Permalänk

Ambient Occlision

Hej.

Stämmer det att om jag vill spela med Ambient Occlusion så måste jag köpa ett Nvidia-kort? Varför är det så svårt att införa AO till AMD?

Permalänk

Ska inte vara några problem på AMD kort. Finns det ingen trial, etc?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

borderlands har ambient occlusion ingame, har kört med det både på mitt gamla amd 4770 och mitt nuvarande 6870, nemas problemas
fast det kanske finns olika typer av ambient occlusion? ingen aning

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M4D4SS:

Hej.

Stämmer det att om jag vill spela med Ambient Occlusion så måste jag köpa ett Nvidia-kort? Varför är det så svårt att införa AO till AMD?

Påtvingad AO är överskattad. Speciellt i spel där det inte är designat att AO ska vara med. (Skyrim bl.a.)

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Påtvingad AO är överskattad. Speciellt i spel där det inte är designat att AO ska vara med. (Skyrim bl.a.)

Jag tycker bara att det är skönare för ögat att köra med AO i spel som CSS och CoD4. Jag vet att det inte får spelet att se ut som Crysis men det skulle vara nice om man kunde ha det om man kör AMD. Men det går alltså inte?

Skrivet av SilentHarmonic:

Ska inte vara några problem på AMD kort. Finns det ingen trial, etc?

Hur menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M4D4SS:

Jag tycker bara att det är skönare för ögat att köra med AO i spel som CSS och CoD4. Jag vet att det inte får spelet att se ut som Crysis men det skulle vara nice om man kunde ha det om man kör AMD. Men det går alltså inte?

Jag menar att det är "overdone" för det är inte designat i spelet/motorn.

Det blir för mycket. Det bör vara mildare, irl har inte hörn som kolsvarta rökmoln och gräs är inte kolsvart under! Heller har inte fötterna svarta hål under! ;P

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Jag tycker bara att det är skönare för ögat att köra med AO i spel som CSS och CoD4. Jag vet att det inte får spelet att se ut som Crysis men det skulle vara nice om man kunde ha det om man kör AMD. Men det går alltså inte?

*Bort*

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Jag tycker bara att det är skönare för ögat att köra med AO i spel som CSS och CoD4. Jag vet att det inte får spelet att se ut som Crysis men det skulle vara nice om man kunde ha det om man kör AMD. Men det går alltså inte?

nej det är inte "nvidia exklusivt", du måste tänka på något helt annat isåfall, physx däremot är nvidia exklusivt och går inte att använda på ett amd kort, men physx är en fysikmotor och det finns många andra sådana som spel använder, t ex havoc, directcompute (som finns i dx11) för att nämna några...

kolla wiki för att se va det är: http://en.wikipedia.org/wiki/Ambient_occlusion

vad har fått dig att tro att ambient occlusion är nvidia exklusivt?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Skrivet av pjuppi:

nej det är inte "nvidia exklusivt", du måste tänka på något helt annat isåfall, physx däremot är nvidia exklusivt och går inte att använda på ett amd kort, men physx är en fysikmotor och det finns många andra sådana som spel använder, t ex havoc, directcompute (som finns i dx11) för att nämna några...

kolla wiki för att se va det är: http://en.wikipedia.org/wiki/Ambient_occlusion

vad har fått dig att tro att ambient occlusion är nvidia exklusivt?

Därför att jag inte hittar någon inställning i CCC som har med AO å göra. Jag vet att om jag kör AMD så kan jag ställa in i BF3 att ha AO på, men om ett spe lej stödjer AO, hur slår jag då igång det? Nvidia har den inställningen i sin kontrollpanel men CCC verkar inte ha det.

Permalänk
Medlem

Har man nVidia kort kan man få AO i spel som saknar AO stöd, mig veterligen finns det ingen liknande funktion för AMD kort.

Permalänk
Skrivet av ArakanI2:

Har man nVidia kort kan man få AO i spel som saknar AO stöd, mig veterligen finns det ingen liknande funktion för AMD kort.

Misstänkte det. Det finns inga plugins eller så? Jag kör bla med ATI Tray Tools, men just i det står det inget om AO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Därför att jag inte hittar någon inställning i CCC som har med AO å göra. Jag vet att om jag kör AMD så kan jag ställa in i BF3 att ha AO på, men om ett spe lej stödjer AO, hur slår jag då igång det? Nvidia har den inställningen i sin kontrollpanel men CCC verkar inte ha det.

Skrivet av ArakanI2:

Har man nVidia kort kan man få AO i spel som saknar AO stöd, mig veterligen finns det ingen liknande funktion för AMD kort.

seems about right, det går att "tvinga" spel att köra ao med nvidia-kort (dåligt uppdaterat quide då det är för drivern 257 http://www.geforce.com/Optimize/Guides/ambient-occlusion ) och att det inte går att göra det i ccc.

Men så länge ett spel har inställningen ingame och man väljer att använda det på amd kort, så används det.

såååaatteeh, om du måste använda det (och spelet inte har inställningen ingame) så får det väll bli nvidiakort nästa gång, eller om det går att ändra ini-filer till spel för att aktivera det

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Skrivet av pjuppi:

seems about right, det går att "tvinga" spel att köra ao med nvidia-kort (dåligt uppdaterat quide då det är för drivern 257 http://www.geforce.com/Optimize/Guides/ambient-occlusion ) och att det inte går att göra det i ccc.

Men så länge ett spel har inställningen ingame och man väljer att använda det på amd kort, så används det.

såååaatteeh, om du måste använda det (och spelet inte har inställningen ingame) så får det väll bli nvidiakort nästa gång, eller om det går att ändra ini-filer till spel för att aktivera det

Tråkigt att det ska vara så men tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Varför skulle det inte gå? Ambient Occulsion är inte direkt nVidia exklusivt. Spelar flera spel som har AO och fungerar fint som WoW, Bulletstorm samt BF3 (tror jag).

Wow har inte AO.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

AO är en gammal känd teknik för att beräkna vissa typer av skuggor, ska inte vara nvidia specifikt.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Skrivet av M4D4SS:

Jag tycker bara att det är skönare för ögat att köra med AO i spel som CSS och CoD4

För det har inget att göra med att man kan se folk genom smoke

http://bashandslash.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk
Skrivet av ReeN:

För det har inget att göra med att man kan se folk genom smoke

http://bashandslash.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Man blir kickad av PB för det. Jag vill ha det för att spela in frags för att göra en fragmovie. Det är allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Wow har inte AO.

Det gör det visst men är lite buggigt och fungerar nog bara på Geforce Googla ska du se.
Men utav någon anledning tänkte jag på Sunshafts istället för AO -.- Så hela min post blev muppig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9