Nu räcker det! Dammsugarmustyckets borst

Permalänk
Medlem

Nu räcker det! Dammsugarmustyckets borst

(Jag ska försöka skriva tråden på ett sådant sätt att ni inte kan veta vilket alternativ jag föredrar.)

Jag har ett problem. Problemet är att varje gång det ska dammsugas i hushållet (vilket är ganska ofta eftersom att vi har hund) blir det ett jävla liv. Anledningen är att min sambo har fått för sig att dammsugarmunstyckets borst skall så i ett visst läge när man dammsuger vanligt golv av plastmatta. Jag är av en mer logisk åsikt. Efter många diskussioner där jag totalt misslyckades att övertala henne om hur man ska använda denna funktion började hon googla lite. Och då kan man ju ge sig fan på att hon hittade någon tråd på Flashback där de flesta delade hennes åsikt.
På Flashback finns väl en och annan vettig människa. Problemen är att för varje sådan människa finns tiotusentals idioter och troll. Därför tänkte jag prova min lycka här.

Rösta i pollen!

Det jag skriver nedan kan komma att avslöja vilken åsikt jag är av.

Alternativ 1 (med borsten nedfälld): Släpa runt skiten på golvet en stund tills allt har fastnat under lister och i hörn, så att det ser bra ut på större delen av golvytan. Ta sedan bort munstycket och sug upp det som lyckats fastna i borsten med själva röret. Klart.

Alternativ 2 (med borsten uppfälld): Låt munstycket rulla över golvet på de förmonterade hjulen, så att all smuts kan sugas upp. Ta bort munstycket och sug med själva röret i hörn och nära väggen. Om du ska dammsuga tex en heltäckningsmatta fäller du ned borsten så att spröten pillar upp eventuella smutspartiklar ur mattan.

Dold text
Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Har alltid kört med borsten nedfälld när jag haft sådant munstycke (förutom på mattor) .. eftersom om man har dom infällda så repar det nog golvet?

Men nu kör jag sån där "twinner" eller va de heter.. bästa munstycket ever funkar både på mattor o golv o behöver inte ändras .. kommer även in där det är trångt..

Köp en sån så slipper ni diskutera

Har för mig att ÖoB Säljer den till bra pris

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Först och främst finns det väl inget rätt eller fel, gör som ni tycker funkar bäst? Huvudsaken är väl att det blir rent? Tekniskt sett enligt tillverkarna är läget med borsten nedfälld till för vanliga hård-golv, så att borsten drar upp dammet från hörn och lister dit själva suget inte når, och för att slippa att vakuumeffekten suger fast munstycket mot golvet. Läget med borsten upp är till för mattor, där man dels inte har hörn (om det inte är heltäckningsmatta) och dels inte får någon vakuumeffekt.

Är det en källa till mycket diskussion kan ni ju alltid köpa ett sånt där munstycke som funkar lika bra på mattor och hårdgolv ("Twinner"-typ) så är det ur världen

Permalänk
Avstängd

Jag valde: "Borsten ska vara nedfälld", för enligt mig så tas allt hår m.m. upp bättre (bäst?) om man har borsten nedfälld!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MasteraCe:

Har alltid kört med borsten nedfälld när jag haft sådant munstycke (förutom på mattor) .. eftersom om man har dom infällda så repar det nog golvet?

Men nu kör jag sån där "twinner" eller va de heter.. bästa munstycket ever funkar både på mattor o golv o behöver inte ändras .. kommer även in där det är trångt..

Köp en sån så slipper ni diskutera

http://hemprodukter.se/media/images/TWINNER.JPG

Har för mig att ÖoB Säljer den till bra pris

Skrivet av WaR:

Först och främst finns det väl inget rätt eller fel, gör som ni tycker funkar bäst? Huvudsaken är väl att det blir rent? Tekniskt sett enligt tillverkarna är läget med borsten nedfälld till för vanliga hård-golv, så att borsten drar upp dammet från hörn och lister dit själva suget inte når, och för att slippa att vakuumeffekten suger fast munstycket mot golvet. Läget med borsten upp är till för mattor, där man dels inte har hörn (om det inte är heltäckningsmatta) och dels inte får någon vakuumeffekt.

Är det en källa till mycket diskussion kan ni ju alltid köpa ett sånt där munstycke som funkar lika bra på mattor och hårdgolv ("Twinner"-typ) så är det ur världen

Mjo, håller med: köp en Twinner, så slipper ni vidare diskussion.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Men snälla nån! Den har ju hjul att rulla på om borsten är uppfälld så att smutsen som finns på golvet ska kunna komma under munstycket och sugas upp i dammsugaren (inga repor på golv). Om borsten är nedfälld rullar den inte på hjulen utan släpas runt på borsten. Och borsten är så pass tät att den inte släpper igenom det mesta av smutsen utan bara släpar runt det på golvet!!!

Edit: Ska titta på Twinnern.

Edit2: Om jag inte misstar mig verkar Twinnermunstycket till grunden uppbyggt på samma sätt som en vanligt munstycke utan borst. Det tar bara in luften på ett annat sätt och är tunnare.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Tekniskt sett enligt tillverkarna är läget med borsten nedfälld till för vanliga hård-golv, så att borsten drar upp dammet från hörn och lister dit själva suget inte når, och för att slippa att vakuumeffekten suger fast munstycket mot golvet. Läget med borsten upp är till för mattor, där man dels inte har hörn (om det inte är heltäckningsmatta) och dels inte får någon vakuumeffekt.

Vart läser du det?

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Vart läser du det?

Kolla upp din dammsugarmodell, gå in på tillverkarens hemsida och läs instruktionerna Eller om du har kvar instruktionsboken.

Exempel:

http://download.p4c.philips.com/files/f/fc8917_01/fc8917_01_d...

Citat:

The combination nozzle can be used on either carpets or hard floors.
1 To clean hard floors, push the rocker switch on top of the nozzle with your foot (Fig. 13).
,, The brush strip for cleaning hard floors comes out of the nozzle housing.
2 To clean carpets, push the rocker switch again (Fig. 14).
,, The brush strip disappears into the nozzle housing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Kolla upp din dammsugarmodell, gå in på tillverkarens hemsida och läs instruktionerna Eller om du har kvar instruktionsboken.

Exempel:

http://download.p4c.philips.com/files/f/fc8917_01/fc8917_01_d...

Okej. Ska maila Philips och be dem göra en notis där hushåll med husdjur är ett undantag.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swekat:

Okej. Ska maila Philips och be dem göra en notis där hushåll med husdjur är ett undantag.

He he...xD

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Okej. Ska maila Philips och be dem göra en notis där hushåll med husdjur är ett undantag.

Jag har hund, och det är inga problem med att dammsuga med borsten nere. Du måste göra fel.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Dammsugare har verkligen inte utvecklats sen dom kom, lika klumpiga och irriterande som vanligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Dammsugare har verkligen inte utvecklats sen dom kom, lika klumpiga och irriterande som vanligt.

Agree!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Detta är inte rätt forum att fråga i.
Här är det mamma som dammsuger.

Hårda ytor med borst
Mattor utan borst

Permalänk
Medlem

Borsten ska vara nere när man dammsuger golv, uppe när man dammsuger mattor. Röret ska inte användas när man dammsuger hörn(det finns ett litet borstmunstycke för detta) och ett twinnermunstycke duger mest till att slipa golv när glidkuddarna trillat bort, vilket går på nån månad.
Dammsugare är en allmänt kass konstruktion som inte utvecklats särskilt mycket förutom nya fräcka designer och modellnamn som "oxygen" "turbo" och liknande.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Skaffa ett Electrolux Speedyclean.

Precis som Killawife säger repar Twinner parkettgolv.
Electrolux munstycke har små hjul som fungerar betydligt bättre.

http://shop.electrolux.se/node544.aspx?wscid=21&wssubcid=32&w...

Finns bl.a på El-giganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skaffa ett Electrolux Speedyclean.

Precis som Killawife säger repar Twinner parkettgolv.
Electrolux munstycke har små hjul som fungerar betydligt bättre.

http://shop.electrolux.se/node544.aspx?wscid=21&wssubcid=32&w...

Finns bl.a på El-giganten.

Fick ett sånt där munstycke med till min dammsugare, riktigt trökigt att köra runt med tyvärr.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skaffa ett Electrolux Speedyclean.

Precis som Killawife säger repar Twinner parkettgolv.
Electrolux munstycke har små hjul som fungerar betydligt bättre.

http://shop.electrolux.se/node544.aspx?wscid=21&wssubcid=32&w...

Finns bl.a på El-giganten.

Twinner repar inte parkettgolv .. har inte lyckats repa mitt golv även när en sån där glidgrej lossnat under.. men det finns att köpa nya glidgrejer .. Men nuvarande är typ 5år och alla dom sitter kvar

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Hur tusan dammsuger man på ett platt golv med borsten uppfälld? Det blir ju ett jävla vacuum och man får kämpa som ett galning för att ens få den att röra på sig.

Visa signatur
Permalänk

Bosten nedfällt, annars repar man ju golvet. Plus att man får ett visst vacuum som nämndes ovan.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Det blir inga repor i mitt golv därför att munstycket rullar på mjuka hjul. Och det går ju tyngret med borsten släpandes över golvet än pga det lilla vacuum som bildas.

Det här gick inte som jag hade tänkt. Hade uppe en "dammsugarsida" vid en av våra tidigare diskussioner som höll med mig, men kan inte hitta den igen. Jag får väl fortsätta dammsuga rätt och hålla mun när hon dammsuger (och eventuellt efterdammsuga lite själv ). Eller så kanske vi går och kikar på lite ny utrustning.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag har hund, och det är inga problem med att dammsuga med borsten nere. Du måste göra fel.

Dessutom, om man har en långhårig hund fastnar det en massa hår i hjulaxlarna så de inte längre kan snurra. Då är det bättre att munstycket får glida runt på borsten än på hjul som blivit låsta. Annars får man hålla på och bända loss hjulen och ta bort allt hår var 10:e minut.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det handlar mer om vad för munstycke man har och hur pass stark dammsugaren är. Den dammsugare jag har är rätt stark och munstycke som används är på samma höjd ovanför golvet oavsett om bordten är nedfälld eller ej. Detta innebär att borsten snarare är i vägen när den är nedfälld då munstycket ej kan suga till sig det damm som är bortom borsten (kommer åt damm en dryg decimeter från munstycket).

På plastgolv, linoleummattor och vanliga mattor (i både plast, bomull och ull) är det borsten uppfälld som gäller för min del. Går vi in på parketgolv - och även övriga trägolv - är jag mer kluven över vad som faktiskt är bra. Det munstycke som jag använder innebär att hjulen inte trycker lika hårt mot golvet ifall borsten är nedfälld och för säkerhets skull använder jag därmed borsten nedfälld för att undvika eventuella repor. För möbler är det helt klart anpassade munstycken som gäller.

Vad som egentligen är bäst skulle jag nog vilja säga beror på vad för munstycke man faktiskt har, hur pass stark dammsugaren också samt hur ens behov ser ut (exempelvis mängder med hundhår). Jag skulle väl säga att det bara är att testa sig fram för att se vad som passar bäst.

EDIT: Språkförbättringar.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Dammsugare har verkligen inte utvecklats sen dom kom, lika klumpiga och irriterande som vanligt.

vs

Ne, det ser inte ut som det hänt någonting sedan de första modellerna.

Permalänk
Medlem

För att inte tala om

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

*Youtube*

Hahahahahahahaha!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9