Grafikkort som passar bra till CAD

Permalänk
Avstängd

Grafikkort som passar bra till CAD

Hej, jag tänker bygga en ny dator i sommar/höst.

Jag spelar en hel del och datorn kommer i första hand byggas för bra spelprestanda. Men jag kommer även på datorn syssla mycket med 3D-modellering och CAD (Revit Architecture)

Jag vill inte skaffa ett dedikerat grafikkort för mina 3D applikationer såsom nvidias Quadro serie eller AMDs FirePro
utan tänker skaffa ett grafikkort som nvidias Kepler eller amds 7970. Nu undrar ju jag om någon har erfarenhet här kring hur nvidias spelgrafikkort presterar i CAD samt hur AMD spelgrafikkort presterar i CAD.
Jag vet inte om det skiljer så mycket där men det vore intressant att veta om någon här som sysslar med 3D CAD har märkt av en skillnad mellan två likartade grafikkort i samma prisklass.

Förstår att en bra grund även är en bra CPU och där tänker jag även en 2600K eller någon av sandy bridge e.

I första hand bygger jag datorn för spel, men det vore alltså intressant att veta om tex nvidias grafikkort generellt presterar bättre i CAD applikationer än vad AMDs grafikkort gör. Isåfall kommer jag att köpa ett från nvidia för då känns det som att jag får bra prestanda i spel samt helt okej prestanda i 3D CAD utan att behöva köpa ett grafikkort som är gjort enbart för 3D CAD. Dessa grafikkort är mycket dyra också.

Tacksam för svar, hoppas ni fattar vad jag är ute efter.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Dagens Grafikkort är så pass kraftfulla så jag tror att du blir nöjd med vilket som, Radeon 7970 eller nya Kepler.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Jag skulle vilja påstå att det främst är RAM som brukar vara flaskhalsen i CAD.

System Requirements:

For 64-Bit Autodesk Revit Architecture 2012

Microsoft Windows 7 64-bit Enterprise, Ultimate, Professional, or Home Premium edition, Microsoft Windows Vista 64-bit (SP2 or later) Enterprise, Ultimate, Business, or Home Premium edition, or Microsoft® Windows® XP Professional x64 edition (SP2 or later)*
For Windows 7 64-bit or Windows Vista 64-bit: Intel® Core™ i5-2300 quad-core processor (2.8 GHz, 6 MB cache) or equivalent AMD® processor.
For Windows XP Professional x64: Intel Pentium 4 or AMD Athlon dual core, 1.6 GHz (or higher) with SSE2 technology
8 GB RAM
5 GB free disk space
1,680 x 1,050 monitor with true color
Display adapter capable of 24-bit color for basic graphics; 256 MB DirectX 10-capable graphics card with Shader Model 3 for advanced graphics (find out more about recommended graphics hardware)
Microsoft Internet Explorer 7.0 (or later)
Microsoft Mouse-compliant pointing device
Download or installation from DVD9
Internet connectivity for license registration

Performance Recommendations for Large/Complex Models

Microsoft Windows 7 64-bit Enterprise, Ultimate, Professional, or Home Premium edition
Intel® Core™ i7-2600 quad-core processor (3.8 GHz, 8 MB cache ) or equivalent AMD processor
16 GB RAM (or more)
1,980 x 1,200 monitor with true color
2 GB (or more) DirectX 10-capable graphics card with Shader Model 3 (find out more about recommended graphics hardware [http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/cert?siteID=123112&id=16...)

Jag har ett XFX Radeon HD7970 3072MB.
Mitt Autodesk inventor crashade så fort man öppnade det när jag hade drivrutinerna som följde med på skivan till kortet.

Uppdaterade till:
8.950.0.0000
och
ccc 12,2

Nu fungerar allt hur bra som helst

BF3 funkar kanoners med kortet också
97% av tiden ligger jag över 60fps, o jag kör allt på ultra.
Upplösning 1360x768, vilket är det högsta min tv klarar av.

Visa signatur

Asus P8Z68-V GEN3 ] Intel Core i5 2500K 4,3GHz (Turbo mode) [ Evga GeForce GTX 970 4GB SC ACX 2.0 Cooling ] Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE Quad Channel [ Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 ] A-DATA SSD 510-series 120GB [ 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s ] Fractal Design Tesla 650W 80+ [Fractal Design Arc Svart]

Permalänk
Medlem

som Andreas K-L skrev så är det oftast ram som flaskar, jag lyckades med att köra cad på en hp laptop med integrerat grafikkort men med 4 gb ram så började det att hänga sig allt eftersom bygget blev mer komplicerat.

Visa signatur

Moderkort: AsRock P67 Extreme4 GEN 3 Grafikkort: Asus GeForce GTX1070 STRIX 8GB OC Processor: Intel I5 2500K Kylare: Corsair H100 RAM: 16GB Corsair Vengeance CL9 1600Mhz Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650W Modulär Chassi: Corsair Carbide 500R Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Tangentbord: Corsair K70 RGB Mus: Mionix NAOS 8200

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar vara kort i nya generationen på väg med mycket minne, kolla på fredagspanelen, såna övermemmorerade spelkort kanske blir bra som budgetcadkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kan man använda vramet för att få bort flaskhalsen eller vadå? Det är väl vanliga DDR-minnet på moderkortet som är problemet?

Permalänk

Jag brukar köra solidworks med mitt 6950 utan problem. Den sitter i princip och idlar.
Problemet för mig är att rendera och göra simulationer med min amd cpu, men det är en helt annan saga

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk

Man köper ett CAD kort om man ENBART håller på med rendering, t ex att man har det som seriöst arbete.
Annars är det bättre att köpa ett spelkort med bra singel och dubbel precisionsberäkning som HD69**, HD7*** och GTX560+.

Visa signatur

...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shauni:

kan man använda vramet för att få bort flaskhalsen eller vadå? Det är väl vanliga DDR-minnet på moderkortet som är problemet?

16Gbyte ram är väl att anse som normalmängden i en ny spel eller arbetsstation idag och har man det inte så kostar det kring 800kr, men mer än 2Gbyte på grafikkortet är inte jättevanligt ännu, men ser man på cadkort så har de ofta mera.
Hur de nya mer minnesstinna korten skiljer sig mot normala i just cad vet jag inte, men jag tror inte det är en nackdel, då skulle det inte finnas på prokorten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas K-L:

Jag har ett XFX Radeon HD7970 3072MB.
Mitt Autodesk inventor crashade så fort man öppnade det när jag hade drivrutinerna som följde med på skivan till kortet.

Uppdaterade till:
8.950.0.0000
och
ccc 12,2

Nu fungerar allt hur bra som helst

BF3 funkar kanoners med kortet också
97% av tiden ligger jag över 60fps, o jag kör allt på ultra.
Upplösning 1360x768, vilket är det högsta min tv klarar av.

Okej, Tack det låter ju lovande. Känner mest att när jag sitter och roterar mitt bygge i Revit och har på "realistic" inställning så får graffekortet och cpun jobba som ett as. Tänkte inte så mycket på mängden ram faktiskt. Men eftersom ram är så sjuktligt billigt idag så köper man ju 16GB utan att blinka vid ett nybygge.

Skönt med svar där du själv har provat detta och inte bara kastar ut dig ett svar.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar vara kort i nya generationen på väg med mycket minne, kolla på fredagspanelen, såna övermemmorerade spelkort kanske blir bra som budgetcadkort.

kollade på senaste panelen, som du sa Gigabyte hade ju ett grafikkort med 6GB i ram. hehe. Kanske kan vara aktuellt. Men det lär ju kosta skjortan också.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superdupernemo:

Jag brukar köra solidworks med mitt 6950 utan problem. Den sitter i princip och idlar.
Problemet för mig är att rendera och göra simulationer med min amd cpu, men det är en helt annan saga

Samma här när det gäller renderingar, cpu:n jobbar 100% i flera timmar för att få en schysst rendering. Ska bli skönt att byta ut den stackarn snart.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk

Jag har använt Revit endel under min utbildning i Luleå och institutionens datorer har integrerat hd4200 och det fungerar helt okej. Processorn är E8400 och har för mig de har 4 gb ram men kan vara 2 gb. Fungerar riktigt bra iaf. Poängen är att har du en speldator så är det definitivt inga problem. Revit fungerar jättebra på min dator i signaturen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Som så många andra sagt, satsa på RAM. Ta så mycket ditt moderkort klarar av att hantera. Ram är ganska så billigt nuförtiden

Nästa steg är en cpu med så många trådar som möjligt, Ivy bridge med HT och en trevlig överklockning borde funka bra! (när det kommer ut då )

De enda grafikkorten jag känner till som funkar bättre i CAD är ju quadro och firepro korten, dock kostar ju dessa skjortan. Kolla upp du kan flasha ditt kort till ett quadro/firepro drivrutin. Vet att detta går på 580. Har dock ingen erfarenhet hur det går till eller hur svårt det är.

Annars så kan du köra på vilket kort som helt egentligen, sålänge du inte kör med realistiska inställningar. Vilket man egentligen inte vill göra, de tillfällen du vill ha det på är när du förbereder för Rendering.

Permalänk
Medlem

Antingen köper du ett GTX580 med 3gb vram eller så väntar du tills kepler kommer ut om ett tag.

Jag kommer köpa ett Quadro kort inom snar framtid då jag är trött på hur äckligt dåligt mitt GTX480 presterar i olika CAD program. Sitter annars med 16GB ram och en 2600k på 4.8GHz, så det är inget av dom som flaskar.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlbertMwugabi:

Antingen köper du ett GTX580 med 3gb vram eller så väntar du tills kepler kommer ut om ett tag.

Jag kommer köpa ett Quadro kort inom snar framtid då jag är trött på hur äckligt dåligt mitt GTX480 presterar i olika CAD program. Sitter annars med 16GB ram och en 2600k på 4.8GHz, så det är inget av dom som flaskar.

okej, har du jämfört hur det är med att köra ett AMD i samma prisklass? Bara undrar där, om det är ett Kepler eller ett 7970 som gäller för mig som främst spelar men vill ha så bra prestanda i CAD som möjligt. En del här kör ju som sagt med ett 7970 och det verkar fungera fint.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Celcius:

Kolla upp du kan flasha ditt kort till ett quadro/firepro drivrutin. Vet att detta går på 580. Har dock ingen erfarenhet hur det går till eller hur svårt det är.

Annars så kan du köra på vilket kort som helt egentligen, sålänge du inte kör med realistiska inställningar. Vilket man egentligen inte vill göra, de tillfällen du vill ha det på är när du förbereder för Rendering.

Haha det låter ju helt sjukt o kunna flasha sina grafikkort, men visst kan ju googla runt lite på det. Kanske sitter på ett firepro V5900 vem vet. (eller inte).
Nej jag sitter inte och caddar med realistiska inställningar, men det är som du säger när jag förbereder en rendering. Men det känns ändå irriterande att det för mig idag hackar så mycket som det gör i revit med realistiska inställningar påslagna.!

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av soderkvist:

Jag har använt Revit endel under min utbildning i Luleå och institutionens datorer har integrerat hd4200 och det fungerar helt okej. Processorn är E8400 och har för mig de har 4 gb ram men kan vara 2 gb. Fungerar riktigt bra iaf. Poängen är att har du en speldator så är det definitivt inga problem. Revit fungerar jättebra på min dator i signaturen.

det är nog så som du säger att bygger jag en schysst speldator så HOPPAS iaf jag att det inte skall vara några problem. Frågan var vell mest vilket av Nvidias spelkort vs AMDs spelkort som presterar bäst i CAD.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Avstängd

Asså vafan du behöver inte köpa nått grafikkort alls, kör på integrerat eller köp en billig för ca 500kr och kör 12gb (eller mer) ram minnen. Minnen är det viktigaste sedan cpun och sedan gpun.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Asså vafan du behöver inte köpa nått grafikkort alls, kör på integrerat eller köp en billig för ca 500kr och kör 12gb (eller mer) ram minnen. Minnen är det viktigaste sedan cpun och sedan gpun.

känns lite lustigt.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Asså vafan du behöver inte köpa nått grafikkort alls, kör på integrerat eller köp en billig för ca 500kr och kör 12gb (eller mer) ram minnen. Minnen är det viktigaste sedan cpun och sedan gpun.

Tror du missade att han vill ha bra spel prestanda som även funkar till cad ^^

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

tack för alla svar

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz