ligger hos banken nu, efter som det är dom som har hand om Bouppteckningen. Men det är ju hos mäklaren ansvaret ligger att det ägarbytet ska ske i avtalad tid(?) Och att jag inte har pondus vet jag inte va du grundar på, har ringt två gånger på två veckor nu och orkar inte va en tjatig jävel som jag vet jag själv stör mig på. Skrev även att på kontraktet står endast att om köpet blir försenat pga av mäklaren eller säljaren har jag rätt att bryta köpet utan att få någon sorts avgift.

Så kort å gott vill jag bara höra med dom som/om någon visste hur det ligger till eller varit med om samma sak.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lite svårt att råda dig när du skriver så slarvigt. Jag förstår inte heller vad banken möjligen kan ha problem med och du borde kunna få ordentliga svar av din mäklare. Är man konspiratoriskt lagd av sig kunde man ju tro att han försöker hitta en annan köpare. Så länge köpet inte är till fullo genomfört kan det också hävas.

Som jag skrev tidigare är det banken som står för bouppteckningen som inte är klar, Så länge den inte är det får jag inte tillgång till lägenheten. Men jag undrar bara tiden som är satt (1 Mars) är väll upp till mäklaren att den hålls? Och vad som händer när det inte gör det, Är ingen stor sak egentligen va bara nyfiken på om någon visste

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Då ringer man mäklaren en gång per dag tills dom langar fram grejerna.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Då ringer man mäklaren en gång per dag tills dom langar fram grejerna.

haha jo det är ju ett sätt det med Får la ta å börja med det då... ^^

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av TObbeSkatt:

Vad är det då du inte förstår? I mitt första inlägg skriver jag klart å tydligt att det är inget PROBLEM för mig efter som jag har bostad osv, Jag frågar er efter som jag skulle vilja veta hur det ligger till. Pratar jag med mäklaren säger han att det ligger hos banken nu, efter som det är dom som har hand om Bouppteckningen. Men det är ju hos mäklaren ansvaret ligger att det ägarbytet ska ske i avtalad tid(?) Och att jag inte har pondus vet jag inte va du grundar på, har ringt två gånger på två veckor nu och orkar inte va en tjatig jävel som jag vet jag själv stör mig på. Skrev även att på kontraktet står endast att om köpet blir försenat pga av mäklaren eller säljaren har jag rätt att bryta köpet utan att få någon sorts avgift.

Så kort å gott vill jag bara höra med dom som/om någon visste hur det ligger till eller varit med om samma sak.

När jag sålde mitt hus via Husmanhagberg så var det ända avtalade att jag som ägare skulle betala räkningar till/om huset i frågan jag sålde ifall det blev förseningar. Ersättning skulle inte husköparen få. Detta kan variera från mäklare/firma. Allt som finns om ditt ärende ska finnas i ditt köpekontrakt. "Vid eventuell försening" etc.

När det gäller stora summor är det viktigt att vara konkret och verkligen veta vad man går in och skriver under. Vara väl informerad om affären, om man inte är det så kontakta mäklaren och få klarspråk ur det. Det kan mycket väl vara så att banken/jurist/advokat fortfarande jobbar med bouppteckningen men som sagt, ersättning för detta kan du och du endast ta reda på. I vissa fall finns det och i andra inte.

Ber om ursäkt för att jag var påfusig innan. Ha en trevlig kväll!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

När morsan köpte ny lägenhet blev det inflytt 2 veckor efter sista datum, precis som för dig. Som kompensation fick hon 2 månaders hyra betald av mäklaren, vilket jag tycker verkar mycket rimligt. De erbjöd sig även att stå för hotellrum samt extra kostnad för transport till och från jobb men det behövdes inte då hon fortfarande bodde i sitt hus.

Kommer inte ihåg namnet på mäklarfirman men det var en ganska liten mäklare i södra skåne i alla fall.

Så stå på dig, var inte rädd för att ryta åt dom. Att mäklaren skyller på banken är väl en enkel utväg för mäklaren men frågan är om det är där problemet ligger. Kräv att få mer information och hota med att ta till tyngre åtgärder. Att du bor hemma är orelevant, du kunde lika gärna hamnet på gatan.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Som det står i ditt kontrakt, vid en försening som är mer i en vecka så har du rätt att bryta köpet och ej någon "straffavgift".

Och står det så, då är det de villkoren som gäller.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

http://lawline.se/answers/11498

Lite kortfattat från svaret:

Citat:

Om bostadsrättshavaren inte får tillträda lägenheten i rätt tid när lägenheten skall tillträdas första gången efter en bostadsrättsupplåtelse och beror inte dröjsmålet på honom stadgas i 7 kap. 3 § BrL att han har rätt till skälig nedsättning av årsavgiften för den tid han inte kan använda lägenheten eller del av den. Är hindret av väsentlig betydelse, får bostadsrättshavaren efter uppsägning frånträda bostadsrätten. Uppsägning får inte ske efter tillträdet.

Bostadsrättshavaren har även rätt till ersättning för skada, om dröjsmålet beror på försummelse från föreningens sida.

Om jag förstått det rätt så har du alltså enligt lag rätt till "skälig" nedsättning av årsavgiften (hyran) för den tid du inte kan använda den.

Dessutom bör du ha rätt till ersättning för den hyra du betalar hemma.

Om vi nu säger att du får flytta in 1:a april istället så vore det väl rimligt att du får bo den första månaden gratis tycker jag. Även om en månadshyra kanske känns försumbart när man köpt en dyr lägenhet så kan det ju räcka till en fin inflyttningsfest.

Jag tycker absolut att du eller dina föräldrar ska ringa till http://www.maklarsamfundet.se/ och få råd hur ni ska göra.

Permalänk
Skrivet av Copperflame:

http://lawline.se/answers/11498

Lite kortfattat från svaret:

Om jag förstått det rätt så har du alltså enligt lag rätt till "skälig" nedsättning av årsavgiften (hyran) för den tid du inte kan använda den.

Dessutom bör du ha rätt till ersättning för den hyra du betalar hemma.

Om vi nu säger att du får flytta in 1:a april istället så vore det väl rimligt att du får bo den första månaden gratis tycker jag. Även om en månadshyra kanske känns försumbart när man köpt en dyr lägenhet så kan det ju räcka till en fin inflyttningsfest.

Jag tycker absolut att du eller dina föräldrar ska ringa till http://www.maklarsamfundet.se/ och få råd hur ni ska göra.

Hm ja detta va ju lite intressant ska jag kolla upp! tack för tipset

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Har du betalt avgift så ska du givetvis få ersättning för tiden du inte fått tillträde. Verkar vara en jäkligt oseriös mäklare för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Hej! Köpte en lägenhet för ett tag sedan och i kontraktet stod det att överlämning (tillgång och nyckel) skulle ske SENAST den 1 Mars.. Nu har jag igen panik med att flytta då jag fortfarande bor hemma, men skulle bara vilja veta om jag skulle ha rätt till någon sorts ersättning? Låt säga om jag hade bott i en lägenhet som jag skulle sålt den 1 Mars pga att jag skulle få den nya då.. då hade jag varit utan bostad i ca 3 veckor snart.. eller vad gäller någon som vet?

Kikat med dom än?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av drotz2000:

Kikat med dom än?

Jag vill också veta hur det går!

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB