Permalänk
Medlem

Micro stuttering

Jag har sett att de snackas väldigt mycket om micro stuttering, att man har de problemet i SLI eller CrossFire.

Men nu har jag en fråga, va är micro stuttering?

Så som jag har uppfattat de så är de att man har SLI eller CF, men får lika låga frames som på ett single kort.

Är de va micro stuttering eller har jag missat något? Eller är de något helt annat?

Permalänk
Medlem

Microstuttering = korten uppdaterar inte bilden i samma/rätt hastighet.

Säg t.ex att du vill ha en ny bild på skärmen var 0.05 sekund.
Microstuttering är att de nya bilderna istället kommer efter 0.05 sekund, nästa kommer efter 0.1 sekund, nästa efter 0.05 sekund, nästa efter 0.09 sekund etc.
Du -har- hög fps, men det ser ryckigt ut pga att bilderna uppdateras ojämnt.

Med det sagt, så minskar microstuttering med 3 GPU:er, samt att det är inte alls lika vanligt som många här på sweclockers ger sken av. Vissa ser det, men de flesta (jag själv t.ex) gör inte det.
Dessutom så syns det inte i hög fps. (60+)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Permalänk
Medlem

Micro stuttering varierar hela tiden. Det är helt olika i olika scenarion. Du måste ha 90 + FPS om du har ett skarpt öga för MS för att inte känna det. Kör man en tri Sli/tri fire konfiguration så försvinner micro stutteringen till viss del eller helt men det tråkiga för vissa kan vara att det tredje kortet inte ger någon stor prestanda sjuss. Istället blir systemet stabilare. Men det är oftast värt det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Microstuttering = korten uppdaterar inte bilden i samma/rätt hastighet.

Säg t.ex att du vill ha en ny bild på skärmen var 0.05 sekund.
Microstuttering är att de nya bilderna istället kommer efter 0.05 sekund, nästa kommer efter 0.1 sekund, nästa efter 0.05 sekund, nästa efter 0.09 sekund etc.
Du -har- hög fps, men det ser ryckigt ut pga att bilderna uppdateras ojämnt.

Med det sagt, så minskar microstuttering med 3 GPU:er, samt att det är inte alls lika vanligt som många här på sweclockers ger sken av. Vissa ser det, men de flesta (jag själv t.ex) gör inte det.
Dessutom så syns det inte i hög fps. (60+)

Skrivet av Henke420:

Micro stuttering varierar hela tiden. Det är helt olika i olika scenarion. Du måste ha 90 + FPS om du har ett skarpt öga för MS för att inte känna det. Kör man en tri Sli/tri fire konfiguration så försvinner micro stutteringen till viss del eller helt men det tråkiga för vissa kan vara att det tredje kortet inte ger någon stor prestanda sjuss. Istället blir systemet stabilare. Men det är oftast värt det

Kan man fixa de på något sätt eller bara ett tredje grafik kort som gäller? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Kan man fixa de på något sätt eller bara ett tredje grafik kort som gäller? :/

Inställningar så att du får högre FPS än skärmens uppdateringsfrekvens och sedan sätta på Vsync så att du låser FPSen till det = grafikkorten jobbar inte fullt ut.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Kan man fixa de på något sätt eller bara ett tredje grafik kort som gäller? :/

Har du microstuttering eller du är bara överdrivet rädd att drabbas av det?

Hög FPS brukar 'sudda ut' microstuttering annars.
Vad är det för kort du planerar att köra i Crossfire/SLI med?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hej, ursäkta att jag lånar tråden lite, men jag har tänkt att köra SLI med två GTX570, och jag undrar varför microstuttering uppkommer, kör normalt BF3 High på 60 FPS, vad beräknas jag få med 2 GTX570?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Kan man fixa de på något sätt eller bara ett tredje grafik kort som gäller? :/

Har i vissa fall kört med andra crossfire-profiler, vilket har gjort att det MS som uppfattades innan har försvunnit.
Skev tidigare in en annan tråd att jag har MS i ca 50% av 105 speltitlar, men så är jag extremt petig och hatar allra minsta oflyt i bilden, vi är olika känsliga för det helt enkelt, men det finns definitivt där och enligt mina erfarenheter ett rätt vanligt fenomen, önskar att det fanns nått sätt att eliminera det rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Har du microstuttering eller du är bara överdrivet rädd att drabbas av det?

Hög FPS brukar 'sudda ut' microstuttering annars.
Vad är det för kort du planerar att köra i Crossfire/SLI med?

Nej är bara rädd att drabbas av de

Tänkte köra 2 st 7850 i Crossfire

Permalänk
Medlem

Svårt att säga om 7850 är extra känsliga för microstuttering i och med att de är så pass nya, men det är tveksamt.

Dock kan jag säga att du antagligen kommer att ha så pass bra fps i spel den närmaste tiden att du inte behöver oroa dig för microstuttering.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Framförallt är det svårt att avgöra om man får microstuttering eller inte pga att även under skärmens uppdateringsfrekvens så har man otroligt ojämnt fps "naturligt", som man inte kan göra något åt då frames tar olika lång tid att räkna ut. Ser egentligen inte problemet med microstuttering själv (om man kör utan Vsync), men kommer väl förstå det själv när jag ser det med egna ögon

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Hej, ursäkta att jag lånar tråden lite, men jag har tänkt att köra SLI med två GTX570, och jag undrar varför microstuttering uppkommer, kör normalt BF3 High på 60 FPS, vad beräknas jag få med 2 GTX570?

Som jag har förstått det hela så uppkommer microstuttering för att dem två gpuerna inte alltid är 100%igt synkade.

I SLI och CrossFire så gör varje grafikkort varannan (om man kör två, kör man flera så gör dom en var för att sen börja om) bildruta. Har man ett kort så vet kortet själv när nästa bildruta ska fram och den som visas är färdigvisad. Kör man två eller flera grafikkort så behöver det ena grafikkortet skicka en signal till det andra när dennes bildruta ska visas vilket automatiskt gör det till en teoretisk fördröjning. Skulle allt vara perfekt så skulle skillnaden aldrig vara märkbar men eftersom det sällan är perfekt så kan det ta längre tid att rita upp nästa bild eftersom det kan bli fördröjningar osv. Så istället för att det tar vi säger 2 Millisekunder (för ett singelkort) att rita upp bilden tar det 3 (för en multigpulösning). Nästa bildruta tar fortfarande 2 ms att rita upp för singelkortet men denna gång så är multigpun snabbare och det tar bara 1 ms. Båda lösningarna ritade upp lika många bilder på lika lång tid och skulle visa samma fps (vi säger för att göra det lättare att singelkortet är dubbelt så starkt som ett av CF/SLI korten och att dom skalar 100% så att båda lösningarna är gpumässigt lika starka). Däremot så tog det längre tid att rita upp den första rutan vilket om vi snackar kanske 100 ms istället för 3 ms kommer upplevas som fpsdrop fastän du fortfarande har den fps du ska ha.

Detta är vad jag har uppfattat det som, hur gpuerna skickar signalerna till nästa kort och hur det fungerar är jag inte säker på att det är precis så som jag säger det men själva delen där bilderna ritas upp ska vara i princip korrekta.

Permalänk
Medlem

Tänkte även jag låna tråden lite och tänkte höra om det är någon som sitter på GTX 470 Sli och upplever detta? Sitter själv och kör på en 120hz skärm med endast ETT 470 men funderar på att slänga i ett till.

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem

Det är ofta problem med low-end kort. För där suddas ofta inte micro stuttering ut, utan märks väldigt väl. Men 2 7850sar borde inte ha detta problemet då de skulle klara t.ex BF3 briljant. MS märks bara i nyare spel som BF3 där FPSen ofta ligger runt 60 för de flesta. Frågan är bara om det är bara om det är framtidssäkert :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

Tänkte även jag låna tråden lite och tänkte höra om det är någon som sitter på GTX 470 Sli och upplever detta? Sitter själv och kör på en 120hz skärm med endast ETT 470 men funderar på att slänga i ett till.

Hej!

Jag fick microstuttering på min rigg med 2 Gtx 470!
Det blev så i MW3 med allt på MAX inklusive vsync på, 60 fps!
Jag stördes otroligt av det, det gick inte att spela!

När jag stängde av vsync (91 fps) så försvann det.

Jag va kanonnöjd med två st Gtx 470, presterade mycket bra!

Permalänk
Medlem

kan det vara så att dom som "lider" av MS oxå kör korten i olika hastighet på Pcie portarna
dvs ett kort x16 och andra kortet x8 osv
jag kör mina i x16 i bägge portarna för tillfället och märker på riktigt inte av MS, dock på förra MB så hade jag inte den möjligheten och kanskekanske hade lite MS men det kan ha varit annat...
kan även var så att jag inte alls är så känslig för fenomenet och därav inte märker av det

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Skrivet av Zahiren:

Hej!

Jag fick microstuttering på min rigg med 2 Gtx 470!
Det blev så i MW3 med allt på MAX inklusive vsync på, 60 fps!
Jag stördes otroligt av det, det gick inte att spela!

När jag stängde av vsync (91 fps) så försvann det.

Jag va kanonnöjd med två st Gtx 470, presterade mycket bra!

Är nyfiken, får man microstuttering trots att man spelar med konstant 60fps och har vsync påslaget? låter knepigt, stämmer det? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Är nyfiken, får man microstuttering trots att man spelar med konstant 60fps och har vsync påslaget? låter knepigt, stämmer det? :S

FPS spelar ju egentligen ingen roll.
Även om du kan få 200 bilder i sekunden, men så kommer dom i klumpar om 50, då kommer det ju liks se muppigt ut.

Microstuttering handlar bara om hur ljämnt mellanrum det är imellan bilderna

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Discokungen
Skrivet av m1n1h0p:

Är nyfiken, får man microstuttering trots att man spelar med konstant 60fps och har vsync påslaget? låter knepigt, stämmer det? :S

Bra fråga! Jag märker inte ens av microstuttering i SC2 utan V-sync så jag vet inte riktigt vad allt fuzz är about, så att säga. Jag har väl tur som inte ser det eller så är det överskattat som fan. :')))

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

FPS spelar ju egentligen ingen roll.
Även om du kan få 200 bilder i sekunden, men så kommer dom i klumpar om 50, då kommer det ju liks se muppigt ut.

Microstuttering handlar bara om hur ljämnt mellanrum det är imellan bilderna

Fel.
FPS spelar visst roll när det kommer till microstuttering - hög fps (60+ säger jag, vissa säger 100+) "suddar ut" microstuttering. Det finns fortfarande där, men grafikkorten bombarderar skärmen med så många bilduppdateringar, att det inte märks för blotta ögat om vissa bilder kommer i otakt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Fel.
FPS spelar visst roll när det kommer till microstuttering - hög fps (60+ säger jag, vissa säger 100+) "suddar ut" microstuttering. Det finns fortfarande där, men grafikkorten bombarderar skärmen med så många bilduppdateringar, att det inte märks för blotta ögat om vissa bilder kommer i otakt.

IRL, maybe.
Men teorin är ändå korrekt.

Fenomenet microstuttering försvinner inte bara för att människans hjärna är slö. Det finns ju fortfarande där.
Sen att mer fps ger intrycket utav att MS suddas ut är helt orelevant när man ska förklara vad det är och hur det fungerar.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Skrivet av LeafBox:

IRL, maybe.
Men teorin är ändå korrekt.

Fenomenet microstuttering försvinner inte bara för att människans hjärna är slö. Det finns ju fortfarande där.
Sen att mer fps ger intrycket utav att MS suddas ut är helt orelevant när man ska förklara vad det är och hur det fungerar.

Nae, det han försöker säga är att om man har en 60Hz-skärm och får över 60fps så får man bilder på ett annat sätt, det är när skärmen är redo som bilderna kommer. Även utan microstuttering får man väldigt ojämn framerate om man sitter på mindre än 60fps på en 60hz-skärm, men när man går över 60fps på en 60hz-skärm så får man jämnare framerate (eftersom skärmen hjälper till, även utan Vsync).

Över 60fps så är det (enligt killen ovan) så att skärmen hjälper till att få jämnare framerate. Bilder i spel kommer så ojämnt, och om man har två grafikkort så kommer de fortfarande komma ojämnt (min fina ritning som jag ritade längre upp i tråden gäller inte här), det ena grafikkortet kommer knappast PRECIS följa det andra och alltid lägga en frame 0,000000001sek efter den andra (microstuttering) utan det andra grafikkortets bild kommer komma så random att visst får man ojämnare framerate än tidigare, men microstuttering funkar inte här.

FAN VA SVÅRT DET ÄR ATT FÖRKLARA SKULLE RITAT EN TILL BILD IST LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Nae, det han försöker säga är att om man har en 60Hz-skärm och får över 60fps så får man bilder på ett annat sätt, det är när skärmen är redo som bilderna kommer. Även utan microstuttering får man väldigt ojämn framerate om man sitter på mindre än 60fps på en 60hz-skärm, men när man går över 60fps på en 60hz-skärm så får man jämnare framerate (eftersom skärmen hjälper till, även utan Vsync).

Över 60fps så är det (enligt killen ovan) så att skärmen hjälper till att få jämnare framerate. Bilder i spel kommer så ojämnt, och om man har två grafikkort så kommer de fortfarande komma ojämnt (min fina ritning som jag ritade längre upp i tråden gäller inte här), det ena grafikkortet kommer knappast PRECIS följa det andra och alltid lägga en frame 0,000000001sek efter den andra (microstuttering) utan det andra grafikkortets bild kommer komma så random att visst får man ojämnare framerate än tidigare, men microstuttering funkar inte här.

FAN VA SVÅRT DET ÄR ATT FÖRKLARA SKULLE RITAT EN TILL BILD IST LOL

Du menar alltså att bilderna ifrån grafikkortet blir som vattnet bakom en damm, och när skärmen är redo så lättar den på trycket så att säga?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Skrivet av LeafBox:

Du menar alltså att bilderna ifrån grafikkortet blir som vattnet bakom en damm, och när skärmen är redo så lättar den på trycket så att säga?

Hmm, det är bara så med Vsync, men det jag tänker på mer är när man har 60Hz-skärm och man får mer än 60fps (och man spelar utan Vsync), vilket hjälper mot microstuttering då skärmen ändå inte kan visa bilderna som dyker upp från grafikkorten precis när de kommer. Ungefär lite som en damm, men inte riktigt. Men ja, ungefär den principen

Ville mest poängtera att om man inte kör med en fps cap så får man väldigt ojämn framerate även med ett grafikkort, och det visar på att den ojämna frameraten kommer hålla i sig även med två grafikkort, och att grafikkorten inte bara råkar tima varandra på det sättet man brukar se microstuttering som (dvs att ena kortet alltid lägger sin frame precis bakom det andra kortets frame), utan att grafikkortens randomness i renderingshastighet motarbetar microstuttering.

Sen måste jag säga att jag aldrig spelat med mer än ett grafikkort själv så om jag har helt uppåt väggarna fel så är det så, det jag pratar om är bara att det "kan vara på dethär sättet" och jag tror killen ovan menade ungefär samma sak. Om du är med på vad jag menar )))

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Hmm, det är bara så med Vsync, men det jag tänker på mer är när man har 60Hz-skärm och man får mer än 60fps (och man spelar utan Vsync), vilket hjälper mot microstuttering då skärmen ändå inte kan visa bilderna som dyker upp från grafikkorten precis när de kommer. Ungefär lite som en damm, men inte riktigt. Men ja, ungefär den principen

Ville mest poängtera att om man inte kör med en fps cap så får man väldigt ojämn framerate även med ett grafikkort, och det visar på att den ojämna frameraten kommer hålla i sig även med två grafikkort, och att grafikkorten inte bara råkar tima varandra på det sättet man brukar se microstuttering som (dvs att ena kortet alltid lägger sin frame precis bakom det andra kortets frame), utan att grafikkortens randomness i renderingshastighet motarbetar microstuttering.

Sen måste jag säga att jag aldrig spelat med mer än ett grafikkort själv så om jag har helt uppåt väggarna fel så är det så, det jag pratar om är bara att det "kan vara på dethär sättet" och jag tror killen ovan menade ungefär samma sak. Om du är med på vad jag menar )))

Jag är helt med på konceptet!
Och jag håller även med om att om att det i praktiken säkerligen gör en drastisk skillnad.

Men jag tänker stå kvar vid att det fortfarande kan finnas där oavsett FPS, och återanvända mitt resonemang med onödigt antal FPS uppdelat i klumpar, även om det i praktiken aldrig händer, så är det en teoretisk möjlighet som jag tyckte förklarade syndromet rätt bra.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Skrivet av LeafBox:

Jag är helt med på konceptet!
Och jag håller även med om att om att det i praktiken säkerligen gör en drastisk skillnad.

Men jag tänker stå kvar vid att det fortfarande kan finnas där oavsett FPS, och återanvända mitt resonemang med onödigt antal FPS uppdelat i klumpar, även om det i praktiken aldrig händer, så är det en teoretisk möjlighet som jag tyckte förklarade syndromet rätt bra.

Håller med.

Däremot måste jag fråga hur det är om man har 60fps+ på en 60hz-skärm och kör Vsync, får man då ojämn framerate? Eller får man helt rak som om man har ett grafikkort?

#nyfiken

Permalänk
Discokungen
Skrivet av m1n1h0p:

Sen måste jag säga att jag aldrig spelat med mer än ett grafikkort själv så om jag har helt uppåt väggarna fel så är det så, det jag pratar om är bara att det "kan vara på dethär sättet" och jag tror killen ovan menade ungefär samma sak. Om du är med på vad jag menar )))

Mja, första gången jag hade två kort var när jag körde med 2st 7900GT, men det fanns andra problem än microstuttering (drivrutiner, lol), så jag märkte aldrig av det riktigt. Gick till ett 7900GTO efter typ ett halvår, tröttnade. Mina 2st 570 är andra försöket, och det går ganska mycket bättre även om det finns problem där också. Märker av hack och skit lite då och då, men precis likadana hade jag innan, så jag tror inte att grafikkorten är felkällan, och det händer verkligen inte så ofta som folk beskriver microstuttering!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Med det sagt, så minskar microstuttering med 3 GPU:er, samt att det är inte alls lika vanligt som många här på sweclockers ger sken av. Vissa ser det, men de flesta (jag själv t.ex) gör inte det.
Dessutom så syns det inte i hög fps. (60+)

Källa på att det minskar med 3 GPU:er? Min logik säger väl snarare att det borde bli värre. Hur ser det ut med ännu fler?

Om det stämmer känns det ju generellt sett som att det kan vara riktigt prisvärt att gå på en 3 GPU setup om man är ute efter en begagnad speldator. Både lite äldre grafikkort och äldre värsting moderkort slumpas ju bort här på marknaden. Många verkar otroligt rädda för microstutteringen så grafikkort som är lite för dåliga rent generellt sett för att duga för dagens spel får du ju för en röding.

Strömförbrukningen blir ju mindre trevlig däremot, men om man mestadels spelar på vintern som jag får man väl se det som ett extra element hehe.