Vilken tablet, egentligen?

Permalänk
Medlem

Vilken tablet, egentligen?

Jag försöker bestämma mig för vilken tablet, eller surfplatta, jag ska köpa. De två givna alternativen är ju förstås Transformer Prime (eller Transformer Infinity, när den nu kommer) och iPad 3 (skriver iPad 3 för förståelsens skull). Andra alternativ är diverse sjutumstablets, så som Huaweis Mediapad, men ännu mer Googles Nexus-tablet eller ASUS sjutummare.

Egentligen vill jag ju köra Android. Men det känns verkligen som att de flesta företag som tillverkar Android-enheter i allmänhet har problem med sina produkter, och i ännu högre grad problem med sin kundservice. Rätta mig gärna om jag har fel, skulle verkligen vilja att detta var fallet. Men överallt ser jag folk som har problem med sina enheter, vare sig de är tillverkade av ASUS eller Samsung, eller om de släpps under Googles egna Nexus-brand. Ett annat problem jag ser är framtidssäkerheten. Titt som tätt hör man att tillverkarna slutar erbjuda uppdateringar för enheternas programvara.

Detta problem finns ju så klart hos Apple också, men det verkar inte alls vara i lika stor utsträckning. Hos Apple känns det som att allting på något vis är mycket säkrare. Detta är ju då antagligen på grund av det faktum att det endast finns tre olika varianter av deras tablets (med undantag för olika konfigurationer vad gäller lagringsutrymme och 3G/LTE:s varande eller icke-varande), medan det finns säker hundratals olika Android-tablets.

Hur ställer ni till det hela? Är det i allmänhet större problem med Android-enheter och deras support? Eller är det något jag inbillar mig.

Är det värt att köpa en Android-tablet i dagsläget? Eller är det bättre att vänta på någon möjlig framtida förändring i relationen mellan Googles Android och tillverkarna av enheterna?

Permalänk
Medlem

Jag kommer själv att köpa en iPad 3 direkt på lanseringsdagen. Men det endast för att min "kärring" ville ha en sådan och inte en Andriod-platta.

Jag själv hade tveklöst valt den nya Transformern. Google och Android lär ju inte bli mindre direkt..

Dockan med tangentbord och extra batteritimmar är fantastiskt. Likaså USB och SD-platser.

Fruntimmer och "märkesprylar framför funktionalitet"...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem

Jag är ju övertygad om att vilken tablet man föredrar inte är betingat av könstillhörighet, men men.

Det lutar åt Transformer Infinity, men det känns ändå som att den kommer ha svårt att mäta sig, om inte annat än kostnadsmässigt, mot iPad 3. Men fördelarna med Transformer Infinity är ju i och för sig rätt stora, med som du säger USB- och SD-platser. Och så klart tangentbordet som ger enheten brutal batteritid.

Men tillbaka till frågan. Hur står sig Android och enhetstillverkarna rent hårdvaru- och supportmässigt gentemot Apple och iPad idag?

Permalänk
Medlem

Kommer du se på film mycket så tänk på att ipad har 4:3 skärm.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag googlade runt lite och de flesta tycker att Apple's supporten är bra.
Men hur det är med andra företags supporter vet jag inte.

Hittade denna, den är från 2010 men kan vara bra att se:
http://www.idg.se/2.1085/1.297005/apple-bast-pa-support-for-t...

Permalänk
Medlem

Hårdvarumässigt är nog Infinity ganska lik iPad 3 förutom Retina displayen.

Som sagt, för och nackdelar finns det nog gott om oavsett plattform. Blir nog lite av ett personligt avgörande i slutändan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem

Min tablet filosofi är att den ska ersätta en laptop, därför tror jag stenhårt på windows 8.
Själv äger jag en asus transformer och älskar den, dock tog jag emot konceptet med öppna armar och har skapat mina behov och beroenden kring vad den kan erbjuda.

Innan jag skaffade min surfplatta använda jag farsans ipad och tyckte den var väldigt trevlig att surfa med i soffan. Mer än så använde jag den inte så kan inte utrycka mig mer.

Skulle jag köpt en platta idag hade de ju varit en transformer infinity men jag är såld på de konceptet.
Du behöver nog inte vara orolig för att android inte är framtidssäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Min tablet filosofi är att den ska ersätta en laptop, därför tror jag stenhårt på windows 8.
Själv äger jag en asus transformer och älskar den, dock tog jag emot konceptet med öppna armar och har skapat mina behov och beroenden kring vad den kan erbjuda.

Innan jag skaffade min surfplatta använda jag farsans ipad och tyckte den var väldigt trevlig att surfa med i soffan. Mer än så använde jag den inte så kan inte utrycka mig mer.

Skulle jag köpt en platta idag hade de ju varit en transformer infinity men jag är såld på de konceptet.
Du behöver nog inte vara orolig för att android inte är framtidssäkert.

Jag är också sjukt såld på Transformer-konceptet. En vän har en Transformer TF101 och är sjukt nöjd. Det är väl därför Transformer Infinity är en av de största kandidaterna.

Windows 8 tänkte jag inte ens på. Det är verkar ju också sjukt intressant. Ett alternativ kanske då kan vara att skaffa en billigare tablet nu någon gång snart (kanske Nexus-tableten som ryktas kosta omkring 2.000 kronor), och sedan köpa en dyrare tablet med Windows 8 on ARM när de kommer framemot hösten.

Jag är inte så orolig över att Android i sig inte är framtidssäkert, snarare är jag orolig över att tillverkaren av min tablet helt plötsligt ska släppa allt vad support heter för enheten.

Permalänk

Sjutummare tycker jag du ska kolla på *riktigt* ordentligt innan köp. Personligen tycker jag att de är för små; Det är mer "jättetelefon" än "smidig platta" tycker jag. Android eller IOS är bra båda två, men nya Ipadens skärm spöar det mesta har jag en känsla av... Om du ska kolla mycket på film så är en 16:9/16:10 bättre än iPad, som å andra sidan är bättre om du tänkt läsa mycket. Android drabbas kanske aningen mer av konstiga fel (alla ikoner försvinner från skrivbordet etc.) än iPad - är min erfarenhet i alla fall - men båda plattformarna är på det hela taget bra. Både IOS och Android känns rätt framtidssäkert, plattan lär bli ganska omodern innan IOS/Android blir det... Lycka till! Berätta vad du valde, när du har köpt den!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Aldrig fattat surfplatta med tangentbord
Bättre o köpa en bärbar med bättre prestanda.

Kör ipad som platta och är nöjd med det jag använder
Den till , surfa väder lite bank ärende osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av castensson83:

Aldrig fattat surfplatta med tangentbord
Bättre o köpa en bärbar med bättre prestanda.

Samma här. Visst, man kan anteckna snabbt i dugliga ordhanterare fast sen tar det ju stopp med nyttan känns det som.

En sak att tänka på är att app-utbudet till android-plattor är riktigt uselt. Ipad ligger låååångt före. Sen kan jag tänka mig att den nya skärmen är guld värd om man planerar att läsa mycket text på plattan. Skulle jag köpa en ny surfplatta själv så skulle jag köpt en Ipad.

Permalänk
Medlem

Ska du ha roliga apps, t.ex spel är det Ipad som gäller.

Jag menar varför att ha all kraft som finns i Prime om du inte kan använda den

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av castensson83:

Aldrig fattat surfplatta med tangentbord
Bättre o köpa en bärbar med bättre prestanda.

Kör ipad som platta och är nöjd med det jag använder
Den till , surfa väder lite bank ärende osv

Skrivet av rSon:

Samma här. Visst, man kan anteckna snabbt i dugliga ordhanterare fast sen tar det ju stopp med nyttan känns det som.

En sak att tänka på är att app-utbudet till android-plattor är riktigt uselt. Ipad ligger låååångt före. Sen kan jag tänka mig att den nya skärmen är guld värd om man planerar att läsa mycket text på plattan. Skulle jag köpa en ny surfplatta själv så skulle jag köpt en Ipad.

Varför ha tangentbord på en platta:
"Internett upplevelsen" blir komplett med ett tangentbord, det är mycket lättare att skriva in saker, man slipper dedär tangentbordet som poppar upp på skärmen när ska skriva in något och jag skulle aldrig orka göra detta inlägg om jag inte kunde skriva det på ett tangentbord.

En surfplatta är ljudlös och har väldigt mycke bättre batteritid än en laptop, den går att ha i knät utan att den blir varm, man kan alltid ha den på och den är lättare att dra med sig, behöver man inte de funktioner som bara win7/osX kan erbjuda finns det gott om anledningar att skaffa en surfplatta istället för laptop. Men behöver man office eller vill kunna spela PC spel så nej en transformer kan inte erbjuda detta.

En annan fördel är att man slipepr ha ett "fult" skydd till sin transformer, skärmen skyddas så som på en laptop och alla konstiga sätt som skydden används för att vinkla surfplattan rätt och stå stadigt (vilket inget skärmskydd jag tycker fixar bra) klara man galan precis som en laptop, den står stadigt i vilket unerlag som hälst.

Angående appar.
Jag tvivlar inte på att iOS har många fler appar för tablets, men de finns gott om unerhållning ändå, Heroes 2 är min favorit (fungerar med stöd för mus även!) sen kan man fixa en rad emulatorer, jag har snes, n64 och psx. så nog finns det underhållnign alltid, går utmärkt att koppla in handkontroll. Finns även en del fina appar men jag tror allt som finns för android även finns på iOS.

Permalänk

Skriver det här på en iPad 2 just nu. Att skriva på skärmtangentbordet fungerar mycket bättre än jag trodde. Skaffade en i helgen eftersom det var så himla bra pris. Man behöver inget externt tangentbord, det inbyggda fungerar hur bra som helst. Jag köpte ett externt, eftersom jag trodde skärmtangentbordet skulle vara jobbigt att skriva på, men det visade sig vara det externa som var jobbigt... Har hittills skrivit ett tiotal protokoll i Pages och lite inlägg på olika sidor - funkar utmärkt.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!