Permalänk
Medlem

Behöver en ny stol.

Hejsan Klockare!
I pinsamt lång tid så har detta tortyrredskap fått agera rumpparkering vid min dator.

Inte det mest ergonomiska.

Både korta och längre sessioner vid datorn brukar sluta med att jag sitter uppkrupen som en gam på eländet. Jag tänker nu gör slut på min dumsnåla lathet och skaffa en riktig stol.

Finns här någon som kan rekomendera en stilig (svart), stryktålig och såklart bekväm kontorsstol? Gärna från någon möbeljätte så att det finns att få tag på till humana priser.

Med vänlig hälsning!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en ny stol, uppgraderade från en gammal kontorsstol till en stol vid namn "Torkel". Kostar 349 på IKEA.

Sitter väldigt bra i den. (är 187cm och väger 73)

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Visa signatur

Fractal Design Arc | MSI Z87-G43 Gaming | Intel Core i5-4670K | AMD Powercolor R9 280X | Kingston HyperX 4x2 GB|Kingston SSDNow V300 120GB + 2 X 500GB HDD | Phanteks PH-TC14PE | Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk
Medlem

Vad klassar du som humana priser?
5-10k är ju ok för en stol.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00212484/
Har en liknande stol, inte den på bild men komforten lär vara den samma skulle jag tro.
Prova den.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Min IKEA-stol verkar ha utgått, men dessa två (Torkel samt Fingal) ser ut att vara motsvarande. Om de är minst lika bekväma som min, så kommer du att njuta in på småtimmarna! Och med tanke på din nuvarande stubbe, skulle nog även en sådan här duga (OBS att den sista var oseriös!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Busfabriken:

Har samma, grymt skönt, grym kvalité!

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00212484/
Har en liknande stol, inte den på bild men komforten lär vara den samma skulle jag tro.
Prova den.

Grejen med sådana stolar är att om ena armstödet går sönder blir den obrukbar, för att hela konstruktionen är sådan att armstöden typ håller upp ryggstödet..

Köp heller inte dendär för 1000kr på jysk (glömt namnet, den är svart iaf) för den blir dynan nersutten på på typ 1 år (väger 78 pannor)

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Gillar inte IKEAs av någon anledning. Själv har jag en från Mio som tyvärr inte säljs längre. Den är en blandning av "Lance" och "Race" här: http://www.mio.se/Hela-sortimentet/Sittmobler/Skrivstolar/

Kanske dyrare än du tänkt dig? Kan iaf nästan garantera att dom håller längre (Har haft ikea-stol)

EDIT: Gå helt enkelt och prova om du har IKEA/Jysk/Mio nära. Jag skulle aldrig tänka mig att betala 1500 som min kostade, förrän jag satt i den!

Permalänk

Haha såg i hörnet, "ny stol" ens första tanke inom 3inlägg kommer nog Markus ha nämns, och rätt hade man...
Och det är en anledning den sägs i varenda stolstråd är för den är bra!:)
Mitt tips, åk till närmaste Ikea och jysk och tests varenda stol!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Tycker att du ska ta en sväng till IKEA i Uppsala och provsitta och klämma och känna lite då dem överlag har bra stolar på IKEA.

Såg dessutom att du var Student, då kan ju IKEA vara ett mycket bra alternativ med tanke på ekonomin

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Köpte Markus från ikea för snart 4 månader sedan efter allt jag hade läst på swec.

Bästa stolen någonsin imo ^^

Visa signatur

Asus P8P67 DELUXE REV B3 | G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz
Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB
Corsair Obsidian 650D Svart | Corsair Cooling Hydro H100
MSI GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC TWIN FROZR II | Corsair HX 750W 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Köp inte något som ska användas längre tid på jysk.

Som nödlösning på lan eller sommarstugan, OK. Men dagligt användande duger ingen produkt på jysk till tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Grejen med sådana stolar är att om ena armstödet går sönder blir den obrukbar, för att hela konstruktionen är sådan att armstöden typ håller upp ryggstödet..

Köp heller inte dendär för 1000kr på jysk (glömt namnet, den är svart iaf) för den blir dynan nersutten på på typ 1 år (väger 78 pannor)

Förstår vad du menar, köpte en tidigare liknande från Jysk och den höll knappt 8 månader sedan köpte jag den jag har nu från Ikea och jag har haft den sen oktober 2010 och den är lika bra och hållbar nu som dagen jag köpte den och då sitter jag i den minst 12-13 timmar per dygn.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Min IKEA-stol verkar ha utgått, men dessa två (Torkel samt Fingal) ser ut att vara motsvarande. Om de är minst lika bekväma som min, så kommer du att njuta in på småtimmarna! Och med tanke på din nuvarande stubbe, skulle nog även en sådan här duga (OBS att den sista var oseriös!)

Tror vi kan ha likadana stolar, ska ta en bild och uppdatera

EDIT: Tyvärr blidde det ingen bra bild av någon anledning.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Grejen med sådana stolar är att om ena armstödet går sönder blir den obrukbar, för att hela konstruktionen är sådan att armstöden typ håller upp ryggstödet..

Köp heller inte dendär för 1000kr på jysk (glömt namnet, den är svart iaf) för den blir dynan nersutten på på typ 1 år (väger 78 pannor)

Dessutom är de inte särskilt bra eftersom man inte har bra stöd för huvudet om man sitter upprätt i dem.
Blir lätt att man tar ur "uppesittar-spärren" och ligger ner i stolen istället. Väldigt skönt, men inte bra för rygg, afaik.

Sitter själv i en sådan och det är därför jag vet hur den fungerar. Jag är dock för snål och för fattig student som inte kommer göra något åt det förrän denna är sönder. Den dagen jag tjänar bra pengar ska jag investera i en Riktig kontorsstol.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna http://www.klubbkompis.se/mobler/kontorsmobler/sosdala.html och jag måste säga att förutom ett litet glapp i själva sitsen som jag fixade så är den väldigt skön och hållbar.. Har också haft jysk och nej fy fan jag är 193 cm väger 105 kilo och sitter som en gud i denna.. Men man ska nog köpa på plats hos dom isf för avbetalning vet i fanken om man ska riskera

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk

Ett tips. Kolla blocket jag köpte en Kinnarps kontorsstol nära nyskick för endast 400kr

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tror vi kan ha likadana stolar, ska ta en bild och uppdatera

Jag väntar febrilt

Permalänk
Medlem

Jösses vad många svar och tips det kom! Tackar hjärtligt för det.

Stolbudgeten jag försöker hålla är cirka tusenlappen och allt under det, men skulle jag hitta the Holy Grail av stolar så kan jag nog sträcka mig upp strax under tvåtusenlappen. Vad som helst med sittdyna och ryggstöd vore ju ett steg upp ifrån vad jag sitter på nu.

Ikeas Torkel (Med liknande kusiner) verkar vara populär. Billig och snygg. Har provsuttit en sådan och gillade den rent allmänt, men hade något emot armstöden om jag minns rätt. Det får bli en provsittning till!

Ikeas Markus är tyvär dyr nog för att jag ska bli kräsen, och jag gillar inte mattstålgråfärgade detaljer.

Jysk såg ut att ha en hel del spännande under 1000-lappen! Jag får besöka dem och kolla på byggkvalitén.

Mio verkar ha riktigt häftiga stolar mellan 1000 och 2000 kronor, med riktigt läder och kromdetaljer. Måste absolut besökas och undersökas!

Som ni säger så får det bli att gå ut på stoljakt och klämma och känna, men nu har jag några modeller att utgå ifrån. Tack ska ni ha.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Jag väntar febrilt

Uppdaterat min förra post med bild nu

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Geeks
SweClockers

Beror på hur mycket du sitter vid datorn, men generellt är det bästa alternativet att köpa en begagnad kontorsstol från en riktig tillverkare som Kinnarps (kika på 6000/8000-serierna). Det finns gott om företag som köper upp konkurspartier och säljer för en bråkdel av nypriset, ofta nära nyskick.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Tror vi kan ha likadana stolar, ska ta en bild och uppdatera

EDIT: Tyvärr blidde det ingen bra bild av någon anledning.
http://i41.tinypic.com/10gfk93.jpg

Sitter med på samma, fast svart. Hade den fortfarande funnits i sortimentet hade man bara kunnat rekommendera den, men finns ju som sagt likvärdiga som ersatt modellen nu (Hette den inte "Verner" eller nåt sånt vill jag minnas?).

Att tänka på för ts om denna modell skulle vara intressant är att det känns som att den är väldigt hårt vinklad när man testar den då ryggstödet inte går att fälla i förhållande till sitsen, dock sitter man väldigt skönt och riktigt när man väl arbetar/spelar vid datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Sitter med på samma, fast svart. Hade den fortfarande funnits i sortimentet hade man bara kunnat rekommendera den, men finns ju som sagt likvärdiga som ersatt modellen nu (Hette den inte "Verner" eller nåt sånt vill jag minnas?).

Att tänka på för ts om denna modell skulle vara intressant är att det känns som att den är väldigt hårt vinklad när man testar den då ryggstödet inte går att fälla i förhållande till sitsen, dock sitter man väldigt skönt och riktigt när man väl arbetar/spelar vid datorn.

Ja nu när du säger det så! Helt riktigt så heter modellen "Verner".
Underbar stol med svårslagen komfort och ergonomi.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Sitter med på samma, fast svart. Hade den fortfarande funnits i sortimentet hade man bara kunnat rekommendera den, men finns ju som sagt likvärdiga som ersatt modellen nu (Hette den inte "Verner" eller nåt sånt vill jag minnas?).

Att tänka på för ts om denna modell skulle vara intressant är att det känns som att den är väldigt hårt vinklad när man testar den då ryggstödet inte går att fälla i förhållande till sitsen, dock sitter man väldigt skönt och riktigt när man väl arbetar/spelar vid datorn.

Verner heter den jag har (kollade och den verkar inte finnas)

Men till TS alla stolar är ju bättre än den du har nu men skulle som sagt åka till Ikea och testa!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Mark @ Jysk är lätt den skönaste stolen ;> 3000kr stol som sänktes till 1500kr som nu kostar 750kr.. skönaste datorstolen jag någonsin haft

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Köp något ordentligt och inte en från jysk eller ikea.
Själv har jag en Kinnarps 5224, haft den i några år nu och fruktansvärt nöjd med den.
Den är förövrigt väldigt billig för att vara kinnarps, tror inte jag gav mer än ca 2500 kr för den.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojje_c1:

Köp något ordentligt och inte en från jysk eller ikea.

+1
Har själv en RH Logic 4 Elegans (någon föregångare till den, haft den i 7år).
Ergonomi är inget man ska snåla på.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ikea har släppt nya nu såg jag när jag var där här om dagen, fanns i både tyg och syntet-skinn. Sköna och gedigna Kika påt

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850