Permalänk

3 skärmar

Hej, jag har ett ATI Radeon HD 5450 och skulle vilja köra med 3 skärmar. Skall jag välja ett som har fler utgångar eller skall jag ha 2 grafikkort och i så fall vilket skall jag komplettera med?

Mitt modekort är ett MSI 2A9C

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om du ska ha två grafikkort måste de vara likadana(samma GPU). Oftast när man ska köra med 3 skärmar har man till exempel 1 skärm som går via vanlig DVI-kabel och två skärmar som går via samma splittade kabel. En splittad kabel fungerar alltså att du stoppar in ena änden i ditt grafikkort och de andra två ändarna i var sin skärm.
Dock vet jag inte om ditt grafikkort kan ha 3 skärmar eller om du måste ha ett till. Det kan säkert någon annan svara på.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Skrivet av Nuffing:

Om du ska ha två grafikkort måste de vara likadana(samma GPU). Oftast när man ska köra med 3 skärmar har man till exempel 1 skärm som går via vanlig DVI-kabel och två skärmar som går via samma splittade kabel. En splittad kabel fungerar alltså att du stoppar in ena änden i ditt grafikkort och de andra två ändarna i var sin skärm.
Dock vet jag inte om ditt grafikkort kan ha 3 skärmar eller om du måste ha ett till. Det kan säkert någon annan svara på.

Kan inte ha 3 skärmar på mitt nuvarande grafikkort. Delad kabel fungerar väl inte om jag vill ha utökat skrivbord? Kanske skall köra på att köpa ett likadant grafikkort som jag har?

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver INTE ha likadana gpuer på korten kör själv blandat, man måste däremot ha kort som kör samma driver eller så får man leta "fuldrivers" nvidia började spärra sina drivers för att ingen skulle ha ati kort till grafiken och nvidia till physx men ska man bara ha bild så kombinerar man inom samma driver så funkar det bra, ska man ha sli/xfire bör man ha samma kort, tänk även på att integrerad grafik kan funka bra, och att 3 skärmar i vissa konfigurationer kräver displayport.

5450 kan inte hantera 3 skärmar, det kräver i så fall nått som en matrox triplehead men det blir billigare att köpa ett kort till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

Om du ska ha två grafikkort måste de vara likadana(samma GPU). Oftast när man ska köra med 3 skärmar har man till exempel 1 skärm som går via vanlig DVI-kabel och två skärmar som går via samma splittade kabel. En splittad kabel fungerar alltså att du stoppar in ena änden i ditt grafikkort och de andra två ändarna i var sin skärm.
Dock vet jag inte om ditt grafikkort kan ha 3 skärmar eller om du måste ha ett till. Det kan säkert någon annan svara på.

Du kan ha ett annat som slarvkort också för att bara driva en skärm, och då behöver det inte vara samma GPU:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloudPW:

Du kan ha ett annat som slarvkort också för att bara driva en skärm, och då behöver det inte vara samma GPU:)

Stämmer bra, kör idag med ett GTX 580 och ett Radeon 6450 på samma dator utan problem.
Mina skärmar kör jag via nVidia kortet och AMD får skicka till hembion.

Och jag kör med senaste drivarna från båda tillverkarna.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk

Så om jag köper ett exakt likadant kort så skall det inte vara några problem alls förhoppningsvis

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av avocado26:

Så om jag köper ett exakt likadant kort så skall det inte vara några problem alls förhoppningsvis

Om du nu menar 5450 så har det kortet en fysisk begränsning iom sina få anslutningar, det har EN hdmi, dvi o vga och ingen dp, så om du ska ha 3 skärmar som behöver tex dvi duallink eller dp (som jag måste ha) då funkar det inte ändå.
Det är ett jättebra htpc kort, och jag har ett i min, där funkar det jättebra men det är nog inte tänkt för att köra tyngre skärmar, jag kan bara köra med en på mitt kort, eftersom det bara finns en dvi på det, och hdmin inte klarar upplösnnigen, och vga går ju bort direkt pga att det är analogt.
Kolla alltså om du klarar dig med de anslutningar som finns i förhållande till vad monitorerna kräver för anslutningar !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack så mycket för svaren

Jag har en Apple Cinema Display 30" och vill ha 2 st 20" skärmar (svängda) vid sidan om och undrar om någon har någon bra rekommendation på sidoskärmar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=27816

Måttade 30" utan ställ:
457mm hög
688mm bred

Upplösiningen är 2560*1600 och färg silver

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av avocado26:

Tack så mycket för svaren

Jag har en Apple Cinema Display 30" och vill ha 2 st 20" skärmar (svängda) vid sidan om och undrar om någon har någon bra rekommendation på sidoskärmar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=27816

Måttade 30" utan ställ:
457mm hög
688mm bred

Upplösiningen är 2560*1600 och färg silver

Mvh

Då får du filtrera då http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s85153063 det blir 12 kvar som är 20" och 1600 pixlar på högkant och har ett pivotstativ, löser du stativet själv får du ju mer att välja på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då får du filtrera då http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s85153063 det blir 12 kvar som är 20" och 1600 pixlar på högkant och har ett pivotstativ, löser du stativet själv får du ju mer att välja på.

Tack så mycket för dina snabba svar!
Var inne där själv och kollade, problemet är bara att hitta en som är lika bred som min 30" är hög och silver. Tänkte köra ett eget stativ så pivotfunktion är inte nödvändigt väl? Man kan väl vända betraktningsvinkeln i mjukvaran antar jag?

Permalänk
Rekordmedlem

Betraktinngsvinkel på en skärm är en fysisk egenskap hos panelen, det ändrar ingen mjukvara i datorn
Måste du ha 2 skärmar då, funkar det inte med en 30" till? så kör jag själv, det är inga problem med det om du inte ska spela , och då hade du nog inte haft 5450 kort

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Betraktinngsvinkel på en skärm är en fysisk egenskap hos panelen, det ändrar ingen mjukvara i datorn
Måste du ha 2 skärmar då, funkar det inte med en 30" till? så kör jag själv, det är inga problem med det om du inte ska spela , och då hade du nog inte haft 5450 kort

Jo visst skulle det funka, dock har dessa skärmar utgått ur sortimentet.

Tack för att du tog dig att hjälpa mig