Hur många kombinationer???

Permalänk
Medlem

Hur många kombinationer???

Har byggt ett lås på Minecraft, det finns 9 knappar + 1 reset.
hur många kombinationer finns det?
Jag säger 512 och min kompis säger 362880 kombinationer...
Skulle gärna vela veta rätt svar!
OCH MAN KAN BARA TRYCKA PÅ VARJE KNAPP EN GÅNG! (Blir det fel så resetas den)

Permalänk

Möjligheter per knapp = 2 (0, 1)
Antal knappar = 9
2^9 = 512

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Går det med an annan uträkning? Han säger fortfarande att det är fel

Permalänk

Ett kombinationslås med 4 cirklar med 0-9 har 10000 kombinationer, hur han får 362880 är ett mysterium som bara förklaras med att han är en alien eller så är han inge vidare på matte

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av fridh96:

Har byggt ett lås på Minecraft, det finns 9 knappar + 1 reset.
hur många kombinationer finns det?
Jag säger 512 och min kompis säger 362880 kombinationer...
Skulle gärna vela veta rätt svar!
OCH MAN KAN BARA TRYCKA PÅ VARJE KNAPP EN GÅNG! (Blir det fel så resetas den)

362880 är 9 fakultet.

vilket inte stämmer, det är lite svårt att säga med tanke på att man inte vet hur långa kombinationer som får finnas, men som dem andra säger, om man får välja lägen på 9 binära val, sedan "trycka" på en kontroll knapp för att se om man har rätt, så är det 2^9 olika lösningar.

Annars blir det mer komplicerat. T.ex om man måste tänka på ordning, med mera.

Permalänk

Lås? Vad in i trollskogen? Är det en patch jag missat eller?

Permalänk
Medlem

du får gärna förklara hur låset fungerar, spelar ordning någon roll, registreras knapparna som av/på eller adderas dem varje gång man trycker.

Permalänk
Medlem

Det finns som jag förstår det två olika sätt som ditt lås kan fungera.

Du har 9 olika knappar med läget 1 eller 0, ordningen i vilken du trycker dem spelar ingen roll.
detta ger då som tidigare sagt 2^9 alternativ, 512.

Så som jag har förstått att låset fungerar så skall alla knappar tryckas ner en gång och ordningen spelar roll.
Detta gör att under ditt första val har du 9 att välja mellan, andra valet 8, osv.
Detta ger då 9*8*7*6*5*4*3*2*1 eller kortare 9! (9 fakultet) som blir 362880 alternativ.

Så som jag har förstått det så har din kompis rätt.

Permalänk
Skrivet av Tobban88:

Så som jag har förstått att låset fungerar så skall alla knappar tryckas ner en gång och ordningen spelar roll.
Detta gör att under ditt första val har du 9 att välja mellan, andra valet 8, osv.
Detta ger då 9*8*7*6*5*4*3*2*1 eller kortare 9! (9 fakultet) som blir 362880 alternativ.

Så som jag har förstått det så har din kompis rätt.

Din slutsats är baserad på att det finns 9 alternativ per knapp (9 knappar) och att ingen av dem kan ha samma värde.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Din slutsats är baserad på att det finns 9 alternativ per knapp (9 knappar) och att ingen av dem kan ha samma värde.

Nja, min slutsats är inte alls sådan. Dock så ger de båda samma resultat.

Min slutsats är rätt. Om du inte håller med mig så gå en kurs i matematisk statistik.

Om jag uttrycker mig på ett annat sätt. På hur många sätt kan du plocka upp 9 pärlor ur en påse om deras ordning spelar roll. Första gången du tar upp en pärla finns det 9 pärlor i påsen. Efter du har tagit upp en så finns det 8 osv. För varje gång du trycker på en knapp så elimineras den från möjliga knappar att trycka. Svaret blir då 9!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Din slutsats är baserad på att det finns 9 alternativ per knapp (9 knappar) och att ingen av dem kan ha samma värde.

nej, bara att de finns 9 knappar och ordningen vilket man trycker på dem spelar roll

EDIT:
Dock så framgår det aldrig att de krävs att alla knappar används. Detta ger i sin tur antal alternativ uppgår till:

9!+(9!/1!)+(9!/2!)... ...+(9!/8!)+(9!/9!)

dock tror jag inte TS har lyckats göra ett lås där ordningen spelar roll, och kan man då bara trycka ner knapparna en gång per försök blir det totalt 512 olika sätt.

Permalänk
Medlem

Först måste man veta hur lång kombinationen ska vara och om en siffra får återkomma fler gånger! T.ex. Om det ska vara 4 siffror och de får upprepas är det 4^9 st kombinationer, vad det nu blir

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

Och om det nollställs direkt när du trycker fel så tar det max 45 försök med bruteforce

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LinusNeuman:

Lås? Vad in i trollskogen? Är det en patch jag missat eller?

Redstone, det kan du göra det mesta med

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Redstone, det kan du göra det mesta med

ahaaaa! Hur funkar det? Finns det nån video?

Permalänk
Medlem

Ska göra en idag när jag kommer hem ifrån min kompis

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

ahaaaa! Hur funkar det? Finns det nån video?

Högvis med videos. Högvis med tekniska lösningar.

T.s får förklara exkat hur låset funkar om vi ska slippa skjuta i blindo med odds.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Tobban88:

Nja, min slutsats är inte alls sådan. Dock så ger de båda samma resultat.

Min slutsats är rätt. Om du inte håller med mig så gå en kurs i matematisk statistik.

Om jag uttrycker mig på ett annat sätt. På hur många sätt kan du plocka upp 9 pärlor ur en påse om deras ordning spelar roll. Första gången du tar upp en pärla finns det 9 pärlor i påsen. Efter du har tagit upp en så finns det 8 osv. För varje gång du trycker på en knapp så elimineras den från möjliga knappar att trycka. Svaret blir då 9!

Aha du tänker så, då kanske det blir så mycket. Tveksam dock om man kan göra det i Minecraft.
Kanske om man lägger en brytare som avaktiveras utav att [n-1] är korrekt

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Aha du tänker så, då kanske det blir så mycket. Tveksam dock om man kan göra det i Minecraft.
Kanske om man lägger en brytare som avaktiveras utav att [n-1] är korrekt

Man kan göra allt i minecraft. lättast vore att köra en hålkortsmaskin som går ett steg varje gång knappen och raden är samma om inte så snurrar den till noll läget.

*edit* fast denna diskussion passar nog bättre i Redstone, Minecraft tråden.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄