Permalänk
Hedersmedlem

Snabbmat, vilken ska man välja?

Ibland räcker inte tiden eller motivationen att laga mat och då kommer såklart snabbmaten in i bilden.
Är själv ganska förtjust i Subway, upplever det som fräscht och nyttigt samt det smakar hyfsat bra.

Hur nyttigt är det egentligen mot de andra alternativen som McDonalds, BK och liknande?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Ibland räcker inte tiden eller motivationen att laga mat och då kommer såklart snabbmaten in i bilden.
Är själv ganska förtjust i Subway, upplever det som fräscht och nyttigt samt det smakar hyfsat bra.

Hur nyttigt är det egentligen mot de andra alternativen som McDonalds, BK och liknande?

Snabbmat är väl helt ok om man skippar de allra onyttigaste delarna, när jag äter på mcdonalds eller liknande (vilket är ganska sällan) så tar jag minimorötter istället för pommes och cola light eller vatten att dricka.

Angående subway så kan man se näringsinnehållet för alla deras mackor på deras svenska hemsida, för steak and cheese ser det ut så här för en 15 cm:

Kalorier 326
Total fetthalt (g) 8,4
Mättat fett (g) 4,6
Kolhydrater (g) 41,8
Kostfiber 3,2
Socker (g) 7,1
Protein (g) 22,1
Natrium (g) 0,7

vilket jag tycker ser helt ok ut om det krisar, två sådana efter träning, 650 kcal och 44 g protein sitter fint, men då skippar jag kakan och dricker vatten till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Graniz:

Snabbmat är väl helt ok om man skippar de allra onyttigaste delarna, när jag äter på mcdonalds eller liknande (vilket är ganska sällan) så tar jag minimorötter istället för pommes och cola light eller vatten att dricka.

Angående subway så kan man se näringsinnehållet för alla deras mackor på deras svenska hemsida, för steak and cheese ser det ut så här för en 15 cm:

Kalorier 326
Total fetthalt (g) 8,4
Mättat fett (g) 4,6
Kolhydrater (g) 41,8
Kostfiber 3,2
Socker (g) 7,1
Protein (g) 22,1
Natrium (g) 0,7

vilket jag tycker ser helt ok ut om det krisar, två sådana efter träning, 650 kcal och 44 g protein sitter fint, men då skippar jag kakan och dricker vatten till.

Det såg ju inte allt för tokigt ut. Synd att vi inte har någon Subway inne i centrala Gävle längre. Själv kör jag på donken om det verkligen krisar. Inte för att det är nyttigare än något annat, men de har energiinnehållstabellerna lättillgängliga så det är bara att knappa in i ShapeUp Club på mobilen, så vet jag om jag ska ta bussen eller cykeln hem ;).

Annars så brukar jag se till att ha extra matlådor, både hemma, på huvudkontoret i centrum och ute hos kunden. På så vis brukar jag kunna undvika spontana lat/hunger-infall att käka skräpmat.

Waynes Coffee har goda sallader. Men med tanke på att man ofta får vänta 10-15 minuter, att det är snordyrt och att man ibland vill ha något varmt i sig, så brukar andra alternativ få företräde, tyvärr. För gott, det är det

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Hos bugermakarna är det såserna, dipperna, pommes och läsken som sänker måltidens nyttighetsfaktor. De säljer ju faktiskt hamburgarna som "o-nyttiga". Detta gäller till vis mån också SubWay, men jag gillar Wendys och de lokala kebaberiet, standard lunch varje dag. Rekommenderar detta för motivationen

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Entusiast

Subway är ok om man hoppar all dressing och ost. Kör deras kycklingmacka ibland när det kör ihop sig. Man får ju hyfsat med grönsaker och lite kyckling i alla fall och hoppar man ost och dressing är det inte överdrivet mycket fett.

Annars är jag svag för sushi.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ät inte bröd iaf.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Dra på med en rktigt maffg kebapizza, vitlök starksås och pommes på.
Då jäflar snackar vi mumma

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Hos bugermakarna är det såserna, dipperna, pommes och läsken som sänker måltidens nyttighetsfaktor. De säljer ju faktiskt hamburgarna som "o-nyttiga". Detta gäller till vis mån också SubWay, men jag gillar Wendys och de lokala kebaberiet, standard lunch varje dag. Rekommenderar detta för motivationen

Wendys är så jävla gott. Har dock bara ätit där en gång. Var nog den godaste hamburgaren jag har käkat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Hos bugermakarna är det såserna, dipperna, pommes och läsken som sänker måltidens nyttighetsfaktor. De säljer ju faktiskt hamburgarna som "o-nyttiga". Detta gäller till vis mån också SubWay, men jag gillar Wendys och de lokala kebaberiet, standard lunch varje dag. Rekommenderar detta för motivationen

wth finns wendys i sverige?

Åt där i usa ett par gånger, var mumma.

Permalänk
Medlem

Ska man käka hyffsat nyttigt på donken så kolla på kycklingburgarna.
Prime Chicken som är kampanj nu t.ex ligger på:

Per portion om ca 214g
Energi (kcal) 400
Protein (g) 23
Kolhydrater (g) 43
Socker (g) 5
Fett (g) 14
Fett mättat (g) 2
Fibrer (g) 5
Salt (g) 2.1

Tillsammans med morötter eller äpplen och valfri sockerfri dricka så är det inte orimligt onyttigt och den burgaren är iaf enligt mig riktigt god, speciellt om man ber om lite lök på den också

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

wth finns wendys i sverige?

Åt där i usa ett par gånger, var mumma.

Jag blandade faktiskt ihop namnen. Jag tänkte på Mandy's. En restaurang i Älvsered som har en amerikansk 50-tals tema. Dom gör så oerhört bra hamburgare så det inte är sant. Ligger ca 2 mil ifrån Gekås så om ni är där så måste ni käka på Mandy's. Dom har nog dock bara öppet på somrarna.
http://www.mandysdiner.se/

Visa signatur
Permalänk

Ta det ställe som man känner för, men välj rätt därefter och skippa dricka innehållande många kalorier. Då blir man dessutom nöjd och belåten på köpet.

Jag tycker t.ex. att alla större hamburgerkedjor i sverige har nyttigare rätter för den som efterfrågar detta. Pomfrites till en hamburgare ska sedan självklart bytas ut emot morötter , äpple etc.

*edit*
Jag tycker ett fel många gör är att de är för extrema när de räknar kalorier, en kalori hit eller dit gör knappast någon större skillnad. Utan köp det som man tycker är gott för tillfället (mer förnuft vald ett hälsosamt alternativ), så att man inte behöver ha något extra som en chokoladkaka eller något som extramål.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Nivity:

wth finns wendys i sverige?

Åt där i usa ett par gånger, var mumma.

Fuuuuuu, förstår också att du vill a WENDYS i sverige, och det finns inte.
Enda i europa http://wendys.ru/
Menade självklart också något annat, Sandys, men the point is the same. Chillar vid resturangen vid Odenplan var och varannan dag. Men hade ju velat se wendys i sverige

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Händer att man köper sig en minipizza för 14-15kr i afärren och äter på lunchen. Billigt och gott. Sen hur nyttit det är är ju en sak. men antar att man jobbar bort det rätt så fort

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

En frisco, kanske inte det nyttigaste, men utan tvekan det godaste man kan få tag i hos max.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Snabbmat, vilken ska man välja?
Något som jag tycker man pratar rätt så lite om i snabbmats kretsar, och en rätt som är grymt underskattat, det är väl korv med bröd.
Så enkelt, och så ruggigt gott.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Snabbmat, vilken ska man välja?
Något som jag tycker man pratar rätt så lite om i snabbmats kretsar, och en rätt som är grymt underskattat, det är väl korv med bröd.
Så enkelt, och så ruggigt gott.

Tummen upp för det!
Speciellt i större städer där man kan få lite bättre korv än den man får hos den närmaste korvmojjen.
Här i Götet har de ju delikatesskorvställen. Serveras ofta i french hot dog bröd. Billigt som satan dessutom (35-45 kr)

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Tummen upp för det!
Speciellt i större städer där man kan få lite bättre korv än den man får hos den närmaste korvmojjen.
Här i Götet har de ju delikatesskorvställen. Serveras ofta i french hot dog bröd. Billigt som satan dessutom (35-45 kr)

Brukar du besöka IKEA ? Där kan man få en korv med bröd för fem spänn. Billigt så att det förslår.
Ett besök på IKEA är ingenting om man inte tar en korv med bröd på vägen ut. Ett stående inslag. Det hör liksom till.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Subway är riktigt trevligt, dock är det väl inte så mycket nyttigare än donken. Sedan är priserna åt helvete. En 30cm sub går väl på nästan 90 spänn om man ska ha hela menyn.

Sedan är det väl lite fel att vi fortfarande associerar snabbmat med onyttig mat. Sushi och ett besök på en salladsbar går ju snabbt det också och bör väl klassas som snabbmat idag.

Skrivet av Liv&helvete:

Brukar du besöka IKEA ? Där kan man få en korv med bröd för fem spänn. Billigt så att det förslår.
Ett besök på IKEA är ingenting om man inte tar en korv med bröd på vägen ut. Ett stående inslag. Det hör liksom till.

Jo, men då snackar vi ju om barnkalaskorv.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Brukar du besöka IKEA ? Där kan man få en korv med bröd för fem spänn. Billigt så att det förslår.
Ett besök på IKEA är ingenting om man inte tar en korv med bröd på vägen ut. Ett stående inslag. Det hör liksom till.

Om man orkar stå i kö 10 minuter för en korvjävel så sure, men själv skippar jag det

Thaimat, hur nyttigt är det igentligen? Vi har thai, mcdonalds och pizzerior nära jobbet, brukar ofta käka på thaien ( 60kr för Mycket mat.. )

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Jo, men då snackar vi ju om barnkalaskorv.

Visserligen. Men är man inte speciellt kräsen så går den ner. Tycker den korven som dom har på just IKEA är riktigt god.
Skulle vara intressant att få veta vad det är för typ utav korv dom kränger bakom disk ?

Skrivet av Noxxer:

Om man orkar stå i kö 10 minuter för en korvjävel så sure, men själv skippar jag det
Thaimat, hur nyttigt är det igentligen?

Har man tillbringat någon timme på IKEA, så är 10 minuter i kö inte så mycket att klaga på. Du får ju käk för mödan.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag käkar pölsa när jag inte orkar laga riktig matt

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Inaktiv

Snabbmat och snabbmat, varför ska man käka nått halvtaskigt på McD/mAx/BK/subway när det finns ställen som serverar husmanskost på samma tid som det tar för de andra ställena? Till exempel för att ta Gävle, det finns ett par ställen som serverar husmanskost där, ta pigalle tex, kostar en 70 spänn att ätra där, det är nästan vad man får betala för ett mål som du håller dig mätt i 30 minuter på McD.

Mitt favoritställe är såklart Mjölkbaren i Sandviken, att ta med sig därifrån har länge varit oerhört billigt och har legat på samma ställe sedan 50-talet någon gång.

Så mitt råd är att se dig om i den stad ni befinner er i så finns det nog någon som serverar husmanskost till humana priser och bra så mycket nyttigare än de andra syltorna.

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi snävar in det då, finns det några konkreta tips på okej snabbmatställen i Malmö?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Snabbmat och snabbmat, varför ska man käka nått halvtaskigt på McD/mAx/BK/subway när det finns ställen som serverar husmanskost på samma tid som det tar för de andra ställena? Till exempel för att ta Gävle, det finns ett par ställen som serverar husmanskost där, ta pigalle tex, kostar en 70 spänn att ätra där, det är nästan vad man får betala för ett mål som du håller dig mätt i 30 minuter på McD.

Mitt favoritställe är såklart Mjölkbaren i Sandviken, att ta med sig därifrån har länge varit oerhört billigt och har legat på samma ställe sedan 50-talet någon gång.

Så mitt råd är att se dig om i den stad ni befinner er i så finns det nog någon som serverar husmanskost till humana priser och bra så mycket nyttigare än de andra syltorna.

Min, kanske felaktiga, uppfattning är att det finns många bra husmanskostalternativ under lunchrushen. Bufféer typ. Senare är det färre och lunchställena blir ställen där man får beställa det man vill ha. Tar både längre tid och dyrare?

För lunch i gävle så gillar jag tex-mex restaurangen Bienovidas eller vad den heter. Brevid torget, nästan vid Clarion hotell.

Skippar man ost och inte överdriver såserna så är det inte särskilt onyttigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Mitt favoritställe är såklart Mjölkbaren i Sandviken, att ta med sig därifrån har länge varit oerhört billigt och har legat på samma ställe sedan 50-talet någon gång.

Så mitt råd är att se dig om i den stad ni befinner er i så finns det nog någon som serverar husmanskost till humana priser och bra så mycket nyttigare än de andra syltorna.

Mjölkbaren i lilla Sandviken är ju ett institut, mer eller mindre.
http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.3776824-mjolkbare...

Nu var det visserligen längesen som jag var dit och käkade, men det lilla jag har hört så är stället lika populärt nu som det var på 50-60 talet.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Liv&helvete:

Mjölkbaren i lilla Sandviken är ju ett institut, mer eller mindre.
http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.3776824-mjolkbare...

Nu var det visserligen längesen som jag var dit och käkade, men det lilla jag har hört så är stället lika populärt nu som det var på 50-60 talet.

visst det var väl ca 2 år sedan jag åt där sist, för att jag numer bor utanför kalmar, annars hade jag varit stammis där än idag...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chobi:

Tummen upp för det!
Speciellt i större städer där man kan få lite bättre korv än den man får hos den närmaste korvmojjen.
Här i Götet har de ju delikatesskorvställen. Serveras ofta i french hot dog bröd. Billigt som satan dessutom (35-45 kr)

Jag känner bara till två ställen i Göteborg med bra korv. Det ena är Frankfurter Kabanossy som ligger i Nilserikssonterminalen. De har en del väldigt trevliga korvar och de serveras i gott bra. De har bra mos också.
Sen finns det ett litet ställe vid grönsakstorget som har massa god korv fast har sällan vägarna förbi där tyvärr.
Finns det fler ställen?
Jag testade att beställa en halv special på Franks på centralen en gång när jag hade brottom. Det gör jag aldrig om igen. Tråkig korv, två små kulor med äckligt mos och dyrt var det också.
Just det, flygande korven finns ju i Torslanda också. Inga speciella korvar men grymt mos och rejäla portioner. Beställer man en halv special där får man så mycket mos som det är fysiskt möjligt att få plats på en bricka utan att det rasar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sushi brukar funka som snabbmat när man ska ha relativt nyttig mat snabbt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Sushi brukar funka som snabbmat när man ska ha relativt nyttig mat snabbt.

sushi innehåller knappt någon näring alls. dyrt ris med en räkstjärt typ

Jag tar hellre två korvar utan bröd. Billigare och ger lite mer mättnadskänsla. Rolig tråd fö

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm