Permalänk
Medlem

Lödning av hörlurskabel

Hej, jag håller på att löda min trasiga hörlurar. Jag ska sätta dit en ny kontakt. Provat mig lite fram och får igenom ljudet med nuvarande lödningen (och min första) dock så märks det att det saknas lite ljud. Som jag ser det kan det sitta i några saker:

1. Att jag råkade kapa något kabel lite när jag skalade.
2. Att min lödningar på kontakten är dåliga.
3. Att mitt krångel med glasfiber på kontakterna stör
4. "skyddshinnan" som är på dom viktiga kablarna spökar till det/min borttagning av det spökar till det

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Kan du förklara lite tydligare vad du menar med att det saknas lite ljud?

Är det samma nivå på ljudet i båda öronen?

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk

Det bästa tips jag kan ge dig är att det är mycket enklare att löda fast I själva lurarna snarare än sladden. Där har du bara två rätt enkla lödningar. Kan du dessutom få dit en mic och grejer om du bara plockar sladden från ett par lurar som har det. Jag räddade nyligen ett par flera år gamla koss porta pro lurar på det viset och kan nu dessutom glädjas åt micen och kontrollerna från mina iphone orginal lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Kan du förklara lite tydligare vad du menar med att det saknas lite ljud?

Är det samma nivå på ljudet i båda öronen?

Samma ljudnivå men det faller bort vissa delar av låten.

Skrivet av whiskerer:

Det bästa tips jag kan ge dig är att det är mycket enklare att löda fast I själva lurarna snarare än sladden. Där har du bara två rätt enkla lödningar. Kan du dessutom få dit en mic och grejer om du bara plockar sladden från ett par lurar som har det. Jag räddade nyligen ett par flera år gamla koss porta pro lurar på det viset och kan nu dessutom glädjas åt micen och kontrollerna från mina iphone orginal lurar.

Definitivt enklare men jag söker lite utmaning också Det är faktiskt planen på mitt andra par hörlurar då jag har en kabel för det.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Hej, jag håller på att löda min trasiga hörlurar. Jag ska sätta dit en ny kontakt. Provat mig lite fram och får igenom ljudet med nuvarande lödningen (och min första) dock så märks det att det saknas lite ljud. Som jag ser det kan det sitta i några saker:

1. Att jag råkade kapa något kabel lite när jag skalade.
2. Att min lödningar på kontakten är dåliga.
3. Att mitt krångel med glasfiber på kontakterna stör
4. "skyddshinnan" som är på dom viktiga kablarna spökar till det/min borttagning av det spökar till det

Vad tror ni?

Jag tror att det är en kombination av punkt tre och fyra.
Har haft samma problem många gånger när jag försökt få på mono-kontakt på mina lurar (är döv på ena örat).
Vissa har jag inte fått det att funka till 100%, andra har gått lätt så jag antar att mitt tips är att envisas och hoppas på att du lyckas innan kabeln blir för kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av gigasaour:

Jag tror att det är en kombination av punkt tre och fyra.
Har haft samma problem många gånger när jag försökt få på mono-kontakt på mina lurar (är döv på ena örat).
Vissa har jag inte fått det att funka till 100%, andra har gått lätt så jag antar att mitt tips är att envisas och hoppas på att du lyckas innan kabeln blir för kort

Kabeln är 3 meter orginal så jag kände att det var en bra kabel att börja på, även fast jag har andra utan glasfiber också som alternativ. Tror jag ska ge det ett försök imorrn, min lödning ska bort iaf.