XFX Radeon HD6870 2Gb Jämförelse.

Permalänk

XFX Radeon HD6870 2Gb Jämförelse.

Hej nu är det dags för mig att köpa ett nytt grafikkort, då undrar jag är det värt att lägga 500 kr extra och köpa 2 GB versionen istället för 1GB kommer jag märka mycket skillnad i spel tex? Vad tycker ni?

Permalänk

Det kommer endast märkas om du kör crossfire. Anledningen till att modellen finns överhuvudtaget är att vissa spel i höga upplösningar (battlefield 3 typ) kräver mer minne.
Om du bara använder ett kort kommer du ändå inte kunna köra battlefield i höga upplösningar så minnet blir ganska irrelevant.

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Det kommer endast märkas om du kör crossfire. Anledningen till att modellen finns överhuvudtaget är att vissa spel i höga upplösningar (battlefield 3 typ) kräver mer minne.
Om du bara använder ett kort kommer du ändå inte kunna köra battlefield i höga upplösningar så minnet blir ganska irrelevant.

Jo det har jag hört, har också hört att GTA 4 behöver 1300 mb för att kunna maxas! Då kommer frågan tycker du det är värt pengarna om jag ska göra singelkort eller ska jag hålla mig till 1Gb versionen?

Permalänk
Medlem

tycker lätt du ska köpa 2GB, spelen blir bara mer och mer minneskrävande, och dessutom kanske du vill köra CF i framtiden.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem

Ett kort med 2 GB minne kan vara bra ur andra perspektiv också. Titta på Tex Project Reality, en ganska avancerad modifikation till Battlefield 2. BF2 kräver väldigt lite kräm för att köra på max inställningar, PR däremot behöver en betydligt vassare dator. Dessutom finns det en bugg som gör att man tappar ganska mycket fps på vissa banor, om man inte har ett kort med 2 GB vRam.

Permalänk
Skrivet av Lajning:

Ett kort med 2 GB minne kan vara bra ur andra perspektiv också. Titta på Tex Project Reality, en ganska avancerad modifikation till Battlefield 2. BF2 kräver väldigt lite kräm för att köra på max inställningar, PR däremot behöver en betydligt vassare dator. Dessutom finns det en bugg som gör att man tappar ganska mycket fps på vissa banor, om man inte har ett kort med 2 GB vRam.

Jaha! Det hoppas vi dom fixar i en patch då! Tror det blir 2GB versionen faktiskt, annars kanske jag samlar lite till och köper ett 6950 istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZebbeSebbe:

Hej nu är det dags för mig att köpa ett nytt grafikkort, då undrar jag är det värt att lägga 500 kr extra och köpa 2 GB versionen istället för 1GB kommer jag märka mycket skillnad i spel tex? Vad tycker ni?

Nej absolut inte! 2000:- för 6870 2gb är inte värt det för fem öre.
6870 (1gb) är ett bra kort för att det är ganska mycket prestanda för pengarna, men 2gb versionen är helt enkelt för dyr.

Köp 7850 istället ifall du är beredd att lägga ut ~2000:- på ett grafikkort.
2gb grafikminne på det med, och betydligt snabbare än 6870.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Nej absolut inte! 2000:- för 6870 2gb är inte värt det för fem öre.
6870 (1gb) är ett bra kort för att det är ganska mycket prestanda för pengarna, men 2gb versionen är helt enkelt för dyr.

Köp 7850 istället ifall du är beredd att lägga ut ~2000:- på ett grafikkort.
2gb grafikminne på det med, och betydligt snabbare än 6870.

Okey, tack för tipset. Har ingen koll på de nya modellerna, får kolla upp det där! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Man tackar! Nu slipper man allt onödigt letande på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZebbeSebbe:

Man tackar! Nu slipper man allt onödigt letande på nätet

är man excel-onanist som jag så ..

men den visar rätt tydligt vart det är smart att spendera sina kronor ...

men, som sagt, det finns vissa begränsningar, såsom micro-stuttering för CF/SLI, och att vissa grafikkort med 1 gb minne inte gör så stor nytta i CF/SLI då minnesmängden tar slut i vissa spel när man kör på högre upplösning och kvalisort på bilden ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

är man excel-onanist som jag så ..

men den visar rätt tydligt vart det är smart att spendera sina kronor ...

men, som sagt, det finns vissa begränsningar, såsom micro-stuttering för CF/SLI, och att vissa grafikkort med 1 gb minne inte gör så stor nytta i CF/SLI då minnesmängden tar slut i vissa spel när man kör på högre upplösning och kvalisort på bilden ..

Hehe! Jo men ska bara köra singel kort! Ska nämligen bygga mitt nya system i ett Silverstone Sugo SG07B! Är trött på gigantiska burkar man ska flytta runt på hela tiden! Det ska bli trevligt att bygga i ett Mini ITX chassi!