Hur ska jag sätta på kyl pastan på cooler master hyper 212 plus?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag sätta på kyl pastan på cooler master hyper 212 plus?

Har nu en amd athlon x3 425 2,7ghz med en cooler master 212 plus och en gelte typhon 1450rpm. Imorgon kommer jag sätta dit en fx 8120 och en noctua pwm fläkt 1300rpm till. Nu har ska jag sätta kyl pastan? Jag satte 1 sträng på varje heatpipe och satte sedan dit processorn. Måste man smeta ut den så det blir jämnt osv etc? Sen går k-sprit bra att ta bort kylpasta med?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Har nu en amd athlon x3 425 2,7ghz med en cooler master 212 plus och en gelte typhon 1450rpm. Imorgon kommer jag sätta dit en fx 8120 och en noctua pwm fläkt 1300rpm till. Nu har ska jag sätta kyl pastan? Jag satte 1 sträng på varje heatpipe och satte sedan dit processorn. Måste man smeta ut den så det blir jämnt osv etc? Sen går k-sprit bra att ta bort kylpasta med?

du ska inte smeta ut kylpastan för då kan luftbubbler bildas, en liten klick i mitten bara, ugefärr som ett riskorn. sen på med kylaren, så pressas kylpastan ut själv av trycket:) vissa kylare är inte helt plana utan har små springor vid heatpipsen, dom hade man nog isf kunnat dra i LITE pasta i så inte allt fastnar där sen när du monterar kylaren, är inte så insatt i diverse medel mm men t-röd mm fungerar fint, har dålig koll på vad k-sprit är exakt men så länge det inte innehåller olja eller liknande så ska det nog fungera fint

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

du ska inte smeta ut kylpastan för då kan luftbubbler bildas, en liten klick i mitten bara, ugefärr som ett riskorn. sen på med kylaren, så pressas kylpastan ut själv av trycket:) vissa kylare är inte helt plana utan har små springor vid heatpipsen, dom hade man nog isf kunnat dra i LITE pasta i så inte allt fastnar där sen när du monterar kylaren, är inte så insatt i diverse medel mm men t-röd mm fungerar fint, har dålig koll på vad k-sprit är exakt men så länge det inte innehåller olja eller liknande så ska det nog fungera fint

Har hört att man inte ska ta ett riskorn då det är alminium mellan heat pipsen just på denna och man ska dra strängar.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Har hört att man inte ska ta ett riskorn då det är alminium mellan heat pipsen just på denna och man ska dra strängar.

okej, men drar du strängar på varje heatepipes så blir det med största sannolikhet för mycket kylpasta:/ men får se om ngn annan har ngt att säga i ämnet så kanske det blir mer klarhet i det hela

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

okej, men drar du strängar på varje heatepipes så blir det med största sannolikhet för mycket kylpasta:/ men får se om ngn annan har ngt att säga i ämnet så kanske det blir mer klarhet i det hela

Smala strängar då. Ja någon annan?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Har för mig jag duttade ut 4 små klumpar som en kvadrat, ungefär halva avståndet från ytterkanten. Fungerade bra för mig.
Vill minnas att jag sett en sida där någon beskrev hur man gjorde med kylpastan på kylare där heatpipsen ligger mot processorn, men kan inte hitta den.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Avstängd

Ett X brukar väl funka bäst?

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem

Jag la bara en liten klick i mitten och det funkar väl bra, min Intel 2500k 4GHz och den blir ca 58 grader som högst när jag spelar BF3. Vet inte om det blir någon skillnad om man lägger i strängar men har aldrig hört något om att det är bättre eller sämre att göra så.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohnnyBabay:

Ett X brukar väl funka bäst?

Nej.
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4

Och till TS, Googla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Den där videon säger inte hur man ska göra med cooler master 212 hyper plus.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cappe:

Den där videon säger inte hur man ska göra med cooler master 212 hyper plus.

Videon var inte ens riktad till TS; såatte.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med den kylningen. jag la en klick lite större än ett riskorn i mitten på processorn. satte ner kylningen. pressadelätt och vred den 45 grader fram och tillbaka. sen skruva fast kylningen. specs i sign. load temp i prime95 efter 24 timmar är 46 grader

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk

En klick fungerar ej med CM Hyper 212, pastan fastnar i skårorna och en eller två heatpipes blir utan pasta. Har ej hittat optimala då jag bara kittat två gånger med denna modell och sen satsat på annan kylning. Förslagsvis pasta på heatpipes, kanske 4 duttar med total storlek som två riskorn.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

Drog på lite kylpasta och körde med ett gammalt kreditkort som spackelspade och jämnade ut det över heatpipes sen en liten klick på CPU'n - dit med kylaren och vred den lite fram och tebaka - funkar fin-fint.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cappe:

Har nu en amd athlon x3 425 2,7ghz med en cooler master 212 plus och en gelte typhon 1450rpm. Imorgon kommer jag sätta dit en fx 8120 och en noctua pwm fläkt 1300rpm till. Nu har ska jag sätta kyl pastan? Jag satte 1 sträng på varje heatpipe och satte sedan dit processorn. Måste man smeta ut den så det blir jämnt osv etc? Sen går k-sprit bra att ta bort kylpasta med?

En sträng på varje heatpipe funkar bra på denna kylare. Vissa spacklar tom. igen skåran, men det känns lite overkill/meningslöst. (har testat det och det gav ingen effekt). Alt. kan man välja att sprida ut kylpastan på cpu:n då denna kylare är lite speciell. Inget jag rekommenderar att göra med vanliga kylare.
Riskorn i mitten funkar inte på denna.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

En sträng på varje heatpipe funkar bra på denna kylare. Vissa spacklar tom. igen skåran, men det känns lite overkill/meningslöst. (har testat det och det gav ingen effekt). Alt. kan man välja att sprida ut kylpastan på cpu:n då denna kylare är lite speciell. Inget jag rekommenderar att göra med vanliga kylare.
Riskorn i mitten funkar inte på denna.

Okej kör strängar på varje heatpipe utan att smeta ut med något. Sätter bara på den. Ska jag vrida också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cappe:

Okej kör strängar på varje heatpipe utan att smeta ut med något. Sätter bara på den. Ska jag vrida också?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Okej bra. En sak till måste jag ta ut moderkortet när jag bytter processor, och kan jag lägga datorn ned på sidan med Alltif inkopplat och sedan sätta i processorn? Saker måste väl inte tas ut? Tänker mest om det skulle vara skadligt då trycket läggs på distanser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

Hej!
Har en snabb fråga bara, jag lånade en kompis CM hyper tx3 och installerade den förrgår, spelade lite spel bf3 och kom upp till 59c, på idle ligger den runt 46 hela tiden, har amd phenom X4 965, det är väl för höga temp?
Misstänker att kylpastan jag la på vår för lite, kan beskriva hur jag gjorde.
Lade på en liten klick på cpun smetade ut den med ett kreditkort för att få den jämn och fin, sedan satte jag bara in kylaren spände åt den, gjorde jag fel? Hur ska jag annars göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Fast där ser ju X ut att funka stört mycket bättre än de andra?

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem

Kan jag lägga datorn på sidan med alla saker i samtidigt som jag byter processor och ram minne? Jag behöver väl inte ta ut sakerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

Någon vänlig själ där ute?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Skrivet av darippsta:

Hej!
Har en snabb fråga bara, jag lånade en kompis CM hyper tx3 och installerade den förrgår, spelade lite spel bf3 och kom upp till 59c, på idle ligger den runt 46 hela tiden, har amd phenom X4 965, det är väl för höga temp?
Misstänker att kylpastan jag la på vår för lite, kan beskriva hur jag gjorde.
Lade på en liten klick på cpun smetade ut den med ett kreditkort för att få den jämn och fin, sedan satte jag bara in kylaren spände åt den, gjorde jag fel? Hur ska jag annars göra?

Skickades från m.sweclockers.com

59C i bf3 låter inte speciellt farligt. Vet dock inte hur kylpastan ska appliceras på den kylaren.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Kan jag lägga datorn på sidan med alla saker i samtidigt som jag byter processor och ram minne? Jag behöver väl inte ta ut sakerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte ta ut moderkortet för att byta CPU etc, dock kan det blir svårare att komma åt att montera kylaren.

Permalänk
Medlem

Jag har TX3. Körde igenspacklingsmetoden. Sicklade slätt med kreditkort. Sedan la jag strängar på varje Heatpipe.
Detta är enligt något test jag läste nånstans den rekommenderade metoden för den här typen av kylare.
Har runt 25-30 grader i idle om jag minns rätt.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Skrivet av Makrolon:

Jag har TX3. Körde igenspacklingsmetoden. Sicklade slätt med kreditkort. Sedan la jag strängar på varje Heatpipe.
Detta är enligt något test jag läste nånstans den rekommenderade metoden för den här typen av kylare.
Har runt 25-30 grader i idle om jag minns rätt.

Jaha, okej men då ska jag göra så istället då verkar som att jag gjort fel då...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Fel av mig. Jag la inte kylpastan på heatpipesen, utan på metallen mellan heatpipesen.
Här har du länken till hur jag gjorde:http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=170&Itemid=1&limit=1&limitstart=5
Se på den sjätte bilden uppifrån.

EDIT: Lade till bild.
EDIT2: Lade in rätt bild.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Hej!
Har en snabb fråga bara, jag lånade en kompis CM hyper tx3 och installerade den förrgår, spelade lite spel bf3 och kom upp till 59c, på idle ligger den runt 46 hela tiden, har amd phenom X4 965, det är väl för höga temp?
Misstänker att kylpastan jag la på vår för lite, kan beskriva hur jag gjorde.
Lade på en liten klick på cpun smetade ut den med ett kreditkort för att få den jämn och fin, sedan satte jag bara in kylaren spände åt den, gjorde jag fel? Hur ska jag annars göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av darippsta:

Någon vänlig själ där ute?

Skickades från m.sweclockers.com

Har en 965:a och jag känner igen mig med de tempsen ( antar att du har stock fan, originalfläkten?) bytte tidigare kylare och ligger nu iddle runt 30 och load 45 har klockat den till 4ghz, innan jag bytte kommer jag ihåg att jag låg runt 61c på full load men i nuläget skulle jag inte vilja ligga över 55c. Har för mig att amd säger att den klarar temps upp till 65c men men. Ta en titt på detta klipp, visar bra hur pastan sprider sig med kylare där heatpipsen inte sticker ut ifall du förstår vad jag menar.
Jag körde med ris korn i mitten och det fungerar fint.
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4&feature=player_embedded

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Skrivet av Makrolon:

Fel av mig. Jag la inte kylpastan på heatpipesen, utan på metallen mellan heatpipesen.
Här har du länken till hur jag gjorde:http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=170&Itemid=1&limit=1&limitstart=5
Se på den sjätte bilden uppifrån.
http://benchmarkreviews.com/images/articles/Best_Thermal_Past...

EDIT: Lade till bild.
EDIT2: Lade in rätt bild.

Gjorde som du sa och visade nyss, ligger runt 40c i idle nu.

Skrivet av Sugu:

Har en 965:a och jag känner igen mig med de tempsen ( antar att du har stock fan, originalfläkten?) bytte tidigare kylare och ligger nu iddle runt 30 och load 45 har klockat den till 4ghz, innan jag bytte kommer jag ihåg att jag låg runt 61c på full load men i nuläget skulle jag inte vilja ligga över 55c. Har för mig att amd säger att den klarar temps upp till 65c men men. Ta en titt på detta klipp, visar bra hur pastan sprider sig med kylare där heatpipsen inte sticker ut ifall du förstår vad jag menar.
Jag körde med ris korn i mitten och det fungerar fint.
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4&feature=player_embedded

Antar att det är för svag kylare, eller att jag måste skaffa fler fläktar till chassit. Men men, kan inte vara kylpastan ialf applicerat flera gånger med olika kylpastor, och stockylaren låg ca 2c mer. Kör nu CM TX3, men verkar inte vara till stor nytta...
Men stort tack för hjälpen ändå

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Körde just Intel burn test på Maximum med min 2500k @ 4200Mhz och kom upp i 75 grader. 8)
Har för mig att jag kom upp i 77 grader med stockkylare på stockklockning @ 3300Mhz.
Idle ligger temperaturen mycket riktigt på 25-30 grader.
Kör dock på autotuning för jag ids inte lära mig att överklocka manuellt.
Vcore ligger på 1.362V har jag för mig under last.
Vet inte riktigt vad det säger om TX3 som kylare. Man får vad man betalar för kanske.

EDIT: Har en 2500@3300Mhz med stockkylare i min HTPC.
Körde just samma test som ovan på den för skojs skull.
Idle/load 42/79 grader.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705