Windows 8 färdigt till sommaren, ute i oktober

Permalänk
Entusiast

Är det bara jag som känner att vartannat Windows-OS som släpps är dåligt?
Windows 95 var ju bra på sin tid och sen kom Windows2000 som inte var så bra men sen kom XP som slog igenom rejält och som jag själv älskade
men sen kom Vista och förstörde det igen men sen kom W7 som jag faktiskt tycker är ungefär lika bra som XP och nu kommer Windows 8 som jag själv tycker verkar lite meh :S

Edit: Glömde Windows 98 (det var faktiskt bra också)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ja visst känns det som det är lite inne att hata Win8 /Metro här! Även fast många inte har testat ens!

Jag får en sådan känsla att du inte testat Win8 alls faktiskt!

Jag kommer ihåg trådarna när win7 kom, och med titlar som "UAC vad är detta? går det att stänga av"

Det med Fermi vill jag inte ens kommentera!

Visst finns det en viss inlärningströskel i 8:an, och när man väl kommer över den, är 8:an väldigt snabbjobbat! Med mus & T-bord!! Så vad du menar kan jag inte förstå!

Trams. Klart jag har testat Windows 8, annars skulle jag väl inte skriva det heller? Jag har kört consumer Preview i en VM några veckor nu.

Sedan detta med UAC, det kom väl redan med Vista? Den positiva nyheten i Windows 7 var ju att fanskapet gick att stänga av helt och håller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Är det bara jag som känner att vartannat Windows-OS som släpps är dåligt?
Windows 95 var ju bra på sin tid och sen kom Windows2000 som inte var så bra men sen kom XP som slog igenom rejält och som jag själv älskade
men sen kom Vista och förstörde det igen men sen kom W7 som jag faktiskt tycker är ungefär lika bra som XP och nu kommer Windows 8 som jag själv tycker verkar lite meh :S

Edit: Glömde Windows 98 (det var faktiskt bra också)

Jo lite så är det. Därför tror jag MS kommer få det svårt med retailförsäljningen av Windows 8. De flesta entusiaster kommer hålla fast vid W7 tills "Windows 9" eller vad det kan tänkas heta kommer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Well, det känns som att Microsoft på riktigt har ansträngt sig för att få folk att hata Windows 8 minst lika mycket som Vista. Den personen som kom på att en dator faktiskt kan kontrolleras exakt likadant som en surfplatta borde inte få jobba med någon programvarudesign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De här trådarna påminner mig om när facebook byter design. Folk gapar, skriker, klagar och lovar dyrt och heligt att de aldrig ska använda skiten för att den nya designen är ful och helt oanvändbar. Protestlistor skrivs och grupper skapas.

Två veckor senare har alla glömt hur det såg ut innan och sedan upprepas allt nästa gång något ändras.

Facebook går självklart att byta ut mot designen på vad som helst. Det gäller även designen här på Sweclockers.

Jo, för på facebook kan man ju välja att köra den gamla designen.

Självklart ger folk till slut upp och tvingar sig att anpassa sig till något nytt när de inte har något val, det betyder inte att de anser att det nya är bättre. Jag tycker att Facebook var bra mycket trevligare för ett par versioner sedan. I princip det enda bra som tillkommit under de senaste uppdateringarna är liveflödet vid sidan, så inte huvudflödet blir sönderspammat av triviala småsaker.

Men nog om facebook, att köra saker fullscreen på en 16:9 23"-skärm är och har alltid i mina ögon varit totalt vansinnigt då man verkligen inte utnyttjar skärmytan fullt ut, och det är ju i princip detta som metro-UI-et går ut på. Det funkar dock skitbra för surfplattor och telefoner, där skärmen är mindre.

Visst finns det folk som är överdrivet rädda för nya saker, men så finns det även folk som tar det för långt åt det andra hållet. Man ska inte ändra radikalt på en grund som erkänt fungerar helt utan anledning, det är urkorkat på alla sätt och vis.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

innan jag har ett vettigt skäl att byta ifrån win7 så tänker jag inte byta fan jag väntade ju ifrån xp till win7 jag kan nog vänta på en ny vettig version igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pzyber:

Tja efter en hel del test så blir det inget köp om de inte förändrar det radikalt.
Kul att det kommer redan till sommaren iaf.

Metro måste gå att stänga av på desktop. Hittils tar det mesta längre tid att nå/utföra. Det ska gå undan när man sitter framför datorn så man får saker gjorda snabbt.

Jobbigt att behöva söka fram allt med söken för att det tar så lång tid att rota i metro efter grejerna (vissa hittar jag inte utan söken fast jag testkört länge). I Win7 och tidigare går det på något eller några få klick för samma saker. I Metro tar det "dubbelt eller trippelt" så lång tid om man vet vart man ska leta eller söker med söken.

Som tur är har de inte tagit bort toolbars iaf. Har P och S osv nere till höger på startmenyn där jag lagt genvägar till alla program och spel. Det är ett måste för att program/spel ska gå att starta snabbt. Något jag använt mig av sen Win98 när det kom med stöd för det.

Genvägar till höger om startmenyn? Du menar väl startknappen?

Skrivet av Ozzed:

Jag har då inte hört NÅGON som hatar Windows 7. Vista däremot har fått en hel del kritik, med rätta eftersom det är det sämsta som MS hasplat ur sig efter Windows ME

Men det finns alltid envist folk. Det finns ju t. ex folk som fortfarande hävdar att första generationens Fermi var stabil och bra.

Du snackar massa gojja! Vista är mer eller mindre ett Win7. Anledningen till att folk gav det så dålig kritik var att det då det släpptes inte fanns mogna drivrutiner till de flesta hårdvara.

Permalänk
Medlem

Skulle säkert köpt om dom skippat att lägga med desktop och anpassat metro mer/bättre (tillåtit mer anpassning). Tyvärr hade ju det krävt att alla program behövdes skrivas om men det hade varit bättre än denna jäkla skumma blandning.

Win8 känns inte som ett OS, utan som 2 OS som slåss mot varandra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

tänker inte byta...
jag stannar på xp

Visa signatur

i3 540, hd5570, 4gb, 60gb ssd, ga-p55-usb3
Sony Fw900
razer salmosa
6gv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Är det bara jag som känner att vartannat Windows-OS som släpps är dåligt?
Windows 95 var ju bra på sin tid och sen kom Windows2000 som inte var så bra men sen kom XP som slog igenom rejält och som jag själv älskade
men sen kom Vista och förstörde det igen men sen kom W7 som jag faktiskt tycker är ungefär lika bra som XP och nu kommer Windows 8 som jag själv tycker verkar lite meh :S

Edit: Glömde Windows 98 (det var faktiskt bra också)

Windows2000 var INTE ett dåligt OS!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Windows2000 var INTE ett dåligt OS!

Indeed. Bästa OS:et jag kört tror jag ^^

Permalänk
Medlem

Det finns ju också alternativ till windows 8, grundarkitekturen är desamma i vista, win 7, win 8 så troligen kommer nya DX till win 7 också eller kommer ganska enkelt anpassas till detta.
Sedan finns det Apple som tar vissa delar av IOS till OSX men utan att sabotera, även Linux flörtar med tablets också. och på ett mycket bättre sätt än win 8.

Kan bara se att MS kommer förlora på detta drag som det är nu, på desktopsidan, med skunkande marknadsandel som följd där.
På surfplattor och telefoner, tja jag har inga som helst planer på att skaffa nån windowsbaserad sådan, som bäst kanske dom får med lite tid (flera år) kanske 15-20% marknadsandel där, android och ipad, iphone kommer bli dom dominerande närmaste åren skulle jag tro.

Nokias "genidrag" att bara satsa på Windows i smartphones kommer stå dom dyrt skulle jag tro, och dom riskerar väl att gå under PGA det

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

sen kom XP som slog igenom rejält och som jag själv älskade

Det tog många år för XP att 'slå igenom', jag förmodar att du inte började använda XP förens SP2?

Permalänk
Avstängd

Ni verkar inte förstå att om man tar bort Metro i Windows 8 så blir det _INGENTING_ kvar. Desktopen är en app i Metro och laddas inte ens om du inte klickar på det.

Metro är Windows.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Finns inget jag vill ha i win 8. Det är bara ett os... Finns ingen anledning att köpa det då jag ändå sitter på win 7.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Får ju gratis Win 8 på msdnaa så blir nog att tanka in det på en virtuell maskin för att testa det. Gillar jag det så kör jag det nog dual boot.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ni verkar inte förstå att om man tar bort Metro i Windows 8 så blir det _INGENTING_ kvar. Desktopen är en app i Metro och laddas inte ens om du inte klickar på det.

Metro är Windows.

I så fall måste Microsoft gå tillbaka till ritbordet och börja om
Har en känsla av att man kommer börja skymta ett inte så dominerande microsoft under detta året, förutspår också en rent katastrofal vikande försäljning av windows 8 reatail, samt uppror bland OEM konsumenterna av datorer

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Metro, usch!
Nej, Windows 8, you can keep it.

Om Windows 8 kommer i oktober så kommer ju Ubuntu 12.10 samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Genvägar till höger om startmenyn? Du menar väl startknappen?

Jag menade såhär, en lista (toolbar), trycker på pilen vid S så kommer spelen upp som i det här fallet. Trycker jag på pilen vid P så kommer alla program upp osv
Hade de tagit bort den möjligheten så hade jag inte blivit glad.

Om det inte blir några förbättringar och man tillsist tvingas köra Win8 i någon situation (Win7 supportas till 2020) så får jag köra kontrollpanelen osv via A som är administratörs stuff

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Okej intressant, eller njah inte direkt.

Permalänk
Skrivet av LeafBox:

Inte bara en av de mest informativa kommentarerna (antal boksvätver vs kvalitet), utan äver rakt på sak och stämmer helt in på min åsyn med.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Vad finns det för fördelar med win8?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Time will tell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Vad finns det för fördelar med win8?

Läs här:

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1096717-varfor...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Jag tycker i alla fall att Windows 8 är den bästa och största förändringen sedan Microsoft gick från MS-DOS till Windows 95.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Desktopen är en app i Metro och laddas inte ens om du inte klickar på det..

Öh, jo. Skulle vara svårt att ladda alla autorun program annars, då det är explorer "aka desktop" som är ansvarig för att detta görs. Detta inkluderar ochså i många fall stöd program för hårdvara, som möss/touchpads och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av ErDraug:

Metro + off = jag uppgraderar

Skrivet av Thomaseron:

Som andra skrivit - kan man stänga av Metro så kanske.
Går det inte stänga av så blir det inget.

Jag tänker inte slänga ur mig några spydigheter men skulle du möjligen kunna utveckla varför du vill "uppgradera" till W8?

Till Vista fanns det åtminstonde Direct X X men vilka features gillar du med W8?

Permalänk

Alltså det var ett jävla rabalder när Win XP släpptes och blev först användbart efter SP3. Vista åkte ut efter ett halvår men i och med senaste uppdatering av dator var jag tvungen att installera Win 7 som förvisso fungerar väldigt bra när man slagit av Aero samt fått till ett klassiskt utseende och ett "normalt" aktivitetsfältet utan massa konstiga grupperingar till höger och vänster. Att man upplevde 20% bättre prestanda på att slå av allt lull lull bidrog ju ganska starkt också

Nä det blir nog Mac och OS X i framtiden som arbetsstation känns det som. Win 8 blir aldrig aktuellt för min del i alla fall, och när Windows Classic ser ut som Win 7 då har bägaren runnit över för längesen.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker i alla fall att Windows 8 är den bästa och största förändringen sedan Microsoft gick från MS-DOS till Windows 95.

Så övergången från FAT till NTFS var inget att jubla över då?
Jösses.......
DET var den bästa förändringen hittils. Tills nästa nya filsystem kommer och förändrar allt (NEJ det ligger INTE med i W8)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Öh, jo. Skulle vara svårt att ladda alla autorun program annars, då det är explorer "aka desktop" som är ansvarig för att detta görs. Detta inkluderar ochså i många fall stöd program för hårdvara, som möss/touchpads och tangentbord.

Nej. Jag citerar Microsoft:

"And if you want to stay permanently immersed in that Metro world, you will never see the desktop—we won’t even load it (literally the code will not be loaded) unless you explicitly choose to go there! This is Windows reimagined."

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/08/31/designing-for-m...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...