Tips på små pill man kan hålla på med i hemmet?

Permalänk
Medlem

Tips på små pill man kan hålla på med i hemmet?

Tja folket de är så att jag har de jobbigt just nu i hemmet och jag måste få tankarna på annat nu.

jag är intresserad av att pilla med massa smått å löda, explora massa tekniska prylar etc. försöka laga och sådant.

T.ex. jag har lekt med lasrar från DVD spelare nu lött och haft mig med dom, så jag undrar om ni har tips på något kul med kretskort att man löder sladd dit & hit så kanske en lampa lyser ^^

vad vet jag?

kan man komma billigare undan genom att köpa 5 st led lampor, seriekoppla dom ist. för köpa en led-slinga t.ex.
ghetto mods som flickvännens kylplatta från Ikea för 30kr sedan egen fläkt under, jah vad som helst!

trixa med högtalare etc. inget dyrt utan lätt kul som man kan sitta fixa med.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

En blinkar-i-takt-med-musiken (namnet undviker mitt minne just nu) led-remsa skulle kunna vara något. Kostar inte mycket, lagom komplicerad lödning och ritningar finns på nätet.

Vill du lägga lite mer pengar och gillar högtalare så kan du bygga två små monitorer med bredbandselement med tillhörande hemmabyggda förstärkare. Kostar väll runt 800 pga dyra fraktkostnader och kan ge väldigt bra ljud.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

I somras tejpade jag ihop en liten stereo med, jag ska inte säga bra, men väldigt förvånansvärt okej ljud. Allt detta m.h.a:
kartong,
gaffatejp,
ett par gamla IBM datorhögtalare (säkert från typ -93)
några batterihållare från diverse apparater,
lite mer tejp
och en och annan sladd.
Lite tidningspapper användes också för att få sakerna på plats i lådan. Sånt tycker jag är kul, slängde ihop det på 20 min. Behövde precis som du - få tankarna på annat håll - så jag rotade lite i min "bra-att-ha"-låda.

Fixade också en liten axelrem till den, kalasbra på festival. Dock tog den stryk av lite fukt (den blev rätt så misshandlad), elektroniken (och membranen) klarade sig däremot utmärkt, bara kartong som blev lite skev.

Dissikerade skiten nu ikväll, och ska bygga mig en partylåda med UV-leds och annat kul jag hittade här hemma, om jag har tråkigt nån kväll (natt) vill säga. (är väldigt imponerad av IBM-högtalarna och -stärkaren faktiskt, med en ny låda kommer det låta mkt bättre)

Annars kan du ju bygga en Stirling-motor, det verkar kul. http://www.youtube.com/watch?v=X2qssmxA82U

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Hehe, den va cool Stirling-motorn

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

En blinkar-i-takt-med-musiken (namnet undviker mitt minne just nu) led-remsa skulle kunna vara något. Kostar inte mycket, lagom komplicerad lödning och ritningar finns på nätet.

Vill du lägga lite mer pengar och gillar högtalare så kan du bygga två små monitorer med bredbandselement med tillhörande hemmabyggda förstärkare. Kostar väll runt 800 pga dyra fraktkostnader och kan ge väldigt bra ljud.

ledremsa saken skulle inte va fel, inte så värst svårt heller, vet vad du menar exakt.
menar du att bygga hemma förstärkare också? ;O

Skrivet av Xburk:

I somras tejpade jag ihop en liten stereo med, jag ska inte säga bra, men väldigt förvånansvärt okej ljud. Allt detta m.h.a:
kartong,
gaffatejp,
ett par gamla IBM datorhögtalare (säkert från typ -93)
några batterihållare från diverse apparater,
lite mer tejp
och en och annan sladd.
Lite tidningspapper användes också för att få sakerna på plats i lådan. Sånt tycker jag är kul, slängde ihop det på 20 min. Behövde precis som du - få tankarna på annat håll - så jag rotade lite i min "bra-att-ha"-låda.

Fixade också en liten axelrem till den, kalasbra på festival. Dock tog den stryk av lite fukt (den blev rätt så misshandlad), elektroniken (och membranen) klarade sig däremot utmärkt, bara kartong som blev lite skev.

Dissikerade skiten nu ikväll, och ska bygga mig en partylåda med UV-leds och annat kul jag hittade här hemma, om jag har tråkigt nån kväll (natt) vill säga. (är väldigt imponerad av IBM-högtalarna och -stärkaren faktiskt, med en ny låda kommer det låta mkt bättre)

Annars kan du ju bygga en Stirling-motor, det verkar kul. http://www.youtube.com/watch?v=X2qssmxA82U

haha radio behövs inte fast man kanske kan göra en bara for fun fast då hellre en "ordentlig" i sådana fall.
Stirlingmotorn kan va ett roligt pill moment men.. jag ser inget man kan göra me den :S en fläkt som "blåser" ?
vad driver du högtalarna med egentligen? delar fr. en annan radio/cd spelare?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

ledremsa saken skulle inte va fel, inte så värst svårt heller, vet vad du menar exakt.
menar du att bygga hemma förstärkare också? ;O

haha radio behövs inte fast man kanske kan göra en bara for fun fast då hellre en "ordentlig" i sådana fall.
Stirlingmotorn kan va ett roligt pill moment men.. jag ser inget man kan göra me den :S en fläkt som "blåser" ?
vad driver du högtalarna med egentligen? delar fr. en annan radio/cd spelare?

Min första tanke med Stirling-motorn var att man kan sätta en fläkt på den bara för att kunna säga: "Det är lite varmt härinne, jag ska bara tända ett ljus". Jag vet, den är dålig....

De här IBM-högtalarna är alltså högtalare plus en simpel förstärkare som drivs av 12v och har en vanlig 3,5mm teleplugg (hörlurskontakt) input. (fast den funkar nästan lika utmärkt på 5 volt också, och har man inte högsta volym drar den så pass lite ström att man kan driva den med USB )

Så den drivs m.h.a. några AA-batterier och så kan man koppla in mobil/mp3/liknande.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

skaffa en rasperry Pi och gör något häftigt , en musikspelande robot

Permalänk
Medlem

Hej.

Tänkte tipsa om elfa, dom har en massa mer eller mindre roliga/intressanta byggsatser till riktigt bra priser

Köp en och försök implementera i en annan byggsats.
Köp en billig förstärkare och bygg ett eget "highpower" slutsteg.
Kolla runt lite bland byggsatserna och försök bygga något liknande själv med överblivna saker hemifrån.
Köp en massa lösa komponenter (förvånansvärt billigt) och försök bygga någon av byggsatserna.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20551

Själv så håller jag själv på med lite laserbyggande, håller på att löder ihop egna drivkretsar till dioderna.
Finns många bra guider på nätet, samt att man lär sig ganska bra vad specifika komponenter gör

Hoppas du fick lite tips, och lycka till med byggandet

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong