Grafikbug i Skyrim, hjälp!

Permalänk
Medlem

Grafikbug i Skyrim, hjälp!

*EDIT: Hittade detta på bethesdas forum:
"Numerous posts floating around involving graphical issues which vary but mostly include artifacts or black pixels appearing on screen. If you are experience this issue and are using AMD drivers 12.2 or 12.3 chances are very strong that this is your problem. Unless you have one of the new 7xxx series cards I highly recommend fully uninstalling your CCC(the config will save) and installing this version which is 12.1. The link is from Guru3d which I trust if anyone has a direct link from AMD please share. AMD has videos on how to uninstall and install drivers if you go their site if you are unsure as to what you are doing. Making a restore point before starting is also advised if you have any doubts as to what you are doing. AMD support can also help you with this and that is what they are there for personally I do not want to give installation and uninstallation advice so please don't ask. I am merely a messenger and observer.

12.1 Driver Download from Guru3D (Read the page): http://downloads.gur...nload-2826.html"

Om ni har samma problem som mig kan ni kanske ta hjälp av detta*

Hej,
jag införskaffade väldigt nyligen ett nytt grafikkort till burken, ett radeon HD6850 1GB, vilket jag nu ser fram emot att lira med lite ultrasettings i diverse spel. Jag använder en skärm som är 1440*900 och kan lira BF3 i Ultra utan större problem, men när det kommer till Skyrim är det bara kaos.

Jag ställer in grafiken till Ultra och får stora klungor av pixlar som inte renderas tillräckligt. Jag har nu testat alla grafikinställningar som Skyrim erbjuder och alla får samma resultat, jag postar några bilder på vad jag menar:

Jag har installerat alla de senaste drivrutinerna, så jag hoppas att det ska finnas en hotfix-patch eller något, om inte annat kanske någon har stött på samma problem. Väldigt tacksam för svar!

(Systemet i övrigt: i5 750 2,7GHz, 4 GB 1600 Mhz ram, 120 GB Corsair Force, 450 W PSU Corsair (Kanske denna chokar?), Gigabyte PD55-UD3 och såklart HD6850 1 GB (Sapphire))

//Daniel

Hittade lösning!
Permalänk
Medlem

Pillade lite mer med inställningarna och läste lite mer forum, och kom fram till att renderingsbuggen försvinner då AA är av, men så ska det ju verkligen inte behöva vara! Jag letar fortfarande efter hotfixes. Kör för övrigt CCC 12.3, det är senaste uppdateringen, eller till och med en pre-patch.

//Daniel OP

Permalänk
Medlem

Gör en ordentlig driverutrensning och prova 12.2.

Lönar sig sällan att köra beta tycker jag.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Gör en ordentlig driverutrensning och prova 12.2.

Lönar sig sällan att köra beta tycker jag.

Körde 12.2, utan större framgångar, så jag bestämde mig för att testa betan. Men ska ta ner 12.2 igen och köra, tack i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mofie:

Körde 12.2, utan större framgångar, så jag bestämde mig för att testa betan. Men ska ta ner 12.2 igen och köra, tack i alla fall!

Lugnt, jag hade ingen specifik info egentligen!

Själv kör jag ett 6870 med 12.1 och det är stabilt och inga speciella buggar i de spel jag kör i alla fall, bl.a. Skyrim. Har inte provat 12.2 och uppåt själv så givetvis kan problemet vara allmänt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

12.2 introducerade tydligen en del AA buggar. Star Trek Online t.ex har också fått massa artefakt problem med AA igång. Prova nedgradera till 12.1 och se om det fixat det.

EDIT: Yup, testade Skyrim precis. Har exakt samma problem. Och felet ligger med 12.2.
Gör en ren avinstallation av drivrutinerna. Genom att köra avinstaleraren och välja att ta bort allt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro