Osäker på grafikkorts köp

Permalänk
Medlem

Osäker på grafikkorts köp

Tjena!

Jag är ny här på sweclockers och jag har lite funderingar kring grafikkorts köp. Det är så att jag har nyss fått ett nice jobb så nu kan jag äntligen köpa en ny dator som jag har velat gjort i ett bra tag har för närvarande en gammal pentium 4 singel core med ett radeon x850 inte världens fartmonster precis :S

Jag var borta från dator världen ett tag men jag har läst upp en hel del om det mesta så nu tycker iaf jag att jag är med i spelet igen

Så nu har jag satt ihop en bra setup tycker jag iaf till min nya spel maskin vilket består av:

* ASUS SABERTOOTH B3 P67
* CORSAIR FORCE SERIES 3 120GB SSD
* ANTEC KÜHLER H2O 620
* COOLER MASTER SILENT PRO 700W
* INTEL CORE I5 2500K
* CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE 1600MHZ CL9 (2x4)
* NZXT MIDITOWER SOURCE 210 ELITE ATX BLACK
* Och ZALMAN 120MM Rödled x4

Jag kommer nästa månad att köpa en bra LCD eller LED tv i full HD så jag vill att den ska kunna klara av att köra i full HD upplösning så det inte blir nåt konstigt med tv:n efter som den är inställd på 1920X1080 (om jag inte är helt ute och cycklar ) när jag kör spel vilket jag för det mesta kommer att göra med datorn. Jag kollade på ett ASUS GeForce GTX 570 vilket verkar vara bra och inte kostar allt för mycket men sen såg jag XFX Radeon HD 7950 Black Edition vilket spöade skit ur en hel del grafikkort när den var hyffsat överklockat så blev jag mycket mer sugen på den

Så vad tycker ni jag ska köpa kom med köp råd och varför ni tycker att jag borde ta det grafikkortet, har en budget på ca 3000-4500kr och jag kommer som sagt använda datorn mest till spel och kommer köra datorn via tv:n

Permalänk

Riktigt bra grafikkort du har plockat till dig, bland de nya med, ser absolut inget fel i att köpa det. Däremot skulle jag lägga till en GPU-fläkt i din korg.

700W är inte det lite på gränsen? Vet inte hur det ser ut med grafikkortets strömförbrukning men 700W är nog precis isåfall.

Permalänk
Medlem

Ett 7950 men din budget är det bästa du kan få.
Presterar kanon!
Nätagget som "monster_så" snackade om är ingenting att oroa sig för. Men strömförbrukningen stiger ganska markant vid OC.
Kör på det!

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men antecs 620 har en tendens att göra en hel del fina missljud, tänkte de på pumpen. Lycka till:-)

Permalänk

700W ska räcka galant till 7950!
Men vad du ska göra är att köpa 2600K alla dagar i världen framför 2700K, det ända du får ut av att köpa 2700K är 100MHz snabbare basklockfrekvens för några hundralappar.

Sen kan du, eller jag rekommenderar dig att köpa ett bättre chassi, t.ex. ett sådant som jag har: Fractal Design R3.

Om du fokuserar på spel är nästan det viktigaste grafikkortet, så om du bara ska spela vilket jag gissar att du ska, behöver du inte en i7 processor, de är mer till för videoredigering, men de är inte värda pengarna om du bara ska spela! Går du med på föregående så ska du köpa en i5 2500K, den prisvärdaste processorn för spel. Vips så har du sparat runt en tusenlapp som du kan lägga på antingen ett bättre chassi eller bättre grafikkort.

Är du updaterad på nyheterna här på SweC så vet du säkert att nVidias nya serie grafikkort: Kepler, släpps om någon vecka. Och det lutar mot att GTX 680 kommer att ta över prestandatiteln över AMDs 7970. Så vore jag du hade jag väntat med att köpa datorn tills Kepler har anlänt, och sedan tagit i förstånd vad jag just berättat dig och bestämt att jag ska följa dessa råd!

Är det något du undrar, så citera mig så hittar jag tillbaka!

Ha det gött och lycka till!

Permalänk
Inaktiv

Ta en Intel Core i5 2500k med Radeon HD7970, blir asnajs Definitivt tillräcklig processorkraft och grafikprestanda på topp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har nu bytt ut i7:an till en i5 2500K för jag googlade runt lite mer om i5 2500K och mycket riktigt som ni säger så duger i5:an till spel speciellt om den är överklockad så det är fixat nu

Citat:

700W ska räcka galant till 7950!
Men vad du ska göra är att köpa 2600K alla dagar i världen framför 2700K, det ända du får ut av att köpa 2700K är 100MHz snabbare basklockfrekvens för några hundralappar.

Sen kan du, eller jag rekommenderar dig att köpa ett bättre chassi, t.ex. ett sådant som jag har: Fractal Design R3.

Om du fokuserar på spel är nästan det viktigaste grafikkortet, så om du bara ska spela vilket jag gissar att du ska, behöver du inte en i7 processor, de är mer till för videoredigering, men de är inte värda pengarna om du bara ska spela! Går du med på föregående så ska du köpa en i5 2500K, den prisvärdaste processorn för spel. Vips så har du sparat runt en tusenlapp som du kan lägga på antingen ett bättre chassi eller bättre grafikkort.

Är du updaterad på nyheterna här på SweC så vet du säkert att nVidias nya serie grafikkort: Kepler, släpps om någon vecka. Och det lutar mot att GTX 680 kommer att ta över prestandatiteln över AMDs 7970. Så vore jag du hade jag väntat med att köpa datorn tills Kepler har anlänt, och sedan tagit i förstånd vad jag just berättat dig och bestämt att jag ska följa dessa råd!

Är det något du undrar, så citera mig så hittar jag tillbaka!

Ha det gött och lycka till!

tack för dina tips

Det chassi som jag har valt tycker jag passar mig, har kollat på recensioner om den och den har allt jag vill ha

Jo jag vet att kelper kommer snart men jag kan inte vänta jag tror jag kommer vara helt nöjd med den här burken

Permalänk
Medlem

Jag har nu kollar runt lite mer och nu har jag bestämt mig för att köpa Asus Radeon HD7950 men jag ska försöka vänta ett litet tag och se om Kepler verkligen är lika super bra som dom säger hittills och hur mycket den kommer kosta om prister är ca 1000 spänn dyrare och prestandan är mycket högre så kommer jag lätt köpa den