Permalänk
Medlem

Avtal med 3

Jag har precis blivit informerad av 3 att när jag förlängde mitt avtal för mobilt bredband för två år sedan så fick jag helt andra villkor än det avtal som skickades hem till mig.

Sommaren 2008 skaffade jag för första gången ett mobilt bredband hos 3. Bindningstiden var 18 mån och 2009-12-10 kontaktades jag av en säljare för att förlänga bredbandet. Vi kom överens om avtalet 3Bredband Bas 20GB i 24 mån. Avtalet skickades hem och jag fortsatte surfa som tidigare.

Häromdagen tyckte jag att mobilräkningen var något hög så jag kollade specifikationen lite nogrannare. Där fanns en post på 200 kr för datatrafik. Jag tog kontakt med 3 för att få reda på vad detta var. Jag har precis sagt upp bredbandet (som har 3 månaders uppsägning) så jag tänkte att något hade blivit fel i samband med det. Inte värre än att det går att korrigera...

Men... jag får svaret av 3 att avtalet daterat 2009-12-10 inte gäller, istället hänvisas jag till ett annat avtal, daterat 2009-12-17. De mailade över en icke undertecknad kopia där det står att jag har 3Bredband Bas med 1GB fri datatrafik. 3Bredband Bas 20GB har enligt kundtjänsten aldrig existerat. När jag frågar vad texten 20GB i "mitt" avtal betyder får jag förklaringen:
"Du har 20GB i hastighet att förbruka varje månad/.../"

Det svaret gjorde mig ännu mer konfunderad. Har jag 20GB eller inte, och hur kan jag ha 20GB i hastighet??? Några mail senare får jag ett nytt svar att det är 20GB i datatrafik jag har, inte hastighet. Okej, hastighet-datamängd kanske kan blandas ihop (jobbar man på kundentjänsten så kanske man dock ska kunna hålla reda på sånt) men jag har nu fått information att jag både har 1GB och 20GB som gräns.

Avtalet som de hänvisar till har jag aldrig fått, avtalet finns inte undertecknat och samtalet finns inte inspelat. Jag hävdar att avtalet inte gäller - det är avtalet som de har skickat hem till mig och som jag har undertecknat som ska gälla.

Den enda ersättningen jag ville ha var först 200 kr, eftersom jag inte har haft koll på de tidigare fakturorna och borde ha reagerat tidigare så tyckte att jag att det kunde räcka. Men då de fortsätter att hänvisa till avtalet som jag aldrig har sett så vill jag nu ha ersättning för samtliga månader som jag debiterats 200 kr.

Nu känns det bara som jag slår huvudet i väggen, enligt 3 finns avtalet och det går inte att ändra... Hur kan ett företag teckna avtal med dessa (sunkiga) villkor utan att jag får reda på det?

Permalänk
Medlem

Ja i mina öron låter det långt ifrån rätt, har du/ni skrivit på ett avtal så kan dom ju inte vara ta och skriva ett nytt 7 dagar senare och säga att det gäller utan att du fått tagit del av denna information.

Ta och ring Konsumentverket så ska du nog få hjälp med ditt ärende.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iuno:

Nu känns det bara som jag slår huvudet i väggen, enligt 3 finns avtalet och det går inte att ändra... Hur kan ett företag teckna avtal med dessa (sunkiga) villkor utan att jag får reda på det?

Ett inlägg som inte hjälper dig i din fråga men handlar om Tre & hur korkade dom igentligen är.

Lång historia kort.
Täcknade avtal med Tre för mobil. Men ångrade mig för min nuvarande leverantör gav mig ett bättre pris.
1h timme senare ringde jag & avbokade. Detta var nu på kvällen. Ca 19:30. Notera det. Men det var tydligen för sent. Orderna hade redan lagts & produkten skickats. Bara en märklig grej. Detta var en torsdag den 8/3. Produkten (mobiltelefon) var inte i lager förrn den 14/3. Hur kunde den redan ha skickats?
Blev vidare kopplad 3 gånger tills jag slutligen kom rätt. Tydligen hade jag täcknat det avtalet den 6/3 enligt dom.
Jaha. Så jag ringde in 2 dagar tidigare & beställde? Skulle inte tro det. Ringde för 60min sedan.
Vidare så sa dom att ordern redan lagts & dom hade skickat till orderavdelningen att stoppa ordern. Men det gick tydligen inte igenom så jag blev tvungen att returnera produkten & själv stå för frakten.

Så på 1h under kvällstid hade dom redan hunnit packa & skicka ut en produkt som inte finns i lager först om ca 1 vecka?

Som grädde på mosen så undrade dom varför jag inte ville ha abonnemanget? -Bättre erbjudande, sa jag.
Men hur kan dom vara bättre? Fick jag som svar. Vi har ju Sveriges bästa mobila bredband sedan 5år tillbaka.
Dumskalle. Ja, om du bor i en storstad. Jag bor i skogen. Om det tar 3sec eller 5sec att kolla min mail skiter jag i. Jag ska ringa med min mobil. Inte surfa.

Hoppas du får rättsida på ditt abonnemang + en liten slant för besväret. Det tycker jag man är värd efter att ha haft med dom att göra.

Permalänk
Skäggig legend

Du har alltså bara haft kontakt med dem via mail?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ja i mina öron låter det långt ifrån rätt, har du/ni skrivit på ett avtal så kan dom ju inte vara ta och skriva ett nytt 7 dagar senare och säga att det gäller utan att du fått tagit del av denna information.

Ta och ring Konsumentverket så ska du nog få hjälp med ditt ärende.

Förstår det inte heller. Varför skulle jag vilja teckna ytterligare ett avtal 7 dagar senare med mycket sämre villkor. Fick dock inget svar på det.

Skrivet av Duveke:

Ett inlägg som inte hjälper dig i din fråga men handlar om Tre & hur korkade dom igentligen är.

Lång historia kort.
Täcknade avtal med Tre för mobil. Men ångrade mig för min nuvarande leverantör gav mig ett bättre pris.
1h timme senare ringde jag & avbokade. Detta var nu på kvällen. Ca 19:30. Notera det. Men det var tydligen för sent. Orderna hade redan lagts & produkten skickats. Bara en märklig grej. Detta var en torsdag den 8/3. Produkten (mobiltelefon) var inte i lager förrn den 14/3. Hur kunde den redan ha skickats?
Blev vidare kopplad 3 gånger tills jag slutligen kom rätt. Tydligen hade jag täcknat det avtalet den 6/3 enligt dom.
Jaha. Så jag ringde in 2 dagar tidigare & beställde? Skulle inte tro det. Ringde för 60min sedan.
Vidare så sa dom att ordern redan lagts & dom hade skickat till orderavdelningen att stoppa ordern. Men det gick tydligen inte igenom så jag blev tvungen att returnera produkten & själv stå för frakten.

Så på 1h under kvällstid hade dom redan hunnit packa & skicka ut en produkt som inte finns i lager först om ca 1 vecka?

Som grädde på mosen så undrade dom varför jag inte ville ha abonnemanget? -Bättre erbjudande, sa jag.
Men hur kan dom vara bättre? Fick jag som svar. Vi har ju Sveriges bästa mobila bredband sedan 5år tillbaka.
Dumskalle. Ja, om du bor i en storstad. Jag bor i skogen. Om det tar 3sec eller 5sec att kolla min mail skiter jag i. Jag ska ringa med min mobil. Inte surfa.

Hoppas du får rättsida på ditt abonnemang + en liten slant för besväret. Det tycker jag man är värd efter att ha haft med dom att göra.

Ja vi får se var de slutar.

Skrivet av XHI:

Du har alltså bara haft kontakt med dem via mail?

Än så länge har jag bara det, rätt bra att ha deras svar skriftligt. Tillslut blev jag hänvisad till deras reklamationsavdelning - de vill att jag skickar ett brev dit. Nu har jag dock tagit kontakt med deras Kundombudsman i stället och bett dem ringa mig. Får se vad dom säger.

Permalänk
Medlem

Helt åt helvete gjort av 3.
I detta fall är det det underskrivna avtalet som gäller inget annat.

Det kan ju i vissa fall finnas en "gråzon" för detta tex när dom nu ändrade sina villkor från obegränsad trafik till begränsad (vilket var under förra året någongång) då informerade dom om detta i samma brev som räkningarna kom i att från och med detta datum så gäller dessa uppdaterade villkor.
Vilket är helt ok enligt lag att göra så och eftersom det var en markant förändring i villkoren för abonnemanget så har man rätten att avbryta abonnemanget även om man skulle ha bindningstid kvar (dock så godtjäner man dom nya villkoren om man har betalat en räkning när dessa gäller så det gällde att man avbröt ab innan det för efter så går det inte).

Men som sagt i detta fall så är det ju INTE denna gråzon som spelar in på det hela utan att tre påstår att ett ej signerat kontrakt ska gälla framför ett signerat.
Så ge för fan inte med dig utan kräv tillbaks det dom är skyldiga och sen nästa räkning du betalar in så drar du av dessa 200:-.
Visserligen får du ju då troligen kravbvrev som du då ska bestrida och skicka tillbaka med anledning att 3 bryter det signerade kontraktet och att denna räkning är betald till fullo enligt kontraktet.
Går dom då vidare till inkasso,kronolle så gör du samma sak där bestrider,skickar tillbaks räkning med samma anledning så länge du gör det så får du inga betalningsanmärkningar,etc utan då måste saken uträttas i domstol innan du kan få anmärkningar (och då är det ju kört för 3).
Men glöm inte att fortsätta kräva dom på vad dom tagit ut för mycket av dig med.

Troligen så kommer detta att ta ganska lång tid för 3 kommer troligen inte att ge sig i första taget.
Vad jag skulle gjort är att göra ett inlägg på www.fairshopping.se med typ samma text som här ovanför samt även skicka med dina uppgifter abnr,tele,etc i rutan uppgifter till företaget (som inte kommer synas i inlägget sen).
Du kommer då troligen att bli uppringd av en person betydligt längre upp i företaget än drönarna på kundtjänst och framförallt så har denna person befogenheter att göra nåt vilket KT inte har.
Det är troligen det snabbaste sättet idag att få företag att faktiskt lyssna och inte bara lyssna när du ringer för att sen samma sekund som du lägger på skita i allt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

En fråga bara. Står det ngnstans i ditt ursprungliga kontrakt att de när som helst kan ändra vilkoren? Isf så finns det inte så mycket du kan göra åt det.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av iuno:

Ja vi får se var de slutar.

Än så länge har jag bara det, rätt bra att ha deras svar skriftligt. Tillslut blev jag hänvisad till deras reklamationsavdelning - de vill att jag skickar ett brev dit. Nu har jag dock tagit kontakt med deras Kundombudsman i stället och bett dem ringa mig. Får se vad dom säger.

Om du har tillgång att gå till en butik med ett fickminne som spelar in samtalet är det guld värt. Det är lättare att prata muntligt med dem än via mail. Ett tips är självklart att använda dig av fysiska papper på avtalet och vara väldigt klar med vad du menar DE har gjort för fel och be om en förklaring till fallet i frågan. Att ha pondus och prata lugnt men med en hög ton brukar hjälpa en del har jag märkt då man faktiskt blir psykologiskt större mot dem. Annars finns chansen att de kör över dig.

Nu när jag läser detta ser det ut som att jag uppfostrar dig men ta det inte på det sättet. Berättar bara av egna erfarenheter Så: Fickminne, fysiskt avtal, pondus i rösten.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Helt åt helvete gjort av 3.
I detta fall är det det underskrivna avtalet som gäller inget annat.

Det kan ju i vissa fall finnas en "gråzon" för detta tex när dom nu ändrade sina villkor från obegränsad trafik till begränsad (vilket var under förra året någongång) då informerade dom om detta i samma brev som räkningarna kom i att från och med detta datum så gäller dessa uppdaterade villkor.
Vilket är helt ok enligt lag att göra så och eftersom det var en markant förändring i villkoren för abonnemanget så har man rätten att avbryta abonnemanget även om man skulle ha bindningstid kvar (dock så godtjäner man dom nya villkoren om man har betalat en räkning när dessa gäller så det gällde att man avbröt ab innan det för efter så går det inte).

Men som sagt i detta fall så är det ju INTE denna gråzon som spelar in på det hela utan att tre påstår att ett ej signerat kontrakt ska gälla framför ett signerat.
Så ge för fan inte med dig utan kräv tillbaks det dom är skyldiga och sen nästa räkning du betalar in så drar du av dessa 200:-.
Visserligen får du ju då troligen kravbvrev som du då ska bestrida och skicka tillbaka med anledning att 3 bryter det signerade kontraktet och att denna räkning är betald till fullo enligt kontraktet.
Går dom då vidare till inkasso,kronolle så gör du samma sak där bestrider,skickar tillbaks räkning med samma anledning så länge du gör det så får du inga betalningsanmärkningar,etc utan då måste saken uträttas i domstol innan du kan få anmärkningar (och då är det ju kört för 3).
Men glöm inte att fortsätta kräva dom på vad dom tagit ut för mycket av dig med.

Troligen så kommer detta att ta ganska lång tid för 3 kommer troligen inte att ge sig i första taget.
Vad jag skulle gjort är att göra ett inlägg på www.fairshopping.se med typ samma text som här ovanför samt även skicka med dina uppgifter abnr,tele,etc i rutan uppgifter till företaget (som inte kommer synas i inlägget sen).
Du kommer då troligen att bli uppringd av en person betydligt längre upp i företaget än drönarna på kundtjänst och framförallt så har denna person befogenheter att göra nåt vilket KT inte har.
Det är troligen det snabbaste sättet idag att få företag att faktiskt lyssna och inte bara lyssna när du ringer för att sen samma sekund som du lägger på skita i allt.

Bra tips, ger Kundombudsmannen en chans först sen hamnar det på fairshopping.

Skrivet av ozo64:

En fråga bara. Står det ngnstans i ditt ursprungliga kontrakt att de när som helst kan ändra vilkoren? Isf så finns det inte så mycket du kan göra åt det.

De hänvisar till sina Allmänna villkor. Där står det att de får ändra villkor under bindningstide men att de ska meddela mig isf. Sen hävdar de dock inte att avtalet har ändrats under bindningstiden utan att jag har tecknat ett avtal med dessa villkor.

Skrivet av XHI:

Om du har tillgång att gå till en butik med ett fickminne som spelar in samtalet är det guld värt. Det är lättare att prata muntligt med dem än via mail. Ett tips är självklart att använda dig av fysiska papper på avtalet och vara väldigt klar med vad du menar DE har gjort för fel och be om en förklaring till fallet i frågan. Att ha pondus och prata lugnt men med en hög ton brukar hjälpa en del har jag märkt då man faktiskt blir psykologiskt större mot dem. Annars finns chansen att de kör över dig.

Nu när jag läser detta ser det ut som att jag uppfostrar dig men ta det inte på det sättet. Berättar bara av egna erfarenheter Så: Fickminne, fysiskt avtal, pondus i rösten.

Det är ju oxå ett alternativ :).

Permalänk
Medlem

Jag har sett mer än ett snarlikt ärende nyligen, här och/eller på FS. Just detta med avtal som har en specifik trafikbegränsning men där 3 helt plötsligt påstår att avtalet ser annorlunda ut och att de aldrig haft någon sådan abonnemangsform.
Det verkar ju inte bättre än att 3 medvetet försöker lura sina kunder eller att de i bästa fall har lite oavsiktligt strul som drabbar kunderna.
Hursom, har du ett avtal från den tidpunkt då du förlängde avtalet gäller detta, förutsatt att 3 inte informerat om en avtalsförändring och samtidigt gett möjlighet att säga upp avtalet (detta har de rätt att göra under vissa förutsättningar).

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

En fråga bara. Står det ngnstans i ditt ursprungliga kontrakt att de när som helst kan ändra vilkoren? Isf så finns det inte så mycket du kan göra åt det.

Saxat från ett inlägg på Fairshopping:

'Paragraf 16 kap 5, lagen om elektronisk kommunikation:

"Om den som tillhandahåller abonnenter ett elektroniskt kommunikationsnät eller elektroniska kommunikationstjänster vill ändra avtalet ska abonnenten underrättas om ändringen minst en månad innan den träder i kraft. En abonnent som inte godtar de nya villkoren får säga upp avtalet utan att därvid drabbas av någon kostnad, avgift eller annan förpliktelse. I underrättelsen ska abonnenten upplysas om sin rätt att säga upp avtalet."'

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Har nu fått svar från deras kundombudsman. Enligt dom så var jag i kontakt med dem 7 dagar efter att det första avtalet tecknades (det är mycket möjligt att jag var eftersom det alltid har strular med 3, det gjorde det även första gången när jag tecknade ett avtal för mobilt bredband. Då löste de dock problemet). Detta då de hade råkat lägga upp ett nytt avtal i stället för att förlänga det gamla. De ska då ha stängt ner det nya, felaktiga avtalet vid namn Bredband Plus (i mitt avtal står det Bredband Bas) och förlängt mitt tidigare.

Problemet som jag ser det är dock att när vi pratades vid första gången så kom vi överens om upplägget: Det skulle kosta 99 kr/mån och den enda gränsen som jag minns är 20GB (som även står i kontraktet de skickade hem). När de sedan ändrade till en förlängning så gav de mig helt enkelt mycket sämre villkor - och detta utan att jag fått reda på det.

Eftersom jag påtalar detta först nu så skriver de:

Citat:

Då ni påtalar detta fel 2 mer än 2 år i efterhand blir det svårt för 3 att utreda vad som hänt när ett abonnemang stängdes ner och ett sparades, således kommer 3 ej betala ut något i efterhand

Jag kan oxå tycka att jag borde reagerat tidigare men borde inte ett företag kunna bevisa vilket avtal som ingåtts. I mitt yrke sparar vi avtal för evigt... kunden ska alltid ha möjligt att se vad för avtal som ingåtts oavsett om det är 2 eller 7 år sedan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av XHI:

Om du har tillgång att gå till en butik med ett fickminne som spelar in samtalet är det guld värt. Det är lättare att prata muntligt med dem än via mail. Ett tips är självklart att använda dig av fysiska papper på avtalet och vara väldigt klar med vad du menar DE har gjort för fel och be om en förklaring till fallet i frågan. Att ha pondus och prata lugnt men med en hög ton brukar hjälpa en del har jag märkt då man faktiskt blir psykologiskt större mot dem. Annars finns chansen att de kör över dig.

Nu när jag läser detta ser det ut som att jag uppfostrar dig men ta det inte på det sättet. Berättar bara av egna erfarenheter Så: Fickminne, fysiskt avtal, pondus i rösten.

Det är helt meningslöst att gå in i en butik då det bara finns säljare där. De är anställda för att de har snygg frisyr och inget annat. De vet inte ett piss om lagar, regler och reklamationsfall utan skickar bara in allt till reklamationsavdelningen. Även om de vill göra något så kan de inte eftersom företaget är organiserat så att säljarna inte får göra ett piss utan allt ska gå in till reklamationsavdelningen. Denna avdelning är för övrigt svår att få tag på då det inte går att ringa dit utan man kan bara lämna sitt nummer och bli uppringd när det passar dem. De som sitter där har inte heller koll på lagar och regler. När jag ringde in med ett solklart reklamationsärende fick jag bland annat höra att 3s egna avtal gäller före lagen. När jag påpekade att det inte går att avtala bort ett tvingande lag fick jag höra att hon minsann läst juridik och att jag inte ska komma med paragrafer. Det slutade med att jag krävde att bli uppringd av chefen som hade marginellt bättre koll.

Slutsatsen är att man aldrig, under några som helst omständigheter, ska befatta sig mig 3. De skiter fullständigt i gällande lagar och har gjort det så krångligt att få rätt att många ger upp på vägen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är helt meningslöst att gå in i en butik då det bara finns säljare där. De är anställda för att de har snygg frisyr och inget annat. De vet inte ett piss om lagar, regler och reklamationsfall utan skickar bara in allt till reklamationsavdelningen. Även om de vill göra något så kan de inte eftersom företaget är organiserat så att säljarna inte får göra ett piss utan allt ska gå in till reklamationsavdelningen. Denna avdelning är för övrigt svår att få tag på då det inte går att ringa dit utan man kan bara lämna sitt nummer och bli uppringd när det passar dem. De som sitter där har inte heller koll på lagar och regler. När jag ringde in med ett solklart reklamationsärende fick jag bland annat höra att 3s egna avtal gäller före lagen. När jag påpekade att det inte går att avtala bort ett tvingande lag fick jag höra att hon minsann läst juridik och att jag inte ska komma med paragrafer. Det slutade med att jag krävde att bli uppringd av chefen som hade marginellt bättre koll.

Slutsatsen är att man aldrig, under några som helst omständigheter, ska befatta sig mig 3. De skiter fullständigt i gällande lagar och har gjort det så krångligt att få rätt att många ger upp på vägen.

Ungefär den slutsatsen drar jag oxå. Jag fick svar från kundombudsmannen (som enligt 3 är oberoende). De hade exakt samma syn på saken som 3. Det förvånar egentligen mig inte men det som förvånar mig är hur de ser på avtal. Enligt konsumentombudsmannen i min kommun åligger det företag att bevisa vilket avtal som ingåtts. I detta fall är det först nu som jag har fått sett vilket avtal som de följer och det skiljer väldigt mycket jämfört med avtalet som de skickade hem till mig. Men de anser alltså att jag borde veta vad som gäller.

Ordagrant skriver de:

Citat:

Samtalen spelas in sporadiskt och vi kommer inte kunna få fram något/.../

Citat:

ingen påskriven kopia finns då 3 ej kräver detta

Citat:

/.../blir det svårt för 3 att utreda vad som hänt när ett abonnemang stängdes ner och ett sparades

Permalänk
Medlem

Om du har ett avtal som säger något, och om Tre har försökt ändra detta avtal utan att kunna eftervisa detta med skriftligt eller muntligt bevismaterial så kan du polisanmäla företaget för bedrägeri. Hotet om en sådan anmälan brukar räcka för att få de flesta företag att se på saker med helt andra, mer vettiga ögon.

Om de fortsätter streta emot så går du igenom med anmälan. Gå igenom tidigare fakturor och räkna ut vilken summa det rör sig om. Håll en öppen dialog med kundombudet men gör solklart för honom/henne att du inte kommer backa.

En icke-undertecknad kopia av ett avtal är inte ett giltigt kontrakt. Kontakta kundombudet och be honom skicka över skriftligt eller muntligt (inspelat) bevis för att du accepterat de reviderade avtalet. Om detta inte existerar kan du kräva tillbaka de pengar som otillåtet debiterats sedan det "nya avtalets" början.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av iuno:

Ungefär den slutsatsen drar jag oxå. Jag fick svar från kundombudsmannen (som enligt 3 är oberoende). De hade exakt samma syn på saken som 3. Det förvånar egentligen mig inte men det som förvånar mig är hur de ser på avtal. Enligt konsumentombudsmannen i min kommun åligger det företag att bevisa vilket avtal som ingåtts. I detta fall är det först nu som jag har fått sett vilket avtal som de följer och det skiljer väldigt mycket jämfört med avtalet som de skickade hem till mig. Men de anser alltså att jag borde veta vad som gäller.

Ordagrant skriver de:

Läs det nedanför , bra skrivet------>

Skrivet av Janav:

Om du har ett avtal som säger något, och om Tre har försökt ändra detta avtal utan att kunna eftervisa detta med skriftligt eller muntligt bevismaterial så kan du polisanmäla företaget för bedrägeri. Hotet om en sådan anmälan brukar räcka för att få de flesta företag att se på saker med helt andra, mer vettiga ögon.

Om de fortsätter streta emot så går du igenom med anmälan. Gå igenom tidigare fakturor och räkna ut vilken summa det rör sig om. Håll en öppen dialog med kundombudet men gör solklart för honom/henne att du inte kommer backa.

En icke-undertecknad kopia av ett avtal är inte ett giltigt kontrakt. Kontakta kundombudet och be honom skicka över skriftligt eller muntligt (inspelat) bevis för att du accepterat de reviderade avtalet. Om detta inte existerar kan du kräva tillbaka de pengar som otillåtet debiterats sedan det "nya avtalets" början.

Som ovan säger. Har de inte ett påskrivet avtal eller ett inspelat så finns det inget de kan göra. Dvs du får tillbaka allt retroaktivt. Annars kan företag fixa avtal med vem som helst utan några förplikter. Så kontrollera det med dom och be dem skicka de, finns inte detta polisanmäl dem och ta de vidare ska du se att du får tillbaka dina pengar. Har du 100% rätt så backa inte utan visa att de inte kan sparka på kunderna.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Eftersom dom inte har ett påskrivet avtal, borde du inte tekniskt sett kunna få tillbaka även grundavgiften du menat att betala, eftersom du som sagt inte skrivit på något avtal? Bara för att vara extra jävlig efter hur dom har bemött dig (: du har ju iaf klockrent lagen på din sida, och det vet dom antagligen så dom försöker skrämma bort dig och förvirra dig med klausuler some inte har någon juridisk betydelse

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Eftersom dom inte har ett påskrivet avtal, borde du inte tekniskt sett kunna få tillbaka även grundavgiften du menat att betala, eftersom du som sagt inte skrivit på något avtal? Bara för att vara extra jävlig efter hur dom har bemött dig (: du har ju iaf klockrent lagen på din sida, och det vet dom antagligen så dom försöker skrämma bort dig och förvirra dig med klausuler some inte har någon juridisk betydelse

Skickades från m.sweclockers.com

Lite mer kruxigt,tror jag - men inte en omöjlighet. Huvudsaken är att visa företaget att sådana fasoner inte är acceptabla i någon form. Svara kundombudet, bifoga "the gist" i vad som skrevs - inklusive följderna av att de vägrar samarbeta (då i form av en polisanmälan för bedrägeri) och posta resultatet här så får vi gå vidare.

Det värsta är att många människor inte vågar förfölja sådant. Antingen för att det handlar om "struntsummor", eller för att de tror att de inte har någon chans. Företag vill ogärna ha anmälningar till KO (men många ser detta som ingenting), dock är en polisanmälan någonting i en helt annan division. Till saken hör att man inte i alla situationer kan polisanmäla. Dock skulle jag vilja påstå att detta fall rättfärdigar ett besök hos vår kära polismakt.

Att försöka ändra ett avtal utan medgivande från kund och sedan debitera kund utifrån ett icke-accepterat avtal är kriminellt beteende - bedrägeri. Går detta vidare kan Tre bli skadeståndsskyldiga. I Sverige skulle det inte handla om några större summor, men att punktmarkera sådant beteende är det viktigaste.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag har nu skickat ett ärende till Telekområdgivarna så får vi se vad dom tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iuno:

Jag har nu skickat ett ärende till Telekområdgivarna så får vi se vad dom tycker.

Du tecknade avtalet i 2009 enligt dig med felaktiga villkor, du tar nu upp ärendet efter drygt två års tid när
du faktiskt använt dig av deras tjänster samt betalat månadsvis?

Om avtalet tecknades för drygt 2 år sedan så har själva abonnemangstiden löpt ut sedan länge, däremot gäller uppsägningstid enligt
deras villkor vilket du får säga upp avtalet mot.

Att du har använt tjänsterna under hela löptiden samt betalat för de kan enbart tolkas som du har godkänt köpet samt dessa villkor.
Undrar verkligen vilken rekommendation du får från TR.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av iAmKato:

Du tecknade avtalet i 2009 enligt dig med felaktiga villkor, du tar nu upp ärendet efter drygt två års tid när
du faktiskt använt dig av deras tjänster samt betalat månadsvis?

Om avtalet tecknades för drygt 2 år sedan så har själva abonnemangstiden löpt ut sedan länge, däremot gäller uppsägningstid enligt
deras villkor vilket du får säga upp avtalet mot.

Att du har använt tjänsterna under hela löptiden samt betalat för de kan enbart tolkas som du har godkänt köpet samt dessa villkor.
Undrar verkligen vilken rekommendation du får från TR.

Klara gärna av att läsa igenom och förstå hela texten innan du kommer med spydiga kommentarer.
Han är knappast den första personen som tillåter autogiro och sedan bara betalar och är glad, sedan skiljer sig ju avtalet som han skrivit under från det som 3 påstår att han har (vilket är den stora grejen i det hela). 20GB mot 1GB datatrafik.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Klara gärna av att läsa igenom och förstå hela texten innan du kommer med spydiga kommentarer.
Han är knappast den första personen som tillåter autogiro och sedan bara betalar och är glad, sedan skiljer sig ju avtalet som han skrivit under från det som 3 påstår att han har (vilket är den stora grejen i det hela). 20GB mot 1GB datatrafik.

Läst igenom allt noggrant varpå jag formulerade frågeställande men absolut inte spydigt, på vilket sätt framstår det att det är spydigt?

Att ha en tjänst på Autogiro är absolut inte någon ursäkt om sådan är fallet för iuno, att efter två års tid återkomma med anmälan är väldigt lustigt i mina ögon.

Det är även konsumentens skyldighet att se efter i fakturering/debitering av vad för typ av tjänst/avtal man tecknat.

Tips till iuno, kontakta 3 för att avsluta dina tjänster mot uppsägningstiden. Dras ärendet vidare så har jag svårt att se att skiljedomstol skulle gå på din sida när du fullföljt en avtalsperiod med leverantören 3.

Ni får leva med att få skit ibland, tyvärr bara att äta upp bajsmackan och fortsätta sitt.

Kalla mig hård men sånt är livet...

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W

Permalänk
Medlem

Jag ska ta och visa en bekant till mig som jobbar på 3 och se vad han säger (nej han är inte säljare). Om inte annat kan han föra det vidare till andra som jobbar där, rätt intressant och se hur flera anställda ställer sig till detta ändå.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iAmKato:

Du tecknade avtalet i 2009 enligt dig med felaktiga villkor, du tar nu upp ärendet efter drygt två års tid när
du faktiskt använt dig av deras tjänster samt betalat månadsvis?

Om avtalet tecknades för drygt 2 år sedan så har själva abonnemangstiden löpt ut sedan länge, däremot gäller uppsägningstid enligt
deras villkor vilket du får säga upp avtalet mot.

Att du har använt tjänsterna under hela löptiden samt betalat för de kan enbart tolkas som du har godkänt köpet samt dessa villkor.
Undrar verkligen vilken rekommendation du får från TR.

Självklart borde jag varit mer uppmärksam. Nu har det dock bara hänt att de dragit den extra kostnaden 3 gånger under 27 månader och första gången efter 7 månader. I efterhand är det ju ganska lätt att säga att jag borde ha kontrollerat alla räkningar från tre varje månad.

Det som jag ställer mig frågande till är om jag anses godkänna alla villkor bara för att jag använt tjänsten när jag inte ens har fått läsa villkoren. Jag har ju trott att det var avtalet som skickades hem som gällde. De kunde ju, teoretiskt sätt, haft ett avtal som innebär att all extra datatrafik utöver de 1 GB/mån skulle debiteras efter 2 år. Om så hade varit fallet, även om det är hypotetiskt, ska jag då oxå ansetts acceptera avtalet bara för att jag använt tjänsten?

Att jag dessutom får helt felaktiga svar från kundtjänsten när jag tar kontakt gör mig även tveksam till att de verkligen vet vad de gör.

Jag var i kontakt med 3 för att säga upp abonnemanget i höstas men fick då info om att jag kunde göra det först efter årsskiftet. När jag ringde dem den 2 januari så var det dock 3 månadersuppsägningstid vilket innebär att det avslutades häromdagen (hoppas jag...)

Permalänk
Medlem

min kompis hade samma problem, från början fungerade det som ett vanligt bredband (unlimited access per month) men sedan ändrade 3 avtalet till 70GB surf per månad utan att informera.

Permalänk
Medlem

Nu är mitt ärende med 3 avslutat.

Jag tog kontakt med Telekområdgivarna och fick lite information av dem först. Även dom påpekade att det är företaget som ska kunna bevisa vilket avtal som ingåtts, vilka villkor, priser etc som gäller och att jag har tagit del av detta. Preskibtionstiden för detta är 10 år så trots att det var över 2 år sedan som avtalet ingicks så måste de kunna bevisa detta.

Jag tog då på nytt kontakt med 3 och sa att jag hade varit i kontakt med Telekområdgivarna och ville ha svar på hur de kan bevisa att vi har ingått ett avtal med de villkor som de påstår att jag godkänt. Fick samma svar som tidigare - det har gått för lång tid för att kunna utreda detta.

Skickade 3s svar till Telekområdgivarna och sedan tog det två dagar och ett nytt svar från 3: Dom ersätter mig med 600 kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iuno:

Nu är mitt ärende med 3 avslutat.

Jag tog kontakt med Telekområdgivarna och fick lite information av dem först. Även dom påpekade att det är företaget som ska kunna bevisa vilket avtal som ingåtts, vilka villkor, priser etc som gäller och att jag har tagit del av detta. Preskibtionstiden för detta är 10 år så trots att det var över 2 år sedan som avtalet ingicks så måste de kunna bevisa detta.

Jag tog då på nytt kontakt med 3 och sa att jag hade varit i kontakt med Telekområdgivarna och ville ha svar på hur de kan bevisa att vi har ingått ett avtal med de villkor som de påstår att jag godkänt. Fick samma svar som tidigare - det har gått för lång tid för att kunna utreda detta.

Skickade 3s svar till Telekområdgivarna och sedan tog det två dagar och ett nytt svar från 3: Dom ersätter mig med 600 kr...

Bra kämpat måste jag säga, inga stora summor såklart men ett bra slag för den "lilla" människan (Y)

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!

För ett tag sen kom detta upp till diskussion på ett födelsedagskalas. Två (eller om det var tre) bekanta hade råkat ut för samma sak med 3. Helt plötsligt hade det visat sig att de hade andra villkor än det avtal som de tecknade från början. Kundtjänst har sagt att de abonnemang som de tecknade från början aldrig har funnits osv.

Jag tror inte de gick vidare med det utan de betalade nog. Men de hade en annan operatör idag.