Avtal med 3
Jag har precis blivit informerad av 3 att när jag förlängde mitt avtal för mobilt bredband för två år sedan så fick jag helt andra villkor än det avtal som skickades hem till mig.
Sommaren 2008 skaffade jag för första gången ett mobilt bredband hos 3. Bindningstiden var 18 mån och 2009-12-10 kontaktades jag av en säljare för att förlänga bredbandet. Vi kom överens om avtalet 3Bredband Bas 20GB i 24 mån. Avtalet skickades hem och jag fortsatte surfa som tidigare.
Häromdagen tyckte jag att mobilräkningen var något hög så jag kollade specifikationen lite nogrannare. Där fanns en post på 200 kr för datatrafik. Jag tog kontakt med 3 för att få reda på vad detta var. Jag har precis sagt upp bredbandet (som har 3 månaders uppsägning) så jag tänkte att något hade blivit fel i samband med det. Inte värre än att det går att korrigera...
Men... jag får svaret av 3 att avtalet daterat 2009-12-10 inte gäller, istället hänvisas jag till ett annat avtal, daterat 2009-12-17. De mailade över en icke undertecknad kopia där det står att jag har 3Bredband Bas med 1GB fri datatrafik. 3Bredband Bas 20GB har enligt kundtjänsten aldrig existerat. När jag frågar vad texten 20GB i "mitt" avtal betyder får jag förklaringen:
"Du har 20GB i hastighet att förbruka varje månad/.../"
Det svaret gjorde mig ännu mer konfunderad. Har jag 20GB eller inte, och hur kan jag ha 20GB i hastighet??? Några mail senare får jag ett nytt svar att det är 20GB i datatrafik jag har, inte hastighet. Okej, hastighet-datamängd kanske kan blandas ihop (jobbar man på kundentjänsten så kanske man dock ska kunna hålla reda på sånt) men jag har nu fått information att jag både har 1GB och 20GB som gräns.
Avtalet som de hänvisar till har jag aldrig fått, avtalet finns inte undertecknat och samtalet finns inte inspelat. Jag hävdar att avtalet inte gäller - det är avtalet som de har skickat hem till mig och som jag har undertecknat som ska gälla.
Den enda ersättningen jag ville ha var först 200 kr, eftersom jag inte har haft koll på de tidigare fakturorna och borde ha reagerat tidigare så tyckte att jag att det kunde räcka. Men då de fortsätter att hänvisa till avtalet som jag aldrig har sett så vill jag nu ha ersättning för samtliga månader som jag debiterats 200 kr.
Nu känns det bara som jag slår huvudet i väggen, enligt 3 finns avtalet och det går inte att ändra... Hur kan ett företag teckna avtal med dessa (sunkiga) villkor utan att jag får reda på det?