Ständiga pixelfel! Blir galen...

Permalänk
Medlem

Ständiga pixelfel! Blir galen...

Hej, jag har haft problem med pixelfel på min skärm nu väldigt länge, bifogar bild på hur det brukar se ut när det kommer: http://imageshack.us/photo/my-images/813/omfgfr.png/

Jag har redan lämnat in grafikkortet då jag trodde att det var det som var kasst, men fick tillbaka det ganska snabbt igen då dom sa att det fungerade utmärkt.
Detta problemet började uppstå när jag kopplade in min tv till datorn via hdmi-uttaget.

Jag har testat att köra driversweeper 2 gånger och även tagit bort drivrutinerna manuellt flera gånger utan resultat.
Jag har ett ATI Radeon 5800 HD grafikkort.

Någon som har en idé på vad det kan vara för fel?
Tacksam för svar// Mathias

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kört andra/olika drivisar? Vad händer om du inte har TV:n inkopplad?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Testat alla möjliga drivisar ja :/, kan även säga att när jag har duplicate monitors på så kan det ibland skaka lite på skärmen. Det är inte mycket skillnad utan tv:en inkopplad eftersom detta även har skett när jag haft har haft den inkopplad hos kompisar.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du med DVI-kabel eller har du adapter (VGA)? Kollat temperaturer?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag kör med DVI-Kabel ja, kollat temperaturen på både grafikkort och moderkort, core osv.
Inget som har varit över 65grader än på realtemp.
Kan tillägga att det oftast uppstår när jag spelar spel och tabbar imellan spelet och skrivbordet/firefox.

Permalänk
Medlem

Hej
Låter ser ut som det är ett kabelproblem kolla så att det är rätt isatt skruvarna dragna samt ej sitter i spänn,
har haft ett kablage som satt i spänn blev liknande fenomen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk
Medlem

Hm kollat igenom alla sladdar och inget som ligger i kläm :O, körde först med en adapter till skärmen, men köpte en dvi sladd för jag tänkte att det kanske var fel på den, men det funkade inte heller.

Permalänk
Medlem

Testat på en annan TV?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Nej det har jag dock inte gjort, men pixelfelen uppstår ju även när jag inte har den ikopplad hos kompisar :S

Permalänk
Rekordmedlem

En möjlig förklaring är att du har jordfel och ev har förstört något om du kopplat signalkablar medan strömsladdarna suttit inkopplade i väggen, det är ofta problem pga jorden som kommer via tv antennen och att många inte har jordat datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hm, är det bästa jag kan göra att skicka in hela datorn på lagning då eller vad är lösningen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kupka:

Hm, är det bästa jag kan göra att skicka in hela datorn på lagning då eller vad är lösningen?

Om du inte kan låna prylar för att felsöka själv genom att byta grafikkort och monitor så att du vet att de garanterat fungerar så kanske du får lämna in det på felsökning, du kan även mäta spänningen i jordarna i hdmi kontakterna för att se om det är jordproblem, det hjälper inte mot en redan skedd skada, men det kan vara bra att veta så man kan fixa problemet och inte förstör mera prylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

För lång/billig kabel gissar jag.

Permalänk
Medlem

Ok, Tusen tack för alla svar! Blir att lämna in den på felsökning i och med att jag inte har alla prylar som behövs och jag är rädd att jag bara gör mer skada på den. Ha de gott allihopa!

Permalänk
Medlem

Glöm inte posta lösningen.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4