Permalänk
Medlem

vattenkylning till HTPC

Tjena!

Jag har tänkt fixa vattenkylning till min HTPC (mest för syns skull) och skulle vilja ha lite hjälp med vilka komponenter man borde köpa eftersom jag är helt ny på detta

Det är bara processorn som ska kylas så antar att det räcker med en väldigt liten reservoar och pump? Sen vill jag gärna ha väldigt tunna slangar om det är möjligt? Har också tankar på att ha kylmedium som lyser i UV, nån som har tips på det?

Har tittat runt lite på coolingstuff, aquatuning och indomo men blir lite virrigt då ja inte kan så mycket Vill helst ha ett block med topp av plexi iaf!

Eftersom det bara är för syns skull vill jag få det så billigt som möjligt

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Avstängd

Du måste vara mer detaljerad så att vi vet vad vi ska leta efter. Har du tillgång till 120/140mm platser? Vad är det för chassi du ska använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Du måste vara mer detaljerad så att vi vet vad vi ska leta efter. Har du tillgång till 120/140mm platser? Vad är det för chassi du ska använda?

Jaha okey xD Jag ska i princip bygga ett eget chassi med hjälp av delar från ett silverstone GD05 och där i finns ett par 120 platser som kan användas iaf. Jag har planer på att göra ett yttre skal i akrylplast och tänkte då ha så att all kylning ska synas.

Antar att de borde räcka med en 120 radiator då ja bara ska kyla en APU?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Spille:

Jaha okey xD Jag ska i princip bygga ett eget chassi med hjälp av delar från ett silverstone GD05 och där i finns ett par 120 platser som kan användas iaf. Jag har planer på att göra ett yttre skal i akrylplast och tänkte då ha så att all kylning ska synas.

Antar att de borde räcka med en 120 radiator då ja bara ska kyla en APU?

Borde räcka gott och väl, ja!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spille:

Jaha okey xD Jag ska i princip bygga ett eget chassi med hjälp av delar från ett silverstone GD05 och där i finns ett par 120 platser som kan användas iaf. Jag har planer på att göra ett yttre skal i akrylplast och tänkte då ha så att all kylning ska synas.

Antar att de borde räcka med en 120 radiator då ja bara ska kyla en APU?

Varför kör du inte på färdiga vattenkylningsystem från corsair eller andra? Annars: http://indomo.se/5409509-EK-KIT-H3O-120-LTX + http://indomo.se/7065-Innovatek-Protect-ready-made-mixture-10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Varför kör du inte på färdiga vattenkylningsystem från corsair eller andra? Annars: http://indomo.se/5409509-EK-KIT-H3O-120-LTX + http://indomo.se/7065-Innovatek-Protect-ready-made-mixture-10...

För att jag vill ha ett medium som reagerar på UV ljus, vill också kunna dra slangarna själv i chassit. Tanken är att ha ett mörkt tonat akrylchassi med alu stome och UV lampor som ska gå att sätta på för att lysa upp ett till synes invecklat system av ledningar ;D Vet att jag sett en pump med akryltopp nånstans som verka rätt nice också!

Det paketet du länka innehöll verkligen allt möjligt! Vet inte om jag behöver allt? Kan ju iaf använda de som referens om jag kollar nått själv

Nån som vet andra hemsidor jag kan kolla på efter komponenter?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spille:

För att jag vill ha ett medium som reagerar på UV ljus, vill också kunna dra slangarna själv i chassit. Tanken är att ha ett mörkt tonat akrylchassi med alu stome och UV lampor som ska gå att sätta på för att lysa upp ett till synes invecklat system av ledningar ;D Vet att jag sett en pump med akryltopp nånstans som verka rätt nice också!

Det paketet du länka innehöll verkligen allt möjligt! Vet inte om jag behöver allt? Kan ju iaf använda de som referens om jag kollar nått själv

Nån som vet andra hemsidor jag kan kolla på efter komponenter?

coolingstuff, indomo, aquatuning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

coolingstuff, indomo, aquatuning.

jo dem har ja koll på, tänkte om det fanns några andra

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spille:

jo dem har ja koll på, tänkte om det fanns några andra

Det finns några andra, utanför landet då det till kommer tull och avgifter. Skulle nog kolla hellre kolla på dessa, ifall om det skulle vara fel på grejerna så är det nog lättare att fixa till det inom landet än utanför landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det finns några andra, utanför landet då det till kommer tull och avgifter. Skulle nog kolla hellre kolla på dessa, ifall om det skulle vara fel på grejerna så är det nog lättare att fixa till det inom landet än utanför landet.

ja det har du rätt i! om jag bygger ihop ett eget litet kitt med grejer, är de nått specielt ja borde tänka på då? Vad behövs egentligen liksom..

CPU block, pump, reservoar, radiator, medium, slang och fittings, är de nått mer?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spille:

ja det har du rätt i! om jag bygger ihop ett eget litet kitt med grejer, är de nått specielt ja borde tänka på då? Vad behövs egentligen liksom..

CPU block, pump, reservoar, radiator, medium, slang och fittings, är de nått mer?

+ vätska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

+ vätska.

ah de va de ja mena som "medium" hehe xD men ja tänkte på såna fittings, är de standardgänga på alla såna? För ja har sett att de inte alltid står på blocken va de är för gänga som passar..

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spille:

ah de va de ja mena som "medium" hehe xD men ja tänkte på såna fittings, är de standardgänga på alla såna? För ja har sett att de inte alltid står på blocken va de är för gänga som passar..

Standard är ju G1/4 Gänga.