Vad avgör polling rate/uppdateringsfrekvens på en mus hårdvarumässigt?

Permalänk
Medlem

Vad avgör polling rate/uppdateringsfrekvens på en mus hårdvarumässigt?

För länge sedan såg jag typ hårdvarumoddar av möss för att överklocka dessa. Nu hittar man massor av guider för att öka uppdateringsfrekvensen via olika mjukvaror. Men fungerar verkligen detta utan några ökade spänningar eller linande?
Skulle man i princip kunna ta den här musen:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=584694&cks=ASS&assoc=...

Överklocka denna och få lika bra prestanda (ej ergonomisk synpunkt) som en dyr mus?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem

Nu är det ju mycket mer än hur ofta den rapporterar till datorn som avgör precisionen, det finns många olika typer av sensorer och jag tror att det har större betydelse, och en del möss har även flera sensorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu är det ju mycket mer än hur ofta den rapporterar till datorn som avgör precisionen, det finns många olika typer av sensorer och jag tror att det har större betydelse, och en del möss har även flera sensorer.

Hum.. ja det låter logiskt eftersom man hört om möss som som har automatisk musacceleration som kickar in vid vissa rörelser samt olika x och y sense. Dvs designmissar. Kanske ändå värt att investera i något dyrare då. Sitter med en A4Tech mus för typ 90 kr från cleas ohlsson just nu så...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vilken hz du kan köra en mus med kan du inte veta innan du provat helt enkelt.
Detta då på äldre möss/nya icke spelmöss etc etc.

Vissa random möss klarar 500hz, vissa 1000hz, vissa klarar bara 250hz osv.

Ofta kan man säga att en viss sensor brukar klara av X hz, men det finns också undantagsfall som ex Logitech G1 Asian version som har MX510 sensorn men den klarar bara 414hz och mx510 kan man köra stabilt på 500 och även dra till 1000hz.

Sen ser jag ingen mening att bumpa upp hz på en värdelös mus med sketen sensor som inte klarar av något

Men nej du kan inte "överklocka" en mus så den blir som en dyrare, sensorn gör du inget med, sensorn förblir skit på en skitmus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hum.. ja det låter logiskt eftersom man hört om möss som som har automatisk musacceleration som kickar in vid vissa rörelser samt olika x och y sense. Dvs designmissar. Kanske ändå värt att investera i något dyrare då. Sitter med en A4Tech mus för typ 90 kr från cleas ohlsson just nu så...

designmiss, nja inte direkt.

Många sensorer framförallt laser som Avago A9500 (Xai,Sensei etc etc) har 5% inbyggt positivt acceleration.

Sen har du andra saker som spelar in på möss, som lift off distance, jitter etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

designmiss, nja inte direkt.

Många sensorer framförallt laser som Avago A9500 (Xai,Sensei etc etc) har 5% inbyggt positivt acceleration.

Sen har du andra saker som spelar in på möss, som lift off distance, jitter etc.

Du verkar ha bra koll... Lirar en hel del quake live. Labbar med sensen för jag blir inte riktigt nöjd. Kan bero en hel del på att jag har en nednött musmatta i hårdplast som i princip är spegelblank och glashal vid det här laget.
Men gör DPI inställningen någon direkt skillnad i spel? Alltså hög dpi och låg sense vs låg dpi och högre sense?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du verkar ha bra koll... Lirar en hel del quake live. Labbar med sensen för jag blir inte riktigt nöjd. Kan bero en hel del på att jag har en nednött musmatta i hårdplast som i princip är spegelblank och glashal vid det här laget.
Men gör DPI inställningen någon direkt skillnad i spel? Alltså hög dpi och låg sense vs låg dpi och högre sense?

Tja, är musmattan för sleten påverkar det ju lite, läser av sämre.

Och angående DPI så ja och nej, vissa möss trivs bäst vid en viss DPI, ex första DeathAddern presterade bäst vid 1800dpi (max).
Men ofta så brukar dom lägre DPI inställningarna vara bättre, ex 400 och 800.

Men om du har 2 möss en på 400 dpi och en på 800 dpi som båda fungerar normalt så är det ingen skillnad förutom såklart att 800dpi har högre sens och måste då justera ner det i spelet, eller upp för 400dpi.

Många inom pro scenen i QL,QW(det lilla som finns kvar), CS 1.6, föredrar många äldre möss för dom är pålitliga, prediction fria och felfria så gott som vid 400 dpi. Som ex WMO 1.1(a).

Nu har ju dock många gått över till Kinzu eftersom WMO börjar få en hel del år på nacken, även om jag inte gillar Kinzu då den har sina problem, även V1 och V2/pro.
Dock kör dom flesta med dessa möss även för dom är små ambidextrösa möss vilket majoriteten (inom pro scenen) föredrar utan tvekan, samma gäller för SC2.

http://www.overclock.net/f/375/mice är imo det bästa forumet o snacka möss på (pun intended)

Edit: Detta sagt dom flesta köper sina möss och är nöjda med dom, dom flesta märker inte av positiv/negativ acceleration som följer med vissa möss, dom flesta märker inte av Kinzu V2 pros malfunction speed (dom har ej tillräckligt låg sens), liftoff distance osv.

Så majoriteten är nöjda med sina musköp Det är bara dom kräsna som märker av alla problem, ex jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tja, är musmattan för sleten påverkar det ju lite, läser av sämre.

Och angående DPI så ja och nej, vissa möss trivs bäst vid en viss DPI, ex första DeathAddern presterade bäst vid 1800dpi (max).
Men ofta så brukar dom lägre DPI inställningarna vara bättre, ex 400 och 800.

Men om du har 2 möss en på 400 dpi och en på 800 dpi som båda fungerar normalt så är det ingen skillnad förutom såklart att 800dpi har högre sens och måste då justera ner det i spelet, eller upp för 400dpi.

Många inom pro scenen i QL,QW(det lilla som finns kvar), CS 1.6, föredrar många äldre möss för dom är pålitliga, prediction fria och felfria så gott som vid 400 dpi. Som ex WMO 1.1(a).

Nu har ju dock många gått över till Kinzu eftersom WMO börjar få en hel del år på nacken, även om jag inte gillar Kinzu då den har sina problem, även V1 och V2/pro.
Dock kör dom flesta med dessa möss även för dom är små ambidextrösa möss vilket majoriteten (inom pro scenen) föredrar utan tvekan, samma gäller för SC2.

http://www.overclock.net/f/375/mice är imo det bästa forumet o snacka möss på (pun intended)

Edit: Detta sagt dom flesta köper sina möss och är nöjda med dom, dom flesta märker inte av positiv/negativ acceleration som följer med vissa möss, dom flesta märker inte av Kinzu V2 pros malfunction speed (dom har ej tillräckligt låg sens), liftoff distance osv.

Så majoriteten är nöjda med sina musköp Det är bara dom kräsna som märker av alla problem, ex jag.

Tack men nu blev jag ännu mer skeptisk till möss i allmänhet
Skulle vilja ha någon med bra precision men inte "för känslig", vilket det känns som min nuvarande mus är. Är det någon skillnad på laser eller optisk rent generellt? Ingen inbyggd acceleration eller liknande heller. Musen jag har nu är faktiskt helt okey på de punkterna, dock lite känslig, men det kan ha med musmattan att göra iofs. Dock är den lite för lätt och lite för långt "anslag" för vänster musknapp. Blir att man skakar till lite när man railar osv.
Något att rekommendera? Typ Microsoft IntelliMouse?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...