Permalänk
Medlem

Test bygga vatten kylning

hejsan tänkte testa att bygga vattenkylning till min gamla bruk då grafik kortsfläkten har tappat några blad låter fördjävligt och kyler kasst ligger just nu på 55grader i idel så kan bara bli bättre ju. Mina planer är att använda befintlig kylplatta på grafik kortet men då ta bort heat pipsen som för den delen är idiotisk monterade från fabrik.. och även ta bort alla kyl flänsar så att jag endast får plattan som är orginal och på den tänkte jag dra lite kopparör i storlek 1/4" det borde ju kyla ordeknligt ? sen så ska ju rören lödas på plattan som sen ska slipas till och så som pump tänkte jag ta en bränslepump jag har liggandes som är av dränk typ och till den tänkte jag tjuva ström från en överbliven kontakt som man kopplade in i gamla ide apparater kommer inte ihåg vad kontakten heter nu men finns ju både 12 och 5 volt i dom va ? sen ska det letas upp ett gamalt värmepaket som radiator

och om detta blir bra kommer även cpu kylas med vatten i framtiden

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Medlem

har mätt upp flöde med dåliga slangar och en liten ihopplödd prototyp av lopen till kylan har nu ett flöde på ca 1 liter per minut vilket då borde innebära att vattnet kan ta bort ca 4200joule per minut och grad temperatur skilland vilket blir ca 70 joule per sekund och grad och med ca 10 grader temp skillnad så blir det ju 700joule per sekund vilket då motsvarar 700 w vilket jag verkligen inte har så det borde ju räcka ? fast då har jag ju inte räknat med påverkan av värmeöverföringen från kortet till rören till vattnet men koppar och aluminim har ju båda bra värmeledningstal så bör ju fungera bra räcker ju om jag bara får bort ca 200w och ju varmare kortet blir destu mera energi förs ju bort med vattnet.

Permalänk
Medlem

Kan direkt säga att den snäva svängen på röret nere till höger på bilden kommer att hämma flödet väldigt mycket.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Tanken är väl bra i teorin, men de behövs nog mer kontaktyta mot ditt grafikkort för att det skall bli bra. Samt att det inte bara är GPU som behöver kyla. Med enfläkt så kyls ju även minne och vrm. Något som med vattenkylning på GPU fattas. Det är därför färdiga block är så stora och täcker hela korten.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Tanken är väl bra i teorin, men de behövs nog mer kontaktyta mot ditt grafikkort för att det skall bli bra. Samt att det inte bara är GPU som behöver kyla. Med enfläkt så kyls ju även minne och vrm. Något som med vattenkylning på GPU fattas. Det är därför färdiga block är så stora och täcker hela korten.

fast nu är det ju där en yta på 11*9cm som även täcker en massa minneskretsar. kommer till viss del platta till rören mot plattan och sedan ska det ju hård lödas vilket markant ökar anliggningsytan kan ju även ta ännu mindtr rör och lägga i flera varv runt eller kanske är bättre om man tar grövre rör och plattar till men i stället bara kör 2 länger över plattan ? har tillgång till rör och acytelen brännare så. och kanske även ska nämna att vid mötning var returslangen endast 4mm i diameter invändigt för det var det enda jag hittade i garaget kommer så klart vara större i datorn sedan vilket borde öka flödet.

Permalänk
Medlem

kylare införskaffat i form av ett jävla gammalt värmepaket från någon bil till och med så gammalt att flänsarna är i koppar men det bör fungera fint har dimensionerna 220mm*150mm*80mm och lammeldelning på ca 1mm vilket ger ca 150 lameller som tillsammans har en area på ca 0,79mm2 vilket borde räcka för ett kyla grafik kortet och i framtiden kanske hela datorn

Permalänk

Ghettomodding är ballt.

Men du verkar ha dåligt flås i pumpen, en vettig pump flyttar 650-700l/h mot din 60l/h.
Låter inte den pumpen något alldeles galet också?

Permalänk
Skrivet av Romp92:

har mätt upp flöde med dåliga slangar och en liten ihopplödd prototyp av lopen till kylan har nu ett flöde på ca 1 liter per minut vilket då borde innebära att vattnet kan ta bort ca 4200joule per minut och grad temperatur skilland vilket blir ca 70 joule per sekund och grad och med ca 10 grader temp skillnad så blir det ju 700joule per sekund vilket då motsvarar 700 w vilket jag verkligen inte har så det borde ju räcka ? fast då har jag ju inte räknat med påverkan av värmeöverföringen från kortet till rören till vattnet men koppar och aluminim har ju båda bra värmeledningstal så bör ju fungera bra räcker ju om jag bara får bort ca 200w och ju varmare kortet blir destu mera energi förs ju bort med vattnet.

Är själv ingen fysiker men den uträkningen verkar helt åt väggarna.

Att forsla bort 700watts värmeutveckling kräver en hel del.

Undvik också att blanda olika material som koppar och aluminium t.ex.

Vad är det för grafikkort förresten? Du har väl ett TDP-värde på det också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Är själv ingen fysiker men den uträkningen verkar helt åt väggarna.

Att forsla bort 700watts värmeutveckling kräver en hel del.

Undvik också att blanda olika material som koppar och aluminium t.ex.

Vad är det för grafikkort förresten? Du har väl ett TDP-värde på det också?

det är ett radeon hd 4870 kort. tdp värde ? vad betyder det

vad jag har fått lära mig så är en liter ett kilo och ett kilo vatten för att öka temperaturen i det en grad så krävs 4,2kj okej ?
det är ju 4,2kj/min=4200joule/min och 60 sek/min vilket då ger 4200/60=70joule/sekund och det är bara på en temperatur skillnad på en grad ? temperatur skillnaden bär ju alla fall va ca 10 grader när det går som varmast mellan vatten i och grafikkortflänsen? vilket gå ger 10*70=700?
då har jag ju inte kollat på värme överföringen än men det är ju ganska stor area som det har att föras över på och sen så leder ju kopparen väldigt bra och det är redan koppar och aluminium kombinerat på kylaren som sitter original det är när båda koppar och aluminium får kontakt med samma vatten som det kan ske lite lustiga saker men det är nog lugnt i mitt fall om inte annars lär det märkas ska kanske även mäta flödet på bara pumpen när den får flöda fritt och måste skaffa fram lite bättre slan har just nu 4mm slang som klenast vilket kanske är något underdimensionerat

Permalänk
Medlem

Använd stycken.....
Man tröttnar på läsa efter två rader.

För att bocka rören bättre, använd gärna något runt att dra emot så får du bättre runding.
Samt passa dig bara för att klämma rören så det pluggar flödet,rätt lätt med kopparrör.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Använd stycken.....
Man tröttnar på läsa efter två rader.

För att bocka rören bättre, använd gärna något runt att dra emot så får du bättre runding.
Samt passa dig bara för att klämma rören så det pluggar flödet,rätt lätt med kopparrör.

ska försöka tänka på det i framtiden:)

okej det ska jag prova och se om det går bättre men det får la bli när jag är tillbaka i skolan då vilket inte är förens om 2 månader men men kul med praktik så kan jag leta fram bättre slangar och se hur mycket dom påverkar flödet med

Permalänk

IAAP.
Din beräkning är i sig korrekt.
Om du har det flödet du pratar om, och om vattnet som kommer in kontinuerligt (du får alltså köra det några timmar först) är 10 grader kallare än vattnet som kommer ut, så fångar du upp 700W, som radiatorn måste göra sig av med.

Du kommer emellertid sannolikt inte få den temperaturskillnaden vid det flödet.

Dra på spisen på max och häll i vatten, mät hur lång tid det tar innan det går upp i temperatur 10 grader. En modern spis ligger runt 5-10kW, och en enskild platta på kanske 2kW, så får du en känsla för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjansson:

IAAP.
Din beräkning är i sig korrekt.
Om du har det flödet du pratar om, och om vattnet som kommer in kontinuerligt (du får alltså köra det några timmar först) är 10 grader kallare än vattnet som kommer ut, så fångar du upp 700W, som radiatorn måste göra sig av med.

Du kommer emellertid sannolikt inte få den temperaturskillnaden vid det flödet.

Dra på spisen på max och häll i vatten, mät hur lång tid det tar innan det går upp i temperatur 10 grader. En modern spis ligger runt 5-10kW, och en enskild platta på kanske 2kW, så får du en känsla för det.

joo det stämmer nog kanske borde försöka på flera varm med koppar så det cirkulerar längre och får större yta ? så får man ju större tid för värme överföring ? bör nog även försöka göra mätningar på större mänger vätska för att få fram flödet mera nogrant har ännu bara kunna mäta på en dl åt gången men då verkar det i alla fall som att varken slingan eller den under dimensionerade slangen verkar påverka så mycket på flödet kanske.

lägger även in 2 bilder på hur kylaren ser ut om någon är nyfiken

Edit kom på nu om flödet är för lite på 5v som jag kör den nu kan jag ju alltid gör om den så den går på 12 volt i stället vilket då även borde ge mera flöde.

Permalänk
Medlem

ca 31 sekunder för 0,5liter på 5 volt och ca 12 sekunder på 12 volt för 0,5 liter

så på 12 volt borde man ju kunna få ut ca 175J per sekund och grad vilket ger lite bättre förhållanden

eller om man vill ett flöde på ca 2,5 liter per minut eller ca 150 liter per timme

att tänka på är att denna pump kan generera ca 3 bars tryck på 12 volt då den kommer från en insprutningsbil

Permalänk

Okej, jag kanske ska förtydliga, jag lät nog lite väl positiv.

Du kommer inte få upp den temperaturskillnaden vid det flödet.
Har du så högt flöde kommer du ha en mycket mindre temperaturskillnad. (Sen är det visserligen sant att ett högt flöde ökar värmeledningen något, så det är förstås aningen bättre..)

Det som är relevant är hur snabbt värme transporteras från plattan in i vattnet, och hur snabbt värme transporteras ut ur radiatorn. Det är det som är svårt (det du sannolikt får svårt att lösa). Flödet blir relevant när vattnet värms upp mycket av ex cpu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjansson:

Okej, jag kanske ska förtydliga, jag lät nog lite väl positiv.

Du kommer inte få upp den temperaturskillnaden vid det flödet.
Har du så högt flöde kommer du ha en mycket mindre temperaturskillnad. (Sen är det visserligen sant att ett högt flöde ökar värmeledningen något, så det är förstås aningen bättre..)

Det som är relevant är hur snabbt värme transporteras från plattan in i vattnet, och hur snabbt värme transporteras ut ur radiatorn. Det är det som är svårt (det du sannolikt får svårt att lösa). Flödet blir relevant när vattnet värms upp mycket av ex cpu.

hur skulle man kunna lösa det på ett bättre sätt då ?

Permalänk
Medlem

jag hittade en kille här som hadde lyckats sänka sin gpu temp med 20 gradet på att löda dit en koppar slinga och hans slinga ser ju ut att vara betydligt kortare än den som kommer hamna på mitt kort så då borde ju min kunna fungera helt okej endå fastän flödet kanske är lite snålt men ska som sagt bara kyla gpu i början.. http://www.sweclockers.com/galleri/4345-diy-vga-vattenblock