Permalänk

GPU blir otroligt varm

Tja.

Jag har ett ATI radeon 5770 HD (oklockat)

I t.ex. diablo III betan, skyrim, mass effect 3 m.m så stiger graderna på GPUn till 85-95 grader och fläkten går på 95-100% för att täcka detta, men även med fläkten på 100% så ligger den på 85+ grader.
Detta problemet har jag inte haft innan. Inte ens i spelen ovan, det kom över ett natt iprincip.

Jag har även precis installerat ubuntu 11,40 på min dator som andra OS och precis efter bootup så stiger graderna på grafikkortet, helt utan load, det blir inte så varmt som i spel, men den blir utan tvekan 20-30 grader varmare och fläkten går igång på 70-75%.

Jag har de senaste drivrutinerna till mitt kort, kollade så sent som för 15 minuter sedan.

Detta är väldigt irriterande eftersom fläkten på 85+% = ett jetplan i mitt vardagsrum.

Jag provade även att intsallera GTA IV för det vet jag att jag aldrig haft något problem med och även här blir GPUn väldigt varm och fläkten går nästan på 100% här med.

Vad kan det vara för fel?
Vad kan jag göra för att åtgärda ett eventuellt fel?

Tack på förhand
MVH
Greatness

P.S jag har precis rengjort kortet också från damm m.m, men det hjälpte inte det minsta

Permalänk
Medlem

Om du vågar kan du testa att byta kylpasta till fläkten.
Jag gjorde det med med mitt 5770 och temperaturen sjönk kraftigt då kylpastan som kom från fabriken var av mindre bra kvalitet.
Sedan hade de haft på alldeles för mycke kylpasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk

Okej, vad är riskerna med detta? och finns det någon form av guide hur jag ska gå tillväga?

Tack så mkt för hjälpen

Permalänk
Medlem

Om GPUn blir överhettad och kylaren kyler för fullt så kan man dra några slutsatser:
1. Kylaren har inte kontakt med GPUn
2. Kylaren fungerar inte optimalt
3. GPUn har fått fnatt och visar fel värden
4. GPUn är klockad för mycket (kanske inte just det här då...)

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sörre:

Om du vågar kan du testa att byta kylpasta till fläkten.
Jag gjorde det med med mitt 5770 och temperaturen sjönk kraftigt då kylpastan som kom från fabriken var av mindre bra kvalitet.
Sedan hade de haft på alldeles för mycke kylpasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag läste någonstans att kylaren satt lite konstigt på vissa 5770 så när du tog av kylaren fick du i princip inte kontakt med GPUn sen när du satte på den igen utan man var tvungen att lägga en kopparplatta mellan eller något. Men det va inga problem du hade eller?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Men hur kan detta bara uppstå helt utan ngn anledning, jag har inte flyttat datorn, vält den, rört grafikortet innan jag rengjorde det(men probelmet var där innan detta)
Så hur kan det helt plötsligt vara problem med kylpastan/fläktens kontakt med GPUn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av greatness:

Men hur kan detta bara uppstå helt utan ngn anledning, jag har inte flyttat datorn, vält den, rört grafikortet innan jag rengjorde det(men probelmet var där innan detta)
Så hur kan det helt plötsligt vara problem med kylpastan/fläktens kontakt med GPUn?

Precis samma sak hände med mitt gtx260. En dag bara sköt tempen i höjden. Bytte kypasta. tempen sjönk med cirka 15 grader. GPU:n var dränkt i skiten. Måste ha hänt något pga ökande temperatur.

Lycka till!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix