Permalänk
Medlem

HTPC för 3d film

Hej

Jag har suttit och kikat i htpc-träsket en hel del sista tiden då jag står inför mitt första htpc-köp.

Mina krav på htpc'n är följande.

* Tyst
* Strömsnål
* Spela musik i .flac via reciever (optisk ut)
* Spela 1080p och 3d bluray från hårddisk.

Det skulle även vara trevligt kunna köra lite enklare spel på den, fifa och NHL med xbox kontroll t ex.

Detta är vad jag kunnat luska fram hittills.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1545369/2012-02-27

Då är frågan, klarar en dator med dessa komponenter av det jag vill köra?
När det gäller spelandet så kanske jag behöver komplettera med ett lite rappare grafikkort, hänger cpu'n med då?

Lagring av musik och film sker på en intern 3.5" disk och jag vill kunna sätta i minst en till när det blir fullt på den jag har (1.5 TB)

Formfaktorn på moderkortet är inte sådär jätteviktig. Jag har tänkt mig ett chassi likt antec fusion eller motsvarande från andra tillverkare. Eller finns det mITX lådor som har plats för fler än en 3.5a? Bra kylning och extemt tyst gång är det som räknas.

Jag tänkte köra xmbc som operativ, antingen ensamt eller under win7. Några tankar om detta?
Går det köra xbmc från en usb sticka? En SSD är inte ett alternativ i en htpc. För högt pris kontra den prestanda man (jag) förväntar mig av min htpc.

Detta är vad jag kan komma på just nu, jag kommer kanske på fler saker. Om NI har något att tillägga, eller om jag har missat något: Skrik till!

Permalänk
Medlem

Vet ej om e-450 klarar 3d på ett bra sätt.. Kolla upp lite tester på den. Men är nog relativt säker på att nyare Fifan NHL och liknande spel inte lär fungera särskilt bra på den.

Jag sitter själv med A6-3650 i en HTPC.. Allt fungerar utmärkt (har inte provat 3D men skall inte vara några problem).. Spelar endast Heroens of Newearth på den i 1080 upplösning och det fungerar utmärkt.. Ska försöka prova fifa osv och se om de fungerar bra..

edit: Så här i efterhand ångrar jag mig dock att jag inte köpte en A8-3850 istället.. I dagsläget hade jag satsat på de nyare som är upplåsta..

Permalänk
Medlem

Moderkortet måste stöda hmdi 1.4 liksom förstärkaren... Har jag för mig, om den ska köra 3d-blåstråle.
*Om det nu är 3d.iso du menar*

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem

Jag använder en Asrock A7-itx.. Den stödjer 1.4 har jag för mig ..

Permalänk

Kör med Asus e-450 Deluxe varianten och 3D uppspelningen funkar mycket bra. Då kör jag med mkv filer och inte via blueray-spelare.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaren killar.
ante_ante: Det låter perfa

Det som ställer till det lite är vilken typ av 3d man tittar på, det finns ju 4 st olika tekniker.

Om man ska se på 3d från en bluray-skiva så måste man ha motsvarande hdmi 1.4a. Detta gäller en till teknik som jag inte kommer ihåg namnet på. Till de övriga två fungerar vilken hdmi version som helst.

Detta utan att börja blanda in ljudet såklart, detta ställer ju till det lite.

Med tanke på priset för e450 jämfört med ett paket med en a6'a så vinner nog e450'n.

Med tanke på att jag ska ha ett lite större chassi så tar jag nog m-Atx varianten, så kan man smälla i tv-kort och annat trevligt om man känner ett behov av detta.

Permalänk
Medlem

Räcker inte gpun i 450"n så kan man ju alltid lägga till en passiv lp kort :).. Ska du spela lite spel också på så rekommenderar jag llano eller någon strömsnål CPU + separat gpu.. Men priset för de är ju högre än en e-450..

Permalänk
Medlem

Spelgrejjen var mest för lite enklare sällskapsspelande. En 360-kontroll och NHL11 hade ju inte suttit fel. Jag antar att det bara är att prova sig fram. I värsta fall får jag väl släpa in min WS om jag vill spela på TV'n

Nu gäller det bara att hitta ett vettigt chassi i lager, till ett vettigt pris.

Permalänk
Medlem

Ett hett tips iaf... Snåla fan inte med chassi/nätagg köpte en in-win b655 låda.. Ett elände med oljud från psu fläkten... Men ska ska du köra itx så finns det snygga med externa nätagg som inte låter något för 400-600kr

Permalänk
Medlem

Tja! är också i tankarna på att skaffa en liten htpc.
vill ha lite åsikter om detta paket.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1559771/2012-03-02

minne har jag.
chassie. kan inte bestämma mig

Visa signatur

[Fractal Design Define R2] [Fractal Design 800w] [Gigabyte Z68XP-UD4] [i5 2500K@4,5GHz, Noctua NH-U12F] [Corsair Vengeance 8gb] [Nvidia GTX 670] [SSD Intel X25-M G2 80gb, samsung 1x 2tb, 1x 1tb, 2x 500gb, 1x 400gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av running:

Tja! är också i tankarna på att skaffa en liten htpc.
vill ha lite åsikter om detta paket.

https://www.inet.se/kundvagn

Kundvagnen är tom.. Sitter iofs på iPhone kanske det som felar?

Permalänk
Medlem

iFånen har helt rätt. Kundvagnen är tom.

Det finns en trevlig liten funktion som heter "Skapa länk till kundvagn". Den länken behöver du kopiera och klistra in här. Annars kommer man bara till sin egen kundvagn.

Permalänk
Medlem

nu skall länken funka

Visa signatur

[Fractal Design Define R2] [Fractal Design 800w] [Gigabyte Z68XP-UD4] [i5 2500K@4,5GHz, Noctua NH-U12F] [Corsair Vengeance 8gb] [Nvidia GTX 670] [SSD Intel X25-M G2 80gb, samsung 1x 2tb, 1x 1tb, 2x 500gb, 1x 400gb]

Permalänk
Medlem

Som jag skrev längre upp i tråden. Om du har planer på att köra 3d film via din bluray-spelare så måste du ha HDMI 1.4a på moderkort, eventuell reciever och TV för att det ska fungera.

I övrigt så är din setup betydligt kraftfullare än den jag har tänkt köra på, så det ska inte vara några problem att hårdvaran inte räcker till.

När det gäller chassi så har jag tänkt att köra på något i samma stil och prisklass som antec nsk/fusion. Har inte helt bestämt mig ännu. Dessa mATX chassin ger i alla fall väldigt goda kylningsmöjligheter och massor med utrymme för ljuddämpning och annat mysigt som man vill sätta i datorn. Ett mITX chassi ställer ju högre krav på tysta komponenter då man inte har plats att dämpa störande ljud.

Permalänk
Medlem

Ursäkta denna lilla bump. Jag tänkte bara meddela att jag beställt mina prylar och inväntar leverans från komplett.

Det blev lite ändringar, men jag tror att jag kommer bli väldigt nöjd. Chassit kommer få gå en liten bantningskur med borttagna fläktgaller och annat onödigt, för att sedan få en McDonalds-diet med bitumen och skumgummi.

* Asus E45M1-M PRO (pensionärsmodellen? xD) mAtx.
Jag valde ett m-Atx för att kunna sätta i eventuella tv-kort och sådant i ett senare skede, framtidssäkring mao.

* Corsair Value S. 1333 MHz. 4 GB
Internminne, varken mer eller mindre.

* Silverstone Grandia GD05B
Ett hyffsat stort chassi med väldigt genomtänkt insida. 3 st bra och tysta 12 cm fläktar från fabrik. Silentpcreview hade bara gott att skriva om detta chassi.

* Fractal Design Integra 400w.
Det är överlag dåligt med lite klenare nätagg tycker jag. Detta var det billigaste alternativet som fortfarande har 12 cm fläkt. (Corsair cx var inte ett alternativ, de har ju inte fått speciellt bra recensioner.)

Nu kommer en liten fråga till. Jag har en lite äldre Caviardisk på 160 GB som jag tänkte ha som systemdisk, detta pga jag inte vill formatera min lagringsdisk för att skapa en systempartition.

Jag är lite kluven angående OS. Vad är egentligen bäst att köra: Windows 7 64 bit i grunden med XBMC som "skal" eller bara XBMC? Jag är helt ny i linux-världen, så jag är lite orolig att det ska strula mycket. Hilfe bitte!

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte stoppa i en Äldre disk i datorn, köp en billig SSD som systemdisk, så slipper den låta och störa

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Halloj

Tanke var att komma lite billigare undan, det känns lite overkill med en SSD i en htpc.
Men, jag har byggt ihop datorn och provat disken och den låter faktiskt ganska mycket. Startade upp en gammal xp-installation utan problem dock

Jag hade ju tänkt att köra XBMC på denna. Kommer det fungera att köra från t ex en usb-sticka? En sådan är mycket billigare än en SSD. Jag vill helst hålla lagringsdisken "ren" från systemfiler.

Permalänk
Medlem

moderkortet behöver INTE stödja 1.4. inte förstärkaren heller för 3D..Det är endast om du ska skicka med Sourrund ljudet man behöver 1.4. .

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk

Denna tror jag på (du behöver självklart hdd och minne om du nu inte har det) (glöm spel )

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1600366/2012-03-16

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

ska du spela måste du ju köra på windows och sedan xbmc på detta. Tycker detta är en smartare lösning då man kanske har lust att göra nåt mer på datorn än att just kolla film.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Dangerdan: Tack för tipset, men datorn står redan på tv-bänken och blänker

Spel är inte direkt prio, jag har ju min vanliga burk att spela på om jag blir sugen. Däremot kanske det är smartare att köra med windows 7 i grunden. I sådana fall så måste jag nog köpa mig en ssd i alla fall. Hur litet kan man köra windws 7 egentligen? Klarar man sig på en 30 Gigare till win7,xbmc och relaterade program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

Dangerdan: Tack för tipset, men datorn står redan på tv-bänken och blänker

Spel är inte direkt prio, jag har ju min vanliga burk att spela på om jag blir sugen. Däremot kanske det är smartare att köra med windows 7 i grunden. I sådana fall så måste jag nog köpa mig en ssd i alla fall. Hur litet kan man köra windws 7 egentligen? Klarar man sig på en 30 Gigare till win7,xbmc och relaterade program?

30GB är i tajtaste laget tycker jag. Satsa på en 60GB åtminstonde, dom finns för under 600:- nu så...varför inte liksom

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

"Ny tråd".. tack

Skrivet av InTrance:

I have been deceived! Bra att veta, tack!
Hur som haver. Jag var lite småsugen på att få igång htpc'n för att pilla lite, och jag hade inte tänkt köpa någon SSD till att börja med. Jag har dock ändrat mig på den punkten, den gamla 160 gigarn jag har i nu är ruskigt seg. Så en SSD kommer att införskaffas inom en ganska snar framtid. Utöver detta så fungerar det mesta bra.

Jag kör win 7 på burken med Xbmc som separat program.
Jag har inte hunnit prova så mycket, testade bara ett Family Guy avsnitt. Ett lite problem som jag upptäckte var att filmen inte fyller ut hela tv's bild.
OBS: Både windows och XBMC's menyer fyller ut hela bilden.

Vart hittar man inställningen som ändrar detta?

Om jag skulle börja konfigurera XBMC och lägga till media via en till intern hårddisk, går det bra att klona systemdisken mot en ny SSD när detta blir aktuellt, eller finns det stor risk att det skiter sig? I sådana fall så tänker jag inte lägga tiden på att fixa och trixa innan jag köpt en SSD.

Stort tack,
Lajning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

"Ny tråd".. tack
I have been deceived! Bra att veta, tack!
Hur som haver. Jag var lite småsugen på att få igång htpc'n för att pilla lite, och jag hade inte tänkt köpa någon SSD till att börja med. Jag har dock ändrat mig på den punkten, den gamla 160 gigarn jag har i nu är ruskigt seg. Så en SSD kommer att införskaffas inom en ganska snar framtid. Utöver detta så fungerar det mesta bra.

Jag kör win 7 på burken med Xbmc som separat program.
Jag har inte hunnit prova så mycket, testade bara ett Family Guy avsnitt. Ett lite problem som jag upptäckte var att filmen inte fyller ut hela tv's bild.
OBS: Både windows och XBMC's menyer fyller ut hela bilden.

Vart hittar man inställningen som ändrar detta?

Om jag skulle börja konfigurera XBMC och lägga till media via en till intern hårddisk, går det bra att klona systemdisken mot en ny SSD när detta blir aktuellt, eller finns det stor risk att det skiter sig? I sådana fall så tänker jag inte lägga tiden på att fixa och trixa innan jag köpt en SSD.

Stort tack,
Lajning

Du måste in i Catalyst och ändra overscan för varje upplösning/bildfrekvens för att det skall bli rätt i XBMC, åtminstånde var jag tvungen att göra det med min E35.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att XBMC kanske bara ligger och kör 720p? För jag har ställt in overscan i CCC för min vanliga desktop-upplösning. 1920x1080p @ 60Hz