Vilken switch för IPTV från stadsnätet/viasat

Permalänk
Medlem

Vilken switch för IPTV från stadsnätet/viasat

Hej,
Vet någon vilken switch jag måste köpa för att få igång iptv och internet?
Digitalboxen nöjer sig inte med ett konstgjort ip från routern, så viasat sa att jag måste köpa en switch att sätta innan.
Funkar det med vilken switch som helst?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske måste använda vlan, men sa de i så fall inte det på viasat/stadsnät ? Telia använder iallafall vlan för iptv, stadsnät vet jag inget om, men kör de vlan behöver du också veta vlan id för att kunna konfigurera switchen, fråga dem igen och ta då reda på hur det är med vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag har frågat nu..och det enda dom säger att det ska gå bra med vilken IPTV-Switch som helst.
Men den jag har hemma kanske är trasig? Vet inte, för den enda porten som verkar vilja fungera är port nr1 (för PC, står det på den porten). Så fort jag stoppar in något i resten av portarna lyser bara dioden istället för att blinka.

Permalänk
Medlem

Det står "manageable" på switchen, men jag fattar inte hur man konfigurerar den? Skriver man in gateway-ip så händer ingenting.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stirre:

Det står "manageable" på switchen, men jag fattar inte hur man konfigurerar den? Skriver man in gateway-ip så händer ingenting.

Då är det en lite mer avancerad modell, plocka fram manualen, men om du inte vet hur den ska ställas in så gör det inte mycket nytta att veta hur du gör för att konfa den Om de använder vlan måste du veta vilka, och hur har de tänkt att det ska fungera om de skickar ut okonfade prylar ?
Det låter som en halvfärdig lösning, eller så har du kopplat konstigt, vad har du fått för delar och hur är allt kopplat ? har du fått allt av operatören eller har du lagt in egna nätverkskomponenter?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, så här :
Jag har internet från stadsnätet. Har ett uttag i vardagsrummet.
Internet fungerar om jag stoppar in sladden där. Drar jag ut den sladden och istället kopplar den direkt till digitalboxen fungerar tvn.

Jag började med att koppla in en router, och sedan därifrån koppla vidare till digitalboxen - det fungerade inte, digitalboxen gillade inte den ip-adressen den fick från routern. Viasat sa att jag måste köpa en switch, gärna av märket "Inteno" och det gjorde jag.

Jag kopplade från uttaget till switchens WAN port, sedan från port nr1 (PC) till routern, och sedan från port nr2 (IPTV) till digitalboxen. DEt som händer är att routern fungerar, men iptv funkar inte.
Har testat fram och tillbaka och det enda som fungerar är port nr1, alla andra verkar typ döda...så fort jag sätter in något i någon annan port än 1 så lyser bara dioden (istället för att blinka).
Viasat säger att swithen är sönder (jag köpte den begagnad, oöppnad iofs, men begagnad) och att jag får köpa en ny. Dom säger att det går bra med vilken IPTV-Switch som helst.

Hur vet man om en switch är en "IPTV-switch"? Eller är alla switchar "IPTV-switchar"?

Permalänk
Medlem

Du ska ha det upplagt såhär:

Internet --> Switch ,--> Router --> Dator
----------------------------|
----------------------------|IPTV-receiever --> TV

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Rekordmedlem

Iptv switch är nog att den klarar vlan, och det måste ställas in på något sätt vilket vlan som ska till vilken port på switchen, är den felkonfad kommer det inte att fungera, din koppling verkar rätt, men som sagt, data körs nog på "default vlan" eller är helt otaggad den hamnar hursomhelst på vlan 1 och skickas ut på port 1 men ip tv ligger på ett eget (annat) vlan och då kommer det inte ut nån signal efter switchen om man inte ställer in så att tex vlan 845 ska kopplas till port 2 (vlan 845 är det telia använder för iptv)
Switchen kan vara trasig eller felkonfad, kan du logga in i den överhuvudtaget? Har du provat att fabriksåterställa den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Du ska ha det upplagt såhär:

Internet --> Switch ,--> Router --> Dator
----------------------------|
----------------------------|IPTV-receiever --> TV

Precis så har jag det upplagt hemma, oftast när man köper IP-TV så får man med en router/switch, kopplar du in den som det är angivet ovan skall det fungera alldeles utmärkt.

Om det ej medföljde någon switch som klarar av IPTV skulle jag kontakta min operatör och be dem rekommendera en, oftast skickar dom med en tillsammans med IPTV-boxen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mod:

Precis så har jag det upplagt hemma, oftast när man köper IP-TV så får man med en router/switch, kopplar du in den som det är angivet ovan skall det fungera alldeles utmärkt.

Om det ej medföljde någon switch som klarar av IPTV skulle jag kontakta min operatör och be dem rekommendera en, oftast skickar dom med en tillsammans med IPTV-boxen.

Så där kan jag inte koppla...jag har endast 1 uttag i lägenheten. Viasat har sagt att jag ska koppla som jag gjort, och det borde fungera.
Det enda viasat säger är att dom inte skickar ut switchar, men att vilken IPTV-switch som helst ska fungera.

Det jag undrar är om jag går till tex webhallen nu, vad ska jag säga för att få en IPTV-switch? jag antar att iptv-switch inte är det riktiga namnet.

Och nej, jag kan inte logga in i switchen alls...fattar inte hur man gör. Med en router brukar man kunna skriva i gateway ipet i firefox så funkar det, men det går inte med denna switch.

Permalänk
Rekordmedlem

Mods koppling är riktig och det är så man ska koppla och enligt din beskrivning är det ju så du gjort, annars får du förtydliga med en bild.
Switchen ska hantera vlan, det är det som menas med iptv switch, men konfigureringen måste göras, typ att du loggar in i den och ställer den så att den tar emot vlan data från din operatör eller att du manuellt tilldelar vlan, det kvittar i det här fallet för det är bara ett vlan, men ska du ha 500 vlan i ett företagsnät så brukar man se till att konfigurera på ett ställe och sedan överföra det till alla andra enheter, för det tar en enorm tid att konfa alla manuellt när det blir stora nät
Vad är det för switch mer specifik du har, och har du ingen manual ? Den måste gå att kolla inställningarna på .....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat såhär :

Väggen --> Switch
Switch (Port 1) --> Router
Switch (Port 2) --> Digitalbox

Borde fungera...switchen heter Inteno XG6746. Jag undrar också hur fan man kommer åt inställningarna... Den har någon diod som kallas MGMT (Management server) men förstår inte hur man kommer åt den. Manual fanns inte i lådan och inte heller på nätet, har ringt Inteno men dom har ingen egen support på sina grejjer :/

Idéer?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag funderar på om det är så att du köpt en operatörskonfad inteno, då är den låst för nått specifikt nät, var har du fått tag på den? vilket nät har den använts till? är det samma som den op du har eller är det nått annat?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

det har du nog rätt i, jag fick tag i den på blocket...den kanske kan vara konfad till typ Telia eller något?
Hur som helst, om vi glömmer bort det där...vad är det jag ska köpa nu på vägen hem?

Är Vlan = layer 2 ? Eller hur ser man om en switch har vlan?
TACk för all hjälp hittills!

Permalänk
Rekordmedlem

Vlan är vlan, så blanda inte in annat, alla switchar är lager 2, routing är lager 3, men kan inte din operatör ge dig den hårdvara som krävs, det verkar konstigt att du skulle behöva köpa den själv, de borde levererat en komplett produkt och det brukar de ju göra.
Vad är det för enhet du kallar router ? Och hur har du fått tjänsteabonemangen utan att de sänt vettig hårdvara ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Viasat anser att dom leverar tv till mig eftersom dom gör det via vägguttaget. Om jag vill ha både internet och tv får jag köpa en switch.

Permalänk
Medlem

Du råkar inte kunna visa en sådan switch på webhallens hemsida?
Viasat säger att jag ska köpa en DRG-switch.

Permalänk
Rekordmedlem

Så du har själv pusslat ihop tjänster från flera olika ställen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej, det är så stadsnätet fungerar. Man väljer en internetleverantör och en tv-leverantör.

Permalänk
Rekordmedlem

Det var inte lätt att filtrera nått på webhallen, så det får du fråga dem. Sedan är det bra att veta hur du ska ställa in den, och det får du nog fråga viasat och/eller din nät op. Vet du inte vilket vlan som används till vad så blir det jobbigt så den infon måste du ha, eller hur du ska ställa in så att switchen tar emot vlan infon automatiskt, Jag vet inte hur ditt nät är uppbyggt i detalj och då är det svårt att ge annat än breda tips, Telia tex använder vlan 294 för att skicka sina konfigurationer till switcharna och då funkar det inte att autokonfigurera om infon kommer på vlan 1.
Du måste ta det med någon som kan hur dina operatörer har konfat, för att gissa/prova sig fram kommer att ta tid.

Kom just å tänka på en sak till: det kan ju vara så att det körs otaggat, och då behövs inte vlan, om intenon var konfad för vlan men de inte kör det så kommer inget fram genom den, men du måste fråga din operatör om det här, har du en switch som inte har aktiverade vlan att prova med så gör det.

Om du har en hemmarouter så kan du testa att avaktivera dhcp servern i den och ansluta tv box, dator och internet från väggen i lanportarna, INTE nått i wan porten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör på vanlig switch hemma hos far, ser ut såhär.

|Fiber
v
Switch ->tvbox(Viasat)
|
v
Router-> datorer

Switchen är en vanlig netgear för 200lappen

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar! återkommer ikväll med resultat

Permalänk
Medlem

Okej..jag köpte en vanlig switch från Cisco. Det fungerar, dessvärre verkar det som att så fort tvn är på så snor den ALL bandbredd och surfar blir helt omöjligt. Suck............................

Permalänk
Rekordmedlem

Ok, om du inte behövde konfa nått så är det för att de inte kör vlan, det är även därför det blir stopp i datatrafiken, vlanen ger mycket bättre möjlighet till trafikprioritering och qos, så det är därför en del använder dem, då kan man reservera bandbredd på ett bra sätt istället för att man ska behöva analysera trafiken och hoppas på det bästa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej...så..vad nu?:) Köpa en sådan switch med dom funktionerna?

Permalänk
Rekordmedlem

Om inte din operatör stödjer det så ger ingen större effekt.
Vad har du för bandbred med och utan tv då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Utan digitalboxen påslagen och med sladd till routern = 97,50 mbit/s
Utan digitalboxen påslagen med trådlösa nätverket = 45 mbit/s

Med digitalboxen påslagen och sladd till routern = 0,05-2mbit/s
Med digitalboxen påslagen och med trådlösa nätverket = timeout

Permalänk
Rekordmedlem

Ojsan, jag tänkte du tappade 10 max 20Mbit, men det där är inte normalt, det är nått galet i nätet om det dör helt när du aktiverar tvn

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter nästan som om det är QoS som spökar.

Vad för statsnät bor du i?
Det vanligaste för triple-play-stadsnät är att det finns DRG förinstallerat i erat teknikskåp, om nu ett sådant finns.

Annars måste du höra med din bredbandsleverantör hur deras leverans av IPTV sker, när det kommer till igmp, vlan, qos etc.

Permalänk
Medlem

Suck...fan va jobbigt detta är. Vet inte hur mycket tid jag lagt ner på att försöka få allt att gå ihop...
Bor i Stockholms stadsnät som heter OpenNet.