Akta er för "stöttåliga" produkter!

Permalänk
Medlem

Akta er för "stöttåliga" produkter!

Sommaren 2011 köpte jag en digitalkamera, en Panasonic Lumix FT3. Kameran är robust byggt, marknadsförs som vattentät till 10 meter, köldtålig, värmetålig, dammsäker och skall klara fall från 2,0 meter ned i betong. Nu i helgen hade jag kameran i jackfickan när jag åkte slalom. Åkte omkull i ganska låg fart ett par gånger, men inget hårt så jag hade ont efteråt. Hade med mig även ett par solglasögon i fodral och en tändsticksask som båda höll. Kameran däremot höll inte. Själva glaset som är för linsen sprack. Jag vågar definitivt påstå att det våldet som kameran utsatts för inte alls motsvarar "fall från 2,0 meter ned i betong", för då hade jag själv fått rejält ont.

Kontaktar DustinHome där jag köpt kameran, de hänvisar mig till Panasonic. Kontaktar Panasonic och de hänvisar mig till DustinHome. Kontaktar DustinHome igen och får veta att jag från Panasonic kan ta reda på vilket servicecenter kameran ska skickas till och de kan då skicka en retursedel. Jag kommer dock minst få betala för felsökningsavgiften, samt mest troligt även avgiften för reparationen. Har varit i kontakt med serviceverkstaden (som ligger i Skövde, vilket är i andra delen av landet för mig), och fått ett kostnadsförslag som inte ligger långt ifrån vad kameran kostar ny (det hade jag nästan väntat mig - så ser världen ut idag). På deras hemsida står det dessutom att under deras garanti- eller reklamationsärenden så gäller det normalt inte vid "yttre åverkan".

Det här är ju givetvis ett fall av yttre åverkan, där råder inga tveksamheter. Däremot tycker jag inte att kameran har utsatts för mer än vad den i produktresumén står att den skall klara av. Sammanfattningsvis betyder detta att det i Sverige idag ej går att köpa någon kamera (eller annat objekt) som är stöttåligt. Om den ej håller vad den lovar, står ändå Du som skyldig för den yttre åverkan. Tillverkarna är alltså helt fria att uppge precis vad som helst, och det betyder ingenting alls. En kamera som marknadsförs som stöttålig behöver alltså inte alls ha den egenskapen.

Jag är riktigt besviken på hur det hela är upplagt, men det är ett fullständigt vattentätt system man har. Kunden har alltid fel, till motsatsen är bevisad, glöm aldrig det!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Du åker omkull ett par gånger och kameran går sönder, sen skyller du på nån annan?

Nästa gång kanske du ska fråga ifall de har en åka-slalom-o-trilla-säker kamera.

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triskelon1:

Du åker omkull ett par gånger och kameran går sönder, sen skyller du på nån annan?

Nästa gång kanske du ska fråga ifall de har en åka-slalom-o-trilla-säker kamera.

dessutom är det oftast speciella vinklar de testar på T ex direkt ner mot kamerahuset och inte mot linsen som är stöttåligt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Citat från DustinHome
"DMC-FT3 är designad för aktivt bruk och är vattensäker till 12 meters djup, frostsäker ner till -10°, stötsäker för fall från upp till 2,0 meter, och dammsäker."

"Ta ut kameran på våren för att fiska eller campa eller på sommaren för att dyka, snorkla eller surfa eller klättra i berg på hösten och för att skida eller åka snowboard under vintern - DMC-FT3 är ett aktivt uteredskap året runt."

Verkar som att den borde ha hållit för den misshandel den utsattes för enligt vitsorden, speciellt om solglajjerna och tändstickorna höll...
Du har ingen Allrisk i din hemförsäkring?, på elektronik upp till ett år sker oftast inget avdrag utan återanskaffningspris ligger till grund för ersättningen, minus självrisk.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

vilken ficka hade du den i?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Låter ju som ett solklart försäkringsfall istället för garanti, vettigare att ljuga och säga att du tappat den från 1m som alla andra. Inte så ärligt kanske men större chans än att säga att man åkt slalom och trillat ett par ggr....

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk

Du kan ju alltid anmäla till ARN

Permalänk
Skrivet av foppson:

Citat från DustinHome
"DMC-FT3 är designad för aktivt bruk och är vattensäker till 12 meters djup, frostsäker ner till -10°, stötsäker för fall från upp till 2,0 meter, och dammsäker."

"Ta ut kameran på våren för att fiska eller campa eller på sommaren för att dyka, snorkla eller surfa eller klättra i berg på hösten och för att skida eller åka snowboard under vintern - DMC-FT3 är ett aktivt uteredskap året runt."

Verkar som att den borde ha hållit för den misshandel den utsattes för enligt vitsorden, speciellt om solglajjerna och tändstickorna höll...
Du har ingen Allrisk i din hemförsäkring?, på elektronik upp till ett år sker oftast inget avdrag utan återanskaffningspris ligger till grund för ersättningen, minus självrisk.

" och för att skida eller åka snowboard under vintern - DMC-FT3 är ett aktivt uteredskap året runt."

Snarare temp de syftar på, inte att man kan trilla över den. Tyvärr
Förstår att man tycker den borde hålla för en del, vibrationer, temp, tryck.

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triskelon1:

" och för att skida eller åka snowboard under vintern - DMC-FT3 är ett aktivt uteredskap året runt."

Snarare temp de syftar på, inte att man kan trilla över den. Tyvärr
Förstår att man tycker den borde hålla för en del, vibrationer, temp, tryck.

hur kan man tolka den meningen som att de syftar på temperatur? Det finns ju inte ens med?

Hur skulle man kunna åka skidor/snowboard utan att ha kameran i fickan, om den nu är ett "aktivt uteredskap"?
Jag menar, byter man ut ett ord i reklamen så blir det såhär;
"Super-Bowie-Master-Knife är designad för aktivt bruk och är vattensäker till 12 meters djup, frostsäker ner till -10°, stötsäker för fall från upp till 2,0 meter, och dammsäker."

"Ta ut Super-Bowie-Master-Knife på våren för att fiska eller campa eller på sommaren för att dyka, snorkla eller surfa eller klättra i berg på hösten och för att skida eller åka snowboard under vintern - Super-Bowie-Master-Knife är ett aktivt uteredskap året runt."

Tycker nån att den reklamen innebär att man kan ta fram sin flashiga kniv utomhus på vintern, men inte sätta den i bältet och åka skidor med den?

Jag tycker TS ska ställa på Dustin lite ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

vattensäker till 12 meters djup = tryck
frostsäker ner till -10° = temperatur

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triskelon1:

Du åker omkull ett par gånger och kameran går sönder, sen skyller du på nån annan?

Nästa gång kanske du ska fråga ifall de har en åka-slalom-o-trilla-säker kamera.

Snö är ju mjukt. Det är som att kasta en kamera i ett hav av bomull. Och den går sönder!!!

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Snö är ju mjukt. Det är som att kasta en kamera i ett hav av bomull. Och den går sönder!!!

snö kan va packad och där av blir det en mycket hård yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

hur kan man tolka den meningen som att de syftar på temperatur? Det finns ju inte ens med?

Hur skulle man kunna åka skidor/snowboard utan att ha kameran i fickan, om den nu är ett "aktivt uteredskap"?
Jag menar, byter man ut ett ord i reklamen så blir det såhär;
"Super-Bowie-Master-Knife är designad för aktivt bruk och är vattensäker till 12 meters djup, frostsäker ner till -10°, stötsäker för fall från upp till 2,0 meter, och dammsäker."

"Ta ut Super-Bowie-Master-Knife på våren för att fiska eller campa eller på sommaren för att dyka, snorkla eller surfa eller klättra i berg på hösten och för att skida eller åka snowboard under vintern - Super-Bowie-Master-Knife är ett aktivt uteredskap året runt."

Tycker nån att den reklamen innebär att man kan ta fram sin flashiga kniv utomhus på vintern, men inte sätta den i bältet och åka skidor med den?

Jag tycker TS ska ställa på Dustin lite ...

Det är inga problem att tolka det som det. De säger inte heller att den ska tåla trycket om den hamnar under en person i ett fall.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Snö är ju mjukt. Det är som att kasta en kamera i ett hav av bomull. Och den går sönder!!!

Har du åkt skidor? Snowboard? Pulka?
Jag har åkt en del skidor och vurpat många ggr, det kan göra riktigt ont..... Fick ligga i gummibåt som blev dragen av en snöskoter en gång, inte särskilt skoj.
Kändes inte som bomull den gången iallfall.

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Det är inga problem att tolka det som det. De säger inte heller att den ska tåla trycket om den hamnar under en person i ett fall.

Om dem skriver att den är perfekt för skidor och snowboard så måste dem väl ändå utgå ifrån att folk trillar i backen. När det dessutom är en kamera som marknadsförs som väldigt stöttålig så styrker det bara att dem faktiskt utgår från att människor faktiskt drar dit i backen ibland.
Utgår dem inte från det så beskriver dem alla kameror som finns. Perfekt till skidåkningen. Så länge du har den i fickan och absolut inte ramlar.
Nä, dåligt. Men det är bara min åsikt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

Teknik och hållbarhet är inget som går ihop. Har upptäckt det med allt ifrån "hållbara" mp3-spelare, telefoner och dumt nog också kameror. Men faktum är att hållbarhetslöften är lögner, och om ARM också anser det, så har du tur

Nokia är ett undantag, men den drivs av asagudarna

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Inget illa menat mot någon.. men;

* dustinhome är katastrof. dustin var superbra förr, nu är det riktigt illa. har slutat handla där pga just deras värdelösa support/garanti-hantering.
* panasonic är ägt av matsushita. där har man mycket mycket tydliga riktlinjer vad som gäller för alla kampanjer osv så om du hörav dig till något huvudkontor och förklarar läget är det förmodligen ett helt annat än serviceverkstaden.

både lg och samsung har försökt dra samma skit med mig förr. och därav är jag extremt försiktig om jag köper deras prylar alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

snö kan va packad och där av blir det en mycket hård yta.

är inte riktigt fullärd på svenska, men jag tror du menar "is".

Permalänk
Medlem

Nej is är något annat, is är vatten som fryser, medans snö är "vattendimma" som fryser. Man har snö och inte is i skidbackar (oftast).

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av rmd:

är inte riktigt fullärd på svenska, men jag tror du menar "is".

Även "snö" kan vara packad:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Nej is är något annat, is är vatten som fryser, medans snö är "vattendimma" som fryser. Man har snö och inte is i skidbackar (oftast).

Inte vet jag, men Wikipedia tycker såhär:
"Snö är nederbörd i form av iskristaller, enstaka eller sammanfogade, som faller från ett moln[1] men kan även referera till snö som ligger på marken. Snöfall betecknar specifikt nederbörden och snötäcke betecknar snö på marken. Snö som virvlar upp från marken av tillräckligt kraftig och byig vind kallas snödrev. Snö är vanligast på vintern, men kan förekomma andra årstider om temperaturen medger detta. De nedfallande iskristallerna kallas snöstjärnor och i de fall de klumpas ihop blir det snöflingor. Dessa är ett granulärt material och har därmed en mjuk struktur, men snömassor blir mer kompakta om de pressas samman."

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Som vanligt hänvisar Dustin till tillverkaren, fel!
Säljaren (ie. Dustin) är ansvarig.

Permalänk
Medlem

Kontakta försäljaren.
Vill de inte ersätta kontakta ARN.

Dock måste jag säga att det inte är direkt smart att ha en kamera (stöttålig eller ej) i fickan när man åker skidor.
Stöttålig =/= få en vuxen person över sig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triskelon1:

vattensäker till 12 meters djup = tryck
frostsäker ner till -10° = temperatur

Fast du citerade bara den sista meningen... Finns inget i den meningen som refererar till den första...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Fast du citerade bara den sista meningen... Finns inget i den meningen som refererar till den första...

Skickades från m.sweclockers.com

citerade ju hela, titta ovan....

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Kontakta försäljaren.
Vill de inte ersätta kontakta ARN.

Dock måste jag säga att det inte är direkt smart att ha en kamera (stöttålig eller ej) i fickan när man åker skidor.
Stöttålig =/= få en vuxen person över sig.

Vafalls, klart man har kamera / mobil med sig ut i backen?
En solig skiddag i Vemdalen, Alperna osv måste ju dokumenteras?

Står det att den ska klara ett aktivt skidåkarliv så ska den göra det.

Jag har då åkt med både mobil och kamera samtliga gånger jag rest till fjällen och det har aldrig gått snett.
Jag brukar ligga i marken (snön) åtminstone 10 - 15 gånger per resa.

Lägg tryck på dustin / panasonic!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Jag köpte den ju ändå för att jag skulle slippa sånt här. Jag är rätt säker på att min gamla Canon Ixus fårn 2004 hade hållit och den marknadsförs inte som stötsäker. Det är ju fullständigt upp till tillverkaren att specificera kameran precis hur de vill, de har absolut noll skyldighet att det sedan är så, pga att "yttre åverkan" alltid nollställer din garanti eller reklamationsrätt.

Jag hade den i fickan på framsidan av magen. Det var extremt uppåkt och mjukt där jag ramlade, det var därför jag ramlade. Det var inget som gjorde ont ens, det var därför jag blev så förvånad över att den inte höll. Hade till och med min iPhone med mig, den höll ju.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Det jag kommer att göra med kameran är att slänga bort den antar jag. De vann, jag förlorade, precis som livet ska vara. Ska aldrig mer köpa en kamera i mitt liv heller för jag känner mig så sjukt osäker nu.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackelind:

Det jag kommer att göra med kameran är att slänga bort den antar jag. De vann, jag förlorade, precis som livet ska vara. Ska aldrig mer köpa en kamera i mitt liv heller för jag känner mig så sjukt osäker nu.

Det var väl att ta i.... Ställ på dustin, de har ju skrivit reklamtexten ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Garantin må vara förbrukad (garanti är ju bara ett avtal mellan säljare och köpare om att säljaren garanterar någonting, det kan vara hur mycket eller lite som helst), men du har fortfarande reklamationsrätt på varan.

Du har fått en felaktig vara, och således har du rätt att reklamera den till säljaren (Dustin Home)

Skrivet av Konsumentverket:

En felaktig vara är en vara som är trasig eller som inte stämmer överens med ditt och säljarens avtal. En vara räknas även som felaktig om den inte stämmer överens med den beskrivning du fått av säljaren eller om den inte går att använda för ett särskilt ändamål som du uttryckt för säljaren vid köptillfället.

Säljaren har framhållit att varan kan användas i skidbacken och att varan ska vara stöttålig. Så är uppenbarligen inte fallet, och således är varan felaktig.

Ring till Dustin Home och säg att du med rätt av din reklamationsrätt vill reklamera varan. Ta dock inte upp något om garanti, då det här inte är ett garantiärende.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs