Att bli smutskastad på nätet, vad kan man göra?

Permalänk
Medlem

Att bli smutskastad på nätet, vad kan man göra?

Tja!

Jo, det ligger till som så att en farbror till mig har fått ett problem. Han äger ett fullt lagligt aktiebolag, exakt vad han pysslar med vill jag inte gå in på. På senare år har han fått ett problem, en person har börjat smutskasta honom och hans företag på nätet.
Så vitt jag har förstått är det en man som min farbror känner, och de har av någon anledning hamnat på dålig fot och mannen verkar ha bestämt sig för att förstöra för min farbror.

När man googlar min farbrors namn är de tre översta träffarna resultat från Flashback och några andra sidor, där han anklagas hej vilt för att vara en bluffare och en sol-och-vårare och lite allt möjligt, samma sak när man googlar på företagets namn.

Trådarna är fulla av inlägg av olika användare, som om jag har förstått det rätt samtliga ägs av denna man, och alla användare är avstängda och trådarna är låsta, men kvar.

För att inte dra onödig trafik till något av dessa sidor, och för att inte denna tråd också ska synas bland träffarna väljer jag att inte lämna ut namn på varken min farbror eller hans företag.

Detaljerna är lite oklara, jag vet inte mer än så här själv, men frågan är om det finns något man kan göra? Det finns ju företag som sysslar med sökoptimering, så hans egna sida kan hamna högst upp i stället, men det är ju ändå väldigt tråkigt att ha sån här skit bland sökträffarna. Det är ju givetvis rejält skadligt för företagets förtroende.

Permalänk
Medlem

Istället för att ge det bästa tipset, att strunta i det, så kan jag komma med något konkret du själv kan göra.
Skriv företagets namn här, eller på annan sida med goda medlemmar. Än bättre, skriv företagets namn på din egen sida eller annan hårt modererad sida där vem som helst inte får skriva vad som helst. Tala om sidorna med skitsnacket, låt bli att länka, se till att kompisar och du själv länkar till din sida.
Du har nu gett svar på tal och ingen kan käfta emot utan visst besvär. När kund söker på honom så kommer flera sidor av historien upp. Kund drar därefter slutsatsen att smutskastningen var just smutskastning ioma smutskastningen skedde på flashback, där smutskastaren/arna blev bannade, något som inte händer vilken smutskastare som helst.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Istället för att ge det bästa tipset, att strunta i det, så kan jag komma med något konkret du själv kan göra.
Skriv företagets namn här, eller på annan sida med goda medlemmar. Än bättre, skriv företagets namn på din egen sida eller annan hårt modererad sida där vem som helst inte får skriva vad som helst. Tala om sidorna med skitsnacket, låt bli att länka, se till att kompisar och du själv länkar till din sida.
Du har nu gett svar på tal och ingen kan käfta emot utan visst besvär. När kund söker på honom så kommer flera sidor av historien upp. Kund drar därefter slutsatsen att smutskastningen var just smutskastning ioma smutskastningen skedde på flashback, där smutskastaren/arna blev bannade, något som inte händer vilken smutskastare som helst.

Ja, min spontana reaktion var också att man helt ska strunta i det, men när jag sen testade googla och såg det tråkiga resultatet, som för övrigt inte verkar ändras, trådarna är uppemot ett år gamla, tänkte jag att man kanske ändå borde kolla vilka alternativ som finns.

Du ger ett bra förslag, men jag känner inte att jag för tillfället bör ta till några direkta åtgärder på egen hand utan att tala med min farbror och låta honom ta ställning.

Men jag är tacksam för ditt förslag Alakai! Om någon har fler förslag är det varmt välkommet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med förtal etc om man anmäler personen?
Företaget måste väl lida ekonomiskt av sådana här falska rykten som sprids med illvilja?

Permalänk

Prova att kontakta en Admin på flashback och förklara situationen, har faktiskt aning hur dem hanterar detta då dem förespråkar 100%-ig yttrandefrihet. Men det kanske är värt ett försök?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Nej det är inte han. Inte helt olikt dock. Fast riktigt så långt har det inte gått i det här fallet.