Hur fungerar ömsesidig uppsägningstid ?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar ömsesidig uppsägningstid ?

Jag blev anställd på Tranpenad bemanning för att börja jobba i Volvo fabriken i Torslanda för ungefär 3 veckorsedan.

Dock var det lite trassel i början med deras kollektivavtal så idag fick jag reda på att jag inte komma få jobba på Volvo tills dom har löst detta, vilket kan ta lång tid om jag förstod det rätt..

Så idag påbörjade Tranpenad min ömsesidiga uppsägningstid.

Dum som jag är så har jag inte kollat upp någonting hur detta fungerar..

Nu när jag har denna ömsesidiga uppsägningstiden så måste jag vara nåbar och att jag måste kunna vara beredd på att jobba i 2 veckor, Alltså måste jag vakna runt 6 och vara redo för att KANSKE jobba någon gång på dagen, om dom inte har ringt innan klockan 3 den dagen så ska jag inte jobba.
Men sen kan det ju hända att jag inte behöver jobba någonting om dom inte hittar någon som behöver en plats.

Det kan ju också bli så att jag får jobba på samma ställa nu i typ 3 dagar sen vill dom anställa mig och då får jag ju stanna kvar. Men just nu har jag ingen lust att vakna 6 varje morgon för att KANSKE jobba.

Jag har pratat med mina föräldrar och dom säger att om jag skaffar ett annat jobb som börjar tex nästa vecka så måste min chef på Tranpenad säga att det är OK.

Kan jag gå till min chef på Tranpenad nu och säga att jag säger upp mig och sedan är det inget mer med det?

Vad menas med den ömsesidiga uppsägningstiden ?
Har sökt runt mycket och hittar bara massor om vanlig uppsägningstid.

MVH Alex

Permalänk
Medlem

Du kan väl rimligen inte säga upp dig igen om du precis blivit uppsagd från arbetet?

Ömsesidig uppsägningstid innebär just att den gäller både i fallet där du själv säger upp dig och då arbetsgivaren ger dig sparken som i det här fallet.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Jag sade upp mig på jobbet för en tid sedan, för att byta jobb, då fick jag ta hänsyn till den uppsägningstiden vi avtalat om, även om jag kanske skulle vilja börja på mitt nya jobb tidigare, precis som min arbetsgivare hade fått låta mig stanna hela perioden om han gett mig sparken, detta för att skydda båda parter, arbetsgivare behöver tid för att hitta ersättare och arbetstagaren får en chans att söka annat jobb och att inte lida omedelbar ekonomisk konsekvens.

Sen kan ju arbetsgivaren säga - du får gå men jag ger dig lön för resten av uppsägningstiden om det passar företaget bra.

Får du lön under uppsägningstiden eller är du timanställd ?

Du har ju ändå ingått ett avtal om att arbeta där, ångrar man sig gäller uppsägningstiden oavsett hur det "känns".

Försök istället hoppas på att få jobbet och ansträng dig för att behålla det ? Det är inte helt lätt att få jobb !!!
Det är aldrig någon nackdel att ha jobbat med något, alla erfarenheter kan läggas på meritlistan, man kan befodras osv.

Vet flera som börjat "på golvet" och slutat inom chefsposter el liknande.. visst det tar några år men men..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du har alltså ett anställningsavtal där du är timanställd och får hoppa in och jobba vissa dagar och vissa inte, med kort varsel. Om du hittar ett annat jobb och din nuvarande arbetsgivare just nu inte har jobb åt dig så hade jag helt klart tagit det nya jobbet. Det är ju inte rimligt att de ska tvinga dig att avstå från ett jobb och gå hemma utan betalning för att de vill ha en teoretisk möjlighet att kalla in dig om de behöver. Kolla om avtalet verkligen gör dig skyldig att ta varje jobb de vill skicka dig på. Måste du inte ta det så är det ju inget problem, bara att ta ett annat. Är det ett bra jobb du får erbjudande om istället så ta det oavsett tycker jag. Risken att företaget försöker straffa dig tror jag är minimal men kolla med ditt fack (annars är det ju läge att gå med i facket nu så kan de hjälpa dig).

Edit: ja och ömsesidig uppsägningstid betyder ju rimligen att det är 2 veckor som gäller oavsett om det är du eller arbetsgivaren som säger upp avtalet. Ibland skiljer det så att arbetsgivaren har sex månader och du tre månader eller så.

Att stiga upp tidigt i ett par veckor tycker jag inte är nåt att gnälla om, sätt på P1 de brukar säga vettiga saker. Men att avstå från annat jobb är ju nåt helt annat.

Permalänk
Medlem

Du behöver väl inte gå upp klockan 6 varje dag bara för att de kan ringa? Du vaknar väl av telefonen om den ringer?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?