Permalänk
Medlem

AMD Phenom eller Bulldozer

Ska köpa processor nu om några dagar och har hittat en annos där jag får en AMD Phenom 955+ Asus M4A79XTD EVO(moderkort) för ca 1300 , är det bättre än en AMD FX-4100 3,6ghz plus en Msi bräda för 500 för ca 1400 ? Ska mest spela spel osv ....

Tacksam för svar !

Mvh
ISSIS89

Permalänk
Skrivet av ISSIS89:

Ska köpa processor nu om några dagar och har hittat en annos där jag får en AMD Phenom 955+ Asus M4A79XTD EVO(moderkort) för ca 1300 , är det bättre än en AMD FX-4100 3,6ghz plus en Msi bräda för 500 för ca 1400 ? Ska mest spela spel osv ....

Tacksam för svar !

Mvh
ISSIS89

Ja. En FX 4100 presterar på sin höjd som en I3 med HT.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

955 är bättre till allt.
Om man klockar den lite, så blir den kanon för spel om man har ett bra grafikkort förståss.
FX-4100 är inte bra på samma sätt även om man klockar till max.
Jag har erfarenhet av båda.
Sedan är ASUS bättre än msi

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja. En FX 4100 presterar på sin höjd som en I3 med HT.

Hur presterar 955 an då ?:)

Skrivet av AMD_PERA:

955 är bättre till allt.
Om man klockar den lite, så blir den kanon för spel om man har ett bra grafikkort förståss.
FX-4100 är inte bra på samma sätt även om man klockar till max.
Jag har erfarenhet av båda.
Sedan är ASUS bättre än msi

Mmm , men även om 955 och asus plåten är begagnad ska den väl ändå prestera bättre än FX eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISSIS89:

Hur presterar 955 an då ?:)

Mmm , men även om 955 och asus plåten är begagnad ska den väl ändå prestera bättre än FX eller ?

Nej! 955 är bättre än 4100.
Däremot så kan man klocka 4100 högre men det går inte att jämföra kolck för klock.
Dessutom så har jag skumma fel på mina FX, som jag inte har upplevt med Phenom II, utom de som jag har låst upp, men de är en annan sak.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Nej! 955 är bättre än 4100.
Däremot så kan man klocka 4100 högre men det går inte att jämföra kolck för klock.
Dessutom så har jag skumma fel på mina FX, som jag inte har upplevt med Phenom II, utom de som jag har låst upp, men de är en annan sak.

Ok , tack så mycket för alla svar ! En sista fråga , passar dom två komponenterna med en asus 560ti 448 tro ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISSIS89:

Ok , tack så mycket för alla svar ! En sista fråga , passar dom två komponenterna med en asus 560ti 448 tro ?

Ja, det kommer att bli bra.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Ja, det kommer att bli bra.

Håller med ovanstående:)

Skrivet av ISSIS89:

Ok , tack så mycket för alla svar ! En sista fråga , passar dom två komponenterna med en asus 560ti 448 tro ?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Håller med ovanstående:)

Skrivet av AMD_PERA:

Ja, det kommer att bli bra.

Om man tar alla dom här komponenterna vad för slags nätagg behövs ? Kan ej hitta information om hur mycket 560ti 448 drar och är rekommenderad .... Jag skulle tro att 550w räcker men är ej helt säker ...?

Permalänk
Medlem

Detta är ett mycket kompetent nätagg.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623444
Jag har tre st och det funkar till allt.
Det är bra att ha lite extra kräm.
5års garanti.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Detta är ett mycket kompetent nätagg.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623444
Jag har tre st och det funkar till allt.
Det är bra att ha lite extra kräm.
5års garanti.

Är det inte lite OP ?
Tror du inte 550w räcker till en GPU ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISSIS89:

Är det inte lite OP ?
Tror du inte 550w räcker till en GPU ?

Hej

Vad är det för märke på ditt nuvarande nätagg?:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISSIS89:

Är det inte lite OP ?
Tror du inte 550w räcker till en GPU ?

Jag gillar Corsair och TX650W är det ''klenaste'' i TX-serien

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av ISSIS89:

Är det inte lite OP ?
Tror du inte 550w räcker till en GPU ?

Så klart:) dock la ju en ett förslag på ett lite starkare agg, men men det är ju du som bestämmer i slutändan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Hej

Vad är det för märke på ditt nuvarande nätagg?:)

Har inget kör på MacBook Pro ...

Skrivet av AMD_PERA:

Jag gillar Corsair och TX650W är det ''klenaste'' i TX-serien

Ok men lägger helst ut så mycket som behövs är på budget ...

Skrivet av Broken-arrow:

Så klart:) dock la ju en ett förslag på ett lite starkare agg, men men det är ju du som bestämmer i slutändan.

Okey tack för hjälpen iaf ! Vet du någon bra sida där man kan få hjälp med sitt databygge ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISSIS89:

Har inget kör på MacBook Pro ...

Ok men lägger helst ut så mycket som behövs är på budget ...

Okey tack för hjälpen iaf ! Vet du någon bra sida där man kan få hjälp med sitt databygge ?

Sweklockers?
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av ISSIS89:

Är det inte lite OP ?
Tror du inte 550w räcker till en GPU ?

Kan inte rekommendera Corsair agget då det låter och brummar lite om man har alla andra fläktar i chassit på lågvarv!
Verkar vara dålig fläktproflil eller brist på sådan..

Fast detta kanske är en ny revision, vet ej

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Kan inte rekommendera Corsair agget då det låter och brummar lite om man har alla andra fläktar i chassit på lågvarv!
Verkar vara dålig fläktproflil eller brist på sådan..

Fast detta kanske är en ny revision, vet ej

Okey men har du någon erfaranhet av XFX 550w ? Tror jag ska köpa det ....

Edit : Har hört dålig kritik om det så funderar på Fractal Design Tesla istället ? Men vet du om 500w räcker till amd phenom II x4 och Gf 560ti 488 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Kan inte rekommendera Corsair agget då det låter och brummar lite om man har alla andra fläktar i chassit på lågvarv!
Verkar vara dålig fläktproflil eller brist på sådan..

Fast detta kanske är en ny revision, vet ej

TX650W V2 är en ny revision med 80+ Brons.
Det lilla som agget låter försvinner kvickt om man lägger lite dämpning runt fästhålen i chassiet samt någon gummikudde där det ligger mot botten på chassiet.
För övrigt så var min gammla TX650W tyst som en mus.
Tydligen så är det lätt att få ut en ny Corsair på garanti om det har konstiga ljud för sig.
Det är ju så att Corsair länge var ganska ensama på tronen pris/prestanda, men nu kommer det flera andra som använder samma eller liknande plattformar i sina agg.
När det gäller Corsair så är dom ju lite ojämna i kvalité. CX & GX serien kan vara dåliga medans TX,HX & AX är absolut toppkvalité.
Coolermaster har jag bra erfarenheter av oxå, deras Goldserie är tvärtyst, men lite dyr. OCZ har lite korta kablar, Fractal design Tesla är ett bra budget alternativ oxå.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av ISSIS89:

Okey men har du någon erfaranhet av XFX 550w ? Tror jag ska köpa det ....

Edit : Har hört dålig kritik om det så funderar på Fractal Design Tesla istället ? Men vet du om 500w räcker till amd phenom II x4 och Gf 560ti 488 ?

500 eller 550w ska räcka med råge för en Phenom II x4 och 560ti 448.

http://www.sweclockers.com/recension/14783-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassefrom:

500 eller 550w ska räcka med råge för en Phenom II x4 och 560ti 448.

http://www.sweclockers.com/recension/14783-nvidia-geforce-gtx...

Men på testerna är det bara GPU n eller alla andra komponanter också ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISSIS89:

Men på testerna är det bara GPU n eller alla andra komponanter också ?

testet är för hela datorn, mätt från väggen, med en extremt strömtörstig processor. du kan lätt dra av mer än 50w för att du har en phenom och ingen sandy bridge-e. sen så får du räkna bort ca 10% för nätaggets verkningsgrad. strömförbrukningen borde alltså ligga på ca 350w med överklockning

edit: sen är xfx nätagg bättre än fractal design, även om fractals också de är bra och prisvärda...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

testet är för hela datorn, mätt från väggen, med en extremt strömtörstig processor. du kan lätt dra av mer än 50w för att du har en phenom och ingen sandy bridge-e. sen så får du räkna bort ca 10% för nätaggets verkningsgrad. strömförbrukningen borde alltså ligga på ca 350w med överklockning

edit: sen är xfx nätagg bättre än fractal design, även om fractals också de är bra och prisvärda...

Okej så då räcker 500w väl ?

Tack för hjälpen !

Permalänk
Skrivet av ISSIS89:

Okey men har du någon erfaranhet av XFX 550w ? Tror jag ska köpa det ....

Edit : Har hört dålig kritik om det så funderar på Fractal Design Tesla istället ? Men vet du om 500w räcker till amd phenom II x4 och Gf 560ti 488 ?

Ända kritiken jag hört om det är att fläkten kan vara defekt (dock är det få agg med det problemet). Köpte det till min polare och det låter inget.

Vad för kritik har du hört?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ända kritiken jag hört om det är att fläkten kan vara defekt (dock är det få agg med det problemet). Köpte det till min polare och det låter inget.

Vad för kritik har du hört?

Väldigt korta kablar och att den låter högt , jag har köpt Corsair 500w nu för dom hade långa sladdar och var bra omtalade på forumet ...

Permalänk
Skrivet av ISSIS89:

Väldigt korta kablar och att den låter högt , jag har köpt Corsair 500w nu för dom hade långa sladdar och var bra omtalade på forumet ...

Korta kablar? Det skulle ju räcka till och med för mitt chassi som är ett fractal design r3 (som är lite större än polarens). Om det är CX agget har du inte gjort något vidare köp (sämre än xfx). Enda problemet med fläkten är att den kan ticka (dock inte alla agg).

bara titta här på kabellängderna:
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

det är lika långa som mitt vx 550 watt (dom kan vara något längre på mitt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av ISSIS89:

Okey men har du någon erfaranhet av XFX 550w ? Tror jag ska köpa det ....

Edit : Har hört dålig kritik om det så funderar på Fractal Design Tesla istället ? Men vet du om 500w räcker till amd phenom II x4 och Gf 560ti 488 ?

Jag har XFX 550w, kör det med phenom X4 960, och gigabyte 6850, har absolut inga problem med det, dock blir cpun min ganska varm av någon anledning, men löser det senare med en ny kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Korta kablar? Det skulle ju räcka till och med för mitt chassi som är ett fractal design r3 (som är lite större än polarens). Om det är CX agget har du inte gjort något vidare köp (sämre än xfx). Enda problemet med fläkten är att den kan ticka (dock inte alla agg).

bara titta här på kabellängderna:
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

det är lika långa som mitt vx 550 watt (dom kan vara något längre på mitt).

Okej men 500w räcker gott för mig och Corsair är ett bra märke så hoppas på det bästa... Kommer inte överklocka eller ngt så den kommer ej att kollapsa osv ...

Skrivet av darippsta:

Jag har XFX 550w, kör det med phenom X4 960, och gigabyte 6850, har absolut inga problem med det, dock blir cpun min ganska varm av någon anledning, men löser det senare med en ny kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Okej låter bra men jag kör på Corsair CX 500w iaf ...

Permalänk
Skrivet av ISSIS89:

Okej men 500w räcker gott för mig och Corsair är ett bra märke så hoppas på det bästa... Kommer inte överklocka eller ngt så den kommer ej att kollapsa osv ...

Okej låter bra men jag kör på Corsair CX 500w iaf ...

självklart:) Men vill du använda agget länge i datorn är inte det agget att rekommendera.
Ren skit i det agget rakt genom och många som klagar på allt ifrån coil whining (högfrekvent tjut från spolen/arna) till högljudd fläkt.

Så vem har sagt det agget är bra? vist det funkar säker men hur länge och om det pajar vad tar den med i graven då?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

xfx är bättre kvalitet än corsair cx. cx är corsairs billigaste serie och inte särskilt påkostad, även om de fortfarande är prisvärda. xfx är mer jämförbara med corsair tx som båda bygger på samma plattform från seasonic. ljudnivån är relativt låg på alla seasonics agg, och även corsair cx, så då är det mer frågan om defekta exemplar som kommit till tals. så xfx lite bättre, corsair cx lite billigare, you pick

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII