Permalänk
Medlem

Den ULTIMATA HtPCn.

tjena.
tänkte bygga en ny dator till tvn och funderade lite på vad den ultimata HTPC skulle vara. någon som har några tipps eller har lust att slänga ihop en som ni skulle vilja se?

Visa signatur

CM Cosmos II | Msi Big Bang Xpower II | I7 3960x @ 4.60 vattenkyld | 4Way GTX 680 @ stock | 32GB Corsair Dominator Gt 2000MHz | 4x OCZ Vertex 3 @ raid0 + 8tb Caviar Black | Dell U3011
Xtreme Eyefinity Galleri http://www.sweclockers.com/galleri/8871-xtreme-eyefinity

Permalänk
Medlem

Ta och köp en tvbänk och bygg in pc:n i den likt http://www.l3p.nl/l3p-d3sk/all-pictures/ och ta vattenkylning på allt, cpu, gpu, ram

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Ska du kunna spela något spel på den? Ska den synas? Lagringsutrymme?

Permalänk

Om du vill ha datorn för film vore ju inte en Raspberry Pi fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ska du kunna spela något spel på den? Ska den synas? Lagringsutrymme?

jag vet inte riktigt vad jag vill göra med den. men bara det bästa du kan hitta. vad skulle det vara?

Visa signatur

CM Cosmos II | Msi Big Bang Xpower II | I7 3960x @ 4.60 vattenkyld | 4Way GTX 680 @ stock | 32GB Corsair Dominator Gt 2000MHz | 4x OCZ Vertex 3 @ raid0 + 8tb Caviar Black | Dell U3011
Xtreme Eyefinity Galleri http://www.sweclockers.com/galleri/8871-xtreme-eyefinity

Permalänk
Medlem

Intel D2700DC Atom moderkort, ssd, 4GB ram, lagom låda + PicoPSU så har du en ljudlös lösning.
Enda nackdelen som jag ser det är att de inte finns drivrutiner för Linux än. Jag ha inte hittat iaf...
Kör med Windows 7 + Xbmc

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

jag letar också efter en HTPC-lösning till mina föräldrar, och jag tycker att det är lite svårt. Kriterierna är:

* Ljudlös
* IR eller motsvarande så man kan kontrollera XBMC med en Logitech harmony one
* Klara uppspelning av 1080p (eller MINST 720p)
* Typ vara lite snygg

Klarar D2700C detta? 720p? IR-mottagare? Eller ska man ha ngn sorts dongel till det?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Tycker du ska kika på en helpassiv lösning. Du kan börja med Chassin från t.ex. Streacom eller mCubed för inspiration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acco22:

jag vet inte riktigt vad jag vill göra med den. men bara det bästa du kan hitta. vad skulle det vara?

Läst fler inlägg från dig. Det låter som du fått ärva pappas pengar och skiter i om något är användbart eller bra så länge det är mest skryt.
Själv är jag ur intressesynpunkt kvar i sena 90-talet och tidigt 2000-tal där det handlade om att få det bästa ur varje krona, där man gör modifikationer själv och där man försöker komma på modifikationen själv. Jag är inte inne i det här nya köpa färdigmoddat och skitdyrt för skrytfaktorn.

Det jag försöker säga är att jag inte kan hjälpa dig, hela grejen med en bra HTPC är att de inte är "bäst" de är mest balanserade, och bygger man för någon pinsam skrytfaktor utan några egna moddarkunskaper så kommer det bara bli dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

jag letar också efter en HTPC-lösning till mina föräldrar, och jag tycker att det är lite svårt. Kriterierna är:

* Ljudlös
* IR eller motsvarande så man kan kontrollera XBMC med en Logitech harmony one
* Klara uppspelning av 1080p (eller MINST 720p)
* Typ vara lite snygg

Klarar D2700C detta? 720p? IR-mottagare? Eller ska man ha ngn sorts dongel till det?

Skulle rekomendera AMDs e350 APU för 1080p uppspelning, den klarar de galant och är otroligt strömsnål. Finns helt passivt kylda moderkort med e350, IR får du se till så att de finns i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Läst fler inlägg från dig. Det låter som du fått ärva pappas pengar och skiter i om något är användbart eller bra så länge det är mest skryt.
Själv är jag ur intressesynpunkt kvar i sena 90-talet och tidigt 2000-tal där det handlade om att få det bästa ur varje krona, där man gör modifikationer själv och där man försöker komma på modifikationen själv. Jag är inte inne i det här nya köpa färdigmoddat och skitdyrt för skrytfaktorn.

Det jag försöker säga är att jag inte kan hjälpa dig, hela grejen med en bra HTPC är att de inte är "bäst" de är mest balanserade, och bygger man för någon pinsam skrytfaktor utan några egna moddarkunskaper så kommer det bara bli dumt.

Han har ett jobb och tjänar hyfsat bra på det och har mycket pengar över och gillar datorer, skulle gjort likadant om jag haft råd

Men iallafall tycker jag att du får en bra dator/Htpc för en 10 000 iallafall som mycket väl klarar av ex Battlefield... Men vore snyggt om du visade upp den under tven så det inte bara är en svart klump lixom... Det bästa som jag tycker du borde göra är att göra något sorts eget skal eller anpassa det in i tv möbeln och sedan ta valfria "skryt" produkter och sätta in alternativt en "vanlig" HTPC för en 5000:- )

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

jag letar också efter en HTPC-lösning till mina föräldrar, och jag tycker att det är lite svårt. Kriterierna är:

* Ljudlös
* IR eller motsvarande så man kan kontrollera XBMC med en Logitech harmony one
* Klara uppspelning av 1080p (eller MINST 720p)
* Typ vara lite snygg

Klarar D2700C detta? 720p? IR-mottagare? Eller ska man ha ngn sorts dongel till det?

D2700DC klarar av 1080p och 720p utan problem... Även det så kallade Killasample.
Jag använder en MS MCE fjärr ( IR ) + MS wireless entertainment keyboard 7000 ( BT )
Finns IR reciver att köpa på ebay mm.

Min låda som står i signatur är helt svart, inget på framsidan alls.
På/Av knapp och grön lysdiod sitter på baksidan.
Finns inget mekaniskt på den alls som kan låta

En till kul sak...Den är snabbare inne på skrivbordet i Win 7 Pro ( även x64 ) vid kallstart än min stationära i7 och min bärbara i5

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Läst fler inlägg från dig. Det låter som du fått ärva pappas pengar och skiter i om något är användbart eller bra så länge det är mest skryt.
Själv är jag ur intressesynpunkt kvar i sena 90-talet och tidigt 2000-tal där det handlade om att få det bästa ur varje krona, där man gör modifikationer själv och där man försöker komma på modifikationen själv. Jag är inte inne i det här nya köpa färdigmoddat och skitdyrt för skrytfaktorn.

Det jag försöker säga är att jag inte kan hjälpa dig, hela grejen med en bra HTPC är att de inte är "bäst" de är mest balanserade, och bygger man för någon pinsam skrytfaktor utan några egna moddarkunskaper så kommer det bara bli dumt.

verkar som du är avundsjuk tyvärr. jag har ett bra jobb och jag tjänar bra som en del andra skriver, förstår dock inte varför du har ett problem med oss som faktiskt köper bra datorer. vi skulle ju kunna ta ett annat exempel, sitter du och klagar på nvidia eller amd bara för att dom gör 7970 när det borde räcka med 7950 eller kanske bara 7870. tycker du att det är onödigt att asus eller msi släpper MBs med mer än 2 pci slots för man "borde" ju inte använda mer iaf för det är ju bara onödigt eller dom som gör det skryter bara med att dom har pengar? du kanske också tycker att man borde ha max fps i alla spel runt 50 för att det är ju jätte onödigt och ha mer? eller om någon köper en ny bil som kostar lite mer än andra så är det ju bara dumt för det räcker ju med att köra i 90?
varför klaga på oss som kan köpa det bästa som tillverkarna slänger ut på marknaden istället för att kanske komma med ett roligt förslag och faktisk se i detta fallet hur bra prestanda man faktiskt kan få ner i en htpc.
synd, faktiskt synd då detta annars är ett skönt forum, att det förmodligen inte kommer så många fler byggloggs eller gallerier med UBER datorer då det finns alltför många här inne som istället för att glädjas och faktiskt komma med konstruktiva "comments" så lyser avundsjukan och jantelagen allt som oftast igenom....

//e. dålig stavning. trött...

Visa signatur

CM Cosmos II | Msi Big Bang Xpower II | I7 3960x @ 4.60 vattenkyld | 4Way GTX 680 @ stock | 32GB Corsair Dominator Gt 2000MHz | 4x OCZ Vertex 3 @ raid0 + 8tb Caviar Black | Dell U3011
Xtreme Eyefinity Galleri http://www.sweclockers.com/galleri/8871-xtreme-eyefinity

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Skulle rekomendera AMDs e350 APU för 1080p uppspelning, den klarar de galant och är otroligt strömsnål. Finns helt passivt kylda moderkort med e350, IR får du se till så att de finns i chassit.

Precis, chassit. Har du några bra förslag på såna? Jag kan även tänka mig en färdiglösning (barebone?) med moderkort, integrerad processor och IR-mottagare, men jag har faktiskt svårt att hitta ngt bra.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acco22:

verkar som du är avundsjuk tyvärr. jag har ett bra jobb och jag tjänar bra som en del andra skriver, förstår dock inte varför du har ett problem med oss som faktiskt köper bra datorer. vi skulle ju kunna ta ett annat exempel, sitter du och klagar på nvidia eller amd bara för att dom gör 7970 när det borde räcka med 7950 eller kanske bara 7870. tycker du att det är onödigt att asus eller msi släpper MBs med mer än 2 pci slots för man "borde" ju inte använda mer iaf för det är ju bara onödigt eller dom som gör det skryter bara med att dom har pengar? du kanske också tycker att man borde ha max fps i alla spel runt 50 för att det är ju jätte onödigt och ha mer? eller om någon köper en ny bil som kostar lite mer än andra så är det ju bara dumt för det räcker ju med att köra i 90?
varför klaga på oss som kan köpa det bästa som tillverkarna slänger ut på marknaden istället för att kanske komma med ett roligt förslag och faktisk se i detta fallet hur bra prestanda man faktiskt kan få ner i en htpc.
synd, faktiskt synd då detta annars är ett skönt forum, att det förmodligen inte kommer så många fler byggloggs eller gallerier med UBER datorer då det finns alltför många här inne som istället för att glädjas och faktiskt komma med konstruktiva "comments" så lyser avundsjukan och jantelagen allt som oftast igenom....

//e. dålig stavning. trött...

Det handlade inte om att köpa bra grejer för att man har råd, köp grymma maskiner du. Är man inbiten BF3 spelare som vill ha bästa upplevelsen och har gott om pengar så är det ju helt klart befogat att köpa snabba maskiner. Det jag reagerade på var att det verkade som att det skulle vara värsta grejerna oavsett om det behövdes eller inte, var mer som att du köper dyrt för att imponera på andra mer än att du faktiskt har användning för det. Och det bekräftas lite när du börjar inlägget med att anklaga mig för att vara avundsjuk. Självklart vill man alltid ha förmågan att köpa det man vill ha, fast jag vill inte ha stora svulstiga maskiner, jag tycker om mATX med så energieffektiva och priseffektiva komponenter som möjligt, betalar inte andra för att sleeva åt mig om jag vill ha sleevat och gör mina egna moddar. Att jag ens bygger nya maskiner är av rent hobbyintresse, spelar mest DOS-spel ändå. Fick intresset för effektiva lösningar när jag bara hade månadspeng, nu har jag gott om pengar men hobbyn sitter kvar. Skulle vilja visa upp en maskin så ska det vara för att visa upp vilka modifikationer jag kommit på själv och vilka smarta lösningar jag försökt få till. Fast nu har jag aldrig lagt upp något sådant då jag aldrig sett poängen att skryta med sånt om man inte är killen som gjort ITX-datorn i valnöt som finns i galleriet t.ex.

Mentaliteten som säger "Det ska vara bäst, jag kommer bara titta på 1080P film ändå, men datorn måste ändå bräcka allt" känns bara lite som meningslöst skryt. Att kasta in massa grejer som aldrig någonsin kommer användas bara för att det "ska vara bäst" känns bara som man vill ha uppmärksamhet.

Jag kan ärligt säga att jag gärna tjänar mer pengar. Men även om jag var miljardär skulle jag inte bygga sådana maskiner som du, och jag skulle inte bemöda mig med det skrytbehovet, så det där med jantelag kan du glömma.

On topic:
Utmana mig att bygga en maskin som är strömeffektiv eller något så kanske du triggar mitt intresse. Personligen skulle jag då köra Piledriver eller Ivy Bridge, eventuellt med ett passivt radeon 7750.

Permalänk
Medlem

Ok nu får ni ge er..

Vad tycker ni om Zbox? Är det ett alternativ? Till ex denna:

http://www.dustinhome.se/zotac-zbox-amd-fusion-e-450-165-usb-...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Precis, chassit. Har du några bra förslag på såna? Jag kan även tänka mig en färdiglösning (barebone?) med moderkort, integrerad processor och IR-mottagare, men jag har faktiskt svårt att hitta ngt bra.

Har själv haft en sånhär ett bra tag: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=686808 använder dock trådlöst tangentbord med tracker ball så har ingen erfarenhet av IR mottagaren. Hårdvaran är ju i klenaste laget också, 1080p fungerar i XBMC men inte perfekt i MPC-HC eller VLC. Sök annars på prisjakt efter barebones med IR kommunikation.

Permalänk
Medlem

Finns det någon speciell tidsplan? Ska det bara byggas med delar som finns på marknaden nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Finns det någon speciell tidsplan? Ska det bara byggas med delar som finns på marknaden nu?

Om du frågar mig så är det ingen speciell tidsplan, nej. Jag måste bara hitta något som mina föräldrar kan använda (kan låta som en enkel grej, men 40-talister är inte helt enkla att utbilda i datakunskap) och som kan streama video via ftp från min server. Zbox är det mest lovande jag har hittat än så länge.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Hedersmedlem

Min HePC kanske kan vara lite av en inspiration, kolla mina gallerier. Konceptet Hepc = Home Entertainment PC bygger i princip på att man har en HTPC Home Theater PC som även klara viss nivå av spelande men ändå är avsedd för vardagsrummet med tv/proj och inte som dedikerad gamingburk

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av Acco22:

verkar som du är avundsjuk tyvärr. jag har ett bra jobb och jag tjänar bra som en del andra skriver, förstår dock inte varför du har ett problem med oss som faktiskt köper bra datorer. vi skulle ju kunna ta ett annat exempel, sitter du och klagar på nvidia eller amd bara för att dom gör 7970 när det borde räcka med 7950 eller kanske bara 7870. tycker du att det är onödigt att asus eller msi släpper MBs med mer än 2 pci slots för man "borde" ju inte använda mer iaf för det är ju bara onödigt eller dom som gör det skryter bara med att dom har pengar? du kanske också tycker att man borde ha max fps i alla spel runt 50 för att det är ju jätte onödigt och ha mer? eller om någon köper en ny bil som kostar lite mer än andra så är det ju bara dumt för det räcker ju med att köra i 90?
varför klaga på oss som kan köpa det bästa som tillverkarna slänger ut på marknaden istället för att kanske komma med ett roligt förslag och faktisk se i detta fallet hur bra prestanda man faktiskt kan få ner i en htpc.
synd, faktiskt synd då detta annars är ett skönt forum, att det förmodligen inte kommer så många fler byggloggs eller gallerier med UBER datorer då det finns alltför många här inne som istället för att glädjas och faktiskt komma med konstruktiva "comments" så lyser avundsjukan och jantelagen allt som oftast igenom....

//e. dålig stavning. trött...

Jag tror inte du riktigt förstår vad han menar.. Men jag ska inte bråka om det utan,

Hur vill du att den ska byggas upp?
Ska du ha cpu med integrerad grafik och ett litet chassi eller vill du bygga in det i en möbel på ett stiligt sätt och köra fullstort med 7970 eller kanske gtx 680?

Det som jag skulle satsat på om jag som du hade en riktigt budget för en HTPC vore absolut ljudlöst med maximalt möjliga prestandan utan att det blir för varmt.
Storlek? Micro ATX säger jag för JAG skulle vilja ha ett relativt litet chassi, men du kanske är ute efter något större? Isf finns det ju ATX chassin med HTPC look.

Här är ett förslag att utgå ifrån, jag vet inte vad du är ute efter specifikt och som du ser så är mb cpu(+gpu) och ram inte det som kostar. DET BEHÖVER INTE kosta mer för en HTPC.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2111879&view=m

Den passiva kylningen bör funka, inga lovord men den går ju för småpengar din budget mätt så det är ju bara att pröva sig fram.
Kontrollen som jag lade in är imo onödig eller jag tror det har funktioner som du inte kommer att använda. Skulle satsa på något enklare med playpause forward backward volume control osv. Det är allt jag skulle behöva iaf.
Sedan ett tangentbord med inbyggd mousepad får du slänga in, logitech har väll någon bra modell.

Hoppas det inte blev för billigt!
mvh Eddmaan

edit: ljudkortet, för du lär ju ha en receiver och kanske vill du koppla optiskt? eller hursomhelst med bra kvalité även via HDMI fr. ljudkortet

Att jag kört på amd är för att det är en personlig smaksak och de har bra integrerad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det handlade inte om att köpa bra grejer för att man har råd, köp grymma maskiner du. Är man inbiten BF3 spelare som vill ha bästa upplevelsen och har gott om pengar så är det ju helt klart befogat att köpa snabba maskiner. Det jag reagerade på var att det verkade som att det skulle vara värsta grejerna oavsett om det behövdes eller inte, var mer som att du köper dyrt för att imponera på andra mer än att du faktiskt har användning för det. Och det bekräftas lite när du börjar inlägget med att anklaga mig för att vara avundsjuk. Självklart vill man alltid ha förmågan att köpa det man vill ha, fast jag vill inte ha stora svulstiga maskiner, jag tycker om mATX med så energieffektiva och priseffektiva komponenter som möjligt, betalar inte andra för att sleeva åt mig om jag vill ha sleevat och gör mina egna moddar. Att jag ens bygger nya maskiner är av rent hobbyintresse, spelar mest DOS-spel ändå. Fick intresset för effektiva lösningar när jag bara hade månadspeng, nu har jag gott om pengar men hobbyn sitter kvar. Skulle vilja visa upp en maskin så ska det vara för att visa upp vilka modifikationer jag kommit på själv och vilka smarta lösningar jag försökt få till. Fast nu har jag aldrig lagt upp något sådant då jag aldrig settpoängen att skryta med sånt om man inte är killen som gjort ITX-datorn i valnöt som finns i galleriet t.ex.

Mentaliteten som säger "Det ska vara bäst, jag kommer bara titta på 1080P film ändå, men datorn måste ändå bräcka allt" känns bara lite som meningslöst skryt. Att kasta in massa grejer som aldrig någonsin kommer användas bara för att det "ska vara bäst" känns bara som man vill ha uppmärksamhet.

Jag kan ärligt säga att jag gärna tjänar mer pengar. Men även om jag var miljardär skulle jag inte bygga sådana maskiner som du, och jag skulle inte bemöda mig med det skrytbehovet, så det där med jantelag kan du glömma.

On topic:
Utmana mig att bygga en maskin som är strömeffektiv eller något så kanske du triggar mitt intresse. Personligen skulle jag då köra Piledriver eller Ivy Bridge, eventuellt med ett passivt radeon 7750.

kan nog säga att vi båda har missuppfattat varandra. När jag kom på att jag ville göra denna datorn så har jag funderat på om man kan få in ett 7970 i ett mITX och isåfall om man skall använda den externa fläktlösa vattenkylningen jag såg för någon dag sedan. Det är mer i dessa banor jag tänker inte för att ha någon skrytfaktor på något sätt. Den enda som har det på detta forumet är just han med "valnötspcn"

Visa signatur

CM Cosmos II | Msi Big Bang Xpower II | I7 3960x @ 4.60 vattenkyld | 4Way GTX 680 @ stock | 32GB Corsair Dominator Gt 2000MHz | 4x OCZ Vertex 3 @ raid0 + 8tb Caviar Black | Dell U3011
Xtreme Eyefinity Galleri http://www.sweclockers.com/galleri/8871-xtreme-eyefinity

Permalänk
Medlem

Själva problemet med att skapa en sådan här tråd är att definitionen av htpc enligt mig är vag. Skulle jag vara cyniskt skulle jag bara säga åt dig att tippa din stationära på sidan och trycka in i tv-bänken och vips skulle du ha en sjuuukt kraftfull htpc. Ultimat? Nej.

Enligt mig är en htpc en dator med formfaktor mini-itx till m-atx med max ett grafikkort, inkört i en tv-bänk, kopplat till TV:n och ljudsystem. Fokus ska ligga på ljudnivå och strömförsörjning (polarbearfriendly med andra ord) då htpc ska kunna stå på under långa perioder i dåligt ventilerade utrymmen.

Så för att hjälpa dig (vilken jag gärna gör) måste jag veta: vilken är din definition av htpc?

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Läst fler inlägg från dig. Det låter som du fått ärva pappas pengar och skiter i om något är användbart eller bra så länge det är mest skryt.
Själv är jag ur intressesynpunkt kvar i sena 90-talet och tidigt 2000-tal där det handlade om att få det bästa ur varje krona, där man gör modifikationer själv och där man försöker komma på modifikationen själv. Jag är inte inne i det här nya köpa färdigmoddat och skitdyrt för skrytfaktorn.

Det jag försöker säga är att jag inte kan hjälpa dig, hela grejen med en bra HTPC är att de inte är "bäst" de är mest balanserade, och bygger man för någon pinsam skrytfaktor utan några egna moddarkunskaper så kommer det bara bli dumt.

Patetisk du är. Även om hans syfte bara skulle ha varit att skryta så är det inte ditt problem och om du stör dig så är det bara att hålla tyst. Bara för att du vill ha "det bästa ur varje krona" och tycker det är bäst filosofi så ger det dig noll rätt att klanka på den som inte tycker likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acco22:

kan nog säga att vi båda har missuppfattat varandra. När jag kom på att jag ville göra denna datorn så har jag funderat på om man kan få in ett 7970 i ett mITX och isåfall om man skall använda den externa fläktlösa vattenkylningen jag såg för någon dag sedan. Det är mer i dessa banor jag tänker inte för att ha någon skrytfaktor på något sätt. Den enda som har det på detta forumet är just han med "valnötspcn"

Okej, jag ber om ursäkt.
Låter som att det är en fin utmaning att få plats med, blir nog lite våld, det luriga är att få till strömförsörjningen, kommer nog bli ett fullstort nätaggregat i den iaf. Men då rekommenderar jag seasonics passiva nätaggregat, borde räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Patetisk du är. Även om hans syfte bara skulle ha varit att skryta så är det inte ditt problem och om du stör dig så är det bara att hålla tyst. Bara för att du vill ha "det bästa ur varje krona" och tycker det är bäst filosofi så ger det dig noll rätt att klanka på den som inte tycker likadant.

Läs det i fet stil och tänk efter noga.
Jag klankade inte ner på att han hade en annan designfilosofi, alla har vi olika användarvanor. Utan jag tyckte det såg ut att vara skryt som var enda meningen med bygget. Nu ser jag ju att det mest är att han har pengar och vill passa på att bygga galna saker som andra mest drömmer om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Läs det i fet stil och tänk efter noga.
Jag klankade inte ner på att han hade en annan designfilosofi, alla har vi olika användarvanor. Utan jag tyckte det såg ut att vara skryt som var enda meningen med bygget. Nu ser jag ju att det mest är att han har pengar och vill passa på att bygga galna saker som andra mest drömmer om.

So what om det hade varit skryt som var enda meningen? Inget som berättigar dig att komma med skitsnack om pappas pengar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acco22:

kan nog säga att vi båda har missuppfattat varandra. När jag kom på att jag ville göra denna datorn så har jag funderat på om man kan få in ett 7970 i ett mITX och isåfall om man skall använda den externa fläktlösa vattenkylningen jag såg för någon dag sedan. Det är mer i dessa banor jag tänker inte för att ha någon skrytfaktor på något sätt. Den enda som har det på detta forumet är just han med "valnötspcn"

Att få in ett 7970 på ett m-ITX låter mest som att hitta ett kort där det stöds (sådana finns) och en låda där det ryms. Det sista kan bli svårt om du inte modifierar eller väljer en överdimensionerad låda. Har du vattenkylning kan du ju gömma den bakom TV-bänken eller i en annan låda med bra genomblås, kanske mot baksidan. Helt passivt är nästan bara dumt, en stor fläkt på låga varv ger sjukt mycket bättre kylning än fläktlöst och är ljudlöst förutom på någon centimeters håll. Passiva komponenter i övrigt borde dock vara bra, nätagg, CPU-kylare (beroende på vad du väljer så klart) men att ha 7970 vattenkyld kan nog vara smart. Ser fram mot att få se ett sånt bygge då jag själv funderat i banorna vad som är max prestanda man kan få på så litet utrymme med bibehållen låg ljudnivå.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Acco22:

tjena.
tänkte bygga en ny dator till tvn och funderade lite på vad den ultimata HTPC skulle vara. någon som har några tipps eller har lust att slänga ihop en som ni skulle vilja se?

jag vet inte hur du definierar htpc, men för enkelhetens skull så har jag gjort en kundvagn på inet där du kanske får några idéer. dvs ett litet lian li chassi med urtagen hdd bur så har du plats för 7970 om inte två stycken om du vill, samt ett m-atx sockel 2011 moderkort.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1600088/2012-03-16

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.