Tok för varmt 7970, hjälp med ny kylare!

Permalänk
Medlem

Tok för varmt 7970, hjälp med ny kylare!

Hej!
Jag har kört nu någon vecka med mitt XFX 7970 BE (referenskylare-.-)
Och i början körde jag bara med fläkten på 35%, kollade aldrig tempen riktigt noga...
Men nu idag när jag spelade tänkte jag kolla lite så jag startade LoL körde i 1 timme. Och fläkten är på 35% så klickar jag upp tempen i Cataclysm controler ( CCC va?) och ser att tempen är på 92grader... Blir ju rädd och drar upp fläkten direkt på 100% (då lät det!) men då sjönk tempen ner till 70grader efter 2minuter... Men satt ner fläkten på 50% och spelade klart gamet (15min) så kollar jag tempen ingen, då är den upp i 80grader? Laddade ner HWmonitor (tror ja det heter) och tänkte om det var fel med CCC, men spelade 20min till CSS då, och då kollar jag båda två och då är tempen uppe i 80grader i 50%fanspeed.
Vad kan vara fel?
Tänkte om det var varmt i datorn först men kollade tempen på CPU (mellan 31-36 grader bara) och på moderkortet(29-35 grader) någon som vet vad felet är? Och ge tips på andra kylare till det, för klarar inte av ljudnivån över 40%....
Ursäkta stavfel och andra fel.... Sitter på mobilen och är arg på det j*vla kortet...
Tack på förhand!

Permalänk

Dom blir varma korten och dom ska klara över 100C. Köper men bland det värsta i grafikkort får man nog leva med att det låter oxå tyvärr.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Dom blir varma korten och dom ska klara över 100C. Köper men bland det värsta i grafikkort får man nog leva med att det låter oxå tyvärr.

Kompisens gigabyte 7970 låter på 50% fan speed lika mycket som mitt på 20%... Och då kyler hans lika bra som mitt på 100%...

Sen om det klarar temps på 100grader är 92grader inte långt ifrån.... Och tänk då spelade jag LoL.... Det är typ minst krävande spelet som finns nästan iallafall:/
Ska testa crysis imorn i 1 timme och se om skiten smälter...

Permalänk
Medlem

modda på en antec 620?

Permalänk
Medlem
Skrivet av k-tuning:

modda på en antec 620?

Såg att man kan göra det, men hur blir det med Vramkylningen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Såg att man kan göra det, men hur blir det med Vramkylningen då?

fixa vattenkylning så kommer du inte ha problem med det..

Visa signatur

CM Cosmos II | Msi Big Bang Xpower II | I7 3960x @ 4.60 vattenkyld | 4Way GTX 680 @ stock | 32GB Corsair Dominator Gt 2000MHz | 4x OCZ Vertex 3 @ raid0 + 8tb Caviar Black | Dell U3011
Xtreme Eyefinity Galleri http://www.sweclockers.com/galleri/8871-xtreme-eyefinity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acco22:

fixa vattenkylning så kommer du inte ha problem med det..

Om du bjuder... Nej men är student så min inkomst är ett studiebidrag... Fast är inte så insatt i det med vatten, har fått för mig att det kostar rätt mycket? Vad kostar det med allt för kyla bara grafikkortet? För har bra CPU kylare redan.

Permalänk
Medlem

Vill du tävla om vem som har varmast kort, sitter på ett 480

Joke aside, att det kort är dyrare kan bero på mycket. Du kanske har sämre kabeldragning i ditt chassi? En fläkt som är riktad lite annorlunda? Sen kan du alltid ha ett måndags ex också, men det tror jag inte. Se om du kan kolla över hur luften går i ditt chassi lite, tror att det kan hjälpa en del, se också till att det inte sitter massa skit i luftfiltret och annat.

Edit:

Läste nu igenom vad det var du faktiskt skrev. Jag tycker att innan du byter kylare så ska du testa att göra det jag skrev ovan, checka fläktar, har du 2 i fronten osv. Om du får ett fint luftflöde genom burken så kan det som sagt hjälpa en del.

Sen så går high end korten oftast väldigt varmt så stock kylare brukar alltid behöva låta en del.

Sen att byta kylare själv brukar bryta garantin? Vet inte riktigt hur det är med det där.

Skrivet av Acco22:

fixa vattenkylning så kommer du inte ha problem med det..

Mr.$ Såg din dator i galleriet! Vilket monster Vatten brukar tyvärr vara väldigt dyrt

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Vill du tävla om vem som har varmast kort, sitter på ett 480

Joke aside, att det kort är dyrare kan bero på mycket. Du kanske har sämre kabeldragning i ditt chassi? En fläkt som är riktad lite annorlunda? Sen kan du alltid ha ett måndags ex också, men det tror jag inte. Se om du kan kolla över hur luften går i ditt chassi lite, tror att det kan hjälpa en del, se också till att det inte sitter massa skit i luftfiltret och annat.

Mr.$ Såg din dator i galleriet! Vilket monster Vatten brukar tyvärr vara väldigt dyrt

Hans dator=porr...
Har det i ett R3 chassi, har 3 fläktar i och alla fläktar är på full rulle, tänkte om det kan vara något med min CPU kylare att den blåser halvvarm luft på kortet? Kylaren är en silver arrow med lite små moddad fläkt för att kunna ha in en tunnare sidofläkt senare. Kanske ska köpa en sån och testa ha den riktad mot grafikkortet?

Permalänk
Medlem

men modda på en 620 den kostar 400:- och ha kvar fläkten på kortet + "plattan" som täcker vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Hans dator=porr...
Har det i ett R3 chassi, har 3 fläktar i och alla fläktar är på full rulle, tänkte om det kan vara något med min CPU kylare att den blåser halvvarm luft på kortet? Kylaren är en silver arrow med lite små moddad fläkt för att kunna ha in en tunnare sidofläkt senare. Kanske ska köpa en sån och testa ha den riktad mot grafikkortet?

Men hur är fläktarna i chassit? Du har inte alla på insug typ, eller massa skit i dammfiltren. Sen som några andra också har skrivit så är inte 92 grader så varmt. Min kylare brukar rulla upp mot 70% till och med 90% när jag sitter och spelar BF3, men då sitter jag också på ett rejält överklockat 480.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men hur är fläktarna i chassit? Du har inte alla på insug typ, eller massa skit i dammfiltren. Sen som några andra också har skrivit så är inte 92 grader så varmt. Min kylare brukar rulla upp mot 70% till och med 90% när jag sitter och spelar BF3, men då sitter jag också på ett rejält överklockat 480.

Har dom som "standard" i chassit ett fractal design R3. Borde ju märka det på tempen i CPUn och moderkortet om dom var åt fel håll:/ men ska kolla det imorn så inte dom har monterat någon fläkt fel eller så... (alla kan göra misstag)
Men var Lixom i CSS i 30min kommer jag upp i 90grader... Det är inte ens krävande ju... Tex mitt gamla tror det heter gt6900 eller så typ 5-4år, var tyst som en mus och var svalt som attan... Men blir väll såhär när man byter upp sig...

Permalänk
Medlem

Referenskylaren på 7970 är under all kritik, galen ljudnivå och kyler halvtaskigt.
Jag köpte ett aftermarketkort (Gigabyte med Windforce) och jävlar vilken skillnad! Så här ska det vara känner man direkt redan vid uppstarten

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Referenskylaren på 7970 är under all kritik, galen ljudnivå och kyler halvtaskigt.
Jag köpte ett aftermarketkort (Gigabyte med Windforce) och jävlar vilken skillnad! Så här ska det vara känner man direkt redan vid uppstarten

Jo men dom hade inte någon inne när jag köpte det här, finns knappt nu heller:/
Sen en till fråga? Är Asus/gigabytes eftermarknadskylare från tex 6000serien lika dana som 7970is? För borde gå att få tag i begagnade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Jo men dom hade inte någon inne när jag köpte det här, finns knappt nu heller:/
Sen en till fråga? Är Asus/gigabytes eftermarknadskylare från tex 6000serien lika dana som 7970is? För borde gå att få tag i begagnade?

Men när du ligger i 90 grader, vad har du för fläktspeed på kortet då ?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jag sitter just nu och skriver på här och har 44% fläkt, det låter ingenting men kortet ligger trots det på 44 grader. Men som sagt så har jag ett väldigt överklockat kort så det går lite varmare.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men när du ligger i 90 grader, vad har du för fläktspeed på kortet då ?

Ca 40%, men körde på 100% och låg på ca 70grader lol i 15min...
När jag bara är på typ Skype, FB och så ligger jag på 45-50grader i 35%fan,
Men ska testa lite olika grejer med fläkten och kolla sakerna lite extra nog imorn! Tack du!

När jag är har fläkten över 40% är det omöjligt att inte ha headset på sig, låter förfärligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Ca 40%, men körde på 100% och låg på ca 70grader lol i 15min...
När jag bara är på typ Skype, FB och så ligger jag på 45-50grader i 35%fan,
Men ska testa lite olika grejer med fläkten och kolla sakerna lite extra nog imorn! Tack du!

När jag är har fläkten över 40% är det omöjligt att inte ha headset på sig, låter förfärligt...

Då kanske du är lite ljudkänslig, eller så har du datorn precis bredvid dig vad vet jag! Men ja kolla lite på det så ska vi se om det löser sig! Hoppas du får ner ljudnivån

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Låter som något är riktigt fel. Referenskylaren är enligt mig helt okej. I krävande spel kommer jag aldrig över 80 grader, och kör fläktarna på auto. Kommer som mest upp i 35-40%, och stör mig inte på ljudet även om man helt klart hör dem.
Har läst igenom tråden men kan har missat det så frågar ändå; Kör du någon överklockning?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Kolla in Artcic's, dom vart väl förbannade om man kallade dom för Arctic Cooling eller hur var det nya kylare

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASUS 7970, med ASUS drivrutiner och de reglerar fläkten annorlunda är AMD's standard CCC. När jag spelar så går fläkten på 50% och låter realtivit mycket, inte överdrivet men så det hörs iaf, då ligger min temp på mellan 60-65c. När jag hade AMD's standard drivrutin från deras hemsida så gick fläkten alltid på 40% och då låg tempen på 75-80c.

Det finns att köpa annan kylning till detta kort och det kommer nog sänka din temp rejält.
http://www.nordichardware.se/nyheter/71-graphics/44990-ny-kyl...

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paprikan:

Om du bjuder... Nej men är student så min inkomst är ett studiebidrag... Fast är inte så insatt i det med vatten, har fått för mig att det kostar rätt mycket? Vad kostar det med allt för kyla bara grafikkortet? För har bra CPU kylare redan.

Bra att köpa ett 7970 dådå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Låter som något är riktigt fel. Referenskylaren är enligt mig helt okej. I krävande spel kommer jag aldrig över 80 grader, och kör fläktarna på auto. Kommer som mest upp i 35-40%, och stör mig inte på ljudet även om man helt klart hör dem.
Har läst igenom tråden men kan har missat det så frågar ändå; Kör du någon överklockning?

Har Black edition kortet (därför det kostade 50kr mer och var det enda som fanns inne)
Så är klockat till 1000mhz istället för original tror jag. Ska testa klocka ner det till typ 950mhz och se hur det funkar då...
Jo har läst av flera att den kylaren orginal är rätt så bra... Men ska testa imorn som sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Har Black edition kortet (därför det kostade 50kr mer och var det enda som fanns inne)
Så är klockat till 1000mhz istället för original tror jag. Ska testa klocka ner det till typ 950mhz och se hur det funkar då...
Jo har läst av flera att den kylaren orginal är rätt så bra... Men ska testa imorn som sagt!

Kolla vad spänningen ligger på under belastning. Låter som att kortet får på tok för hög spänning!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Kolla vad spänningen ligger på under belastning. Låter som att kortet får på tok för hög spänning!

Okej, vad ska spänningen ligga på? Tänkte om det var något fel med kylpastan att den har fått för mycket eller för lite? Men såg att man bryter garantin om man tar upp den... Känns onödigt om det är bara något annat fel... Men ska kolla imorn! Hör av mig Då och tar en Sreenshot på alla temps och klock och sånt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Bra att köpa ett 7970 dådå.

Orkar inte ta den diskussionen nu.

Permalänk
Medlem

Du kommer aldrig komma under 40% med referenskylaren och samtidigt att hålla GPUn tillräckligt sval. Jag har 3x 200mm fläktar som kylde mitt förra referenskort och det gick upp i 45-50% vid BF3 (82 grader) och Syndicate (85 grader). Har man lite krav på ljudnivå så blir man riktigt besviken på 7970 referenskylare.
Jag tycker du ska byta in ditt kort eller köpa en Arctic Accelero Xtreme 7970.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Du kanske har taskig kabel dragning? tex att alla kablar ligger som ett ormbo och blockerar från insugs fläktarna.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Men såg att man bryter garantin om man tar upp den... Känns onödigt om det är bara något annat fel... Men ska kolla imorn! Hör av mig Då och tar en Sreenshot på alla temps och klock och sånt:)

Om du har garanti kvar, och fläkten är dålig kan du väl lämna in den?

En temp på 92 grader låter för högt även om de är byggda för att tåla. I Swecs test ligger maxtempen på HD 7970 på 76 grader. Och i det testet skrev de;

Citat:

Det bör dock nämnas att det ser ut att finnas utrymme för förbättringar. När grafikkortet plockades isär för fotografering och sedan monterades ihop igen noterades stora skillnader. Temperaturen under full belastning sjönk från 76 till 66 grader, vilket troligtvis beror på ny och möjligtvis bättre applicerad kylpasta än det ursprungliga.

http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Det sista där är nog det jag skulle rekommendera som absolut snålaste lösning, men som sagt garantin försvinner då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Hej!
Jag har kört nu någon vecka med mitt XFX 7970 BE (referenskylare-.-)
Och i början körde jag bara med fläkten på 35%, kollade aldrig tempen riktigt noga...
Men nu idag när jag spelade tänkte jag kolla lite så jag startade LoL körde i 1 timme. Och fläkten är på 35% så klickar jag upp tempen i Cataclysm controler ( CCC va?) och ser att tempen är på 92grader... Blir ju rädd och drar upp fläkten direkt på 100% (då lät det!) men då sjönk tempen ner till 70grader efter 2minuter... Men satt ner fläkten på 50% och spelade klart gamet (15min) så kollar jag tempen ingen, då är den upp i 80grader? Laddade ner HWmonitor (tror ja det heter) och tänkte om det var fel med CCC, men spelade 20min till CSS då, och då kollar jag båda två och då är tempen uppe i 80grader i 50%fanspeed.
Vad kan vara fel?
Tänkte om det var varmt i datorn först men kollade tempen på CPU (mellan 31-36 grader bara) och på moderkortet(29-35 grader) någon som vet vad felet är? Och ge tips på andra kylare till det, för klarar inte av ljudnivån över 40%....
Ursäkta stavfel och andra fel.... Sitter på mobilen och är arg på det j*vla kortet...
Tack på förhand!

Två ord: Arctic Cooling. Att byta till arctic coolings kylare fick min 6970 att gå från jetplan till ninja, sänkte temperaturerna från 80-90 grader i full load till >70 och idle gick från ca 50 till >30 (får se hur det blir framåt sommaren) och sänkte temperaturen i mitt lilla 4 kvadrats rum från ångbastu till normala tems ^^

Kort och gott: Arctic coolings lösning för 6970 sänkte alla temps och sänkte ljudnivån till det (i princip) lägsta man kan uppnå utan passiv kylning (mina gentle typhoon låter betydligt "högre" på 100%). Deras lösning för 7970 har ännu mer heatpipes och är lite dyrare men jag förväntar mig inget sämre av den ^^ Kylflänsar till vram och allt annat du kan tänka dig ingår de ända nackdelarna är att kylningen är längre än kortet (du måste ha plats), det kostar en del (men om man e inne på vattenkylning så blir det ungefär samma pris) och att du bryter garantin på ditt kort när du installerar kylaren.

Hoppas det här hjälper dig! Jag råder dig att köpa arctic coolings kylare för din varma högljudda 7970!

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!