Permalänk
Medlem

Tangentbord med plats för mus vid sidan om

Finns det något sådant man kan köpa?
Designen får gärna likna ett Logitech K400 fast istället för touchpad ett något större område att lägga musen på.
Om det inte finns får mods flytta till modifikationer och egna konstruktioner

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

154 visningar och ingen har svarat och jag har inte själv heller hittat något tangentbord som passat, så jag har börjat bygga mitt eget, vill att mod flyttar tråden

http://desmond.imageshack.us/Himg807/scaled.php?server=807&fi...

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Köp ett tenkeyless bara?

Permalänk
Medlem

Har själv dessa två, Filco Tenkeyless (bruna) och Noppoo Choc Mini (röda). Gott om plats.

Permalänk
Avstängd

Varför ska du använda musen över tangentbordet för? Funkar det inget bra med mussmatta bredvid?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle:

Har själv dessa två, Filco Tenkeyless (bruna) och Noppoo Choc Mini (röda). Gott om plats.

http://i.imgur.com/p5epA.jpg

http://i.imgur.com/s1SHP.jpg

Hur bygger jag ihop de så tangentbord och musmatta är i ett stycke?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Varför ska du använda musen över tangentbordet för? Funkar det inget bra med mussmatta bredvid?:)

Vill kunna ha det i knät eller famnen när jag sitter/ligger i soffan

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Känns som det lättaste är att ta en laptop-bräda eller liknande och fästa tangentbordet och en bricka med musmatta på.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Skulle behöva något sådant att ha i knät eller liggandes på armstöden på fåtöljen

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

köp ett tangentbord med trackpad eller liknande.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111555

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Eftersom du ska ha det i soffan så duger väll detta http://www.inet.se/produkt/6101746/ace-c2-media-tradlost-touc... fruktansvärt bra? litet smidigt m.m använder sånt själv till HTPC:n när ja sitter i soffan för att kunna surfa m.m

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

köp ett tangentbord med trackpad eller liknande.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111555

Skrivet av mOOpiTh:

Eftersom du ska ha det i soffan så duger väll detta http://www.inet.se/produkt/6101746/ace-c2-media-tradlost-touc... fruktansvärt bra? litet smidigt m.m använder sånt själv till HTPC:n när ja sitter i soffan för att kunna surfa m.m

Sa ju jag vill inte ha touchpad. En kompis har ett dinovo och jag gillar inte det.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att köpa en hård musmatta, klipp till i lämplig storlek och fäst det i ett litet och smidigt tangentbord, sen får man fixa till kanterna i efterhand för att göra det snyggt.

Tror ditt behov är så smalt att de inte finns en färdig lösning i butik.

Permalänk
Medlem

http://www.microsoft.com/hardware/sv-se/bluetrack-technology
varför inte köpa en trådlös sån istället och ralla på soffan eller vart som?

Eller sätt ihop några träbitar med lagom plats till musmatta,tangentbord och sen ha dom liggandes där i något snyggt hantverk!

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/deltaco-wireless-slim-keyboard-with-...

jag kör denna, funkar kalas, tar sig inte runt saker men datorn så så jag kan se den.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med Logitech K400 som du nämner, köpte den från Alina.se när dom hade en kampanj där för 300kr. Är jättenöjd, så skönt att slippa ha en mus när man skall lägga ifrån sig eller ta upp tangentbordet i "soffställning", blir precis som på en väldigt lätt laptop Men som nämns innan, testa en bluetrack mus så kan du köra den på vilket underlag som helst.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Hjälpsam

Valfritt tangentbord + valfri musmatta + plywodskiva, lite dubbelhäftande monteringstape och sandpapper?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera möss med bluetrack. Fungerar på allt jag testat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk

Sj funderar jag på en sånhär:
http://www.bullettrain.com/express.html

iofs en trackpad, men men^^

Permalänk
Medlem

Jag har ett sådant där laptopstöd från Ikea (det med en kudde under en bricka) och testade att köra mus bredvid laptopen på det. Problemet var att musen trillade av från brickan så fort jag släppte den och skulle skriva någonting. Man halvligger ju gärna i soffan och har inte laptopen/tangentbordet helt plant mot marken och då kommer musen trilla av!

Tänk på det om du bygger, ha någon sorts "kant" på musmattan.

Permalänk
Medlem

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/48689...

har försökt bygga ett tangenbord genom att rycka loss tangenter från ett vanligt tangenbord och försöka smälta ner plast genom att elda där men det går inte bra alls, har köpt en dremelkopia för att försöka kapa metall men det är inte alls lätt blir bara vint och sätter sig och sliter mest bara på kapskivorna
kan inte någon som vet hur man gör berätta?
vill ju ha något som är lätt att bara knåda dit som lera typ

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/48689...

har försökt bygga ett tangenbord genom att rycka loss tangenter från ett vanligt tangenbord och försöka smälta ner plast genom att elda där men det går inte bra alls, har köpt en dremelkopia för att försöka kapa metall men det är inte alls lätt blir bara vint och sätter sig och sliter mest bara på kapskivorna
kan inte någon som vet hur man gör berätta?
vill ju ha något som är lätt att bara knåda dit som lera typ

Låter ju som att du inte överhuvudtaget läser vad folk rekommenderar, inte heller verkar du lägga ner den tid som krävs för att tänka ut en fungerande lösning och göra ritningar som personer med kunskap kan ha idéer om förbättringar på.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Låter ju som att du inte överhuvudtaget läser vad folk rekommenderar, inte heller verkar du lägga ner den tid som krävs för att tänka ut en fungerande lösning och göra ritningar som personer med kunskap kan ha idéer om förbättringar på.

har du någon bättre ide?
håller nu på försöka elda förut elda jag utomhus för jag var rädd det skulle börja brinne här inne och då brann det inte så lätt men nu tänkte jag elda i diskhon och se hur det går då

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

vill ju ha något som är lätt att bara knåda dit som lera typ

Då rekommenderar jag en "epoxy putty". Det finns flera märken, det vanligaste heter Milliput. Hobbyboden i Östersund borde ha det (annars får de skämmas, tycker jag).
Byggvaruhus kan också ha epoxy-putty, men andra märken som ofta är gjorda att passa med andra saker än plast.
Man knådar ihop två delar och sedan härdar det efter några timmar. Det är drygt -- du behöver ofta bara knåda en ärta av det.

Skrivet av Andre_H:

försöka smälta ner plast genom att elda där men det går inte bra alls

Det tror jag inte heller.
Vad är det du försöker göra?

Det går att smälta plast (PS och ABS) i en burk med aceton och använda det som spackel, men det är svårare att använda än epoxy-lera. Det torkar ojämnt så det fungerar bara i tunna lager. Man måste också vara försiktig så att man inte spiller, för det kan förstöra ganska mycket.
Man gör såhär: Köp en stor flaska aceton på ett byggvaruhus eller Biltema (mycket billigare än de små flaskorna i livsmedelsbutiken), ta en tättslutande (!) burk med lock, fyll med plastbitar, häll på aceton så att det precis täcker och vänta 24 timmar. Sedan har du en smet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Då rekommenderar jag en "epoxy putty". Det finns flera märken, det vanligaste heter Milliput. Hobbyboden i Östersund borde ha det (annars får de skämmas, tycker jag).
Byggvaruhus kan också ha epoxy-putty, men andra märken som ofta är gjorda att passa med andra saker än plast.
Man knådar ihop två delar och sedan härdar det efter några timmar. Det är drygt -- du behöver ofta bara knåda en ärta av det.

Det tror jag inte heller.
Vad är det du försöker göra?

Det går att smälta plast (PS och ABS) i en burk med aceton och använda det som spackel, men det är svårare att använda än epoxy-lera. Det torkar ojämnt så det fungerar bara i tunna lager. Man måste också vara försiktig så att man inte spiller, för det kan förstöra ganska mycket.
Man gör såhär: Köp en stor flaska aceton på ett byggvaruhus eller Biltema (mycket billigare än de små flaskorna i livsmedelsbutiken), ta en tättslutande (!) burk med lock, fyll med plastbitar, häll på aceton så att det precis täcker och vänta 24 timmar. Sedan har du en smet.

Försöker alltså modda ett tangentbord så det får en inbyggd musmatta.
Har smält plast över kretskortet och över de borttagna tangenterna med blåslampa.

Har två oöppnade plastic padding glasfiberspackel och kemisk metall, får lämna tillbaka dem på clas ohlsson och gå på hobbybutiken.
Har funderat på att lacka om tangenterna vita istället för den gamla tråkiga elektronikbeiga färgen de har nu.
Sen vet jag inte vad jag ska göra åt plåten under brytarna och kanterna. Hade vart coolt att klä in det i neopren eller liknande musmatta men blir nog för svårt för mig och vet inte hur jag ska göra.

Men hur blir det om jag spacklar med epoxy putty över plasten? Kommer det fösta bra? Är det slipbart? Kommer ytan gå att använda som musunderlag? Om inte kommer man kunna klippa till en bit musmatta och spraylimma fast i epoxyn?
Hade egentligen tänkt kapa ut en bit bakplåt och limma fast för att få större musmatta än tangentbordet tillåter men tyvär är det inte lätt alls att kapa bakplåten med dremelkopian och bakplåten är väldigt tunn och flamsig och borde va tjockare men då blir den ju helt omöjlig att kapa så får nöja mig med musmatta i storleken av ett cd-fodral.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Kan rekommendera möss med bluetrack. Fungerar på allt jag testat.

Skickades från m.sweclockers.com

Och även darkfield

Permalänk
Medlem

Ser att något kopplat http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1054773&ref=169 till tråden.
Hur skulle man gå tillväga om man ville fästa en musmatta vid sidan om ett sånt tangentbord?
Vad skulle man ha för underlag och hur skulle man fästa tangenbord och musmatta i underlaget?
Säg inte att underlaget är "ett bord" eller en laptopbräda eller "en bit plexi" utan ge ett utförligt svar.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en liknande lösning på jobbet för att underlätta för en dj som förflyttade sig ofta men jag tog 2 metall bitar och skruvade fast dom i tangentbordet så dom stack ut på ena sidan sen skruvade jag fast en skiva som var lika bred som tangenbordet sen på den klistrade jag fast mionix matta som jag klippte till önskad storlek.. Sen fick man ha massor med sens på musen för att kunna "nå" hela skärmen men det funkade iaf.. och ja tangentbordet hade usb hub med så där kopplade jag musen.. Hoppas ni fattar vad jag menar

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Försöker alltså modda ett tangentbord så det får en inbyggd musmatta.
Har smält plast över kretskortet och över de borttagna tangenterna med blåslampa.

Wow. Fungerar tangentbordet fortfarande?

Skrivet av Andre_H:

Men hur blir det om jag spacklar med epoxy putty över plasten? Kommer det fösta bra? Är det slipbart? Kommer ytan gå att använda som musunderlag? Om inte kommer man kunna klippa till en bit musmatta och spraylimma fast i epoxyn?

Ja på alla frågor, men epoxy putty är mer som tjock lera i konsistensen, vilket du efterfrågade i ett tidigare inlägg. Jag trodde att du tänkte bygga om tangentbordslådan...
Om du ska smeta ut det över yta så är Plastic Padding lättare att använda, men det fäster sämre på plast. Man får rugga upp ytan med grovt sandpapper först.

... Men jag skulle inte vilja slipa där överhuvudtaget. Alps-switchar är ganska känsliga för damm.

Om jag var du så skulle jag nog ha byggt vidare på den gamla lådan, eller bygga en ny låda från ett eller flera "lägre stående" tangentbord. Sedan skära ut i lådan där musmattan ska stoppas in.
Lådan till Dell AT101W har visserligen löjligt stora kanter, men om du ska ha det i knät så kan det vara praktiskt med något att hålla i.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Wow. Fungerar tangentbordet fortfarande?

Det fungerar men plasten under kretskortet har börjat krackelera så kan bete sig lite lustigt på ledande underlag.
Angående lera så tänkte jag på konstistensen medan man formar, inte när det stelnat. Aldrig användt plastic padding och osäker på om jag ska öppna och testa eller lämna tillbaka. Lär väll inte räcka med en tub heller

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401