Permalänk
Medlem

Vart har AMD tagit vägen?

Tycker detta är rätt lustigt, allt man får höra är om intels nya processorer. När man väl söker om amds nya processorer hittar man inte ett skvatt bara om deras fx processorer vilket jag inte vill veta av, jag som är en äldre AMD veteran/fanboy så vill jag ha lite fakta om AMDs nya processorer (OBS! EJ BULLDOZER !OBS)

Om någon kan hänvisa mig vart jag kan hitta lite infomation vore det snällt, har lite för mycket fritid känner jag vill ha något jag är intresserad av att läsa.

Tack i förhand!

Mvh Sebastian

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Tycker detta är rätt lustigt, allt man får höra är om intels nya processorer. När man väl söker om amds nya processorer hittar man inte ett skvatt bara om deras fx processorer vilket jag inte vill veta av, jag som är en äldre AMD veteran/fanboy så vill jag ha lite fakta om AMDs nya processorer (OBS! EJ BULLDOZER !OBS)

Om någon kan hänvisa mig vart jag kan hitta lite infomation vore det snällt, har lite för mycket fritid känner jag vill ha något jag är intresserad av att läsa.

Tack i förhand!

Mvh Sebastian

Vad menar du med "EJ BULLDOZER"? Det finns inga andra nya CPUs från AMD än Bulldozer.

Dessutom tycker jag man hör lika mycket om efterföljaren Piledriver som man hör om Intels Ivy Bridge, så jag vet inte var du läser nyheter. Här på sweklockers har jag iaf sett många nyheter om både AMD och Intel.

Här har du AMDs planer i framtiden: http://www.sweclockers.com/nyhet/15022-amd-publicerar-roadmap-for-2012-2013

Även efterföljaren till Llano, deras CPUs i budgetsegmentet med inbyggd grafik, kommer att gå över till Piledriver och kallas Trinity.

Det är väl inga större fel på Bulldozer för övrigt, de fixar det mesta utan problem och vill man köra AMD så ligger de hyfsat bra till i pris/prestanda fortfarande. Har man lite mer pengar går man upp till Intels k-modeller eller nya Ivy Bridge.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

bekymret är att dom gett upp prestanda tronen.(vilket är synd med tanke på konkurrensen)
Utan satsar på låg & mellanklass tycker det skrivits spaltmeter om det.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Tycker detta är rätt lustigt, allt man får höra är om intels nya processorer. När man väl söker om amds nya processorer hittar man inte ett skvatt bara om deras fx processorer vilket jag inte vill veta av, jag som är en äldre AMD veteran/fanboy så vill jag ha lite fakta om AMDs nya processorer (OBS! EJ BULLDOZER !OBS)

Om någon kan hänvisa mig vart jag kan hitta lite infomation vore det snällt, har lite för mycket fritid känner jag vill ha något jag är intresserad av att läsa.

Tack i förhand!

Mvh Sebastian

De har slutat fighten, de var för små och hade inte råd att driva teknikkampen när det gällde högprestanda proppar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Tycker detta är rätt lustigt, allt man får höra är om intels nya processorer. När man väl söker om amds nya processorer hittar man inte ett skvatt bara om deras fx processorer vilket jag inte vill veta av, jag som är en äldre AMD veteran/fanboy så vill jag ha lite fakta om AMDs nya processorer (OBS! EJ BULLDOZER !OBS)

Om någon kan hänvisa mig vart jag kan hitta lite infomation vore det snällt, har lite för mycket fritid känner jag vill ha något jag är intresserad av att läsa.

Tack i förhand!

Mvh Sebastian

Bulldozer's efterføljare heter Piledriver och ska vara effektivare per klockcykel och klocka høgre med bættre effektivitet. Det återstår att se, men just nu så leder Intel prestanda-segmentet. Sandy Bridge ær effektiv och Ivy Bridge førbættrar det. Sen kommer Haswell som troligtvis kommer vara 10-20% snabbare øverlag och førmodligen klocka høgt.

Vi kan på ett sætt vara glada att Intel håller på såm dom gør, mycket tack vare AMD som fick dom upp från att ha tummen i røven. Så længe som dom håller sig till sin tick-tock strategi. Aldrig tidigare har Intel haft en sådan extrem utvecklingstakt. Det ær en imponerande bedrift med tanke på vilka førbættringar dom lyckats gøra i mikroarkitekturen vid øvergångarna.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

bekymret är att dom gett upp prestanda tronen.(vilket är synd med tanke på konkurrensen)
Utan satsar på låg & mellanklass tycker det skrivits spaltmeter om det.

I min mening ligger amd bra till i pris/prestanda. FX processorerna står sig bra i multitrådade applikationer. Till beräkningsservrar är de kompetenta. Amd tar marknadsandelar på just server och superdatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bulldozer vart en flopp, inte Intel dödaren som de flesta fanboys inklusive mig hoppades på. T.o.m jag som kört AMD cpu:s i typ 15 år gick över till intel för första gången, och jag ångrar det inte ett dugg.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Bulldozer vart en flopp, inte Intel dödaren som de flesta fanboys inklusive mig hoppades på. T.o.m jag som kört AMD cpu:s i typ 15 år gick över till intel för första gången, och jag ångrar det inte ett dugg.

Nej, jag säger det samma - har kört AMD mycket genom åren, men nu är det slut med det känns det som - oki, i HTPC och laptop då går det fortfarande, men inte till desktop burken- för slött och drar för mycket ström.

Permalänk
Medlem

Själv började jag med en Amd duron på 1Ghz om man bortser från 486 DX2 som var vår första dator. Sedan har det gått vidare på amd och skulle nog väldigt gärna ha uppdaterat till en sån denna gång också. Så tycker det är synd att de inte klarar av att hänga med i toppen men förstår nog varför. Så kanske får lov att bryta trenden och byta mot intel får se.

Permalänk

Well.. Jag köper AMD processorer då jag inte riktigt behöver den där extra styrkan.
Fungerar bra i flertrådat
Fungerar utmärkt i spel

Sedan när jag läste att Intels Sandy Bridge kan spionera på dig.. Jaa då blev Intel en big bad guy permanent för mig helt enkelt, höhö

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|