Hynix börjar massproducera DDR4 i första halvåret 2013

Permalänk
Medlem

Nu ska vi tänka grönt här. Även om det inte ger en allt för stor skillnad hos dig så blir den totala summan av lägre strömförbrukning om alla skulle använda dessa strömsnåla minnen stor, speciellt på lång sikt. (Antar jag)

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Genesis:

Visst, portabla enheter med mycket ram kan säkert få vissa fördelar från strömsparningarna från DDR4, men det kommer inte ge några stora skillnader. Säkert mätbara, men jag tvivlar på att slutanvändaren kommer märka någon tydlig skillnad. Även i portabla enheter så står ram-minne ganska långt ner på listan över vad som drar högst effekt. Skärm, CPU och GPU drar markant mer.
Så visst, det skadar inte, och kommer säkert vara värt att betala lite extra (men inte mycket extra) för att få DDR4 till portabla enheter. Men jag tror inte att mobila enheter kommer hoppa på DDR4-tåget så fort DDR4 går att köpa, utan de kommer att vänta på att priserna går ner först.

Så att alla mobila plattformar skriker efter strömsnålare minnen tycker jag är lite av en överdrift. Om du inte samtidigt säger att alla mobila plattformar skriker ännu högre efter bland annat strömsnåla skärmar, CPUer och GPUer.

RAM i en dator drar ett par watt. Jämför det med en ARM-SOC där hela plattformen kan dra runt en watt. Problemet med GPU och CPU är att idag jagar de prestanda med bibehållen effekt eller ökad effekt. Skärmar går inte att göra så mycket åt med LED-teknik. OLED blir bättre beroende på vilka färger man visar men sen står man där igen. RAM går att göra något åt. Även andra delar av plattformen som radio och annat vill man dra ner förbrukningen på. 10 mW i en dator som drar flera hundra watt spelar ingen roll. 10 mW i en enhet som drar 1 W är högst intressant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag fattade aldrig grejen med DDR3, fattar inte heller nu med DDR4. Jäkla skitargument att det ska va värt att spara pengar/batteri på att dra ner volten med 0.2-0.5 enheter. Kanske bandbredden på DDR4 ger någon skillnad, vet ej, men ddr3 mot ddr2 var ju knappt någon skillnad i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Rambus och deras XDR kan dra något gammalt över sig.
Fast hen har rätt i att det finns ett flertal andra tekniker som ger mycket snabbare och strömsnålare RAM än just DDR.

Tecken i tiden? Första gången jag ser detta pronomen utanför kultursidorna. Även Sweclockers goes politiskt korrekt! Bara inte "hen" blir nya "dem" i kommentarstrådarna

On topic, blir man gladare för den utlovade "lägre effektförbrukning" på just RAM-minnen? Vad kan minskningen översättas till i watt på en stationär dator? Inte mycket antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

RAM i en dator drar ett par watt. Jämför det med en ARM-SOC där hela plattformen kan dra runt en watt. Problemet med GPU och CPU är att idag jagar de prestanda med bibehållen effekt eller ökad effekt. Skärmar går inte att göra så mycket åt med LED-teknik. OLED blir bättre beroende på vilka färger man visar men sen står man där igen. RAM går att göra något åt. Även andra delar av plattformen som radio och annat vill man dra ner förbrukningen på. 10 mW i en dator som drar flera hundra watt spelar ingen roll. 10 mW i en enhet som drar 1 W är högst intressant.

Fast en stationär dator har (vanligtvis) markant mer RAM än en bärbar enhet, och i högre frekvens och på högre spänningar. Så RAM-minnet i en mobiltelefon drar långt mindre än vad RAM-minnet i en stationär dator drar.
Men du har nog rätt i att procentuellt så är förhållandet mellan RAM och övriga delar större i mobila enheter än i stationära datorer. Så mobila enheter kommer att tjäna mer på strömbesparingarna i DDR4 än vad stationära datorer kommer att göra.

Men skillnaderna tror jag fortfarande inte kommer att vara stora i slutändan, och jag vet inte om slutkunden är villig att betala extra för det.
Och det känns nu som att i och med modet på mobila enheter, och den snabba prestandaökningen där batteritid/behov av stort batteri prioriteras ned, så skulle det inte förvåna mig om det snarare är den ökade bandbredden hos DDR4 som folk är villiga att betala extra för (snarare än den lägre strömförbrukningen) i framtidens mobila enheter, som antagligen kommer att vara markant snabbare än dagens. Men det är bara min gissning.

Permalänk

Ligger Hynix före Samsung på denna biten tro? Tidigare uppgifter säger att Samsung är enormt stora på ram minnes marknaden. Elpida håller dessutom på att gå i konkurs.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yrch:

Tecken i tiden? Första gången jag ser detta pronomen utanför kultursidorna. Även Sweclockers goes politiskt korrekt! Bara inte "hen" blir nya "dem" i kommentarstrådarna

On topic, blir man gladare för den utlovade "lägre effektförbrukning" på just RAM-minnen? Vad kan minskningen översättas till i watt på en stationär dator? Inte mycket antar jag?

För mig handlar det inte om att vara politiskt korrekt för det blir jag irriterad på. Jag använder hen för att det är smidigare och snyggare än att skriva han/hon eller h*n när man inte vet vilket kön personen i fråga har. Jag tänker inte ersätta han och hon med hen för det är bara fult. Däremot tycker jag faktiskt att ett neutralt pronomen har saknats ett tag för just den här typen av tillfällen. Tyvärr får man dras med en viss feministstämpel men det är smällar man får ta. Jag tycker det här är ett lysande exempel på en positiv förändring av språket.

Som jag redan påpekat. I stationära datorer spelar det inte så stor roll eftersom minnen drar försvinnande lite ström redan idag. Det är i mindre plattformar där det är intressant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det även är väldigt viktigt i större sammanhang. Servrar sparar gärna så mycket ström dom kan, el kostnaden är en av de största utgifterna för ett datacenter. Detta tillsammans med högre bandbredd är ju bara posiitivt. Sen kommer vi troligtvis få betala ett premium pris för DDR4 i början, men se bara på DDR3 priserna, det tog inte jättelång tid för DDR3 att gå under DDR2 i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

...se bara på DDR3 priserna, det tog inte jättelång tid för DDR3 att gå under DDR2 i pris.

Jag kanske minns fel, men tog inte det typ 2-3 år?
Läser man här så tror de att det kommer att dröja till 2015 innan fler DDR4-moduler säljs än DDR3, så jag gissar att det först blir då som de börjar komma i närheten av varandra i pris, och antagligen först 2016 som DDR4 faktiskt blir billigare än DDR3. Så jag hoppas du inte väntar dig prisvärda DDR4-moduler inom närmsta framtiden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Genesis:

Jag kanske minns fel, men tog inte det typ 2-3 år?
Läser man här så tror de att det kommer att dröja till 2015 innan fler DDR4-moduler säljs än DDR3, så jag gissar att det först blir då som de börjar komma i närheten av varandra i pris, och antagligen först 2016 som DDR4 faktiskt blir billigare än DDR3. Så jag hoppas du inte väntar dig prisvärda DDR4-moduler inom närmsta framtiden.

Nej det gick fort när DDR3 väl blev standard för konsumentmarknaden. Det var fortfarande dyrare än DDR2 när Nahelem dök upp till s1366 fast sen dök priset fort. När s1556 började säljas på riktigt var det ingen prisskillnad längre och sen fortsatte priset att rasa så det var aldrig någon direkt prisskillnad för vanliga dödliga. Bara de som körde entusiastplattformar och då var priset inte det dubbla.

Fast det lär dröja många år innan alla kör DDR4. Vi lär få vänta tills Skylake kommer innan det blir något från Intel för jag har svårt att se att de kommer byta ut minneskontrollern mellan Haswell och Broadwell när det bara är en krympning. Så om Haswell kommer 2013 så kommer väl Broadwell tidigast 2014 och sedan Skylake 2015 som tidigast. Fast nu börjar ju kretsarna bli små och pressen från AMD har avtagit så frågan är om de kan hålla upp utvecklingstakten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det gick fort när DDR3 väl blev standard för konsumentmarknaden. Det var fortfarande dyrare än DDR2 när Nahelem dök upp till s1366 fast sen dök priset fort. När s1556 började säljas på riktigt var det ingen prisskillnad längre och sen fortsatte priset att rasa så det var aldrig någon direkt prisskillnad för vanliga dödliga. Bara de som körde entusiastplattformar och då var priset inte det dubbla.

Fast Nehalem kom ju först sent 2008. DDR3 gick att köpa sommaren/hösten 2007, till sockel 775. Se exempelvis Swecs test av DDR3 från 2007-09-26.
Sedan om jag minns rätt så dröjde det ca 1½ år till början av 2009 innan de började komma i grovt sett i närheten av varandra prismässigt, och sedan segade de sig långsamt vidare i 1 - 1½ år till innan det regelbundet gick att hitta DDR3 billigare än DDR2 i samma storlekar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Genesis:

Fast Nehalem kom ju först sent 2008. DDR3 gick att köpa sommaren/hösten 2007, till sockel 775. Se exempelvis Swecs test av DDR3 från 2007-09-26.
Sedan om jag minns rätt så dröjde det ca 1½ år till början av 2009 innan de började komma i grovt sett i närheten av varandra prismässigt, och sedan segade de sig långsamt vidare i 1 - 1½ år till innan det regelbundet gick att hitta DDR3 billigare än DDR2 i samma storlekar.

Det gick att köpa DDR3 innan dess men nu handlade det ju mer om när det blev ekonomiskt försvarbart kontra när folk faktiskt kunde göra ett aktivt val. Jag vet att det fanns flera moderkort till s775 som tog DDR3 fast om du gräver kan du garanterat hitta andra saker som körde DDR3 lång innan. Poängen är att priset inte är ett problem för oss konsumenter i praktiken eftersom vi inte har någon användning av DDR4 innan priserna går ner. För övrigt var det helt meningslöst att köra DDR3 till s775 eftersom processorerna inte hade någon nytta av den ökade hastigheten man kunde få. När 1156 dök upp var det ingen större skillnad i pris längre och därför var aldrig priset ett problem i verkligheten. De som betalade för en X85-bräda brydde sig nog inte alltför mycket att deras RAM var ett par hundralappar dyrare eftersom de redan betalat minst en tusenlapp extra för ett moderkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

...Vi lär få vänta tills Skylake kommer innan det blir något från Intel för jag har svårt att se att de kommer byta ut minneskontrollern mellan Haswell och Broadwell när det bara är en krympning.

Det skulle inte förvåna mig om det kommer vissa Broadwell-processorer med stöd för DDR4. Titta bara på AMD's övergång till DDR3 med Penom II och Athlon II, där samma processor både kom i modeller till sockel AM2+ och sockel AM3, med stöd för DDR2 och DDR3. Och har AMD råd att utveckla dubbla serier processorer så har Intel råd. Men för det så gäller det så klart att DDR4 går att få tag på till inte helt orimliga priser, för att Intel ska ta steget till DDR4 med Broadwell.

Skrivet av Zotamedu:

...men nu handlade det ju mer om när det blev ekonomiskt försvarbart kontra när folk faktiskt kunde göra ett aktivt val...

Gjorde det? Hur tolkar du det så?
Jag skrev att det tog DDR3 2-3 år för att sjunka till lägre priser än DDR2. Med det menar jag naturligtvis från det att det för gemene man gick att köpa DDR3-moduler av samma typ som sitter i datorer. Det kanske bara är jag, men det är för mig självklart att det var det som menades.

Mig veterligen gick det inte för gemene man att köpa DDR3-moduler av samma typer som sitter i datorer (DIMM och SO-DIMM) "lång innan" sommaren 2007. Och varför skulle man börja mäta prisnedgången inte från det att en produkt först går att köpa, utan när en produkt börjar bli ett "ekonomiskt försvarbart" alternativ? Är det inte individuellt beroende på ens ekonomiska situation och krav på prestanda när en dyrare men bättre lösning är ekonomiskt försvarbart. Det är väl ingen form av självklar gräns när det gäller. Det fanns gott om entusiaster som köpte DDR3 tidigt trotts att det var markant dyrare än DDR2, som ju ansåg att de var värt att köpa (och därigenom "ekonomiskt försvarbart" för deras ekonomi i förhållande till behov). Det var en procentuellt liten grupp jämfört mot stora OEM-marknaden. Men det var knappast ovanligt att se DDR3-system innan Nehalem.

Återigen, det kanske bara är jag, men jag har svårt att se hur frågan om hur lång tid det tog för DDR3 att bli billigare än DDR2 skulle kunna tolkas annorlunda än från när DDR3 gick att köpa, till dess att DDR3 var billigare än DDR2.

Nåja, strunt samma. Jag tror vi båda är eniga om att vi inte kommer att få se billiga DDR4 moduler den närmast tiden. Och det var det som jag faktiskt ville förmedla. Inte en diskussion om hur tiden för prissänkningar ska beräknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Jag fattade aldrig grejen med DDR3, fattar inte heller nu med DDR4. Jäkla skitargument att det ska va värt att spara pengar/batteri på att dra ner volten med 0.2-0.5 enheter. Kanske bandbredden på DDR4 ger någon skillnad, vet ej, men ddr3 mot ddr2 var ju knappt någon skillnad i prestanda.

Det kanske inte var nån skillnad vid övergången, och man kunde t.o.m få sämre prestanda. Men para ihop dagens topp-CPUer med DDR2 och du förlorar mycket.
Det måste gå framåt, och steget framåt måste börja nånstans. DDR2 kunde inte förbättras mer, DDR3 behövdes. Nu börjar DDR3 nå sitt max, och framtidens CPUer (framförallt APUer) kommer att behöva DDR4.

edit:
Sen så håller dagens CPUer på med en himla massa gissningar och andra trick för att behöva använda minnet så lite som möjligt. För en CPU är minnet helt sjukt långsamt, och man gör allt för att slippa använda den.
Därför tjänar man inte särskilt mycket på överklockade minnen, CPUerna är helt enkelt designade för långsamt minne. Men det blir mer och mer komplicerat att undvika minnet, med mer komplicerad logik och mer cache. En CPU designad för supersnabbt minne kan skippa en hel del svåra design-steg och koncentrera mer på att faktiskt beräkna saker. Dessa CPUer kan bara komma när tillräckligt snabbt minne existerar, på samma sätt som i7-2600k inte hade varit värt att göra på DDR2-tiden.

Permalänk
Medlem

Kul, väntar på ddr4 då innan jag byter dator och lämnar mina ddr2 :*)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Är väl ett koreanskt företag och inte ett japanskt? http://en.wikipedia.org/wiki/Hynix

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Rambus och deras XDR kan dra något gammalt över sig.
Fast hen har rätt i att det finns ett flertal andra tekniker som ger mycket snabbare och strömsnålare RAM än just DDR. Till exempel finns det MRAM och så vidare. De är överlägsna DDR på alla punkter förutom en. De är fortfarande i utvecklingsstadiet och det är många år kvar innan de når kommersiell nivå. Alltså får vi fortsätta att nöja oss med DDR i olika utföranden ett tag till.

Hoppas att det där bara var en felstavning....

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Latenserna brukar gå upp vid generationsskifte. Främst i cykler räknat, men även när man tar högre frekvens i beräkningarna så är latenserna fortfarande högre. DDR2 ligger väl ofta på 4-4-4-12. Mina gamla Mosel SDRAM i 160MHz CAS 2 står sig inte helt värdelöst i CAS-latens ens idag. Synd att processorn inte gick med på att maxa de minnena.

Det finns DDR2 specade till 4-4-4-12, men när jag kollat så har de flesta DDR2 haft högre latenser, typ 5-5-5-18 och sånt, eller ännu högre. :/

Så jag skulle inte säga "DDR2 ligger väl ofta på 4-4-4-12.", även om det som sagt finns DDR2 på det.
Åtminstone om vi pratar DDR2 800 och högre.

Om Rambus
Kommer ihåg när Pentium 4:or hade de och hade så hög minnesbandbredd, snabbare än system med DDR.
Nackdelen var att man fick installera minnena parvis och med DDR kunde du installera de styckvis, med DDR kunde du ha bara 1 minne om det gav dig tillräckligt med minnesmängd.

Sen kom DDR med något de kallade Dual Channel, att man installerar 2 minnen parvis som körs på separata kanaler och får (åtminstone teoretiskt) dubble bandbredden.
Helt plötsligt så var DDR lika snabba eller snabbare...

Så Rambus/XDR är jätte imponerande... så länge man jämför med ett DDR system med bara 1st minnessticka/kanal

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om Rambus
Kommer ihåg när Pentium 4:or hade de och hade så hög minnesbandbredd, snabbare än system med DDR.
Nackdelen var att man fick installera minnena parvis och med DDR kunde du installera de styckvis, med DDR kunde du ha bara 1 minne om det gav dig tillräckligt med minnesmängd.

Sen kom DDR med något de kallade Dual Channel, att man installerar 2 minnen parvis som körs på separata kanaler och får (åtminstone teoretiskt) dubble bandbredden.
Helt plötsligt så var DDR lika snabba eller snabbare...

Så Rambus/XDR är jätte imponerande... så länge man jämför med ett DDR system med bara 1st minnessticka/kanal

Var kravet på parvis installation pga något med Pentium 4:n eller en teknisk begränsning?
Vad hindrar en från att ha dubbla kanaler med Rambus minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För mig handlar det inte om att vara politiskt korrekt för det blir jag irriterad på. Jag använder hen för att det är smidigare och snyggare än att skriva han/hon eller h*n när man inte vet vilket kön personen i fråga har. Jag tänker inte ersätta han och hon med hen för det är bara fult. Däremot tycker jag faktiskt att ett neutralt pronomen har saknats ett tag för just den här typen av tillfällen. Tyvärr får man dras med en viss feministstämpel men det är smällar man får ta. Jag tycker det här är ett lysande exempel på en positiv förändring av språket.

Som jag redan påpekat. I stationära datorer spelar det inte så stor roll eftersom minnen drar försvinnande lite ström redan idag. Det är i mindre plattformar där det är intressant.

Finns ju helt klart en poäng med ett könsneutral pronomen, men känns väldigt ovant att se det användas... Annars får man ju använda sig av olika omskrivningar, här på forumet är det ju såklart lättast att använda "username".
Och ja, viss feminist eller "genus-awareness"-stämpel lär du ju kunna få... men undvik bara mormöstrar och farbröstrar eller vilka de andra föreslagna könsneutrala orden var så går det nog bra

On topic: De skall alltså börja massproducera DDR4... men vilken plattform hade de tänkt skulle använda det då? Brukar inte man bestämma det lite i förväg? 2013 är ju snart här.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Genesis:

Det skulle inte förvåna mig om det kommer vissa Broadwell-processorer med stöd för DDR4. Titta bara på AMD's övergång till DDR3 med Penom II och Athlon II, där samma processor både kom i modeller till sockel AM2+ och sockel AM3, med stöd för DDR2 och DDR3. Och har AMD råd att utveckla dubbla serier processorer så har Intel råd. Men för det så gäller det så klart att DDR4 går att få tag på till inte helt orimliga priser, för att Intel ska ta steget till DDR4 med Broadwell.

Gjorde det? Hur tolkar du det så?
Jag skrev att det tog DDR3 2-3 år för att sjunka till lägre priser än DDR2. Med det menar jag naturligtvis från det att det för gemene man gick att köpa DDR3-moduler av samma typ som sitter i datorer. Det kanske bara är jag, men det är för mig självklart att det var det som menades.

Mig veterligen gick det inte för gemene man att köpa DDR3-moduler av samma typer som sitter i datorer (DIMM och SO-DIMM) "lång innan" sommaren 2007. Och varför skulle man börja mäta prisnedgången inte från det att en produkt först går att köpa, utan när en produkt börjar bli ett "ekonomiskt försvarbart" alternativ? Är det inte individuellt beroende på ens ekonomiska situation och krav på prestanda när en dyrare men bättre lösning är ekonomiskt försvarbart. Det är väl ingen form av självklar gräns när det gäller. Det fanns gott om entusiaster som köpte DDR3 tidigt trotts att det var markant dyrare än DDR2, som ju ansåg att de var värt att köpa (och därigenom "ekonomiskt försvarbart" för deras ekonomi i förhållande till behov). Det var en procentuellt liten grupp jämfört mot stora OEM-marknaden. Men det var knappast ovanligt att se DDR3-system innan Nehalem.

Återigen, det kanske bara är jag, men jag har svårt att se hur frågan om hur lång tid det tog för DDR3 att bli billigare än DDR2 skulle kunna tolkas annorlunda än från när DDR3 gick att köpa, till dess att DDR3 var billigare än DDR2.

Nåja, strunt samma. Jag tror vi båda är eniga om att vi inte kommer att få se billiga DDR4 moduler den närmast tiden. Och det var det som jag faktiskt ville förmedla. Inte en diskussion om hur tiden för prissänkningar ska beräknas.

Fast för s775 var det inte så svårt att byta minneskontroller efter som den satt på moderkortet. Efter det sitter den integrerad i processorn och jag har svårt att se att Intel kommer byta ut den i en krympning. De brukar inte göra så avancerade ingrepp normalt. Undantaget är steget från Sandy Bridge till Ivy Bridge som har fått ovanligt mycket uppdateringar och har blivit kallat ett tick+. AMD integrerade två minneskontrollers i de kretsarna för att behålla bakåtkombatilibitet, något som de är stolta över men som samtidigt ställt till med en del problem för dem. Intel är inte kända för att jobba så utan de dumpar massa gammalt varje ny Tock. Så visst, det är möjligt att Intel skulle bygga dubbla minneskontroller tidigare men jag ser det som högst långsökt med tanke på hur de arbetat tidigare. I så fall är nog AMD snabbare på att snappa upp DDR4 för att få upp hastigheten på sina APUer. Om de inte börjar integrera lite GDDR på moderkorten för att ge lite riktig kraft till de integrerade grafikkorten. Det hade iof varit väldigt kul att se en sådan lösning fast även det lär vara långsökt.

Fast jag hövdar fortfarande att det inte var så lång tid som du hävdar. I mitten av 2008 störtdök priserna på DDR3 och sedan gick de stadigt nedåt. I slutet av 2008 låg de på ungefär samma pris som DDR2. Alltså ungefär samtidigt som Nahelem kom ut.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=305262
När det handlar om såna här specifikationer så är det ju inte alltför intressant att titta på när de skrev klart pappret och hur lång tid det tog innan minnen blev billiga. Du får ju titta på vad de kostade när man faktiskt hade någon användning av dem. PCIe 3.0 blev klart i November 2010 och vi väntar fortfarande på moderkort som stödjer det så vad tekniken och kort som stödjer det kostade innan dess är ju enbart av akademiskt intresse.

Skrivet av Maikel:

Hoppas att det där bara var en felstavning....

#12054383

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast jag hövdar fortfarande att det inte var så lång tid som du hävdar. I mitten av 2008 störtdök priserna på DDR3 och sedan gick de stadigt nedåt. I slutet av 2008 låg de på ungefär samma pris som DDR2. Alltså ungefär samtidigt som Nahelem kom ut.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=305262

Jämför din länk mot exempelvis: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=242589
I slutet av 2008 var fortfarande DDR3 i grova drag dubbelt så dyrt som DDR2 i samma storlek, vilket i alla fall jag inte anser vara "ungefär samma pris".

Jag klippte snabbt (och kanske inte helt perfekt, men grovt sett rätt) ihop de två graferna från prisjakt, och jag tycker det stämmer någorlunda väl överens med vad jag skrev. I början av 2009 började de komma i närheten av varandra prismässigt, låg sedan på ungefär samma nivå ganska länge, och det tog sedan ett ganska så bra tag för DDR3 att bli tydligt (och inte bara tillfälligt) billigare än DDR2.

Sedan kan det ju diskuteras hur pass vettigt det är att jämföra prisjakt billigaste priser, vilket sällan stämmer så bra överense mot vad man brukar få ge för det i vettiga butiker. Men jag vet inte en bra källa för en sådan jämförelse, och tror att så länge man jämför två grafer av samma typ så borde det inte vara alltför missvisande.

(Och verkligen helt utan att vilja vara dryg, utan enbart för att upplysa dig så har du stavat fel på Nehalem två gånger i rad på samma sätt. Så om du inte visste det så stavas det Nehalem)

Skrivet av Zotamedu:

När det handlar om såna här specifikationer så är det ju inte alltför intressant att titta på när de skrev klart pappret och hur lång tid det tog innan minnen blev billiga. Du får ju titta på vad de kostade när man faktiskt hade någon användning av dem. PCIe 3.0 blev klart i November 2010 och vi väntar fortfarande på moderkort som stödjer det så vad tekniken och kort som stödjer det kostade innan dess är ju enbart av akademiskt intresse.

Jag har aldrig skrivit något alls om när DDR3-standarden (eller något annat) i denna tråd fick sina specifikationer satta. Jag har skrivit om när DDR3 gick att köpa för gemene man, vilket antagligen var år efter det att specarna blev satta, så jag ser inte alls var du får "när de skrev klart pappret" ifrån.

Vad som är intressant att jämföra beror väl på vad det är man är intresserad av, och vad det är man försöker förutspå genom att titta hur det gått historiskt sett. Vi diskuterar detta i en tråd om när massproduktion av DDR4 kommer att påbörjas, vilket jag gissar är ganska så hårt kopplat till när det börjar gå att köpa DDR4-moduler. Om man då vill förutspå när DDR4 kan tänkas bli billigare än DDR3 (vilket jag tolkade lille7s inlägg som att försöka förutspå), så har jag svårt att se varför man skulle titta på tiden från det att det fans användning för DDR3 (vilket väl i ärlighetens namn inte riktigt fanns till sockel 1366 till vanliga datorer, tack vare tri-channel och stöd enbart för långsamt DDR3) tills att priset sjönk under DDR2. Vad skulle det ge i detta sammanhang? Vad det är du försöker säga?

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter är man beroende av för att köra DDR4?

Processorn ( duger Ivy Bridge?)
Moderkortet? Vad gäller här?

Jag köper ingen Ivy Bridge utan DDR4

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Vilka komponenter är man beroende av för att köra DDR4?

Processorn ( duger Ivy Bridge?)
Moderkortet? Vad gäller här?

Jag köper ingen Ivy Bridge utan DDR4

Moderkortet.

Ingen tillverkare har medel för att erbjuda DDR4-kompabilitet då det inte finns någon standard eller hårdvara alls att tillgå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Personligen hatar jag rabiata feminister och tycker hen är bland det dummaste som finns, men förklaringen du gav i just såna här situationer kan man använda det.

Men det ändrar inte min åsikt, jag hoppas hen dör en snabb död, vi har nog med idiotisk politisk korrekthet i detta land.

Att tex hela dagis används som experimentsplatser för att feminister är idioter gör mig mycket förbannad.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Maikel:

Personligen hatar jag rabiata feminister och tycker hen är bland det dummaste som finns, men förklaringen du gav i just såna här situationer kan man använda det.

Men det ändrar inte min åsikt, jag hoppas hen dör en snabb död, vi har nog med idiotisk politisk korrekthet i detta land.

Att tex hela dagis används som experimentsplatser för att feminister är idioter gör mig mycket förbannad.

Jag blir också sur på alla idiotiska projekt som att byta ut Herr Gårman till Fru Gårman och därmed slå ett slag för könsrollerna och säga att tjejer alltid går i kjol. För mig har det inget alls med feminism att göra. Det är bara för att slippa skriva h*n eller han/hon. Andra dumheter som att ta bort ordet "man" är ren idioti.

Om en moderator har tråkigt för hen gärna bryta ut den här diskussionen till en egen tråd eftersom det tydligen finns ett diskussionsvärde.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Vilka komponenter är man beroende av för att köra DDR4?

Processorn ( duger Ivy Bridge?)
Moderkortet? Vad gäller här?

Jag köper ingen Ivy Bridge utan DDR4

Moderkorten kommer att stödja det som processorn stödjer.
DDR4 kommer aldrig att finnas till Ivy Bridge, och troligtvis inte heller hos de två påföljande generationerna. Så du får antagligen vänta på när Skylake, andra generationens 14nm, kommer om 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Jag kanske minns fel, men tog inte det typ 2-3 år?
Läser man här så tror de att det kommer att dröja till 2015 innan fler DDR4-moduler säljs än DDR3, så jag gissar att det först blir då som de börjar komma i närheten av varandra i pris, och antagligen först 2016 som DDR4 faktiskt blir billigare än DDR3. Så jag hoppas du inte väntar dig prisvärda DDR4-moduler inom närmsta framtiden.

Jag tänkte mest från och med då DDR3 hade ett brett plattforms stöd, inte från när dom första modulerna kom ut på marknaden. Men kan också hända att jag minns fel